Zagrebačka je javnost tih godina još uvijek podijeljena. Prevladavaju
dvojaki stavovi. Zagrebačko društvo uviđa potrebu i opravdanost ilirskih ideja
i razumije zalaganje Iliraca za narodno u svakom smislu – od jezika,
odijevanja, narodnih boja i sl., ali još je uvijek sklono tada već tradicijskoj
stranoj, uglavnom bečkoj modi, bečkoj školi čak i određenim sitnim
manirama koje nisu u narodnom duhu, ali su bile prisutne i tako prihvaćene u
njihovim životima. Međutim, otpor pa i neprijateljstvo prema mađarskom i
austrijskom u Zagrebu jasno je iskazivano. Dragutin Rakovac u svom
Dnevniku bilježi održavanje balova u Streljani i Casinu te raspoloženje koje je
vladalo i reakcije koje su ti balovi izazivali.13
Streljana i Casino, kao predstavnici narodnih i mađaronskih uvjerenja,
prednjačili su i iskazivanjem međusobnog neprijateljstva i natjecanjem u
priređivanju i organiziranju što većih, ljepših i boljih plesova.
U članku "Letošnje poklade u Zagrebu" Vukotinović piše da su bile
priređene zabave u Casinu i nekim privatnim kućama, međutim, on ih nije
pohađao jer ne želi pohađati mjesta "gdje se rodoljublje neštuje", niti želi
pisati o njima jer "u njih ništa nebiaše, što bi se u obziru naše narodnosti
napomenuti moralo". Istodobno ističe ulogu Družtva zagrebačkih strelacah,
čijih balova je "najvažnije bilo, da su značaj imali, značaj, koji je svakomu
jasno kazao, da je ovaj bal u Zagrebu, u zemlji, gde Slaveni obitavaju. Svaki
put je narodno kolo igrano bilo i osim toga, da sala narodnimi bojami
nakitjena, i napisi svuda i našem jeziku biahu, svirali su mnogovarstvne
melodije narodne, a gospoje i devojke, muževi i mladići natecahu se da samo
u narodnom jeziku govore" (Vukotinović 1843., br. 9).
Bitna promjena u doba narodnog preporoda je sve veća i bliskija
povezanost i suradnja svih zagrebačkih staleža na plesovima. Skupinu ljudi
različitog društvenog i socijalnog sloja povezala je borba za narodnu svijest.
Plesne zabave postaju mjesta na kojima se nadilaze socijalne i društvene
razlike. Plesne dvorane otvorene su konačno svima, plemstvu i građanima.
Na strelištu biahu tri bala, u kojih su se gradjani, plemići i velikaši
sastajali, i tako složno medju sobom zabavljali, kao da su svi od
jednoga stališa bili, što našemu stanovničtvu na osobitu čast služi, jer
dokazuje da i mi u duhu vremena napredujemo (Vukotinović 1843., br.
9).
Vjerojatno je svemu tomu, kad su vrata već jednom bila otvorena, osim
domoljublja i domoljubnog otpora tuđim kulturama pridonio i sam ples.
Plesači, naime, plesove nisu izvodili profesionalno niti umjetnički kvalitetno,
ali smisao za ples, osjećaj za ritam, sluh i spretnost izvođenja pojedinih
koraka bila je uočljiva u pojedinih plesača i plesačica i takve je sposobnosti
netko imao ili nije, bez obzira na porijeklo, imovno stanje, stalež ili spol. Na
plesnom je podiju vladala potpuna demokracija i jednom kad su počeli prvi
akordi, svatko je u parovnim plesovima bio prepušten vlastitim ili eventualno
sposobnostima svoga plesnog partnera.
Važnu ulogu u promicanju narodnih ideja i nastojanja u narodnom
preporodu imao je, osim spomenute Streljane, i Narodni dom. Članovi koji su
unajmili prvi kat Narodnog doma da bi se tamo mogli sastajati i zabavljati,
"drže za svoju poglavitu dužnost narodni naš jezik, i sve, što je narodno, po
svojoj mogućnosti promicati". Dvorana za zabave u Narodnom domu
otvorena je sjajnim plesom u doba poklada 8. veljače 1847. Prije otvaranja
plesa izveo se "muzikalni uvod k svečanosti" pod naslovom Venac narodnih
glasovah, naznačen na redu plesanja. U tom su uvodu bili stopljeni svi
aktualniji napjevi narodnih pjesama. Taj je komad složio Franjo Čačković.
Uslijedio je napjev k horvatskom kolu, gdje "preko dvadeset paravah nježnih
gospodičnah i krepkih mladićah stade izvoditi naš prekrasni narodni tanac,
koji je i inostrancem već toliko omilio". Iako su se plesali i europski plesovi,
spomenuto "kolo bijaše još dva puta igrano a isto toliko putah i slavansko".
Autor novinskog članka u Danici iskazuje daljnje težnje ilirskog pokreta u
sklopu ovakvih balova: "Želiti bi bilo, da se u nas na ovaj način i za sve druge
inostrane tanceve muzika načini kad još nije moguće da bi se u naših balovih
sami slavjanski tancevi igrali, da nam se time barem ponešto taj nedostatak
nadoknadi!". Na kraju optimistično zaključuje:
Nu što još nije, biti će! Ta tko se je još pred nekoliko godinah samo
pomisliti usudio, da će se kod nas u gospodske balove ikada naše kolo
uvesti – pa evo sada igraju ga svakom prigodom! Nesumljamo dakle, da
će skoro i kod nas doći red i na ostale slavenske igre. Hvala Bogu,
početak je već učinjen, a to biaše najmučnie! (Danica horvatsko
slavonska i dalmatinska 1847., br.7).
Plesovi su, dakle, bili pozornice izražavanja rodoljubnih nastojanja. Radi
otpora nametnutim stranim utjecajima na plesnim su se zabavama
proklamirale i promovirale narodne boje, narodna moda, rodoljubni stihovi i u
takvu je ozračju nastalo hrvatsko ili slavonsko kolo. Upravo su Ilirci, koristeći
se kolom i inzistirajući na njemu kao izrazu domaćeg i narodnog, doveli kolo
u zagrebačke palače i salone. Kolo je nekim svojim figurama i njihovim
nazivima (Zvijezda, Polumjesec – simboli ilirizma) isticalo domoljublje i
predstavljalo ideje ilirizma. Stoga su ples i plesna događanja kao središta
okupljanja domoljuba odigrala važnu ulogu u narodnom preporodu.
13 Nekoliko rečenica koje mogu poslužiti kao primjer raspoloženja 1844. godine: "Ovih
pokladah neće biti bala u kazinu. Magjaroni se boje, kao što kažu, da im Ilirci nebi prozore
polupali. Jučer su bili djaci na balu i oko 12 satih počeše vikati: Magjaroni van! Na
gradjanski bal u kazinu od 15.veljače pozivaju mnogi, a i naše tj. Ilire. Pa im je Rainhardt
odgovorio: Kakav gradjanski bal u kazinu, ta gradjani su već imali bal u strelani. Oni drugi
su sami tepci, magarci itd. 15.01. je gradjanski bal u kazinu. Tkalčić je pripovedao da je na
balu u kazinu bilo ponajviše Ilirah. Poveda se, da su dve kočie najmite, koje su svu noć kroz
varoš išle, samo da svet misli da je bilo mnogo ljudi" (Laszowski i Deželić 1922:290-296).
Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost
Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
|