Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

16.05.2008., petak

Streljana i Casino

Zagrebačka je javnost tih godina još uvijek podijeljena. Prevladavaju
dvojaki stavovi. Zagrebačko društvo uviđa potrebu i opravdanost ilirskih ideja
i razumije zalaganje Iliraca za narodno u svakom smislu – od jezika,
odijevanja, narodnih boja i sl., ali još je uvijek sklono tada već tradicijskoj
stranoj, uglavnom bečkoj modi, bečkoj školi čak i određenim sitnim
manirama koje nisu u narodnom duhu, ali su bile prisutne i tako prihvaćene u
njihovim životima. Međutim, otpor pa i neprijateljstvo prema mađarskom i
austrijskom u Zagrebu jasno je iskazivano. Dragutin Rakovac u svom
Dnevniku bilježi održavanje balova u Streljani i Casinu te raspoloženje koje je
vladalo i reakcije koje su ti balovi izazivali.13

Streljana i Casino, kao predstavnici narodnih i mađaronskih uvjerenja,
prednjačili su i iskazivanjem međusobnog neprijateljstva i natjecanjem u
priređivanju i organiziranju što većih, ljepših i boljih plesova.

U članku "Letošnje poklade u Zagrebu" Vukotinović piše da su bile
priređene zabave u Casinu i nekim privatnim kućama, međutim, on ih nije
pohađao jer ne želi pohađati mjesta "gdje se rodoljublje neštuje", niti želi
pisati o njima jer "u njih ništa nebiaše, što bi se u obziru naše narodnosti
napomenuti moralo". Istodobno ističe ulogu Družtva zagrebačkih strelacah,
čijih balova je "najvažnije bilo, da su značaj imali, značaj, koji je svakomu
jasno kazao, da je ovaj bal u Zagrebu, u zemlji, gde Slaveni obitavaju. Svaki
put je narodno kolo igrano bilo i osim toga, da sala narodnimi bojami
nakitjena, i napisi svuda i našem jeziku biahu, svirali su mnogovarstvne
melodije narodne, a gospoje i devojke, muževi i mladići natecahu se da samo
u narodnom jeziku govore" (Vukotinović 1843., br. 9).

Bitna promjena u doba narodnog preporoda je sve veća i bliskija
povezanost i suradnja svih zagrebačkih staleža na plesovima. Skupinu ljudi
različitog društvenog i socijalnog sloja povezala je borba za narodnu svijest.

Plesne zabave postaju mjesta na kojima se nadilaze socijalne i društvene
razlike. Plesne dvorane otvorene su konačno svima, plemstvu i građanima.

Na strelištu biahu tri bala, u kojih su se gradjani, plemići i velikaši
sastajali, i tako složno medju sobom zabavljali, kao da su svi od
jednoga stališa bili, što našemu stanovničtvu na osobitu čast služi, jer
dokazuje da i mi u duhu vremena napredujemo (Vukotinović 1843., br.
9).

Vjerojatno je svemu tomu, kad su vrata već jednom bila otvorena, osim
domoljublja i domoljubnog otpora tuđim kulturama pridonio i sam ples.
Plesači, naime, plesove nisu izvodili profesionalno niti umjetnički kvalitetno,
ali smisao za ples, osjećaj za ritam, sluh i spretnost izvođenja pojedinih
koraka bila je uočljiva u pojedinih plesača i plesačica i takve je sposobnosti
netko imao ili nije, bez obzira na porijeklo, imovno stanje, stalež ili spol. Na
plesnom je podiju vladala potpuna demokracija i jednom kad su počeli prvi
akordi, svatko je u parovnim plesovima bio prepušten vlastitim ili eventualno
sposobnostima svoga plesnog partnera.

Važnu ulogu u promicanju narodnih ideja i nastojanja u narodnom
preporodu imao je, osim spomenute Streljane, i Narodni dom. Članovi koji su
unajmili prvi kat Narodnog doma da bi se tamo mogli sastajati i zabavljati,
"drže za svoju poglavitu dužnost narodni naš jezik, i sve, što je narodno, po
svojoj mogućnosti promicati". Dvorana za zabave u Narodnom domu
otvorena je sjajnim plesom u doba poklada 8. veljače 1847. Prije otvaranja
plesa izveo se "muzikalni uvod k svečanosti" pod naslovom Venac narodnih
glasovah, naznačen na redu plesanja. U tom su uvodu bili stopljeni svi
aktualniji napjevi narodnih pjesama. Taj je komad složio Franjo Čačković.

Uslijedio je napjev k horvatskom kolu, gdje "preko dvadeset paravah nježnih
gospodičnah i krepkih mladićah stade izvoditi naš prekrasni narodni tanac,
koji je i inostrancem već toliko omilio". Iako su se plesali i europski plesovi,
spomenuto "kolo bijaše još dva puta igrano a isto toliko putah i slavansko".

Autor novinskog članka u Danici iskazuje daljnje težnje ilirskog pokreta u
sklopu ovakvih balova: "Želiti bi bilo, da se u nas na ovaj način i za sve druge
inostrane tanceve muzika načini kad još nije moguće da bi se u naših balovih
sami slavjanski tancevi igrali, da nam se time barem ponešto taj nedostatak
nadoknadi!". Na kraju optimistično zaključuje:

Nu što još nije, biti će! Ta tko se je još pred nekoliko godinah samo
pomisliti usudio, da će se kod nas u gospodske balove ikada naše kolo
uvesti – pa evo sada igraju ga svakom prigodom! Nesumljamo dakle, da
će skoro i kod nas doći red i na ostale slavenske igre. Hvala Bogu,
početak je već učinjen, a to biaše najmučnie! (Danica horvatsko
slavonska i dalmatinska 1847., br.7).

Plesovi su, dakle, bili pozornice izražavanja rodoljubnih nastojanja. Radi
otpora nametnutim stranim utjecajima na plesnim su se zabavama
proklamirale i promovirale narodne boje, narodna moda, rodoljubni stihovi i u
takvu je ozračju nastalo hrvatsko ili slavonsko kolo. Upravo su Ilirci, koristeći
se kolom i inzistirajući na njemu kao izrazu domaćeg i narodnog, doveli kolo
u zagrebačke palače i salone. Kolo je nekim svojim figurama i njihovim
nazivima (Zvijezda, Polumjesec – simboli ilirizma) isticalo domoljublje i
predstavljalo ideje ilirizma. Stoga su ples i plesna događanja kao središta
okupljanja domoljuba odigrala važnu ulogu u narodnom preporodu.
13 Nekoliko rečenica koje mogu poslužiti kao primjer raspoloženja 1844. godine: "Ovih
pokladah neće biti bala u kazinu. Magjaroni se boje, kao što kažu, da im Ilirci nebi prozore
polupali. Jučer su bili djaci na balu i oko 12 satih počeše vikati: Magjaroni van! Na
gradjanski bal u kazinu od 15.veljače pozivaju mnogi, a i naše tj. Ilire. Pa im je Rainhardt
odgovorio: Kakav gradjanski bal u kazinu, ta gradjani su već imali bal u strelani. Oni drugi
su sami tepci, magarci itd. 15.01. je gradjanski bal u kazinu. Tkalčić je pripovedao da je na
balu u kazinu bilo ponajviše Ilirah. Poveda se, da su dve kočie najmite, koje su svu noć kroz
varoš išle, samo da svet misli da je bilo mnogo ljudi" (Laszowski i Deželić 1922:290-296).

Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost

Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb


- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2008 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja