Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

14.05.2008., srijeda

Prvi stalni učitelj plesa

No, prvim stalnim učiteljem plesa smatra se Pietro Coronelli, talijanski
baletni majstor, tada učitelj plesa u Pomorskoj akademiji u Rijeci, koji je na
poziv baruna Ambroza Vranyczanyja 1859. godine stigao u Zagreb da
privatno podučava njegovu kćer Klotildu. Coronelli je ubrzo razvio svoju
aktivnost, te osim što je djelovao u kazalištu, podučavao je općinstvo plesu na
tečajevima i privatno. Godine 1860. u Pozoru je izašao Coronellijev "oglas za
obučavanje u plesanju", gdje "podpisani javlja ovdašnjemu obćinstvu, da je
započeo obučavanja u plesanju u Streljani i u djevojačkom zavodu gdje.
Struppieve, i da ima još njekoliko prostih urah, u kojih je pripravan obučavati
i u privatnih kućah. Nadalje javlja, da je otvorio mjesečni i zimski tečaj
lekcijah, što će ih davati dječici obojega spola, i to u Streljani svaki dan od 11
do 12 satih prije podne osim praznikah, ili na jedan mjesec ili kroz cielu zimu
uzeti" (Pozor 1860., 24. 11., br. 47). Aktivno je djelovao u podučavanju i
afirmaciji društvenih plesova sve do svoje smrti 1902. godine, kada je poduku
u plesanju nastavila njegova kći Elvira uz pomoć sestre Bianke (Sremac
1988:144-145).

Može se pretpostaviti da su upravo učitelji plesova stižući u Zagreb iz
europskih gradova, bili glavni i presudni čimbenici širenja europskih plesova
s vremenom udomaćenih i u Zagrebu.9 Plesalo se ubrzo i u kazalištu. Naime,
na kazališnom programu Graničara, popularnog "izvornog pučkog igrokaza s
pjevanjem i plesom" iz 1857., jasno je istaknuto da je Josip Freudenreich, prvi
poznati zagrebački koreograf, postavio "Kolo tancano po čitavom društvu"
(Kastl i Martinčević 2000:63).

U narodnom pokretu plesovi postaju promotori i promicatelji narodnih
ideja. Plesne dvorane postaju mjesta gdje se okupljaju domoljubi, dvorane se
rese narodnim bojama, nose se narodni krojevi i nošnje, slažu izvorne narodne
frizure, nosi nakit domaćih izrađivača, pišu rodoljubni stihovi otisnuti u
plesnim redovima, govori se narodnim jezikom, svira glazba domaćih autora
ili strana prema narodnim predlošcima i u tom smislu plesovi postaju
simbolom narodnog jedinstva.

N. Premerl, iščitavajući Danicu iz 1840. godine, primjećuje da je u
kazalištu te sezone većina plesača bila u narodnim surkama, a prvu je nagradu
dobio kostim ukrašen ilirskim grbom (Premerl 1985:136).

Najagilniji organizatori "sjajnih plesova" u narodnom duhu postaju
pravnici i strijelci. Ljudevit Vukotinović piše o balu koji je priredilo Društvo
strijelaca 23. veljače 1843., na kojem su "medju gospoje i gospodične" bile
razdijeljene male knjižice pod imenom Slava lepote i "krasnom spolu
posvećene". U njima se nalazilo devetnaest pjesama domorodnih pjesnika sa
domorodnim stihovima koji "drage gospoje i gospodične naše prose, da se
nikada neodreknu narodnosti svoje" (Vukotinović 1843:br.9 [nepag.]).

Narodni preporod dao je tridesetih i četrdesetih godina 19. st. posebne
poticaje prikupljanju hrvatskog narodnog stvaralaštva. Istaknuti pojedinci kao
Stanko Vraz, Ljudevit Gaj, Ivan Kukuljević Sakcinski i drugi, sastavljaju
kvestionare, preporučuju skupljanje folklorne građe, u čemu i sami sudjeluju
(Ivančan 1996:29). Hrvatske i uopće "ilirske" pjesme i plesovi suprotstavljaju
se mađarskim, talijanskim i drugim stranim tvorevinama. Komponiraju se
pjesme u narodnom stilu i nastaje hrvatsko kolo.

Nose se narodne nošnje ili kreiraju plesne toalete u narodnom stilu, pri
čemu se pri izboru materijala najviše rabe narodne boje, pa na balovima
dominiraju bijela, crvena i tamnoplava. U doba narodnog preporoda izvlačile
su se haljine iz starih obiteljskih škrinja ili prigotovljavale nove prema
domaćim portretima u velikaškim dvorovima:

Krojač Milošević tolikim je pijetetom i dosjetljivošću izvršio svoju
zadaću, da je time probudio u građanstvu novu domorodnu ideju:
salonsko odijelo prema salonskoj nošnji 16. i 17. vijeka, kad je narodni
ban prvi put pribivao sjajnom balu, većina građana a naročito gospođe
usvojiše narodnu salonsku nošnju (Kassowitz-Cvijić 1919:89; usp. i str.
121, 152-153).

9 Širenju i popularnosti kola pridonijela je i malena knjižica džepnog formata nepoznatog
autora koja se prodavala pod dvojezičnim nazivom Kolo hervatsko-Das kroatische Kolo.
Citiram oglas: "U slavjanskoj knjigarnici Lavoslava Župana u Dugoj ulici u Zagrebu izišlo je
i prodaje se u svih odmenih knjigarnicah, opis Kola Hervatskoga sa dervorezima, koji pred
oči stavljaju sve slike (figure) ovoga kola; cena 20 kr. srebru, za koje novce dobit će gospoda
kupci badava još i opis kola slavonskoga, koje će za malo vremena na svetlo izići" ( Narodne
novine 1848., 9.02., br.12). Knjižica je najvjerojatnije prva u nizu od nekoliko opisa kola u
kasnijim razdobljima. Ovom se knjižicom služio Franjo Ks. Kuhač prigodom izrade opisa
dvoranskog kola u radu objavljenom 1872. u Viencu (Kuhač-Koch 1872). Tiskara u Sušaku
1880. tiska opis "Hrvatsko kolo" (Hrbud-Popović 1990:201). Rukopis opisa "Hrvatsko
salonsko kolo" Petra Ortolanija, dubrovačkog trgovca, iz 1936. nalazi se u Institutu za
etnologiju i folkloristiku.



Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost

Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2008 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja