|
Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo
14.05.2008., srijeda
Prvi stalni učitelj plesa
No, prvim stalnim učiteljem plesa smatra se Pietro Coronelli, talijanski
baletni majstor, tada učitelj plesa u Pomorskoj akademiji u Rijeci, koji je na
poziv baruna Ambroza Vranyczanyja 1859. godine stigao u Zagreb da
privatno podučava njegovu kćer Klotildu. Coronelli je ubrzo razvio svoju
aktivnost, te osim što je djelovao u kazalištu, podučavao je općinstvo plesu na
tečajevima i privatno. Godine 1860. u Pozoru je izašao Coronellijev "oglas za
obučavanje u plesanju", gdje "podpisani javlja ovdašnjemu obćinstvu, da je
započeo obučavanja u plesanju u Streljani i u djevojačkom zavodu gdje.
Struppieve, i da ima još njekoliko prostih urah, u kojih je pripravan obučavati
i u privatnih kućah. Nadalje javlja, da je otvorio mjesečni i zimski tečaj
lekcijah, što će ih davati dječici obojega spola, i to u Streljani svaki dan od 11
do 12 satih prije podne osim praznikah, ili na jedan mjesec ili kroz cielu zimu
uzeti" (Pozor 1860., 24. 11., br. 47). Aktivno je djelovao u podučavanju i
afirmaciji društvenih plesova sve do svoje smrti 1902. godine, kada je poduku
u plesanju nastavila njegova kći Elvira uz pomoć sestre Bianke (Sremac
1988:144-145).
Može se pretpostaviti da su upravo učitelji plesova stižući u Zagreb iz
europskih gradova, bili glavni i presudni čimbenici širenja europskih plesova
s vremenom udomaćenih i u Zagrebu.9 Plesalo se ubrzo i u kazalištu. Naime,
na kazališnom programu Graničara, popularnog "izvornog pučkog igrokaza s
pjevanjem i plesom" iz 1857., jasno je istaknuto da je Josip Freudenreich, prvi
poznati zagrebački koreograf, postavio "Kolo tancano po čitavom društvu"
(Kastl i Martinčević 2000:63).
U narodnom pokretu plesovi postaju promotori i promicatelji narodnih
ideja. Plesne dvorane postaju mjesta gdje se okupljaju domoljubi, dvorane se
rese narodnim bojama, nose se narodni krojevi i nošnje, slažu izvorne narodne
frizure, nosi nakit domaćih izrađivača, pišu rodoljubni stihovi otisnuti u
plesnim redovima, govori se narodnim jezikom, svira glazba domaćih autora
ili strana prema narodnim predlošcima i u tom smislu plesovi postaju
simbolom narodnog jedinstva.
N. Premerl, iščitavajući Danicu iz 1840. godine, primjećuje da je u
kazalištu te sezone većina plesača bila u narodnim surkama, a prvu je nagradu
dobio kostim ukrašen ilirskim grbom (Premerl 1985:136).
Najagilniji organizatori "sjajnih plesova" u narodnom duhu postaju
pravnici i strijelci. Ljudevit Vukotinović piše o balu koji je priredilo Društvo
strijelaca 23. veljače 1843., na kojem su "medju gospoje i gospodične" bile
razdijeljene male knjižice pod imenom Slava lepote i "krasnom spolu
posvećene". U njima se nalazilo devetnaest pjesama domorodnih pjesnika sa
domorodnim stihovima koji "drage gospoje i gospodične naše prose, da se
nikada neodreknu narodnosti svoje" (Vukotinović 1843:br.9 [nepag.]).
Narodni preporod dao je tridesetih i četrdesetih godina 19. st. posebne
poticaje prikupljanju hrvatskog narodnog stvaralaštva. Istaknuti pojedinci kao
Stanko Vraz, Ljudevit Gaj, Ivan Kukuljević Sakcinski i drugi, sastavljaju
kvestionare, preporučuju skupljanje folklorne građe, u čemu i sami sudjeluju
(Ivančan 1996:29). Hrvatske i uopće "ilirske" pjesme i plesovi suprotstavljaju
se mađarskim, talijanskim i drugim stranim tvorevinama. Komponiraju se
pjesme u narodnom stilu i nastaje hrvatsko kolo.
Nose se narodne nošnje ili kreiraju plesne toalete u narodnom stilu, pri
čemu se pri izboru materijala najviše rabe narodne boje, pa na balovima
dominiraju bijela, crvena i tamnoplava. U doba narodnog preporoda izvlačile
su se haljine iz starih obiteljskih škrinja ili prigotovljavale nove prema
domaćim portretima u velikaškim dvorovima:
Krojač Milošević tolikim je pijetetom i dosjetljivošću izvršio svoju
zadaću, da je time probudio u građanstvu novu domorodnu ideju:
salonsko odijelo prema salonskoj nošnji 16. i 17. vijeka, kad je narodni
ban prvi put pribivao sjajnom balu, većina građana a naročito gospođe
usvojiše narodnu salonsku nošnju (Kassowitz-Cvijić 1919:89; usp. i str.
121, 152-153).
9 Širenju i popularnosti kola pridonijela je i malena knjižica džepnog formata nepoznatog
autora koja se prodavala pod dvojezičnim nazivom Kolo hervatsko-Das kroatische Kolo.
Citiram oglas: "U slavjanskoj knjigarnici Lavoslava Župana u Dugoj ulici u Zagrebu izišlo je
i prodaje se u svih odmenih knjigarnicah, opis Kola Hervatskoga sa dervorezima, koji pred
oči stavljaju sve slike (figure) ovoga kola; cena 20 kr. srebru, za koje novce dobit će gospoda
kupci badava još i opis kola slavonskoga, koje će za malo vremena na svetlo izići" ( Narodne
novine 1848., 9.02., br.12). Knjižica je najvjerojatnije prva u nizu od nekoliko opisa kola u
kasnijim razdobljima. Ovom se knjižicom služio Franjo Ks. Kuhač prigodom izrade opisa
dvoranskog kola u radu objavljenom 1872. u Viencu (Kuhač-Koch 1872). Tiskara u Sušaku
1880. tiska opis "Hrvatsko kolo" (Hrbud-Popović 1990:201). Rukopis opisa "Hrvatsko
salonsko kolo" Petra Ortolanija, dubrovačkog trgovca, iz 1936. nalazi se u Institutu za
etnologiju i folkloristiku.
Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost
Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
|
|
|