Prigodom posjeta cara Franje Josipa I., 1852. godine, u Zagrebu se,
nakon što je car razgledao grad i posjetio kulturne institucije, održala pučka
svečanost u "Jurjavesi", gdje se okupio narod u narodnim odijelima iz svih
krajeva Hrvatske i Slavonije i Vojne krajine koji su se na svoj način zabavljali
i plesali kolo. Na Markovu trgu je bila priređena serenada i bakljada te
narodni ples, a zatim je car pošao vidjeti rasvjetu. Narodni ples su pratile
vojničke glazbe iz četiri regimente koje su u to vrijeme bile komandirane u
Zagrebu. Među plesačima je bilo i graničarskih i talijanskih vojnika. U
Dvorani se poslije održao ples i plesalo se narodno kolo (Bučar 1930:324).
Tridesetih godina 19. stoljeća osnovan je Musikverein, najstarije
glazbeno društvo, koje je prema svojem pravilniku trebalo priređivati svaki
mjesec dvije privatne i dvije javne akademije. One su istodobno bile i zabave
jer je iza obvezatnog koncerta, u kojemu su nastupali društveni članovi,
slijedila i "društvena igranka" (Širola 1925:130). Vidljivo je iz Narodnih
Novina da se praksa priređivanja koncerata uz ples, ili održavanje plesne
zabave iza ili uz koncert zadržala tijekom cijelog stoljeća (Narodne novine
1879., 14. 2., br. 37). Obično su se plesne zabave održavale nakon koncerata
pa su mnogi posjećivali koncerte samo da bi nakon njih mogli prisustvovati
plesu (Narodne novine 1885., 17. 1., br. 13). Godine 1866. slavili su
Zagrepčani tri dana u mjesecu studenom tristogodišnjicu smrti bana Nikole
Šubića Zrinskoga, sigetskog viteza. Radi toga je osnovan odbor koji je složio
program za proslavu i između ostalog predvidio sjajan ples, održan trećeg
dana proslave u Narodnom domu (Hirc 1987:142-143).
Do 1869. godine banovi su instalirani s kraljevskim počastima. Zadnji
tako instalirani ban bio je Levin Rauch. Postojali su precizni naputci koji su
točno određivali način proslave. Osim naputaka za glazbu (vojnu i
građansku), za seoske gajdaše, za topništvo, za kazalište, za jahače i za cijelu
pučku svečanost, postojali su naputci i za svečani ples (Širola 1925:187-188).
Sadržavali su redoslijed primanja gostiju kod bana, redoslijed darivanja bana,
program plesova, glazbe i slično. Taj je svečani bal bio održan 13. rujna 1869.
u nadbiskupskim dvorima (Szabo 1933:168-171).
Zagrepčani plesu nisu mogli odoljeti niti u korizmeno doba, kada su se
u Novoj Vesi održavali plesovi i zabave, takozvane "črne redute" (Hirc
1987:153).
U užem krugu obitelji i prijatelja neke su zagrebačke obitelji večeri
provodile u intimnoj zabavi i uz ples. Takva su okupljanja najviše veselila
mladež:
Kroz zimu običavali su Banovi da svake nedjelje pred večer primaju
znance i prijatelje (...) Tad bi zaredao ples. U tren oka iznijela bi mladež
stolove i stolce, pridigla sagove, pa ih smotala (...) Mladež je najvoljela
valčik. Zglobovi su okretnih nožica treperili, uvojci oko nasmijanih
glavica vijali i lepršali, sva bi životna radost u toplim tjelesima
podrhtavala u vrelom uživanju uz kratak ritam triju četvrtinka (...)
Točno u deset sati osvanule bi na pragu stroge majke. Vrijeme je da se
krene kući! Čule su se živahne molbe, vruća zaklinjanja: "Samo još jen
jedini tanec!" pa su nezasitnoj mladeži morale da popuste. Kao da im je
posljednji u životu, odigrali su ga vatreno i smiono, mlada bi se tjelesa
privijala toplije jedno uz drugo (Kassowitz-Cvijić 1919:254).
Svako se veće svečanije okupljanje ljudi slavilo i obilježavalo plesom. Tako
Zagrepčani u 19. stoljeću osim za poklada i privatno plešu i u svakoj drugoj
plesnoj prigodi.
8 Obavljajući bansku dužnost 1806.-1831., Ignjat Gyulay je podržavao otpor hrvatskih staleža
uvođenju mađarskog jezika u Hrvatskoj (Kolanović 1995:55).
Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost
Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
|