Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

10.05.2008., subota

Organizatori plesnih zabava

Od 1780. do 1860. nastupaju u Zagrebu putujuće profesionalne njemačke
glumačke družine. Njihovi voditelji su ujedno kazališni poduzetnici koji, osim
što brinu o radu i opstanku svojih družina, upriličuju u Zagrebu javne plesove.

Početkom 1786. godine stigla je iz Beča kazališna družina Johanna
Weilhammera i Ignatza Podingbauera. U družini je kao glumica i plesačica
nastupala i Weilhammerova supruga Rosalia rođ. Priner. Kod zagrebačke je
"noblese" i publike osvajala mnoga priznanja i simpatije koje su pridonijele
da je Weilhammer za poklade 1787. godine dobio isključivo pravo priređivati
"noble Baale", a kavanar Augustin Schnepf i Ivan Plejel građanske plesove
(Bürger Baal). Prvi su održavani u dvorani grofa Vojkovića, a potonji u
dvorani gradske vijećnice. Za poklada 1790. Weilhammer je priređivao elitne
plesove s baletnim divertismanima u dvorani grofa Vojkovića (Cindrić
1969:28-31).

Vodstvo spomenuta Pejačevićeva kazališta u Demetrovoj 1 preuzela je
1796. godine austrijska kazališna glumica Barbara Krapf, čija je družina uz
predstave davala i svečane plesne priredbe i baletne divertismane.5
Upravitelj kazališta nakon Barbare Krapf, Carl Horst (1799.-1801.), u
Zagrebu je priređivao velike plesove, ali se puno zaduživao pa su zbog tih
dugova po odredbi gradskog magistrata iz 1801. posjetiteljima plesova
naplaćivane ulaznice.

Godine 1802. dozvolu za izvođenje predstava u Zagrebu dobio je neki
Friderik Adams. I on je zapao u dugove, ali se zna da je u Zagrebu priređivao
plesove.

Uskoro vodstvo zagrebačkog kazališta preuzima Joseph Bubenhofen.
Godine 1806. dobio je dozvolu da može priređivati "noble Baale" i "redutne
plesove" za vrijeme poklada i to nedjeljom i četvrtkom te zadnja tri pokladna
dana. Za vrijeme predstava i plesova u kazalištu bile su postavljene straže radi
održavanja reda. Bubenhofen si je ugovorom s grofom Amadeom osigurao
kazališnu zgradu do Uskrsa 1817. i u njoj su redovito održavani redutni
odnosno krabuljni plesovi (Laszowski 1925:89-93).

Plesove su sredinom i u drugoj polovici 19. stoljeća uglavnom
organizirale i priređivale veće institucije koje su imale odgovarajuće uvjete,
odnosno adekvatan prostor za takav događaj. Zbog neophodne slobode
kretanja u plesu bio je potreban oveći prostor.

Najveći plesovi priređivani su u prostorijama Hrvatskog sokola i Kola,
a najelitniji u Glazbenom zavodu. Streljana je na pokladni utorak priređivala
maskiranu redutu. Društvo Crvenoga križa sa sjedištem u Zagrebu priređivalo
je posebne priredbe u korist Crvenog križa, a na prvome mjestu veliki sjajni
ples. Plesove je s uspjehom priređivalo i Društvo za poljepšanje Plitvičkih
jezera, a sveučilištarci su priređivali svoj veliki, sjajni Akademski ples. Manje
brojne i ne toliko raskošne plesove priređivali su vatrogasci, veterani,
"Merkur", "Kolo" i pjevačko društvo "Sloga" te časnici zagrebačke vojne
posade, iako uglavnom samo za svoje članove (Bučar 1944:49-51).

Društva koja su priređivala plesove samo za svoje članove, ili za širu
javnost, imala su uglavnom svoje odbore koje su činili članovi određenog
društva ili organizacije i oni bi se pobrinuli oko organizacije plesa.
Na glasu su bili plesovi u banskoj palači na Markovu trgu. Priređivale
su ih banice Lila Pejačević za banovanja grofa Teodora Pejačevića i banica
Margita, supruga Khuena Héderváryja, koja je priređivala velike banske
plesove s diletantskim predstavama i živim slikama. Raskošne su bile i
zabave kod barunice Klotilde Buratti-Vranyczany na Katarinskom trgu
(Milčec 1989:16-25).

Nešto kasnije plesne zabave su priređivala i športska društva: Prvo
hrvatsko sklizačko, Prvo hrvatsko mačevalačko s akademijom, Prvo hrvatsko
biciklističko te Družtvo biciklista, Sokol i Hašk. Priređivali su ih i novčano
sposobni i uvaženi pojedinci kao npr. ban6 ili biskup7 (Vukotinović 1843:br.9
[nepag.]).
5 Divertismani su kratki plesni ulomci koji su se najčešće plesali u pauzama ili u
međučinovima drama ili opera.


Prenosimo:Časopis Narodna umjetnost

Originalni znanstveni članak: ZAGREBAČKE PLESNE ZABAVE S KRAJA 18. I TIJEKOM 19. STOLJEĆA
Autorica: IVANA KATARINČIĆ
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2008 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja