Činjenica je da su upravo različite varijante popularne glazbe
ono što pretežno čini današnju glazbenu kulturu. To je multifunkcionalna
glazba potrošačkoga društva i kao takva ima karakteristike
popularne umjetnosti. Glavni pristupi problematici
popularnog najčešće su jednostrani. Ili slijepo idealiziraju
ili isključivo napadaju vrijednosti koje nosi sa sobom. Kriti-
čari masovne kulture tvrde da kontroliranje tržišta bezuvjetno
omogućuje kontroliranje značenja, a publika, u ovom slu-
čaju slušatelji popularne glazbe, samo je izmodelirani objekt
manipulacije. Međutim, njezina tržišna usmjerenost a priori
ne podrazumijeva nekvalitetu svih njezinih proizvoda, niti pak
razvijanje ukusa u toj glazbenoj kulturi onemogućava tra-
ženje i pronalaženje vrijednosti u klasičnoj glazbi. Iako popularna
glazba možda nije usporediva s "ozbiljnom" glazbom po
formalnoj kompleksnosti, ona u sebi nosi neke druge složene
karakteristike koje zahtijevaju specifičnu vrstu kulturnoga kapitala
potrebnog za razvijanje profinjenog ukusa unutar te
glazbene kulture. Masovna se kultura ne može suprotstaviti
elitnoj, jer sadržaji koji se prenose sredstvima masovne komunikacije
pripadaju različitim kulturnim razinama, pa djela
elitne (više) kulture i popularne (niže) kulture mogu biti dio
masovne kulture (Čolić, 2002.). Jedno od karakterističnih obilježja
masovne kulture jest homogenizacija u smislu gubljenja
distance između elemenata kulture različitih razina. Upravo
je homogenizacija ključni čimbenik masovne kulture i bilo bi
pogrešno svesti masovnu kulturu samo na pojednostavnjene
sadržaje isključivo zato što se masovna kultura ne može suprotstaviti
elitnoj, tj. kulturi više razine, koja je nezavisna u pogledu
obilježja kulturne vrste (Čolić, 2002.).
Određena ostvarenja u popularnoj glazbi nisu namijenjena
samo lakoj, nekritičkoj zabavi, već otvaraju prostor i dru-
štvenoj kritici i individualnom oplemenjivanju kroz estetske
forme.
Ono što popularnu glazbu i popularnu umjetnost općenito
može uzdignuti na višu razinu jest obrazovanje koje će
razvijati sposobnost prepoznavanja i razlikovanja nekvalitetne,
masovne umjetnosti od kulturno i estetski relevantnih
proizvoda.
Granica između "visoke" i "popularne kulture" često se
shvaća kao ona koja dijeli one koji su obrazovani i imaju razvijen
ukus od onih koji ga nemaju. Međutim, ta granica, čini
se, više nije tako jasna i pomalo blijedi. Određene forme, nekad
rezervirane za visoku elitnu kulturu, danas su zahvaljujući
tržištu prešle u sferu popularne i postale svima dostupne.
Postupno se formirao novi oblik kulturnoga kapitala, koji također
podrazumijeva postojanje "dobrog ukusa", ali ne više
po starim mjerilima. Pravila su se promijenila i oko stjecanja i
oko prezentacije kulturnoga kapitala. Za popularnu glazbu to
je važno upravo zato što je ona integralni dio toga kulturnog
kapitala iz kojeg proizlazi i kojeg ujedno stvara.
Sve glazbene kulture formirane su kombinacijom različitih
estetskih diskursa, pa se tako klasična glazba ne veže isključivo
uz intelektualne vrijednosti niti popularna glazba
služi samo razonodi i fizičkom zadovoljstvu (ako je riječ o plesnoj
glazbi). Kulturne analize glazbe ne pitaju se samo, kada
je estetika u pitanju, koliko je neko djelo dobro, ili kad se analizira
tekst, koliko je radikalan. Zadatak tih razmatranja jest
razumjeti kako određeni glazbeni oblici funkcioniraju u socijalnoj
okolini, tj. kako se rabe i što znače onima koji ih proizvode
i koji ih prihvaćaju te kako su povezani s promjenama
u suvremenom životu.
LITERATURA
Adorno, T. (1941.), On popular music. Http://www2.rz.hu-berlin.de/
fpm/texte/adorno.htm
Adorno, T. (1945./1996.), A social critique of radio music, The Kenyon
Review, 18 (3/4): 208-217.
Bennett, A. (1999.), Subcultures or neo-tribes?: rethinking the relationship
between youth, style and musical taste, Sociology, 33 (3):
599-617.
Chester, A. (1970.), For a rock aesthetic, New Left Review, 59: 83-96.
Čolić, S. (2002.), Kultura i povijest. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Frith, S. (1987.), Sociologija roka. Beograd: IIC i CIDID.
Frith, S. (1988.), Slučaj panka. U: E. Wilson, G. Marcus, S. Frith, D.
Laing, K. Tucker (ur.), Pankeri (str. 49-67), Beograd: Grafoplast.
Gracyk, T. (1999.), Valuing and evaluating popular music, Journal of
Aesthetics & Art Criticism, 57 (2): 205-220.
Hauser, A. (1986.), Sociologija umjetnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Juvančić, H. (1997.), Rock, MTV i američki kulturni imperijalizam. Zagreb:
Meandar.
Miloš, B. (2002.), Druga strana rock'n'rolla. Split: Verbum.
Merton, R. (1970.), Comments, New Left Review, 62: 75-82.
Vučković, T. (2004.), Prikaz knjige: "After Subculture: Critical Studies
in Contemporary Youth Culture." Diskrepancija, 1148 5 (9): 128-131.
Prenosimo: Hrčak
U nastavcima, radi bolje preglednosti, prenosimo znanstveni rad:O KULTURNOJ KRITICI POPULARNE GLAZBE
Autor:
Rašeljka KRNIĆ
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
E-mail: Rašeljka.Krnic@pilar.hr
|