Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

22.04.2008., utorak

O KULTURNOJ KRITICI POPULARNE GLAZBE - ZAKLJUČAK - Literatura


Činjenica je da su upravo različite varijante popularne glazbe
ono što pretežno čini današnju glazbenu kulturu. To je multifunkcionalna
glazba potrošačkoga društva i kao takva ima karakteristike
popularne umjetnosti. Glavni pristupi problematici
popularnog najčešće su jednostrani. Ili slijepo idealiziraju
ili isključivo napadaju vrijednosti koje nosi sa sobom. Kriti-
čari masovne kulture tvrde da kontroliranje tržišta bezuvjetno
omogućuje kontroliranje značenja, a publika, u ovom slu-
čaju slušatelji popularne glazbe, samo je izmodelirani objekt
manipulacije. Međutim, njezina tržišna usmjerenost a priori
ne podrazumijeva nekvalitetu svih njezinih proizvoda, niti pak
razvijanje ukusa u toj glazbenoj kulturi onemogućava tra-
ženje i pronalaženje vrijednosti u klasičnoj glazbi. Iako popularna
glazba možda nije usporediva s "ozbiljnom" glazbom po
formalnoj kompleksnosti, ona u sebi nosi neke druge složene
karakteristike koje zahtijevaju specifičnu vrstu kulturnoga kapitala
potrebnog za razvijanje profinjenog ukusa unutar te
glazbene kulture. Masovna se kultura ne može suprotstaviti
elitnoj, jer sadržaji koji se prenose sredstvima masovne komunikacije
pripadaju različitim kulturnim razinama, pa djela
elitne (više) kulture i popularne (niže) kulture mogu biti dio
masovne kulture (Čolić, 2002.). Jedno od karakterističnih obilježja
masovne kulture jest homogenizacija u smislu gubljenja
distance između elemenata kulture različitih razina. Upravo
je homogenizacija ključni čimbenik masovne kulture i bilo bi
pogrešno svesti masovnu kulturu samo na pojednostavnjene
sadržaje isključivo zato što se masovna kultura ne može suprotstaviti
elitnoj, tj. kulturi više razine, koja je nezavisna u pogledu
obilježja kulturne vrste (Čolić, 2002.).

Određena ostvarenja u popularnoj glazbi nisu namijenjena
samo lakoj, nekritičkoj zabavi, već otvaraju prostor i dru-
štvenoj kritici i individualnom oplemenjivanju kroz estetske
forme.
Ono što popularnu glazbu i popularnu umjetnost općenito
može uzdignuti na višu razinu jest obrazovanje koje će
razvijati sposobnost prepoznavanja i razlikovanja nekvalitetne,
masovne umjetnosti od kulturno i estetski relevantnih
proizvoda.

Granica između "visoke" i "popularne kulture" često se
shvaća kao ona koja dijeli one koji su obrazovani i imaju razvijen
ukus od onih koji ga nemaju. Međutim, ta granica, čini
se, više nije tako jasna i pomalo blijedi. Određene forme, nekad
rezervirane za visoku elitnu kulturu, danas su zahvaljujući
tržištu prešle u sferu popularne i postale svima dostupne.
Postupno se formirao novi oblik kulturnoga kapitala, koji također
podrazumijeva postojanje "dobrog ukusa", ali ne više
po starim mjerilima. Pravila su se promijenila i oko stjecanja i
oko prezentacije kulturnoga kapitala. Za popularnu glazbu to
je važno upravo zato što je ona integralni dio toga kulturnog
kapitala iz kojeg proizlazi i kojeg ujedno stvara.
Sve glazbene kulture formirane su kombinacijom različitih
estetskih diskursa, pa se tako klasična glazba ne veže isključivo
uz intelektualne vrijednosti niti popularna glazba
služi samo razonodi i fizičkom zadovoljstvu (ako je riječ o plesnoj
glazbi). Kulturne analize glazbe ne pitaju se samo, kada
je estetika u pitanju, koliko je neko djelo dobro, ili kad se analizira
tekst, koliko je radikalan. Zadatak tih razmatranja jest
razumjeti kako određeni glazbeni oblici funkcioniraju u socijalnoj
okolini, tj. kako se rabe i što znače onima koji ih proizvode
i koji ih prihvaćaju te kako su povezani s promjenama
u suvremenom životu.


LITERATURA

Adorno, T. (1941.), On popular music. Http://www2.rz.hu-berlin.de/
fpm/texte/adorno.htm
Adorno, T. (1945./1996.), A social critique of radio music, The Kenyon
Review, 18 (3/4): 208-217.
Bennett, A. (1999.), Subcultures or neo-tribes?: rethinking the relationship
between youth, style and musical taste, Sociology, 33 (3):
599-617.
Chester, A. (1970.), For a rock aesthetic, New Left Review, 59: 83-96.
Čolić, S. (2002.), Kultura i povijest. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.
Frith, S. (1987.), Sociologija roka. Beograd: IIC i CIDID.
Frith, S. (1988.), Slučaj panka. U: E. Wilson, G. Marcus, S. Frith, D.
Laing, K. Tucker (ur.), Pankeri (str. 49-67), Beograd: Grafoplast.
Gracyk, T. (1999.), Valuing and evaluating popular music, Journal of
Aesthetics & Art Criticism, 57 (2): 205-220.
Hauser, A. (1986.), Sociologija umjetnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Juvančić, H. (1997.), Rock, MTV i američki kulturni imperijalizam. Zagreb:
Meandar.
Miloš, B. (2002.), Druga strana rock'n'rolla. Split: Verbum.
Merton, R. (1970.), Comments, New Left Review, 62: 75-82.
Vučković, T. (2004.), Prikaz knjige: "After Subculture: Critical Studies
in Contemporary Youth Culture." Diskrepancija, 1148 5 (9): 128-131.


Prenosimo: Hrčak
U nastavcima, radi bolje preglednosti, prenosimo znanstveni rad:O KULTURNOJ KRITICI POPULARNE GLAZBE
Autor:
Rašeljka KRNIĆ
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
E-mail: Rašeljka.Krnic@pilar.hr

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< travanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja