Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

17.04.2008., četvrtak

OSNOVNE KARAKTERISTIKE POPULARNE UMJETNOSTI I GLAZBE

Umjetnička djela visoke kulture u pravilu tragaju za smislom
življenja i nekim općeljudskim vrijednostima. Ona postavljaju
nova pitanja i složena su izraza, što ih upućuje na malobrojne
krugove obrazovane elite. To je umjetnost koja ne odgovara
prosječnom ukusu, iako je predstavnici društvene
elite često "troše" isključivo radi prestiža, ne razumijevajući je,
što ih razlikuje od još užega kruga obrazovane elite. Granice
obrazovane elite mnogo su uže nego granice društvene elite,
a unutar obrazovane elite opet postoje još uže umjetničke elite,
tako da je važnost klasične, visoke umjetnosti i pitanje
njezine razumljivosti u pogledu obrazovanih samo mit (Hauser,
1998.).
Popularna glazba kao jedan od elemenata popularne umjetnosti
stvarana je za neobrazovane ili poluobrazovane mase,
namijenjena isključivo zabavi i razonodi. To je glazba koja
se, za razliku od klasične, lako i svakodnevno konzumira. Ona
ima zadatak da opušta, umrtvljuje, da ne postavlja pitanja,
da ničim ne opterećuje. Popularna umjetnost, pa tako i ta
glazba, najčešće je zadovoljna svijetom i ne želi ga mijenjati;
ona je pasivna i konformistička.

Mnoga djela visoke kulture stekla su popularnost i poznata
su širokoj publici, ali je njihovo razumijevanje pod tim okolnostima
najčešće problematično. Nestalne i mutne granice
popularnog u umjetnosti, a posebno u glazbi, dolaze do izra-
žaja upravo zbog toga što mnoga djela visoke umjetnosti dobivaju
popularni karakter, premda ta opća prihvaćenost ne
odražava stvarnu vrijednost i kvalitetu nekoga djela, nego čak
zatvara put do njegova adekvatnog razumijevanja. Hauser tu
tvrdnju potkrepljuje primjerom neobrazovanoga i neiskusnoga
slušatelja ozbiljne glazbe koji naoko i uživa u djelima prave
umjetnosti, ali uglavnom izvlači samo pojedine komponente
iz njihove cjeline i pjevušeći neki motiv misli da razumije
i usvaja neku simfoniju ili koncert, a ne sluti da u nekom
umjetničkom djelu svaka pojedinost i segment ima svoj smisao
tek u cjelini (Hauser, 1986.). Posljedice utjecaja popularnosti
vjerojatno se najjasnije očituju upravo u glazbi. Najuzvišenija,
najteža i najdubokoumnija djela mogu postati neprimjerenom
površnom reprodukcijom samo zabava, šala ili,
kako Hauser slikovito kaže, "kulinarski užitak" (Hauser, 1986.,
121). To je pojava kad glazbu toliki konzumiraju na sasvim
neprimjeren način. Popularna glazba, ali i ona ozbiljna, klasična,
našla je tako široku primjenu upravo zahvaljujući novim
medijima i jeftinim koncertima, ali slušanje glazbe nije
time dobilo novu vrijednost. Naprotiv, mnogo je izgubilo. Činjenica
je da ni jedna umjetnička grana nema tako velik dio
proizvodnje koji od početka pripada lakoj trivijalnoj kategoriji
vrste.

Sama činjenica da je neko djelo popularno i široko prihvaćeno
ne iznaći nužno i nepostojanje kvalitete i "prave" umjetničke
vrijednosti. Međutim, dobar dio proizvoda popularne
umjetnost upravo je i proizveden da bi bio popularan, da bi
odgovarao na potrebe velikoga broja ljudi. Ta se umjetnost
koristi unaprijed određenim formulama i šablonama koje su
se prethodno pokazale uspješnima, a ovise o neumjetničkim
poticajima. Želja za tržišnim uspjehom i što većim profitom
glavni je pokretač u proizvodnji popularnog. Hannah Arendt
vidi potrošnju popularne umjetnosti doslovno kao potrošnju
koja je na području estetskog slična ekonomskoj i smatra da
se njezini proizvodi "troše i potroše, i nakon upotrebe bacaju
kao bezvrijedna stvar" (Hauser, 1986., 166). Hauser, međutim,
smatra da se ovakva interpretacija umjetnosti namijenjene neprobirljivim
slojevima publike, tj. umjetnost suprotna onoj
namijenjenoj obrazovanoj eliti, ipak temelji samo na meta-
fori, jer se i djela visoke umjetnosti "troše" i prolaze stanovite
promjene u načinu na koji se doživljavaju i "koriste" (Hauser,
1986.). U obje kategorije može doći do sublimacije, ali i do
rušenja kvalitete, i to ne samo u procesu percepcije nego i u
toku proizvodnje. Djela visoke umjetnosti mogu zbog sve ve-
}e popularnosti poprimiti karakter jeftine, trivijalne zabave, a
ponekad se to doga|a i zbog spremnosti autora na kompromise
u svrhu popularizacije. Ali dio te goleme produkcije jest
i popularna umjetnost koja nije namijenjena samo za zabavu
i relaksaciju nego se svojim sredstvima pokušava boriti protiv
konformizma, pronositi neke nove ideje i inovacijama rušiti
postoje}e konvencije. Popularna umjetnost, pod utjecajem visoke
koja joj je uzor, ima ozbiljne estetske kriterije i zaista odgovara
na istinske kulturne potrebe.

S obzirom na svoje umjetničke težnje, popularna glazba
obraća se masovnoj publici, ali i onoj koja je sklonija visokoj
kulturi: ona jest popularna i dijelom zabavna, ali se pokušava
voditi kriterijima i normama autentične ozbiljne glazbe u potrazi
za novim izrazima i značenjima te ima jednak otklon
prema sladunjavom, romantičnom karakteru većega dijela zabavne
glazbe.

Popularna umjetnost širi svoju prevlast i krug svoje publike
zahvaljujući načelima demokracije i sve manje privilegiranosti
u obrazovanju. Na području umjetnosti vrijede načela
proizvodnosti i konkurentnosti i sve veće mogućnosti za svakoga
da aktivno ili pasivno sudjeluje u kreativnom procesu
duhovne razmjene. Izrazito robni karakter umjetničkih djela
svakako određuje prirodu njihova postojanja i značajno ocrtava
cjelokupnu umjetničku proizvodnju industrijsko-komercijalnoga
razdoblja, ali ta je karakteristika jednako svojstvena
popularnoj kao i ostalim umjetničkim vrstama. Razlika je samo,
misli Hauser, u tome što je mjerodavna uloga tržišta i robne
razmjene u jednom slučaju skrivenija, a u drugom primjetljivija
(Hauser, 1986.).

Popularna umjetnost, pa tako i glazba, ne može se isklju-
čivo negirati kao vrijednost zbog toga što i nije potpuno bezvrijedna,
a kao i ostale umjetničke vrste, stvara proizvode koji
više ili manje zadovoljavaju. Pitanje je li to uopće umjetnost i
nije tako važno, jer je na kraju krajeva umjetnost ono što se
prihvaća kao umjetnost. Kao što različite vrijednosti ovise o
promjenjivim situacijama i danom kontekstu, tako se ni visoka
umjetnost ne može usporediti ni zamijeniti popularnom
umjetnošću, mada nije od nje potpuno odijeljena. Iako postoji
velik otpor da se popularna umjetnost koja služi razonodi i
zabavi mjeri istim mjerilima kao i ona visoka, eliti namijenjena,
umjetnost, ne može se tvrditi da ni najskromniji oblik percepcije,
iako nije autonoman, nema nešto od one kvalitete
koja pravi razlike u odabiru.

Postojanje estetski relevantne popularne glazbe neprijeporna
je činjenica. Uostalom, mogućnost postojanja elitne
umjetnosti komercijalnoga karaktera uočena je već odavno,
pa su mnoga djela nastala u sklopu popularne umjetnosti priznata
i vrednovana kao umjetnička ostvarenja visoke estetske
i kulturne relevancije.

Popularna glazba može se vrednovati u skladu s mnogim
kriterijima koji su namijenjeni klasičnoj glazbi i drugim elitnim
umjetnostima. Uvjeti njezina nastanka, sadržaj, forma,
kvaliteta izvedbe, značenje u širem kulturnom kontekstu i estetski
parametri – sve su to kriteriji koje treba uzeti u obzir kad
se razmatra neko djelo popularne glazbe.

Prenosimo: Hrčak
U nastavcima, radi bolje preglednosti, prenosimo znanstveni rad:O KULTURNOJ KRITICI POPULARNE GLAZBE
Autor:
Rašeljka KRNIĆ
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
E-mail: Rašeljka.Krnic@pilar.hr

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< travanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja