|
Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo
16.04.2008., srijeda
O KULTURNOJ KRITICI POPULARNE GLAZBE
Popularna glazba kao dio popularne umjetnosti danas je
dominantan oblik u glazbenoj kulturi. Kritičari masovne
kulture i zagovornici elitne umjetnosti često je jednostrano
ocjenjuju kao degradaciju umjetnosti, ne uzimajući u obzir
njezina kulturna značenja i mogućnost zadovoljenja visokih
estetskih i umjetničkih kriterija. Tradicionalna kritika i njezino
tretiranje popularne glazbe upućuju na potrebu za
drugačijim pristupom u istraživanju te glazbene kulture. Prvi
dio ovoga rada govori o uvjetima razvoja popularne glazbe,
njezinim općim karakteristikama i odnosu prema visokoj
kulturi. Analizira se njezina simbolička uloga u stvaranju
svjetonazora i utjecaj na promjene kulturnih vrijednosti s
posebnim naglaskom na teoriju podkultura, dok se drugi dio
rada bavi njezinom kritikom i problemom estetske
relevancije.
UVOD
Činjenica je da na području popularne glazbe postoji vrijednosna
hijerarhija i da sva glazba koja ulazi u tu kategoriju ne
podliježe kritici na isti način. Međutim, ako ne uzmemo u obzir
onaj kvalitetni dio glazbe koji nesumnjivo postoji, ali je rijedak,
današnja popularna glazba zaista je u najvećem broju
slučajeva estetski nekvalitetna, simbolički beznačajna i proizvedena
isključivo radi stjecanja profita. To je glazba koja, sa
svrhom da bude što komercijalnija, podilazi masovnoj publici
i pretvara je u masu konzumenata bez kriterija u odabiru
onoga što joj se nudi.
To je glazba koja uspavljuje kritičku svijest (Adorno, 1945.).
No bez obzira na to, popularna kultura i popularna glazba
kao njezin element često je kritizirana iz vrlo isključive i
jednostrane perspektive trpanja svih njezinih proizvoda u isti
koš estetičke (ne)kvalitete, među proizvode bez ikakve vrijednosti.
Pokušaji da se popularna glazba vrednuje i ocjenjuje
sustavom kriterija namijenjenih evaluaciji proizvoda visoke,
elitne kulture, u ovom slučaju klasične glazbe, na prvi pogled
čine se promašenim i pogrešnim, ali to nikako ne znači
da se popularna glazba uopće ne može estetski vrednovati.
Pridavanjem a priori negativnoga predznaka svim proizvodima
popularne kulture samo pokazuje nesposobnost objektivnog
uvida i nepoznavanje vrijednosti proizašlih iz duhovnog
i proizvodnog okružja ove kulture i ovoga vremena. Klasična
i pop-glazba možda imaju istu abecedu, ali govore drugačijim
jezikom, pa ih treba i drugačije slušati. Premda klasična i popularna
glazba mogu imati neke zajedničke funkcije, one ipak
čine dvije odvojene glazbene kulture.
Popularna kultura i popularna umjetnost od svog su nastanka
bile u očima predstavnika elitne kulture estetički omalovaž-
avane i ideološki sumnjive, međutim danas dominiraju
u većini zemalja zapadnoga kulturnog kruga. Otklon od popularnog,
naravno, time nije nestao, pa se i dalje očituje u promoviranju
konzervativnih elitističkih stavova koji prokazuju
estetičku nekvalitetu svih proizvoda popularne kulture i upozoravaju
na štetne posljedice njezina globalnoga širenja, pri
čemu ona guta nacionalne kulturne identitete i autentične domaće proizvode.
Tradicionalna kritika i njezino tretiranje popularne glazbe
upućuju na potrebu za drugačijim pristupom u istraživanju
te glazbene kulture. Jedna od pretpostavki jest da je popularna
glazba kulturno relevantna za svoje slušatelje na isti
način kao i bilo koja druga vrsta glazbe. Ona može proizvesti
osjećaj uzvišenosti i oduševljenja jednako snažan kao i onaj
proizveden uživanjem u klasičnoj glazbi, a njezini slušatelji
imaju potrebu da je vrednuju i procjenjuju kao što to radi i publika
klasične glazbe. Popularna glazba jest drugačija u odnosu
na "klasičnu" glazbu, ali je to ne čini manje vrijednom kad
se radi o njezinim najuspješnijim primjer(c)ima. No pitanje je
koliko uopće neke generalne vrijednosne komparacije izme-
đu te dvije glazbene kulture mogu biti umjesne.
Prema tezi S. Čolić, masovna se kultura ne može suprotstaviti
elitnoj, jer sadržaji koji se prenose sredstvima masovne
komunikacije pripadaju različitim kulturnim razinama, pa djela
elitne (više) kulture i popularne (niže) kulture mogu biti dio
masovne kulture (Čolić, 2002.). Jedno od karakterističnih obilježja
masovne kulture čini homogenizacija u smislu gubljenja
distance između elemenata kulture različitih razina. Pre-
ma Koloskowskoj, možemo razlikovati tri tipa homogenizacije.
Prva je simplificirajuća i odnosi se na uvođenje elemenata
više razine kulture u masovnu kulturu, što pridonosi njihovoj
pristupačnosti, ali i dovodi do pojednostavnjenja. Drugi tip
homogenizacije (imanentni) podrazumijeva uključivanje elemenata
koji privlače širu publiku u djela kulture više razine.
Ključna značajka trećega tipa, tj. mehaničke homogenizacije,
jest prenošenje nepromijenjenih elemenata sredstvima masovne
komunikacije, što "predstavlja instrument stvarne demokratizacije
umjetničkih i intelektualnih vrijednosti, neovisno
o motivima kojima se vode menadžeri u komercijalnom sustavu
organizacije kulture" (Čolić, 2002., 81).
Upravo je homogenizacija ključni čimbenik masovne kulture
i bilo bi pogrešno svesti masovnu kulturu samo na pojednostavnjene
sadržaje isključivo zato što se masovna kultura
ne može suprotstaviti elitnoj, tj. kulturi više razine, koja je nezavisna
u pogledu obilježja kulturne vrste (Čolić, 2002.).
Popularna glazba, a posebno rock-glazba, o kojoj će se u
ovom radu najviše govoriti, specifična je glazbena forma sa
svojim karakteristikama i posebnostima koje ju čine drugačijom
od nekih drugih glazbenih formi i izričaja. Iako je to glazbeno
područje već desetljećima predmet ozbiljnih rasprava i
analiza u muzikologiji i, posebno, sociologiji, čini se kao da i
dalje postoji potreba da se upozorava na njegovo značenje i
relevanciju kao objekta i kulturoloških i estetičkih studija.
Iako rock i danas zauzima važno mjesto među ostalim žanrovima
popularne glazbe, jedan dio razmatranja ovoga rada
uglavnom će se odnositi na razdoblje do sredine sedamdesetih
godina 20. stoljeća, iako se neki zaključci mogu primijeniti
i na današnju rock/pop-glazbu.
Prenosimo: Hrčak
U nastavcima, radi bolje preglednosti, prenosimo znanstveni rad:O KULTURNOJ KRITICI POPULARNE GLAZBE
Autor:
Rašeljka KRNIĆ
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
E-mail: Rašeljka.Krnic@pilar.hr
|
|
|