Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

22.03.2008., subota

3. 4. Vazmeni hvalospjev u liturgiji Vazmenog bdjenja Velike subote

Exultet



U liturgiji Velike subote posebno dolazi do izražaja Vazmeni hvalospjev poznat pod
imenom «Exultet», Melodijska forma Vazmenog hvalospjeva predstavlja
liturgijski recitativ u kojem lirizam doseže najveću snagu izraza. Tekst je izazov za
detaljnu raščlambu. Crkva u njemu pjeva, prema vlastitom nadahnuću, s iznimnom
lakoćom i s najživljim zanosom, ne odustajući ipak od kontemplativnosti koju posvuda
donosi i od koje se nikad ne odvaja - sjećajući se te jedinstvene noći u kojoj
Krist, uskrsnućem od mrtvih, donosi svakom stvorenju puninu života.
Prilagodba melodije tako dugotrajnom lirskom zanosu predstavlja izazov. Međutim,
osnova ovog recitativa-melodije nije drugo doli svečani napjev iz Predslovlja, koji
sam po sebi zrači snagom i skladom.
Glazbenu je liniju Vazmenog hvalospjeva obradila majstorska ruka, genijalni umjetnik.
Ovoj glazbenoj liniji osnovnog tona-recitativa La (u arhaičnoj terminologiji =
Re), umjetnik je uspio uvesti inačice, uglavnom vrlo malene, ali dovoljne da ostave
dojam svečanosti i željene radosti. Zbog toga đakon, koji ima veliku čast pjevati hvalospjev,
mora poštivati sve tekstualne i melodijske nijanse. On treba biti tumač Crkve
čije oduševljenje treba prenijeti. Ipak, ne smije zapasti u manirizam i u emfazu.
Glavni dijelovi hvalospjeva jesu: uvod i hvalospjev. Oni se razlikuju po sadržaju, nadahnuću
i tonusu, ali izvrsno odgovaraju svrsi.
U uvodu raspoznajemo dva dijela: Poziv na slavljenje Boga i osobna, ponizna, molitva
đakona.
Poziv na slavljenje Boga: svečan je i gromoglasan poziv koji đakon upravlja svim
stvorenjima: anđeoskim bićima, materijalnom svijetu, Crkvi, pozivajući ih da protrnu
od veselja i združe se u jedan veliki zbor da bi objavili Gospodinovu pobjedu.
On, bez uvoda i punim glasom pjeva početni zapjev: Nek usklikne… - snažni poklik
radosti i trijumfa koji izbija i od samog početka stvara ozračje veselja i zahvale u kojemu
ćemo ostati sve do kraja. Triput (moglo bi se čak reći pet puta), računajući dva
ponavljanja zapjeva prvih dviju fraza: nek uskliknu službenici …, i rasvijetljena sjajem
…; no jasno je da su to tek sporedna ponavljanja koja nemaju snagu početnog
zamaha radosnoga poziva ( Nek usklikne ... Nek se raduje .... Nek se veseli ..). Ovi dakle
isti melodijski zapjevi nose melodiju u visine kojoj dodatno daje polet i produljuje
melodijski zamah mali incisum49 ti do re do (sad nebesko…, tolikim obasjana…,
i majka Crkva). Odlučnost i ushit glavna su obilježja koja zahtijeva ovaj početak koji
sam po sebi određuje jakost, tempo i stil čitavog uvoda.
Nastavak melodije čine dvije polukadence na tonu la (Anđela i Božji), dugi silazak
re do ti la sol fa mi (i za tolikog Kralja ...) koji možda i nije ono najljepše u recitativu,
postupno će se usporavati do završne kadence u dnu registra, na neumi climacus sol
fa mi, koji treba izvesti ujednačeno i ne u brzom tempu. Tempo opet postaje življi
na zapjevima Nek se raduje i zemlja …, Nek se veseli …, s istim nijansama u nastavku,
jer se ove tri fraze oblikuju na potpuno identičan način; no dva ponovna početka,
premda dolaze do izražaja jer im prethodi kadenca u dnu registra, neće imati sjaj
početnog zapjeva Nek usklikne …, koji navire bez ikakve priprave.
Potom slijedi osobna, ponizna molitva đakona. Premda ne izgleda tako, tonus ovdje
više nije isti. Ovo je poput neke digresije. Glavna tema zacijelo se nije promijenila;
no premda pojam svjetla, koji je jedan od “lajtmotiva“ cijelog uvoda, zadržava
u njemu isto mjesto, to više nije izravni poziv na hvalu, nego ponizna i usrdna molitva
đakona za sebe samoga, kako bi od Boga, posredovanjem slušatelja, zadobio milost
da dostojno obavi svoju službu.
Melodija koja je u biti identična prvom dijelu poziva na hvalu, ima ipak manje inačice
koje naglašavaju novi tijek misli: skraćivanje polufraze sol la do, koja je zamijenjena
jedinstvenim re, skraćivanje glavnog melodijskog silaženja re – mi, i gotovo
puni silabizam završne polufraze. Prijelazi su to jednostavni, ali stvarni. Formula se
dakle pojednostavnila.
To su dakle smjernice koje upućuju kakvo obilježje dati pjesmi. Premda je i dalje
melodija živahna, vesela, ipak nema prethodnu živost i vibraciju nego zahtijeva nešto
manje svečano, polaganije, poniznije i molećivije obilježje: «koji se udostojao i bez
mojih zasluga itd.» To napose vrijedi za dvije kadence: milosrđe svemogućega Boga i
hvalospjev ovoj svijeći, kojom završava uvod hvalospjeva.

Kad je digresija koja se odnosi na osobu samog đakona završena, nastavlja se jednostavni
napjev dijaloga predslovlja: Gospodin s vama … Sigurno smo se već zapitali
zašto se taj dijalog predslovlja, umetnut između dvaju izrazito svečanih recitativa,
pjeva jednostavnim napjevom? Možda je tome razlog da ga se vodi čim brže i čim
jednostavnije, kao posljednju vezu đakona i puka, prije velikog hvalospjeva koji sada
više ništa neće moći zaustaviti.
Zatim slijedi glavni i najljepši dio hvalospjeva, kako s obzirom na melodiju, tako i s
obzirom na tekst blagoslova uskrsne svijeće. Nakon uvoda kojemu je svrha da «pripravi
duše»; sada ima mjesta samo za hvalu koja će se oblikovati s takvom lirikom
kakvu je teško pronaći i u književnosti i u glazbenoj umjetnosti.
Melodija «Vazmenog hvalospjeva» daleko nadmašuje melodiju iz uvoda. Možda nije
toliko zanosna, u smislu vanjskog oduševljenja, ali neizmjerno je bogatija, ljepša,
svečanija i dublja, a istodobno jednostavnija, raznolikija, pa i veselija.
U osnovi ona ponavlja, kao i većina najsvečanijih molitava Crkve, napjev iz Predslovlja,
s dva tenora na tonu do i tonu ti, koje završavaju dvjema kadencama
na ti i na la, a koje su toliko ravnomjerne i skladne u svojoj jednostavnosti da ostavljaju
dojam potpune smirenosti, dostojanstva i uzvišenosti.
Mnogi su glazbenici zadivljeni melodijom Predslovlja. Tako je poznata Mozartova
izreka da bi dao sva svoja djela samo da se može pohvaliti autorstvom rimskog
Predslovlja.
Skladatelj je, nimalo ne umanjujući dojam punoće, pronašao način kako da stalno
ubacuje male melodijske formule, koje prekidaju monotoniju koje se uvijek treba
pribojavati u dugim recitativima, ističući pojedinu riječ ili misao. Zanimljivo je
da kadence nikad ne dopuštaju poljepšavanja – one su same sebi dovoljne i nedodirljive
su – to dopuštaju recitativi, a posebno naglasci na recitativu do = do ti do re
do te na recitativu ti = ti la ti do ti (melodijske promjene jednake shemi iz svečanog
Predslovlja).
Uistinu nijedan se melodijski izraz nije mogao bolje prilagoditi tekstu Vazmenog
hvalospjeva od melodije Predslovlja.
Hvalospjev potom izriče pohvalu uskrsnoj noći prepunoj simbolike. Tonus se prilično
mijenja, premda u pozadini ostaje ista opća tema hvalospjeva. Nakon: Ovo su,
naime, vazmeni blagdani … dolazi niz melodijsko-tekstualnih kaskada: Ovo je noć
… koji se međusobno nadovezuju. Melodija je promijenila ritam, sve kraće i okretnije
sheme s naglim zapjevima na tonu re - More Crveno … vraća milosti … sve do
doktrinalnog razloga: Jer ništa nam ne bi koristilo što smo se rodili, da nismo imali …
Skladatelj sluša samo svoje nadahnuće koje prati s neobičnom poslušnosti.
Vrhunac cijelog Vazmenog hvalospjeva obilježen je sa «četiri O». Pred veličanstvenošću
otkupiteljskog djela i veličinom ljubavi o kojoj ono svjedoči, skladatelj se prepustio
osjećajima silnog divljenja, zahvalnosti i zanosne ljubavi koji ga preplavljuju.
Osjećamo da ne uspijeva izraziti svoju misao; svaka se fraza nadmeće s prethodnom,
sve do paradoksalnog O sretne li krivice … I ovdje se snaga melodijske linije zadovoljava
formulama koje su izrazito jednostavne.

Nakon ovog središnjega dijela hvalospjeva slijedi prinos darova, meditacija o simbolici
svijeće i njezina plamena kao i želje u svezi s uskrsnom svijećom, koje je potrebno
pjevati vrlo izražajno i svečano, laganim tempom, molećivim i pobožnim tonom,
naglašavajući svaku pojedinost, svaku riječ teksta. Đakon, dakle, pjevajući Vazmeni
hvalospjev, treba pretočiti u svoj glas nadahnutu sintezu svih osjećaja radosti, oduševljenja,
ljubavi i zahvaljivanja.
Uz ova glavna obilježja Vazmenog hvalospjeva, treba spomenuti ljepotu koja proizlazi
iz prilagodljivosti recitativa Predslovlja. Skladatelj se pobrinuo da se melodijski
naglasi riječ ili pojam koje doista treba istaknuti, pokazujući nam tako što nam je činiti
kod jednostavnijih recitativa. «Dikcija» nije samo u jasnom izgovaranju slogova
i riječi; ona također mora ići za tim da se učini potpuno razumljivom i privlačnom
autorova zamisao koja je prethodno usvojena zahvaljujući pozornoj meditaciji.
Zaključak
Otkriti puninu izražajnosti gregorijanskih napjeva Velikog tjedna moguće je, dakle,
samo analiziranjem i prožimanjem mnogih glazbeno-tekstualnih aspekata prisutnih
istovremeno i nedjeljivo. Stoga, samo ako ih izvođač pročita s estetskim i duhovnim
nadahnućem, otkrivaju svoju pravu vrijednost umjetničkog izražavanja i pjevane
molitve. Glazbenici svih vremena, sve do danas, uvijek su bili pod utjecajem gregorijanskih
napjeva, i to ne zato jer bi ga smatrali nekom ezoteričnom atrakcijom, nego
zato jer su, svjesno ili nesvjesno, osjećali istinsku vrijednost tog neprocjenjivog spomenika
glazbene umjetnosti. Od zbližavanja s gregorijanskim melodijama možemo
mnogo naučiti, a i obogatiti se: glazbeno i duhovno. Jedno i drugo važno je!

Ovdje prenašamo originalan znanstveni rad Katarine Koprek, studentice Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu. Radi lakšeg čitanja teksta za potrebe našeg bloga uklonili smo bilješke i primjere koji su sastavni dio znanstvenog rada. Svatko tko to želi, može ovaj tekst u originalu pročitati na: Gregorijanski napjevi Velikog tjedna



- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< ožujak, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja