|
|
Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo
28.02.2008., četvrtak
Provođenje slobodnog vremena djece i mladih s poremećajima u ponašanju – kvalitativna metoda III.
SAMOPREZENTACIJA DJECE I MLADIH S POREMEĆAJIMA U PONAŠANJU
O SLOBODNOM VREMENU
Metode rada
a) uzorak ispitanika
Istraživanje je provedeno u institucijama za odgoj djece i mladih s poremećajima u ponašanju.
Vodeći se prema specifičnostima kvalitativne analize u ovom slučaju o uzorku je ispravnije
govoriti kao o izboru. Izboru istraživača da u proces istraživanja uključi pojedince ili grupe temelji
se na pretpostavci da će među tom populacijom naći informacije o problemu ili pojavi o kojoj
želi istraživati. (Mesec, 1998:74)
Sudionici istraživanja podijeljeni su u dva subuzorka jer postoje specifičnosti i znatnije razlike
u institucijama, njihovoj svrsi i odgojnim procesima koji se u njima događaju. Isto tako postoji
razlika u dobi i intenzitetu poremećaja u ponašanju tih dviju skupina.
Djeca i mladi koji se nalaze u Domu za odgoj djece i mladeži u Zagrebu i Karlovcu u dobi od
12-17 godina (11 M i 3 Ž) nalaze se u takozvanom procesu stacionarne dijagnostike. Ta su djeca
i mladi već ranije bili korisnici socijalnih intervencija, međutim zbog intenziviranja neprihvatljivog
ponašanja i/ili pogoršanih vanjskih, uglavnom obiteljskih okolnosti trebaju drukčiji oblik
tretmana.
Mladi koji se nalaze u Stambenoj zajednici Dječjeg doma Zagreb, u dobi od 17-20 godina
(2 M i 4 Ž) također su ranije bili korisnici socijalnih intervencija, a zbog smanjenog intenziteta
neprihvatljivog ponašanja, ali nepovoljnih okolinskih faktora nalaze se u ovakvom tipu društvene
skrbi na koju, međutim, uskoro više ne mogu računati.
Uzorak je koherentan s obzirom na poziciju djeteta/mlade osobe koja već neko vrijeme prima
socijalnu skrb i stručni tretman, a obzirom da su se potrebe promijenile, nalazi se u procesu procjene
potreba i planiranja daljnjih intervencija od strane stručnjaka i društva.
Prema Breakwell (2001) riječ je i o “postignutom uzorku”, tj. onima koji su pristali sudjelovati.
Stopa odgovaranja, odnosno sudjelovanja ispitanika u tom istraživanju iznosi 100%.
Slijedili smo etička načela u istraživanjima s djecom, ponajprije dobrovoljnost, mogućnost
izbora, transparentnost, iskrenost i anonimnost.
b) prikupljanje podataka
U prikupljanju podataka korištena je metoda razgovora, tehnika polustrukturiranog intervjua.
U slučaju nerazumijevanja ili potrebe za spoznavanjem šireg konteksta korišten je uvid u
dokumentaciju (socijalna anamneza, mišljenja eksperata i sl.) te konzultacije s odgajateljima u
ustanovi i drugim stručnjacima – psiholozima, socijalnim radnicima.
Mollenhauer i Uhlendorff (1992) navode da podaci dobiveni klasičnim pristupom predstavljaju
samo dio “istine” o djetetu/mladoj osobi, a samoprezentacijski intervju uključuje njegov unutarnji/
subjektivni pogled na vlastitu životnu situaciju.
U istraživanju smo koristili kao predložak za polustrukturirani intervju Kobolt (1998), “Socialnopedagoške
diagnoze – samopercepcija in samoprezentacija otrok in mladostnikov s težavami
v socialni integraciji kot osnova za oblikovanje individualnih vzgojnih programov.
S obzirom na to da je riječ o polustrukturiranom intervjuu, istraživač neposredno oblikuje
proces intervjuiranja, a specifičnost socijalnopedagoškog intervjua je njegova uloga koja je dijagnostička
i tretmanska. Takav je intervju izrazito dinamičan, emocionalan, katkad i nepredvidiv.
c) uređenje empirijske građe i objektivnost
Uređivanje empirijske građe – sažimanje i strukturiranje te razumijevanje i tumačenje dobivene
empirijske građe etape su kvalitativne analize koje nisu strogo razdvojene. Protokoli postav-
ljeni oko izvedbe etape u pojedinim se područjima isprepleću pa je i u samom početku, sažimanju
gradiva, potrebno provjeravati razumijevanje kako bi objektivnost tumačenja bila veća. Prema
Mayeringu (1995) cilj sažimanja je reduciranje građe na način da se očuvaju bitni sadržaji, da se
stvori pregledna zbirka koja je još uvijek vjeran pokazatelj osnovne građe.
Cilj strukturiranja je izlučiti određene aspekte iz teksta prema prethodno utvrđenim kriterijima
i procijeniti ga prema kriterijima, kao što je na primjer – presjek cijele građe ili neke teme,
kao što je ovdje slobodno vrijeme.
Radi objektivnije procjene u prikupljanju i analizi podataka sudjeluje najmanje tri istraživača.
Empirijska građa našeg istraživanja je 40 intervjua. Prvotno smo u svakom intervjuu obilježili
izjave, rečenice i dijelove teksta, jedinice, koje smo procijenili “korisnima”. To su kodovi
prvog reda. Svakom pojedinom kodu prvog reda pridružili smo tzv. relevantni pojam, imenovali
ga, nastojeći zadržati bit jedinice teksta. Tako je nastao kod drugog reda. Kodovi drugog reda
potom su grupirani u kategorije, svrstani pod zajedničke pojmove “višeg reda” što je pridonijelo
boljoj strukturiranosti empirijske građe. Nastojeći razumjeti i protumačiti tako organiziranu građu,
pronašli smo mogućnost definiranja dimenzija unutar svake pojedine kategorije. Povezivanje
dimenzija nudi jedan od načina interpretacije studiranog materijala. U tom smislu možemo govoriti
kako su dimenzije “na najvišem stupnju interpretacije”.
U svim etapama studiranja empirijske građe od velike je pomoći Nvivo, računalni program
za kvalitativnu analizu podataka (iako je uloženo dosta vremena i truda u savladavanje njegovih
alata). Najznačajnija uloga toga računalnog programa je u pohrani svih projektnih i istraživačkih
dokumenata, protokola, dodatnih informacija i teorije o istraživanom problemu, ali osobito mogućnost
brzog povezivanja različitih “udaljenih” dijelova empirijske građe. To je osobito korisno
u procesu razumijevanja, kad istraživač nastoji zadržati u pamćenju veliku količinu podataka (tzv.
učenje empirijske građe), kako bi što više relevantnih podataka uzeo u obzir. Mogućnost brzog
pronalaska različitih dijelova različitih dokumenata pokazala je svoju značajnost. (Bazeley i Richards,
2000)
d) analiza
Izbor analitičkog pristupa bio je već u samom početku istraživanja definiran i projektnim
zadaćama, približiti se maloljetnikovom doživljavanju i razumijevanju, spoznati značenja i strukturu
samopredstavljanja maloljetnika. Kako je tumačenje samoprezentacije osjetljiva zadaća tako
i stvaranje modela i interpretacija “predrazumijeva” nastojanje izbjegavanja postojećih teorijskih
okvira. Mesec (1998) također smatra kako suspendirati teorijska predrazumijevanja, znači svome
znanju ne dopustiti da prebrzo strukturira naše istraživačke postupke i zaključke. Stvoriti “senzibilizirajući
koncept”, koji počiva na nekoliko pojmova teorijskog ishodišta, koji usmjerava, a onemogućuje
povezivanje i zaključivanje na osnovi već postojećih teorijskih okvira. (Glaser, Strauss,
1967)
No na pitanje kako postići da dosadašnje znanje ne utječe na brzopletost pojmovnog povezivanja
i zaključivanja, nema jednostavnog odgovora. Čini se važnim držati otvoren pojmovni okvir,
ali i pojmovnu mrežu, oblikovati pojmove, ali ih ne vezati u konzistentan model, ostaviti otvorenu
mogućnost za oblikovanje različitih modela (Mesec, 1998). Okvir teorijskog predrazumijevanja
ovdje je ekološki i kontekstualni model razumijevanja razvoja sa svojim teorijskim premisama da
razvojne procese treba razumjeti u najširem smislu sa svim povezanostima i ovisnostima.
Analizirati empirijsku građu znači interpretirati, u isprepletenom i neuređenom gradivu prepoznati
cjeline te ih imenovati. To je proces čiji je plod konstrukcija građena iz posezanja u gradivo
i niza ponuđenih odgovora na pitanja kao što su koja je bit pojave, kako je imenovati, sa čime
povezana, kakva je ta veza, kojoj skupini “pojava višeg reda” pripisati (Mesec, 1998).
U analizi empirijskog gradiva našeg istraživanja nastojali smo, koliko je moguće, izjave minimalno
interpretirati. U fazi postupka otvorenog kodiranja, postupka konceptualizacije, pojave
smo imenovali opisno, trudeći se slikovito definirati relevantni pojam (način upoznavanja novih
prijatelja, razočaranje u vršnjake, doživljaj sebe među vršnjacima i sl.). Izbor u definiranju i oblikovanju
relevantnih pojava bio je minimalna interpretacija te osjetljivost na kontekst. Iz mnogobrojnih
“kodova drugog reda” kako smo nazivali relevantne pojmove proizišle su kategorije poput
doživljaj slobodnog vremena, interesi, aktivnosti s društvom i dr. Proučavajući takvo, na neki
način hijerarhijski strukturirano, gradivo zaključili smo da relevantni pojmovi grupirani unutar
nekoliko skupina po kategoriji kreiraju dimenzije kategorija kao što su asocijalna ponašanja, ili
potpuna pasivnost, čija je značajnost u tome što definicija uzima u obzir nove odnose pojmova
(tzv. odnosno kodiranje) koji grade ukupnu sliku, čuvajući sve specifičnosti.
|
|
|