Uz regionalne razlike i lokalne osobitosti u naricanju mnogih zajednica
je zamjetno više zajedničkih obilježja. Izražena su s obzirom na izvođače (redovito
su to žene), a očituju se i u osnovnim stilskim i formalnim obilježjima,
u strukturi izvođenja te funkcijama i značenjima koje naricanje ima u sredinama
u kojima se izvodi. U ovom ću ih radu sažeto prikazati, potkrepljujući
ih ponajprije primjerima iz Hrvatske, zabilježenima u pisanim izvorima od
15. do 20. stoljeća, te malobrojnijim podacima o naricanju u Gradišću, koji
upućuju na velike sličnosti s naricanjem u Hrvatskoj. Primjerice, iscrpan opis
naricanja iz Stinjaka u radu Károlyja Gaála iz 1987. u mnogim se
pojedinostima podudara s opisima naricanja u središnjoj Hrvatskoj.
No, na samome početku bih željela upozoriti na nesporazume oko određenja
naricanja. U sredinama u kojima se prakticiralo, naricanje se nije smatralo
pjevanjem, premda je bilo oblikovano sredstvima poetskog i glazbenog
izražavanja. S idejom glazbe (pjesme i pjevanja) počeli su ga od sredine 19.
stoljeća povezivati folkloristi i etnomuzikolozi, uočivši u njemu strukturiranost
teksta u stihove, a ponekad i jasnije oblikovanu melodijsku liniju, uporabu
istih ili sličnih melodijsko-ritamskih obrazaca pri izvođenju pojedinih
riječi1 te elemente tonskih odnosa karakterističnih za glazbu određenog
područja. Mnogi su istraživači stoga pristupali naricanju kao posebnoj
glazbeno-poetskoj vrsti – pojedine su primjere obrađivali kao pjesme,
nazivajući ih naricaljkama ili tužaljkama, a njihovo izvođenje pjevanjem.
Takvim su pristupom ustanovili sličnosti u sadržajnim i izvedbenim
obilježjima naricanja i pojedinih vrsta pjesama, osobito onih koje su se
također izvodile u sklopu posmrtnih običaja ili u sličnim prigodama,
primjerice na Veliki petak. Više izvora potvrđuje da su se u takve pjesme
svjesno unosili elementi naricanja. Primjerice, u Drugom glagoljskom misalu
iz Vrbnika na otoku Krku iz 1462. godine uz zapis teksta "Idešiže
milostivniče", koji se izvodio na Veliki petak u obredu otkrića i adoracije
križa, navodi se da ga pjevaju dva klerika "umileno kako žene plačivice"
(Gortan i Vratović 1969:123; usp. i Bezić 1997:55-56). Međusobni su utjecaji
vjerojatno išli i obrnutim smjerom, od pjevanja k naricanju, na što upućuju u
naricanju uočljivi elementi glazbenog i poetskog izražavanja. Doduše, valja
napomenuti da su oni izraženiji u primjerima naricanja koji su zabilježeni u
primarno istraživačkim situacijama negoli u primjerima autentična naricanja
(v. npr. snimke naricanja u izboru Jerka Bezića; Bezić 1974).
1 Vidi npr. obrazac kojim se izvodi riječ majka u naricanju za djetetom koje je na otoku
Zlarinu zapisao Jerko Bezić 1978. godine (Bezić 1981:89-90).
U nekoliko nastavaka, zbog lakše preglednosti prenašamo tekst "Naricanje u Hrvatskoj u povijesnom kontekstu"
Grozdane Marošević.
Prenosimo:Narodna umjetnost
|