Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

29.01.2008., utorak

Johann Petrus Jakob HAIBEL (1762. - 1826.)-Austrijski skladatelj, "regens chori" katedrale u Đakovu

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Godina 1806. jedna je od značajnijih u povijesti Đakovačke i Srijemske biskupije. Te godine na biskupsku stolicu u Đakovo dolazi Antun Mandić, kulturni pregalac, prosvjetitelj i vješti upravitelj, koji će u nepunih devet godina biskupske službe svoju biskupiju usmjeriti na put značajne, kako duhovno-kulturne tako i materijalne obnove. Uz Mandića se vezuje nastanak današnjeg Bogoslovnog sjemeništa, reorganizacija i financijsko uređenje školstva u Slavoniji, urbanističko uređenje Đakova..., te jedna pomalo usputna, ali nikako nebitna činjenica: organiziranje glazbenog života u stolnoj crkvi. Još iste godine kad je postavljen za biskupa, Mandić iz Beča dovodi Petrusa Jakoba Haibela (Graz, 20. VII. 1762. - Đakovo, 27. III. 1826.), pjevača i kompozitora, i postavlja ga za katedralnog glazbenog ravnatelja.

O Haibelovoj mladosti i školovanju nema nikakvih podataka. Godine 1787. pridružuje se putujućoj glumačko-pjevačkoj skupini Emanuela Schikanedera, koji u Beču osniva Freihaustheater auf der Wieden i tu se stabilizira sa svojim glumcima i pjevačima. Haibelov glazbeni angažman, kako pjevački tako i kompozitorski, vezuje se uz spomenutu skupinu i kazalište. U godinama koje slijede on se u Beču afirmira kao poznati kompozitor popularnih glazbeno-scenskih djela ( tzv. Singspiel), komičnih opera, baletnih pantomima kojih je 20 sačuvano. Glazba prvog djela, komično-pantomimičkog baleta Le nozze disturbate oder Die unterbrochene Hochzeit, nadahnula je L. van Beethovena koji je napisao 12 varijacija na temu" Menuett a la Vigano" iz baleta Le nozze disturbate za klavir. Najuspješnije Haibelovo djelo bila je komična opera u tri čina Der Tyroler Wastel koja je, između 1796. do 1801., samo u Beču izvođena 118 puta. Također je i u Zagrebu postavljana više puta.

Zanimljiva je, pa i zagonetna činjenica da je uspješni glazbenik, kakav je Haibel nesumnjivo bio, odlučio otići iz Beča, da bi se nastanio u malenom Đakovu. Je li tome doprinijela smrt prve žene Katarine ili raspad "Freihaustheatra" koji se zbiše 1806. ili nešto treće, to ne znamo, ali ga svakako već u prvoj polovici te iste godine nalazimo u Đakovu, kako nam svjedoči jedno pismo Konstance Mozart, udovice slavnog kompozitora W. A. Mozarta. Svakako je biskup Mandić bio taj koji ga je ovdje pozvao, a za pretpostaviti je da ga je upoznao za svojeg boravka u Beču. Uz Haibela Mandić u Đakovo dovodi i još nekoliko drugih glazbenika, kako nam to svjedoči Adam Filipović (1792.-1871) u svom stihovanom životopisu biskupa Mandića, sve ih redom imenujući, pa je tako regens chori, pomognut još pokojim profesorom i studentom novoutemeljenog biskupijskog liceja, imao na raspolaganju mali orkestar i zbor. Početkom slijedeće 1807. godine Haibel se u Đakovu ženi s pjevačicom i glumicom Sofijom Weber, o čemu svjedoči matica vjenčanih župe Svih Svetih u Đakovu. Sofija je pak sestra Konstance, udovice Wolfganga Amadeusa Mozarta, a potječe iz poznate njemačke glazbeničke obitelji istoga prezimena. Spomenimo i to da je Sofija u mladosti bila vrlo bliska s Mozartom, te da je pred kraj svojeg boravka u Đakovu, u pismu upućenome Mozartovu biografu Nikolausu Nissenu opisala kompozitorove posljednje dane i smrt.

Oslanjajući se najvjerojatnije na Kuhačevu bilješku da je za svojega boravka u Đakovu Haibel skladao "mnogo glazbenih misa i druge crkvene glazbotvorine, od kojih nam je u rukopisu sačuvano 16 komada", ugledni strani glazbeni leksikoni u svojim prvim izdanjima spominju taj podatak, ali i bilježe da tih misa više nema, da su izgubljene. Pretpostavljalo se da su izgorjele u požaru u đakovačkoj katedrali 1933. godine. Međutim, mise je mnogo prije požara uzeo F. Kuhač te ih uvrstio u svoju zbirku muzikalija, gdje su pronađene početkom osamdesetih godina prošloga stoljeća. Tako se danas svih šesnaest misa u autorovim autografima čuvaju u "Glazbenom odjelu Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu" kao Kuhačeva ostavština. Mise su pisane za različite sastave, od troglasnih i četveroglasnih zborova praćenih orguljama, do većih ansambala sa solistima, zborom orkestrom i orguljama. Orkestar je tipične klasicističke postave. Pojedinim dionicama, osobito prvim violinama, flautama i klarinetima, često su namijenjeni virtuozni pasaži. Stilski gledano ove su mise plod predromantičnog glazbenog razdoblja, okarakterizirane zrelim klasicističkim glazbenim jezikom i praksom popularne pastoralne mise.

Haibel se očito dobro snašao u novoj sredini o čemu svjedoči i činjenica da je tu ostao dvadeset punih godina, odnosno do kraja života. Umro je u Đakovu 24. ožujka 1826. godine i sahranjen je na mjesnom groblju, a podatke o tome nalazimo u matici umrlih župe Svih Svetih u Đakovu. Danas se na žalost ne zna za točno mjesto njegova groba.

Zaključci koji se mogu izvući iz ovoga kratkog biografskog prikaza svakako su vrlo značajni za crkvenu i kulturnu povijest Đakova, a i šire. U prvom redu riječ je o činjenici da je ovako mali grad još prije dvjestotinjak godina imao razvijen i bogat glazbeni život: tu je kompozitor, plaćeni glazbenici - koralisti, orkestar. Tako i Đakovo ide u red onih manjih mjesta, perifernih gradova i dvorova koji, premda daleko od glavnih centara glazbenog događanja, njeguju glazbeno-kulturni život blizak suvremenom stilu, što ga približava mnogim sličnim sredinama diljem Srednje Europe. Baš je „egzotika provincije" jedna od značajnih odrednica i okvira klasicističkog kulturnog razdoblja. A u kontekstu sveobuhvatne obnove biskupije koju je biskup Mandić provodio, sigurno se može govoriti i o organizaciji bogoslužja i liturgijske glazbe unutar njega.

Literatura:
B. BOISITS, (H. FEDERHOFER): Haibel, Haibl, Heibel, (Johann Petrus) Jakob, u: Die Musik in Geschichte und Gegenwart (MGG), Personenteil 8 (Gri-Hil), Barenreiter, 2002., str. 405-407;
P. BRANSCOMBE: Haibel [Haibl, Heibel], (Johann Petrus) Jakob [Jacob], u: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 10 , Oxford University Press, 2001., str. 665.
R. ANGERMULER: Sperrsrelation und Testament von Mozarts Schwagerin Maria Sophie Haibel (1763-1846), u: Mitteilungen der Internationalen Stiftung Mozarteum, XXXVII (1989.) 1-4, str. 186-193.
Z. BLAŽEKOVIĆ, E. STIPČEVIĆ: Johann Petrus Jakob Haibel (1762-1826) and His Sixteen Newly-Discovered Masses from Djakovo (Croatia), u: Off -Mozart, Musical culture and the „Kleinmeister" of Cental Europe 1750-1820, Zagreb, 1995., str. 67-75.
F. Š. KUHAČ: Glazba u Djakovačkoj biskupiji, u: Spomen-cvieće iz hrvatskih i slovenskih dubrava, Zagreb, 1900., str. 298-309.

Ivan Andrić

Prenosimo:Đakovačka biskupija

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< siječanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja