Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

21.01.2008., ponedjeljak

Razgovor Günthera Pecoviusa sa Sergiuom Celibidacheom XI



Proba za 9. sinfoniju Andona Brucknera




CELIBIDACHE: I Mozart također. Svi veliki skladatelji imaju to isto. To
je u početku djelatni kraj, ono što ih održava u živahnosti.
PECOVIUS: Moram iskreno priznati da sam se i ja, čitajući o Vama i
slušajući ovu ili onu skladbu u Vašoj izvedbi kadšto pitao nisu li
možda neki od prigovora na Vaš račun ispravni. Tako se govorilo
da ste uzimali pojedina tempa koja su dodirivala granicu, pa je tako
postojala opasnost da se orkestar u nekom stavku raspadne.
CELIBIDACHE: Granica - ali u odnosu na što? Na granicu
nesposobnjakovića koji ne zna korelirati, slušatelj ili pak kritičar koji
je to i opet po stopedeseti put krivo čuo. On je često doveden pred čin
retencije, jer je slušao i slušao, pa se nešto i usadilo! Ali gdje je tu
zen? Gdje je ta slobodna stvarnost, ta zbiljska stvarnost, pa gdje je ona?
Nije kod nekoga takvoga. Što mogu ja protiv jednih takvih novina koje imaju
toliko autoriteta, dok ja nemam toga autoriteta? I što ja onda mogu?
Mogu gutati knedlu i u najboljem slučaju ne čitati.
PECOVIUS: Htio sam reći da sam tu na prvi pogled mislio da ti ljudi
imaju pravo. Ali kad sam čuo Vašu izvedbu Hafner-simfonije, tada
sam bio iznenađen, u potpunosti sam bio iznenađen, jer ništa nije
bilo u navodnicima rastrojeno, nego je bilo nevjerojatno jako
akcentuirano, i moram priznati: bilo je to skoro kao neki novi
Mozart, tj. na taj se način pokazala ta Vaša enormna suverenost, da
Celibidache nije netko tko je zaljubljen u rastrojene stavke, nego se
jednostavno posvećuje svakoj pojedinoj skladbi i iz nje izvlači
ono što je unutra. Ako mora biti akcentuirano, onda će biti
akcentuirano.
CELIBIDACHE: Mi plivamo u tami jedne duge, duge noći. Vjerujte mi da
je to posve prirodno. Ja ne očekujem ni od jednog kritičara da ima pristup
ovakvim spoznajama, ovim doživljajima. Nemoguće. Jednom sam
pozvao nekog japanskog zen-majstora, a na programu je bila četvrta
Brahmsova. On mi je zatim nešto napisao, imam to još uvijek sa sobom,
a kasnije sam saznao da je to pisano nekim starim pismom, pa nijedan
Japanac iz Tokija nije ništa mogao dešifrirati. To sam otkrio tek u
Parizu. A pisalo je: slobodna muzika u slobodnim rukama. Bio je to
jedan čovjek koji je shvatio. On mi nije govorio: "Ah, Vi ste najveći.
Vi ste fantastičan, pa to ne može nitko drugi kao Vi. Taj je doživio
početak i kraj u istodobnosti. To je čovjek bez ikakva oblika glazbene
kulture. Kad bih bio milionar, vrlo bih dobro izlazio na kraj s jednim
malim Mozart-orkestrom.
PECOVIUS: Ali biste sigurno svirali i Bacha?
CELIBIDACHE: Pa sigurno, prava stvar. Za sam orkestar Bach je
malčice premalo pisao. Tu je uvijek i veliki zbor. Ali baš to spada u
ono najljepše što sam u svom životu doživio.
PECOVIUS: Je li točno da Vi i taj svoj veliki orkestar od 120 ljudi
nastojite razumjeti kao komorni orkestar.
CELIBIDACHE: Pa jasno, ali ja to ne nastojim, nego ga tako razumijem.
Postoji samo kvartet. Ako su pojedine sekcije u orkestru neovisne i ako
se mogu sjediniti, onda je to muzika.
PECOVIUS: To znači da je u Vašem orkestru svaki član solit?
CELIBIDACHE: Da, on to jest. On to zbilja jest, premda s vremenom oni
koji to ipak nisu, otpadnu.
PECOVIUS: A Vaš se rad sastoji u tome da tih 120 egoizama...
CELIBIDACHE: ...sinkroniziram, da ih glazbeno okupim.
PECOVIUS: A tamo gdje su solistički momenti, dobivaju oni svoj
pravi obol.
CELIBIDACHE: Naravno. Može biti da on sam od sebe dođe na tu divnu
pomisao. Može biti da mu treba pomoći ili objašnjenja - sve je to
otvoreno. Ali o tome ne odlučuje volja dirigenta ili interpreta, nego to
čini sam muzičar. On određuje jakost izraza, a ona se mora kalibrirati.
Ne može se krenuti u izvedbu s uvijek istim iznenađenjem. Ako je ta snaga
kalibrirana, tu su onda brda i doline što ih svatko osjeća, nakon što ih je
iskusio. Kako je to građeno? Ali tu nema nikakvog interpreta.
PECOVIUS: Znam da Vi ne volite taj izraz.
CELIBIDACHE: Ali to zbilja ne postoji. Interpreti postoje tamo gdje nema
muzike. Htjeli bismo čuti interpretaciju gospodina tako i tako, a za razliku
ima i jedan interpret koji je jeftiniji, ali to i ne zvuči osobito. Strašno
je to sve skupa. Kamo to vodi? Gdje su Brucknerovi interpreti? Pa gdje su?
Gdje su oni? Vi ste premladi, pa niste doživjeli Furtwänglera. Kad sada
pomislim na Četvrtu Brucknerovu drugi stavak, koji bi od tih neznalica
smio započeti jedan jedini takt takve skladbe? On ni sam nije znao kako
se to radi. Nekako bi počeo, drhturio bi, pa bi iznenada povikao: "Ne, ne
to raditi!", a nitko nije znao što hoće, tako ih je terorizirao. I onda bi
odjednom viola sama od sebe krenula, pa onda klarinet, i tako malo-
pomalo nastane željena boja, ali sad trebaju doći i drugi.
PECOVIUS: Može li se dogoditi da ponekad zbog raspoloženja ili
uslijed zdravstvenog stanja na probama želite nešto sasvim
drugo...?
CELIBIDACHE: Ne, ti čimbenici ne igraju nikakvu ulogu, jer sam ja
stalno u službi partiture, partiture kao oporuke čovjeka koji se više ne
može braniti.
PECOVIUS: To znači da je to mješavina aktivnosti i pasivnosti.
CELIBIDACHE: Nije to mješavina, nego je to najveća aktivnost u
najdubljoj pasivnosti.
PECOVIUS: A to je opet zen.
CELIBIDACHE: Da, to je zen!

(Intervju preveo Sead Muhamedagić)

Prenosimo:wam

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< siječanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja