PECOVIUS: Može li se govoriti o Brucknerovoj renesansi koja
suovisi s Vašom osobom?
CELIBIDACHE: Renesansa - ne, ali reći ću Vam svoje mišljenje.
Brucknera se ne poznaje. Renesansa znači da je na neki način iznova
rođen. Ne, on još nije rođen. Bruckner je još uvijek nepoznat čovjek. Ni
ja sâm nisam - izuzevši Furtwänglera - doživio nikoga tko bi smio
prebivati u njegovoj blizini. Vidite, kod Brucknera Vam postoji nešto
posve drugo. Pa on je najveći simfoničar u čitavoj povijesti glazbe. Svijet
to još ne zna. Samo je Hugo Wolf to znao, kad je jednom nakon Osme
rekao: "Da, to je najveći simfoničar!" Način na koji on zaokupi orkestar,
gdje god da staviš ruke - pa to nitko ne umije tako kao on, makar je i on
imao toliko rutine, i makar mu tremolo često nikako da završi. I uz sve to
on je nepoznati skladatelj. Gdje je s njim najgore? U Austriji.
PECOVIUS: Kako objašnjavate to obraćanje Bruckneru, o čemu
upravo govorite? Protiv volje publike ne biste Brucknera mogli
plasirati.
CELIBIDACHE: Radi se o stanovitoj suovisnosti s vremenom. Vjerujem
da je umjetnost u bachovskom smislu riječi vanvremenska. I Bach i
Bruckner nadvladali su svoje vrijeme. Oni nisu vezani na vrijeme. Oni
su tu neprijateljsku provjeru časno preživjeli.
PECOVIUS: Vjerujem da ste Vi jedini čovjek, jedini poznavalac
materije, koji ova dva imena spominje u jednom dahu.
CELIBIDACHE: To je vjerojatno.
PECOVIUS: Ime jednog kasnog romantičara i ime kralja barokne
glazbe.
CELIBIDACHE: Kasni romantičar? Pa to je arhitekt, pa to je istinski
muzičar. To da njegove misli
nisu ni najbolje ni najfinije - to je drugo. Mene zanimaju te misli u svojoj
korelaciji jednih prema
drugima, a ne u onom što su one u sebi.
PECOVIUS: Jeste li tu ljubav prema Bruckneru imali oduvijek, ili
Vam se ona prije svega
obznanila u Vašoj starosti?
CELIBIDACHE: Nije uvijek, nego u starosti. Kad sam došao u
Njemačku, nisam Brucknera uopće razumio. Nisam Brucknera ni slušao,
jer u Rumunjskoj nije bilo prilike. A kad sam konačno čuo Brucknera,
onda sam čuo kojekakve trećerazredne dirigente koji su htjeli stvoriti
sebi ime s njegovom glazbom. Ali kako rekoh: Bruckner još uvijek nije
otkriven.
PECOVIUS: Pa kako onda objašnjavate to da unatoč toj
Brucknerove neotkrivenosti Vi postižete tako velik uspjeh sa
svojim izvedbama Brucknera?
CELIBIDACHE: Zato što je kod mene odnos prema Bruckneru
nepatvoren odnos, a ne neki mišljeni odnos. To je veoma proučeno.
Rekao bih ovako: Kad bih imao nadarenost za skladanje, i ja bih tako
skladao. Sve je nekako u funkciji te veličanstvene vizije.
|