Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

15.01.2008., utorak

Razgovor Günthera Pecoviusa sa Sergiuom Celibidacheom V

I S P O V I J E S T D R U G O G M A E S T R A


Sergiu Celibidache (1912-1986.), jedna od najizrazitijih osobnosti u
cjelokupnoj povijesti dirigiranja, čovjek izuzetne duhovne snage i
izobrazbe koja se osim matematičke komponente čvrsto filozofski
profilira u okružju Husserlove fenomenološke metode - taj istinski
služnik muze Euterpe, skroman u svemu, samo ne u očitovanju izuzetne
glazbeničke samosvijesti - Sergiu Celibidache sažima u jednom
intervjuu svoje najvažnije životne poglede. Povodom 80. rođendana u
njegovu radnom kabinetu u Münchenu posjećuje ga dobro informirani
glazbeni publicist Günther Pecovius. No taj intervju, rađen za potrebe
Sjevernonjemačkog radija (NDR) iz Hamburga, svakako zaslužuje
daleko veći publicitet od jedne radijske emisije. To su osjetili vrijedni
diskografski poslenici koji nam sukcesivno podaruju kompaktne ploče s
antologijskim izvedbama što ih potpisuje taj Drugi maestro, kako ga s
obzirom na svojedobnu nenaklonost sudbine često vole nazivati
glazbeni kritičari i publicisti.
I našim glazboljubivim čitateljima pruža se prilika da prouče ovaj
neuobičajeni intervju, da iz maestrovih usta saznaju što i kako on misli
o sebi i svom dirigiranju, o suvremenoj izvođačkoj praksi, o Bruckneru,
Bachu, Mozartu i Mahleru te o još mnogim drugim stvarima. Njegov
sugovornik dovoljno je provokativan, premda potkraj razgovora nalazi
načina da velikom maestru izrazi divljenje bez pridržaja.
Pročitajte stoga ovaj razgovor koji vas neće zapljusnuti brdom
činjenica i teorijskih
razglabanja. Umjesto toga zapahnut će vas nepatvorena maestrova
ljudskost u kojoj su zenbudistički mir, balkanska strastvenost,
zapadnjačka naobraženost i izvorna muzikalnost, četiri glazbala
neponovljiva kvarteta koji se jednostavno zove Sergiu Celibidache!
________________________________




CELIBIDACHE: Da, da.
PECOVIUS: I Vi tada pokušavate razjasniti orkestru o čemu se tu
radi?.
CELIBIDACHE: Nije to razjašnjavanje, jer to bi opet bio intelektualni put.
Ja pokušavam omogućiti muzičaru doživljaje u kojima ja uživam, koje
doživljavam. I to nije uvijek moguće tek samo jednim objašnjenjem,
nego još jednom, pa onda još jednom. I onda se primjećuje u jednom
polaganom dijelu kako upada viola i što ona još dalje radi, što ona unosi.
A tako se onda dolazi do doživljaja. I ako se doživljaj ponovi, tada on
postaje njegov posjed i onda muzičar zna: to ne ide tako brzo, a upravo
nas ljepota na tom mjestu posve ispunjava. Ja, dakle, ne mogu neku
pasažu stereotipizirati i reći: tako ćemo to večeras odsvirati. Pa to nitko
ne zna. No svatko je u tom času duševno obogaćen tom idejom: o Bože,
pa moralo bi zvučati onako kao jutros na probi, onako kako se to lijepo
slagalo sloj na sloj, pa kako je onda izčezlo itd. Sve su ove intelektualne
štake potrebne, kako bi došlo do stanovite istine doživljaja.
PECOVIUS: Rekao bih da je to gotovo kao odgojni proces.
CELIBIDACHE: Sigurno je na vrlo izravan način formiranje orkestra
onako kako sam to radio sa svojim orkestrom u Münchenu odgojni
proces.
PECOVIUS: I Vi biste u taj odgojni proces najradije uključili
publiku?!
CELIBIDACHE: Ne bih rekao: najradije. To upravo dolazi s time. Svatko
pa čak i kritičar, taj jadnik koji je ionako prenapregnut u svakom
pogledu, i on ulazi u to, kad se uvijek iznova nađe u istoj situaciji.
PECOVIUS: U ovom slučaju htio sam naglasiti da također puštate
publiku da prisustvuje probama.
CELIBIDACHE: A to! - Pa ja uopće ne vidim nikakva razloga zašto da
publika ne čuje sve to i da na taj način dobije priliku doživjeti sve te
redukcije koje su na svakoj probi drukčije. Na taj način nastaje u publici
živahnost reakcije. Ako čujete neki koncert samo jednom i kažete: kako
divno! - i sve ostaje na tome. Ali u ovom slučaju možda ćete na koncertu
reći: nije tako lijepo kao što je bilo na probi. Zašto nije tako lijepo?
Slušatelj traga za odgovorom, pa možda čak i sam dođe do prave
dijagnoze.
PECOVIUS: Prenaglašeno bi se, dakle, moglo formulirati da je za
Vas proba ponekad važnija od izvedbe.
CELIBIDACHE: Ne, apsolutno ne. Jedna proba ima svoj smisao, isto
kao što i izvedba ima svoj smisao.
PECOVIUS: Izvedba treba biti dovršenost probe.
CELIBIDACHE: Ne bih rekao dovršenost. Pa što je to dovršenost?
PECOVIUS: Onda je to barem neka završna točka.
CELIBIDACHE: Ni to ne bih tako rekao. To je rezultat asimilacijskog
rada što može biti nešto cjelovito, ali i nešto djelomično. Vrlo se često
događa da u orkestru od 120 ljudi sviramo neku od Brucknerovih
simfonija, ali još uvijek ima dvadesetak muzičara koji su ostali kod ideje
da je to sve skupa presporo. To je zato što oni ne reduciraju. To su
dojmovi onih kod kojih je sve to išlo onako luđački brzo. Ti su dojmovi
vrlo jaki i nadalje djelatni, pa ih se vrlo teško osloboditi. Taj muzičar je
nešto primio u sebe, nešto je snimio, pa je to u njemu prisutno kao da je
fotografirano i ne može se toga osloboditi.

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< siječanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja