|
|
Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo
15.01.2008., utorak
Razgovor Günthera Pecoviusa sa Sergiuom Celibidacheom V
I S P O V I J E S T D R U G O G M A E S T R A
Sergiu Celibidache (1912-1986.), jedna od najizrazitijih osobnosti u
cjelokupnoj povijesti dirigiranja, čovjek izuzetne duhovne snage i
izobrazbe koja se osim matematičke komponente čvrsto filozofski
profilira u okružju Husserlove fenomenološke metode - taj istinski
služnik muze Euterpe, skroman u svemu, samo ne u očitovanju izuzetne
glazbeničke samosvijesti - Sergiu Celibidache sažima u jednom
intervjuu svoje najvažnije životne poglede. Povodom 80. rođendana u
njegovu radnom kabinetu u Münchenu posjećuje ga dobro informirani
glazbeni publicist Günther Pecovius. No taj intervju, rađen za potrebe
Sjevernonjemačkog radija (NDR) iz Hamburga, svakako zaslužuje
daleko veći publicitet od jedne radijske emisije. To su osjetili vrijedni
diskografski poslenici koji nam sukcesivno podaruju kompaktne ploče s
antologijskim izvedbama što ih potpisuje taj Drugi maestro, kako ga s
obzirom na svojedobnu nenaklonost sudbine često vole nazivati
glazbeni kritičari i publicisti.
I našim glazboljubivim čitateljima pruža se prilika da prouče ovaj
neuobičajeni intervju, da iz maestrovih usta saznaju što i kako on misli
o sebi i svom dirigiranju, o suvremenoj izvođačkoj praksi, o Bruckneru,
Bachu, Mozartu i Mahleru te o još mnogim drugim stvarima. Njegov
sugovornik dovoljno je provokativan, premda potkraj razgovora nalazi
načina da velikom maestru izrazi divljenje bez pridržaja.
Pročitajte stoga ovaj razgovor koji vas neće zapljusnuti brdom
činjenica i teorijskih
razglabanja. Umjesto toga zapahnut će vas nepatvorena maestrova
ljudskost u kojoj su zenbudistički mir, balkanska strastvenost,
zapadnjačka naobraženost i izvorna muzikalnost, četiri glazbala
neponovljiva kvarteta koji se jednostavno zove Sergiu Celibidache!
________________________________
CELIBIDACHE: Da, da.
PECOVIUS: I Vi tada pokušavate razjasniti orkestru o čemu se tu
radi?.
CELIBIDACHE: Nije to razjašnjavanje, jer to bi opet bio intelektualni put.
Ja pokušavam omogućiti muzičaru doživljaje u kojima ja uživam, koje
doživljavam. I to nije uvijek moguće tek samo jednim objašnjenjem,
nego još jednom, pa onda još jednom. I onda se primjećuje u jednom
polaganom dijelu kako upada viola i što ona još dalje radi, što ona unosi.
A tako se onda dolazi do doživljaja. I ako se doživljaj ponovi, tada on
postaje njegov posjed i onda muzičar zna: to ne ide tako brzo, a upravo
nas ljepota na tom mjestu posve ispunjava. Ja, dakle, ne mogu neku
pasažu stereotipizirati i reći: tako ćemo to večeras odsvirati. Pa to nitko
ne zna. No svatko je u tom času duševno obogaćen tom idejom: o Bože,
pa moralo bi zvučati onako kao jutros na probi, onako kako se to lijepo
slagalo sloj na sloj, pa kako je onda izčezlo itd. Sve su ove intelektualne
štake potrebne, kako bi došlo do stanovite istine doživljaja.
PECOVIUS: Rekao bih da je to gotovo kao odgojni proces.
CELIBIDACHE: Sigurno je na vrlo izravan način formiranje orkestra
onako kako sam to radio sa svojim orkestrom u Münchenu odgojni
proces.
PECOVIUS: I Vi biste u taj odgojni proces najradije uključili
publiku?!
CELIBIDACHE: Ne bih rekao: najradije. To upravo dolazi s time. Svatko
pa čak i kritičar, taj jadnik koji je ionako prenapregnut u svakom
pogledu, i on ulazi u to, kad se uvijek iznova nađe u istoj situaciji.
PECOVIUS: U ovom slučaju htio sam naglasiti da također puštate
publiku da prisustvuje probama.
CELIBIDACHE: A to! - Pa ja uopće ne vidim nikakva razloga zašto da
publika ne čuje sve to i da na taj način dobije priliku doživjeti sve te
redukcije koje su na svakoj probi drukčije. Na taj način nastaje u publici
živahnost reakcije. Ako čujete neki koncert samo jednom i kažete: kako
divno! - i sve ostaje na tome. Ali u ovom slučaju možda ćete na koncertu
reći: nije tako lijepo kao što je bilo na probi. Zašto nije tako lijepo?
Slušatelj traga za odgovorom, pa možda čak i sam dođe do prave
dijagnoze.
PECOVIUS: Prenaglašeno bi se, dakle, moglo formulirati da je za
Vas proba ponekad važnija od izvedbe.
CELIBIDACHE: Ne, apsolutno ne. Jedna proba ima svoj smisao, isto
kao što i izvedba ima svoj smisao.
PECOVIUS: Izvedba treba biti dovršenost probe.
CELIBIDACHE: Ne bih rekao dovršenost. Pa što je to dovršenost?
PECOVIUS: Onda je to barem neka završna točka.
CELIBIDACHE: Ni to ne bih tako rekao. To je rezultat asimilacijskog
rada što može biti nešto cjelovito, ali i nešto djelomično. Vrlo se često
događa da u orkestru od 120 ljudi sviramo neku od Brucknerovih
simfonija, ali još uvijek ima dvadesetak muzičara koji su ostali kod ideje
da je to sve skupa presporo. To je zato što oni ne reduciraju. To su
dojmovi onih kod kojih je sve to išlo onako luđački brzo. Ti su dojmovi
vrlo jaki i nadalje djelatni, pa ih se vrlo teško osloboditi. Taj muzičar je
nešto primio u sebe, nešto je snimio, pa je to u njemu prisutno kao da je
fotografirano i ne može se toga osloboditi.
|
|
|