I S P O V I J E S T D R U G O G M A E S T R A

Sergiu Celibidache (1912-1986.), jedna od najizrazitijih osobnosti u
cjelokupnoj povijesti dirigiranja, čovjek izuzetne duhovne snage i
izobrazbe koja se osim matematičke komponente čvrsto filozofski
profilira u okružju Husserlove fenomenološke metode - taj istinski
služnik muze Euterpe, skroman u svemu, samo ne u očitovanju izuzetne
glazbeničke samosvijesti - Sergiu Celibidache sažima u jednom
intervjuu svoje najvažnije životne poglede. Povodom 80. rođendana u
njegovu radnom kabinetu u Münchenu posjećuje ga dobro informirani
glazbeni publicist Günther Pecovius. No taj intervju, rađen za potrebe
Sjevernonjemačkog radija (NDR) iz Hamburga, svakako zaslužuje
daleko veći publicitet od jedne radijske emisije. To su osjetili vrijedni
diskografski poslenici koji nam sukcesivno podaruju kompaktne ploče s
antologijskim izvedbama što ih potpisuje taj Drugi maestro, kako ga s
obzirom na svojedobnu nenaklonost sudbine često vole nazivati
glazbeni kritičari i publicisti.
I našim glazboljubivim čitateljima pruža se prilika da prouče ovaj
neuobičajeni intervju, da iz maestrovih usta saznaju što i kako on misli
o sebi i svom dirigiranju, o suvremenoj izvođačkoj praksi, o Bruckneru,
Bachu, Mozartu i Mahleru te o još mnogim drugim stvarima. Njegov
sugovornik dovoljno je provokativan, premda potkraj razgovora nalazi
načina da velikom maestru izrazi divljenje bez pridržaja.
Pročitajte stoga ovaj razgovor koji vas neće zapljusnuti brdom
činjenica i teorijskih
razglabanja. Umjesto toga zapahnut će vas nepatvorena maestrova
ljudskost u kojoj su zenbudistički mir, balkanska strastvenost,
zapadnjačka naobraženost i izvorna muzikalnost, četiri glazbala
neponovljiva kvarteta koji se jednostavno zove Sergiu Celibidache!
________________________________
PECOVIUS: U kojoj mjeri zenbudizam određuje Vaše shvaćanje
muzike?
CELIBIDACHE: Ne vidim nikakvu povezanost koja dolazi od zena. Zen
je postaja u svakom životnom razvoju. Zato zen nije nešto što možemo
definirati, ali to nešto svakako ima definicijski odrediv utjecaj na
nešto drugo što ne možemo definirati, a to je muzika.
PECOVIUS: Jednom ste rekli da se prije koncerta u prenesenom
smislu riječi praznite.
CELIBIDACHE: Da. To je stanovita procedura. Sve dotle, naime, dok
ste zaokupljeni svojim vlastitim mislima, ne možete naći mjesta i
vremena za skladateljeve misli.
PECOVIUS: Je li taj proces "pražnjenja" također nešto što je u
nekoj vezi sa zenbudizmom?
CELIBIDACHE:. Ne, to se ne može dalje definirati. To da se ja praznim -
to je tek jedna misao. To hoće reći: još uvijek je nešto tu što djeluje.
Ja se praznim! - To ne odgovara toj situaciji. Prazan čovjek, ispražnjen
čovjek nije nakon toga pražnjenja ogrnut mišljenjem. Baš je to ono
stanje za kojim težimo prije nego što započne sam koncert.
U više nastavaka prenosimo ovaj tekst: wam
|