Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

29.10.2007., ponedjeljak

Gregorijanski koral

Koral je blago Crkve koje je ona stvorila kroz povijest i koje treba s ponosom gajiti i prenijeti dalje u baštinu

Piše: Anto KOVAČIĆ

Najstarija do danas živa glazba u Europi je gregorijanski koral. On je prvi i vlastiti glazbeni izraz Katoličke crkve i zasigurno njezino najveće umjetničko vokalno-glazbeno blago, koje joj daje prepoznatljiv pečat.
Zbog nedostatka povijesnih izvora, nastanak gregorijanskog pjevanja donekle je problematično pitanje. Zasada o tom pitanju imamo samo općenite i vjerojatne informacije. Gregorijanski je koral bitno vezan uz liturgiju: nastao je u samim počecima kršćanstva u krilu kršćanske liturgije i u njoj se dalje oblikovao i razvijao. Razumljivo je da je u početku gregorijansko pjevanje bilo pod utjecajem židovske i grčko-rimske glazbene kulture. Ovo je pjevanje povezano isključivo s biblijskim tekstovima koji su se primjenjivali u liturgijskim slavljima. Zato se ovo pjevanje nazivalo i svetim pjevanjem, a nakon Grgura Velikog i njegove reforme (VI. st.) naziva se gregorijanskim pjevanjem.

Zapisivanje melodija

Ovo se pjevanje u prvom tisućljeću prenosilo usmenom predajom, ali vremenom se riznica gregorijanskih kompozicija toliko povećala, da pamćenje i usmeno prenošenje nije više moglo sačuvati od zaborava sve to blago pa je zapisivanje bilo nužno. Prvi rukopisi potječu iz X. i XI. st. Današnja baština kompozicija gregorijanskog korala potječe, dakle, iz kasnijih stoljeća, ali najvjerojatnije je u tim kompozicijama u bitnome zadržan duh i stil pjevanja prvih kršćanskih vremena.
Gregorijansko pjevanje ima svoju posebnu umjetničku vrijednost. Ono je utjecalo na razvoj ne samo drugih crkveno-glazbenih vrsta i stilova, već jednim dijelom i na razvitak cjelokupne europske glazbene kulture. Gregorijanske su melodije vrlo originalne i prepoznatljive među drugim vrstama glazbene umjetnosti. Ta prepoznatljivost ima nekoliko bitnih osobina. Koral je najprije i obvezatno jednoglasan. Utemeljen je na dijatonskim ljestvicama, bez kromatike (povišenih i sniženih tonova). Ima slobodan ritam, bez metrike i robovanja ritmičkim shemama, što gregorijanskom koralu daje prirodnost, spontanost, svečanost i smirenost, te mogućnost laganog prilagođavanja melodije naglasku riječi i poruci teksta. Napokon, gregorijanski koral je modalno pjevanje, utemeljeno na modusima, tj. starocrkvenim ljestvicama, različitim od durskih i molskih na koje smo mi naviknuti, te zbog toga našem sluhu ostavljaju dojam arhaične obojenosti.

Izraz jedinstva duša kršćanske zajednice

Navedene osobine nisu slučajne. Iza njih stoji filozofija kršćanske duhovnosti. To se osobito ogleda u idealu jednoglasja. Ranokršćanski su mislioci suprotstavljali jedinstvo kao dobro, dualizmu koje je smatrano zlim. U skladu s tim heterofonija (raznoglasje, višeglasje, osobito s instrumentima) nikako ne može biti odraz božanskog jedinstva. Rano je kršćanstvo odbacilo svaki oblik heterofonije, jer je samo jednoglasno pjevanje simbolički moglo biti izraz jedinstva duša kršćanske zajednice. Tom stavu potpora su i mnoga mjesta u Bibliji gdje se spominje jednoglasno pjevanje nebeskih korova. Jednoglasje je, dakle, izraz božanskog jedinstva, jedinstva kršćanskih duša međusobno i kršćanske zajednice s anđeoskim zborovima i nebeskom crkvom. Druge dvije osobine: odsutnost kromatike, te odsutnost pravilnog ritma znače zapravo odstranjivanje svih onih elemenata koji pobuđuju više zemaljsku, tjelesnu radost. Pravilni ritam pokreće tijelo, a kromatika (od grčkog chrMma – boja) daje melodiji emotivnu obojenost, strastvenost. Zato je gregorijansko pjevanje smireno, duhovno i pogodno samo za molitveno ozračje. Zato i lako može biti dosadno onom tko to ozračje rijetko doživljava i za njim nema izrazitu potrebu.
Gregorijansko se pjevanje razvijalo, dakle, prvenstveno po liturgijskim zahtjevima i kriterijima. Iako su danas u liturgiji prisutni i drugi prikladni glazbeni oblici (prije svega zborno pjevanje uz pratnju orgulja) gregorijanski je koral i dalje aktualan u Crkvi i uvijek iznova inspirira glazbenike. Crkva je na Drugom vatikanskom saboru u konstituciji Sacrosanctum Concilium gregorijanski koral proglasila službenim pjevanjem rimske liturgije. Koral je blago Crkve koje je ona stvorila kroz povijest i koje treba s ponosom gajiti i prenijeti dalje u baštinu.

Prenosimo: Svijetlo riječi

- 07:00 - Komentari (1) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< listopad, 2007 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja