Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

03.10.2007., srijeda

Platonova raga

Neven Jovanović

Za Platona, muzika i politika sudbonosno se rimuju. Muzička pravila odražavaju politički poredak, a svako narušavanje reda u muzici uzdrmat će same temelje države. Ovom je idejom sa škakljivim implikacijama (Jole kao pravi gospodar Hrvatske?) započeo izlaganje o Platonovoj psihologiji glazbe grčki filozof, sveučilišni profesor i akademik Evanghelos A. Moutsopoulos, u petak 3. svibnja, u Zagrebu, u dvoranici Hrvatskog društva skladatelja, pred dvadesetak slušalaca.
Platonove nazore o glazbi Moutsopoulos rekonstruira i tumači standardnim metodama povijesti filozofije, identificirajući Platonove izvore, te prateći razvoj Platonova promišljanja glazbe kroz dijaloge od Fedona do Timeja i Zakona.
Glazba konzervira

Platon je bio muzički konzervativac (Moutsopoulos ljepše kaže "klasicist"): najbolji su muzički oblici oni tradicionalni, oni koji su preživjeli stoljeća i stoljeća, jer je upravo stalnost bitna kvaliteta koju glazba mora osigurati Polisu. Usput, za Platona je najbolja glazba ona koja povezuje govor, ritam i melodiju - njega ljuti "avangardno" razdvajanje govora od glazbe.

Kako su izgledale glazbe u Platonovo doba, ne znamo. Poznajemo ritmove antičke glazbe (Platon ih je također dijelio na "dobre" i "loše,"), jer se daju rekonstruirati iz metara klasične grčke poezije; no, melodijske su nam strukture sasvim nejasne - najbitniji naš podatak, upozorava Moutsopoulos, jest da Platonove harmoniai imaju s gregorijanskim modusima veze samo po imenima (dorski, jonski, frigijski itd); antička grčka glazba sličnija je glazbenim formulama indijskih raga, ili arapskih maqamat. Glazba antičke Grčke zvučala bi, dakle, modernom evropskom uhu orijentalno (uostalom, sjetimo se da se dobar dio antičkog grčkog, kao i antičkog rimskog, života odvijao u Aziji, i Africi).
Glazba stiže samu sebe

Glavninu izlaganja Moutsopoulos je posvetio rekonstrukciji Platonova tumačenja kako, i kojim putem glazba djeluje na ljudsku dušu. Zvuk je, za Platona u Timeju, udar koji preko zraka na uho ulazi u mozak, odande u krv (medicina Platonova doba ne poznaje ulogu živaca, kao ni ulogu bubnjića u uhu), da bi naposljetku stigao do duše; ljudska je duša u Platonovoj viziji trodjelna, nalazi se dijelom u mozgu, dijelom u prsima, dijelom između dijafragme i pupka; dakle, kretanje tona doseže sva tri dijela duše. Ako se ton kreće brže, biti će viši; ako se kreće sporije, bit će niži. Akorde čujemo zato što tonovi usporavaju kad preko uha uđu u tijelo (a kroz tijelo do duše), tako da sporiji uspiju sustići one brže - to usporavanje unutar tijela, međutim, ne utječe na visinu tona; tijelo je, očito, medij u kojem vladaju drugačiji zakoni nego u zraku, i tu Platon iz fizike i fiziologije prelazi u metafiziku. Naime, kad se tonovi jednom sustignu, ako su konsonantni, unutar duše ostvarit će harmoniju koja postoji odranije, izvan duše, i sastoji se u brojčanom odnosu. Time se u duši rađa odraz Vječne Harmonije, donoseći osjetilni užitak za neznalice, a za mudrace radost kontemplacije.

Također, Platon zamjećuje da kretanje izazvano glazbom može održati ili obnoviti ravnotežu između tijela i duše. Naime, hipertrofija duše izaziva u tijelu groznicu i druge poremećaje; hipertrofija tijela izaziva pak duševne probleme, među kojima je najteži neznanje. Pri hipertrofiji tijela pomaže glazbeno kretanje; Platon i njegovo doba dobro poznaju muzikoterapiju.

Tako je otprilike izgledalo Moutsopoulosovo izlaganje; bilo je znanstveno na uvjerljiv način, profesor i akademik je naočit, ima lijep dubok glas, odmjerene kretnje, govorio je dobrim engleskim i svesrdno nam pomagao da ga razumijemo. Međutim, ne piše Noga filologa o Moutsopoulosu samo zbog toga. Pravi je razlog tek slijedio - odnosno, pravi je razlog, poput Platonovog akorda, nastao iz su-zvučanja dva različita tona, su-zvučanja koje je - na meni privlačan način - dekonstruiralo žanr znanstvenog referata.

Glazba otkriva

Nakon izlaganja, naime, upriličen je mali koncert: Evanghelos Moutsopoulos je i kompozitor, te je pijanistica Žanina Carić izvela dva njegova ciklusa od po tri skladbe. Promjena prizora: umjesto stola klavir, umjesto bradatog muškarca u samozatajnom sakou mlada žena golih dugih ruku, u crnoj večernjoj haljini (konvencije ozbiljne glazbe, kao i konvencije akademskog izlaganja, samo od žena očekuju priznavanje vlastitog tijela - ili samo ženama olakšavaju takvo priznavanje). Carić je svirala odrješito, precizno, sočno; klavir je postao mašina za fokusiranje tonske energije. To je koncentriranje bilo vrlo umjesno, jer Moutsopoulosove kompozicije ne koriste mnogo materijala, u njima nema mjesta za rasipanje i razbarušenost; one su škrte, većinom dostojanstveno ravnomjerne i naglašeno harmonične (toliko harmonične da je Ruben Radica odmah izašao), uz mjestimičnu neobičnu sinkopu. Od ove odmjerenosti odudaraju tek posljednji komadi iz oba ciklusa, jedan zvuči romantičarski, drugi etno i disonantno. Upravo ti komadi-klimaksi pomogli su nam da osvijestimo grešku u koju smo automatski skliznuli. Nakon izlaganja, svi smo zbog nečeg očekivali da Moutsopoulosova glazba bude ilustracija iznesenog, premda je izlaganje bilo o Platonu, a ne o Moutsopoulosu. A ipak, pazi - usprkoj toj greški, tom naivno iracionalnom prijenosu - Moutsopoulosove kompozicije jesu donekle zvučale kao ilustracija Platonovog glazbenog svjetonazora. Donekle! Iznimke, spomenuti komadi-klimaksi, onaj romantičarski i onaj etno, upozorili su nas da je gospodin akademik u svom izlaganju nešto sakrio: sebe. Ovakav je neuobičajen kontekst zapravo učinio Moutsopoulosove kompozicije "intimnim" komentarom "objektivnog" izlaganja, naveo nas na spekuliranje: što onaj tamo gospodin s bradom, dubokim glasom, sakoom i velikim rukama zapravo misli o Platonovoj i platonovskoj glazbi?

Elegantna samootkrivajuća gesta s gostovanja Evanghelosa A. Moutsopoulosa u Zagrebu podsjetila nas je, u krajnjoj liniji, na sva ona dozlaboga samozadovoljna i sva ona dozlaboga usplahirena znanstvenička tijela koja obično gledamo kako na predavanjima, tribinama i simpozijima prezentiraju "objektivnu istinu" (i očekuju, valjda, da apstrahiramo njihove nedragovoljne performanse). Vidi, vidi: može to i puno kreativnije!

Prenosimo:FFZG

- 08:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< listopad, 2007 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja