geomir

nedjelja, 19.12.2021.

BOŽIĆNA PRIČA 1. dio

Da li se ona zaista dogodila?

Konzervativni apologetici drže da je Isus Mesija (Krist),
jer sve što se dogodilo u Isusovom rođenju prorekli proroci stotinu godina prije.
Jedino Matej u svojem kazivanju to ističe
i njegova priča potpuno ispunjena teologijskim značenjima.

Slagali se s tim ili ne ponekad i tako treba čitati, a ne samo gledati povijesnu istinu.
Imamo mnogo priča koje su izmišljene,
a ipak iz njih možemo dobiti neki novi korisni smisao.

Ipak, ovdje ćemo gledati povijesni kontekst priče, jer je i to jedan kut gledanja.

Za odgovore na ta pitanja imamo Novi zavjet,
a postoje i neki ondašnji zapisi koji nisu ušli u službenu evidenciju Crkve.
U NZ Isusovo rođenje i prvi dani života opisani jedino u Evanđelju po Mateju i po Luki.
U ostalih 25 knjiga NZ njegovo rođenje nije spomenuto.
Matej ističe da se sve dogodilo kako je rečeno po prorocima u SZ.





Kao prvo moramo razjasniti tko su Evanđelisti.
Navodno su dva Apostola, Matej i Ivan, te Luka,
koji slovi da je kumpanjo Pavla, a Marko kumpanjo Petra
i (možda) većina vjernika misli da je to tako.
Međutim, stvarnost je drugačija i crkveni oci su to znali u samom početku
kada su Evanđelja napisana, krajem prvog stoljeća.
Nitko nije znao tko su autori, ili preciznije,
autori nisu u tim svojim knjigama otkrili svoj indentitet.
Koji to autor imenom Matej bi o sebi napisao u svojoj knjizi:
“Odlazeći odande, ugleda Isus čovjeka zvanog Matej gdje sjedi u carinarnici.
I kaže mu: "Pođi za mnom!" On usta i pođe za njim.“
(Mat. 9, 9)
Zato su crkveni oci, iz teoloških razloga,
povezali ta Evanđelja uz dva Apostola i dva njihova kompanjona.
Ali dodali i ono PO !
Ja ću ih ovdje zvati samo imenima.
Marko je prvi napisao Evanđelje negdje prije 70-te god.,
Matej i Luka pisali poslije 70, a Ivan krajem 1. stoljeća.



s neta

Svoju priču započinje:
„Rodoslovlje Isusa Krista, sina Davidova, sina Abrahamova.“
(Mat. 1, 1)
Time je odmah na početku Matej postavio tezu da je Isus „sin“ velikog kralja Davida,
i nasljednik kraljevskog prijestolja, dakle Mesija,
čak i nasljednik Abrahama, oca svih Židova.
Hebrejska rič „Mesija“, grčki „Krist“, a naški „Pomazanik“,
jednostavnije bismo mogli prevesti – „Onaj koji ima doći“.
U ono vrijeme pomazivali su se kraljevi, proroci i veliki svećenici
i to izlijevanjem ulja na glavu što je označavalo Božji blagoslov.
Znamo da Isus nije postao židovski kralj, nije bio „pomazan“.
Doduše, titula Kralja Židova došla ga glave
pa je Crkva to kasnije teološki preokrenula i Isusa pretvorila u Krista
što mu sada dođe kao prezime.

Matej tako navodi Isusovu genealogiju
od Abrahama preko Davida i Josipa do Marije, Isusove majke.

Čekaj malo, genealogija prati mušku lozu, naročito u ono vrime
pa bi ovo bila genealogija Josipa, a on nije Isusov otac.
No dobro, Matej je to također znao i vjerojatno pretpostavio
da Josip kao zaručnik Marije usvojio Isusa kao sina,
pa to Mateju i ne treba pripisati kao grih.





No interesantno je da u navedenom stablu porijekla,
Matej uključuje još četiri žene, osim Marije,
pa tamo ne kaže "otac rodi", već kaže:
„Judi Tamara rodi Peresa“ ..... „Salmi Rahaba rodi Boaza. Boazu Ruta rodi Obeda“ i „Davidu Bat-Šeba, bivša žena Urijina, rodi Salomona.“

Sve ove četiri žene su poganke, ne u značenju pokvarenjuše,
već pripadnice drugih grčko-rimskih vjera, a ne Židovke.
Ipak, sve četiri i nisu bile, moralno čiste pa bi im netko mogao prišiti poganstvo u današnjem značenju. No bilo je i nešto dobro u njima.
Rekli bismo, bile su - ča Buog hoće - kao svi mi ostali!!!




Dalje se navodi (Mat. 1, 14)
"U svemu dakle: od Abrahama do Davida četrnaest naraštaja;
od Davida do progonstva u Babilon četrnaest naraštaja;
poslije progonstva u Babilon do Krista četrnaest naraštaja."
Dakle...Abraham, David, Isus Krist, spasitelj !!!


Ali tu je i mali problem u brojanju. Posljednja trećina ima samo 13 generacija!!!
Izgleda da se Matej malo preračunao, krivo zbrajao. Događa se!

Veći problem je u srednjoj trećini gdje je navedeno „Joramu se rodi Ahazja.“,
a u SZ imamo navedene te iste očeve i sinove Židova od Adama.
Pa tako u 1 Ljet. 3, 11-13 stoji da Ahazja nije otac Jotama kako stoji u Mat. 1, 9
već da je on njegov biž, biž nono !!!

Pitanje je: zašto su Mateju tribale grupe po 14 generacija?
U Bibliji i općenito u Judaizmu broj 7 je bio savršen broj.
7 dana, 7 planeta 7 arkanđela itd.
A što je 14? Dva puta 7!!! Znači, duplo savršen broj.

Ima i drugo moguće objašnjenje.
U ono vrime židovi nisu imali arapske brojeve ka mi danas. Slova su im bili brojevi.
Prvo slovo 1, drugo 2, ..... 10 je označavalo broj 10.
11-to slovo je značilo 20, a 19-to 100. 20-to slovo bilo je 200 itd.
Također, pisalo se bez razmaka, interpunkcija, vokala, samoglasnika.
Samo suglasnici. (Mora da je zabavno čitat takve tekstove!!!)

Pa tako ime velikog kralja DAVIDA, čiji sin i nasljednik njegova trona trebao biti Isus,
napisan bez vokala daje DVD, a onda ta slova pretvorena u brojeve daju
4, 6, 4 = 4+6+4 = 14.
Možda je Mateju ovo bio razlog da grupira tri puta po 14 generacija!





Kako rekoh na početku Matej sve povezuje s proroštvima i navodi ispunjenje na 11 mjesta u SZ.
U narativu rođenja Isusa nalazimo 5 ispunjenja proročanstva.

Rođen od Djevice. 1, 23 predvidio Izaija 7, 14

Rođen u Betlhemu 2, 11 predvidio Mihej 5, 2

Povratak iz Egipta 2, 13 – 15 predvidio Hošea 11, 1

Masakr djece 2, 16- 18 predvidio Izaija 31, 15

Nazaret 2, 23 “da se ispuni što je rečeno po prorocima: Zvat će se Nazarećanin.“

Kad danas čitamo ta predviđanja navedenih proroka otvorenih očiju,
vidimo da se ti opisi ne referiraju na Isusa.
Neću sada i ovdje to obrazlagati, jer svatko otvorenog uma to može dokučiti.
Posljednje proroštvo i nema proroka,
jer nigdje u SZ se ne spominje „Nazarećanin“!!!
Takva njegova objašnjenja su religijsko-teološkog karaktera,
s naglaskom na dolazak Mesije.

Do kraja Evanđelja još na šest mjesta spominje proroke.
Nitko drugi od pisaca NZ ne spominje proroke kao Matej.

Što govori njegova priča o poganskim mudracima s istoka?
Oni nisu poznavali Svete židovske spise.
Znali su da se događa nešto veliko i zato su došli u Jeruzalem
da im domaći poznavaoci svetih spisa kažu za Betlehem
gdje su onda otišli pokloniti se i darovati novorođenče.
Nisu otišli poznavaoci Židovskih svetih spisa, već inobožci.
Matej vidi Isusa kao Mesiju i predviđa da će ga Židovi odbiti, a pogani prihvatiti.


s neta

Kako rekoh na početku, priču o djetetu Isusu
i njegovom pojavljivanju na svijetu ne mora se temeljiti
na onome što se stvarno dogodilo, već na onome što se stvarno dogodi
u životu onih koji vjeruju da priče poput ovih mogu prenijeti veću “istinu”.

U nastavku Evanđelje po Luki.

- 21:32 - Komentari (46) - Isprintaj - #