Oscar 2011. - POBJEDNICI I KOMENTAR
Dakle, evo ishoda u pojedinim kategorijama 83. dodjele Oscara:
Najbolji film: Kraljev govor Najbolji redatelj: Tom Hooper - Kraljev govor Najbolji glavni glumac: Colin Firth - Kraljev govor Najbolja glavna glumica: Natalie Portman - Crni labud Najbolji sporedni glumac: Christian Bale - Boksač Najbolja sporedna glumica: Melissa Leo - Boksač Najbolji originalni scenarij: David Seidler - Kraljev govor Najbolji adaptirani scenarij: Aaron Sorkin - Društvena mreža Najbolji dugometražni animirani film: Priča o igračkama 3 Najbolji film na stranom jeziku: Hćvnen (In a Better World), Danska Najbolji dugometražni dokumentarni film: Inside Job Najbolji kratkometražni dokumentarni film: Strangers No More Najbolji kratki animirani film: The Lost Thing Najbolji kratkometražni igrani film: God of Love Najbolja montaža: The Social Network Najbolja kamera:: Inception Wally Pfister Najbolja maska: The Wolfman Najbolja originalna glazba: The Social Network Najbolja originalna pjesma: We Belong Together - Toy Story 3 Najbolja kostimografija: Alice in Wonderland Najbolja montaža zvuka: Inception Najbolje miksanje zvuka: Inception Najbolji vizualni efekti: Inception Najbolja scenografija: Alice in Wonderland Kao što se može vidjeti iz priloženog, prevelikih iznenađenja ni ove godine nije bilo. Sam show kao show, bio je poprilično dosadan, vjerojatno zato jer je nedostajalo one doze humora koju znaju pružiti voditelji poput Billya Crystala ili prošlogdišnjeg dvojca Aleca Baldwina i Stevea Matrina. Svake godine čekamo kad će nas Akademija iznenaditi ponekom odlukom ili izborom van svih predviđanja ili dodijeliti glavnog Oscara nećem novom i drugačijem, a ne stalno favorizirati iste šablonske filmove poput Kraljevog govora. Kad smo već kod Kraljevog govora, meni je osobno sve u tom filmu bilo za Oscara osim samog filma:). Najviše me neugodno iznenadilo što je osvojio i nagradu za najbolji originalni scenarij, pored primjerice znatno kreativnijeg Christopera Nolana i njegovog Inceptiona ili veterana Mikea Leigha i Još jedne godine. Titulom najboljeg režisera trebao se ipak okititi David Fincher čija je Društvena mreža znatno pažljivije i detaljnije režirano djelo od Kraljevog govora koji djeluje toliko obično. Ono što me također malo iznenadilo je 4 Oscara u tehničkim kategorijama za Inception, za kojeg sam mislio da se ipak neće okititi tim sasvim solidnim brojem Oscara. Ono što nikako ne mogu kritizirati su glumačke nagrade, jer svi su zbilja odradili dobar posao vrijedan pažnje, pogotovo Natalie Portman. Već sam u prognozi istaknuo kako smatram da bi Oscara trebali dobiti Black Swan ili Čovjek zvan Hrabrost, no ovaj prvi očito je preapstraktan za često jednostavan Akademijin ukus, a ovaj potonji nagrađen je već samim time što je zaradio 10 nominacija. Do sutra bismo mogli raspravljati o tome tko je uistinu zaslužio Oscara u pojedinoj kategoriji, ako uopće tu nagradu još uzimamo kao relevantnu. Međutim, mislim da je zaključak s kojim će se većina složiti taj da je iza nas bila izvanredna filmska godina, čak i bolja od prethodne 2009., a ako se mene pita je bih dao jednog velikog počasnog zajedničkog Oscara svim nominiranim filmovima jer me se svaki od njih po nečem dojmio. |
OSCAR 2011. - PROGNOZA
Kakav god bio ishod 83. dodjele Oscara i što god ja u ovom postu budem prognozirao, htio bih istaknuti jednu stvar – svaki od deset filmova ove godine nominiranih za „najprestižniju“ nagradu zaslužio je određeno priznanje. Za razliku od prošle godine kada se u konkurenciji našlo jedva 5 filmova koji su nadmašili razinu prosječnog, ove godine je sveukupni dojam znatno bolji. Radi se o tome da su ove godine za najbolji film predloženi naslovi koji zajedno obuhvaćaju zbilja vrlo širok spektar žanrova, stilova, glumačkih ostvarenja itd., i svaki je dobar na svoj način. Upravo time što su jako različiti filmovi stavljeni u isti kadar te ih je teško uspoređivati, titula najboljeg filma godine zapravo gubi smisao. Tako bar ja vidim stvariJ
Kad bih od svih 10 nominiranih filmova prema nekim vlastitim kriterijima i ukusima ipak odabrao najbolji onda je to bez premca Crni labud, pri čemu bi sveukupna rang lista izgledala ovako: 1.Crni labud 2.Čovjek zvan hrabrost 3.Društvena mreža 4.127 sati 5.Kraljev govor 6.Zimska kost 7.Početak 8.Toy Story 3 9.Boksač 10.Djeca su u redu Daklem, prognoza važnijh kategorija: Najbolji film Glavni favorit: Kraljev govor Opasan kandidat: Društvena mreža Mogu iznenaditi: Crni labud i Čovjek zvan hrabrost, eventualno Boksač ili Početak Autsajderi: 127 Sati, Priča o igračkama, Zimska kost, Djeca su u redu Dobit će: Kraljev govor Trebao bi dobiti: Crni labud ili Čovjek zvan hrabrost Kraljev govor je visokoprodukcijski britanski film u najboljoj maniri filmova iz 90ih poput Zaljubljenog Šekspira ili Engleskog pacijenta. Osim toga, radi se o priči tipičnoj za ukus Akademije. Međutim, Društvena mreža je film u kojem se odražava moderno vrijeme, priča o pozadini megabranda, financijsku uspješniji film od Kraljevog govora koji je režirao David Fincher kojem akademija iovako duguje. Osim toga, u središtu pozornosti je ŽidovJ. Osvoji li nagradu za režiju Tom Hooper, stvari su riješene u tom trenu – osvoji li tu nagradu ipak Fincher, stvari će biti otvorene do kraja večeri. Crni labud Aronofskog jednostavno je briljantan, pravo umjetničko djelo koje ima svu potrebnu dubinu. Možda Akademija ipak prepozna njegovu vrijednost i potencijal? Režija: Glavni favorit: David Fincher – Društvena mreža Opasan kandidat: Tom Hooper – Kraljev govor Mogu iznenaditi: Darren Aronofsky – Crni labud, Braća Coen – Čovjek zvan hrabrost Autsajder: David O. Russel – Boksač Dobit će: David Fincher Trebao bi dobiti: Darren Aronofsky David Fincher jedan je od redatelja čiji se opus jednostavno ne može izostaviti iz holivudskog konteksta posljednja dva desetljeća. Prije dvije godine njegovog Benjamina Buttona zasjenio je Slumdog Millionaire i Danny Boyle. To su dovoljni argumenti zašto bi Fincher trebao dobiti priznanje. Osim toga, Društvena mreža zbilja je pažljivo i majstorski režirana. Međutim, Darren Aronofsky također je stilski jedinstven redatelj koji se davno dokazao Rekvijemom za snove i uspjeh ponovio prošle godine Crnim labudom kojim je čak možda dostigao stupanj više od Rekvijema. Ipak, bojim se da je sama nominacija već priznanje i da Fincher trenutno igra veću ulogu. Glavni glumac: Glavni favorit: Colin Firth – Kraljev govor Opasan kandidat: James Franco – 127 sati Mogu iznenaditi: Jeff Bridges i Javier Bardem Autsajder: Jesse Eissenberg Dobti će: Colin Firth Trebao bi dobiti: Colin Firth Ovo je kategorija gdje su stvari riješene. Na prošlogodišnjim Oscarima Colin Firth slovio je kao autsajder, no ove godine situacija je totalno obrnuta – on je ovdje zapravo jedini favorit, sve ostalo bilo bi golemo iznenađenje. Ipak moram spomenuti kako bi u slučaju iznenađenja jedino Eisenbergov Oscar u okviru konkurencije bio nezaslužen. Dakle, Colin Firth s izvrsnim Georgeom VI. Glavna glumica: Glavni favorit: Natalie Portman – Crni labud Opasan kandidat: Annette Bening – Djeca su u redu Mogu iznenaditi: Nicole Kidman – Zečja rupa i Jennifer Lawrence – Zimska kost Autsajder: Michelle Williams – Blue Valentine Dobit će: Natalie Portman Trebala bi dobiti: Natalie Portman Slično kao i u prethodnoj kategoriji. Annette Bening u zrelim je godinama i još nije Akademiji naplatila stare dugove. Međutim, Natalie Portman jednostavno je bolja i odigrala je ulogu koja bi joj mogla obilježiti karijeru. Isto tako, ona će teže od Annette stvoriti novu priliku za eventualnu nagradu u budućnosti. Sporedni glumac: Glavni favorit: Christian Bale – Boksač Opasan kandidat: Geoffrey Rush – Kraljev govor Mogu iznenaditi: Jake Hawkes – Zimska kost, Jeremy Renner – Grad lopova Autsajder: Mark Ruffalo – Djeca su u redu Dobit će: Christian Bale Trebao bi dobiti: Christian Bale Nominacije za sporednu ulogu velika su varka i sredstvo Akademije kojim nadoknađuje propuste iz prošlosti (primjera ima bezbroj), nominira one za koje se nije našlo mjesta u kategoriji glavne uloge (sjetite se Kevina Spaceya u Privedite osumnjičene ili Jakea Gylenhalla u Planini Brokeback) ili pak promovira nove mlade nade. Christian Bale u Boksaču praktički igra glavnu ulogu, a uloga Marka Wahlberga paravan je za stavljanje Balea u ovu kategoriju. Oscar Baleu neće biti samo za trenutno zasluge (U Boksaču je zbilja dobar), nego kao dodatni poticaj glumcu čiji su filmovi obilježili desetljeće. Međutim, oni koji su gledali Kraljev govor složit će se da Geoffrey Rush ozbiljno ugrožava Baleovu poziciju i jedino što Balea spašava je Rushev status oskarovca. Sve ostalo je izenađenje! Sporedna glumica: Glavni favorit: Melissa Leo – Boksač Opasan kandidat: Helena Bonham Carter – Kraljev govor Mogu iznenaditi: Haile Stainfeld – Čovjek zvan hrabrost i Amy Adams – Boksač Autsajder: Jackie Weaver – Animal kongdom Dobit će: Melissa Leo Trebala bi dobiti: Helena Bonham Carter Možda najmanje izvjesna glumačka kategorija ove godine. Statusi koje sam gore naveo predstavljaju više formalnosti i ne treba se njima zavravati! Melisa Leo pokupila je većinu nagrada koje prethode Oscarima, o Helena Bonham Carter nastupa u najboljem prošlogodišnjem glumačkom ansamblu kao predstavnica britanske škole koja također ima nerješene račune s Akademijom. Haile Stainfeld ovdje se našla kao i Bale u prethodnoj kategoriji – u 90 posto kadrova i središtu priče Čovjeka zvanog hrabrost upravo je ona! Jedino iznenađenje predstavljala bi Jackie Weaver. Najbolji strani film Ove godine sam napravio korak dalje od prethodne i prvi put prije dodjele pogledao sve filmove nominirane u kategoriji najboljeg filma. Napravio sam i veliki kiks nepogledavši nominirane u ipak najzanimljivijoj kategoriji najboljeg stranog filma. Dakle, iduće godine još jedan korak dalje. Koliko sam pročitao, načuo, vidio, danski U boljem svijetu bi po mnogima trebao osvojiti nagradu. Ipak mislim da će to biti Biutiful. Umjetničke kategorije (scenografija, kostimografija): Kraljev govor Tehničke kategorije: Inception je tehnički superioniji film od svih ostalih nominiranih za najbolji film i tehničke kategorije su jedine u kojima, osim one za scenarij, ima šanse. Glazba: Također Inception i Hans Zimmer Mislim da ove godine neće biti apsolutnog pobjednika pri čemu želim reći da neće jedan film odskakati brojem osvojenih nagrada kako što je to bilo s primjerice Slumdog Millionaireom ili Povratkom kralja. Najviše nagrada ipak predviđam Kraljevom govoru u pratnji s Društvenom mrežom i Inceptionom (tehničke kategorije i glazba, dakako). |
U susret Oscaru
Oscar 2007: Povratak otpisanoga
Intrigantna drama meksikanca Alejandra Gonzáleza Ińárritua Babel kao najveći favorit nomnirana je u 7 kategorija. S 5 nominacija sljedili su je kriminalistički remake Pokojni Martina Scoresea i britanski biografski film Kraljica Stepehena Frearsa koji govori o burnom razdoblju Elizabete II. neposredno nakon smrti princeze Diane. Ratna drama Clinta Eastwooda Pisma s Iwo Jime i komedija Mala Miss Amerike priuštili su si po 4 nominacije. Tu bih se osvrnuo na nekoliko filmova kojima su predviđali utrku za najbolji film, ali im je najvažnija nominacija ipak izostala, kao npr. Komadi iz snova koji su usprkos tome imali najviše nominacija - 8. Tu su još Krvavi dijamant, Mala djeca i ponajbolji film te godine - meksičko - španjolski Panov labirint. U kategoriji najblje režije nije bilo mjesta za Jonathana Daytona i Valerie Faris, redatelje Male Miss Amerike, već je nominaciju zaradio Paul Greengras za izvrsno režiran Let 93, koji, podjsetimo se, prati događanja u onom američkom avionu koji se 11. rujna 2001. srušio u Pennsylvaniji. Stephen Frears nije djelovao kao opasna riba, a Clint Eastwood, iako miljenik Akademije, svog drugog Oscara osvoji je prije 2 godine. Stoga, cijela igra se svodila na Alejandra Gonzáleza Ińárritua i Martina Scorsesea. Što se tiče glumačkih kategorija, one su, kao i u večini slučajeva do tada, bile gotovo izvjesne. U kategoriji glavne muške uloge, uz nominirane, veterana Petera O'Toolea (Venus), Willa Smitha (U potrazi za srećom), Leonarda DiCapria (Krvavi dijamant) i autsajdera Ryana Goslinga (Half Nelson), nagradu je očekivano odnjeo tamnoputi Forest Whitaker za ulogu ugandskog diktatora Idija Amina u filmu Posljednji škotski kralj. Pobjednica u kategoriji glavne ženske uloge u ovom desetljeću nikada nije bila izvjesnija - britanska glumica ruskog podrijetla Helen Mirren za ulogu svoje vladarice dobila je svog prvog Oscara nakon niza prethodnih nominacija. Zanimljivo je upravo to da se uz nju u dosta jakoj konkurenciji našla tek jedna amerikanka - Meryl Streep (Vrag nosi Pradu). Uz dvije Helenine sunarodnjakinje, Kate Winslet (Mala djeca) i Judi Dench (Bilješke skandala), svoju prvu nominaciju stekla je Španjolka Penelope Cruz za film Vraćam se (Pedra Almodovara, koga drugoga!). Iako na dodjeli to nije prikazano, navodno da je ljubomorni i arogantni Eddie Murphy iz protesta napustio dvoranu kada je u kategoriji sporedne uloge pobijedio Alan Arkin (Mala Miss Amerike). Jennifer Hudson odnjela je Oscara u kategoriji najbolje sporedne uloge zahvaljujući prije svega fantastičnim pjevačkim mogućnostima koje je pokazala u Komadima iz snova. No, vratimo se na te godine najatraktivnije kategorije. Prije dvije godine činilo se kako je Akademija zauvjek otpisala Martina Scorsesea kada mu nije dodijelila Oscara za Avijatičara. Scorseseu je vjerojatno nakon dva raskošna povijesna filma na kakve obično padaju Akademijini glasači očito shvatio da mu ipak bolje leže kriminalističke priče s kakvima je započeo karijeru, pa je snimio remake azijskih Paklenih poslova, navodno znatno boljeg filma o Scorseseove američke verzije. Scorsese je, naravno, pokupio Oscara za režiju, anjegov film i onoga za najbolji film. Uz to, nagrađen je još za montažu i adaptirani scenarij. Najbolji film u konkurenciji, Babel, ostao je najveći gubitnik osvojivši tek nagradu za glazbu. Gledano izvan konteksta Oscara, Pokojni je sasvim solidan film, no za Scoresea i njegov vrlo bogat, kvalitetan i cijenjen opus, Pokojni su premalo. Godine Akademijinih zanemarivanja Taksista, Razjarenog bika, Ulica zla, Dobrih momaka i tko zna čega sve ne odrazile su se na tome da je Scorsese osvojio svojevrsnu počasnu nagradu za film koji nipošto ne spada u vrh njegovog opusa i koji zasigurno nije bio najbolji film 2006. godine. Evo i pregleda pobjednika zanimljivijih kategorija: Najbolji film: Pokojni Najbolji redatelj: Martin Scorsese - Pokojni Najbolji glavni glumac: Forest Whitaker - Posljednji škotski kralj Najbolja glavna glumica: Helen Mirren - Kraljica Najbolji sporedni glumac: Alan Arkin - Mala Miss Amerike Najbolja sporedna glumica: Jennifer Hudson - Komadi iz snova Najbolji originalni scenarij: Mala Miss Amerike - Michael Arndt Najbolji adaptirani scenarij: William Monahan - Pokojni Najbolji strani film: Život drugih - Njemačka Najbolji dugometražni animirani film: Ples malog pingvina Nagrada za životno djelo: Ennio Morricone za ostale kategorije i detalje: Oscar 2007. |
U susret Oscaru
Oscar 2006.: Homoseksualci, politika i teški gaf Akademije
Među nominiranima za najbolji film 2005. godine našla su se dva filma u čijem su središtu pozornosti likovi homoseksualne orijentacije - Planina Brokeback i biografski film Capote. Slijedeća dva govorila su o određenim političkim, odnosno povijensim epizodama 20. stoljeća - Minhen i Laku noć, i sretno. Fatalna nesreća, preveden s engleskog izvan konteksta (Crash) pojavio se kao veliko iznenađenje s obzirom da je snimljen još 2004. i odavno je bio izvan kinodistribucije. Po prvi puta nakon 15-ak godina, svih 5 redatelja nominiranih filmova našlo se u konkurenciji za najbolju režiju - Ang Lee (Planina Brokeback), Bennett Miller (Capote), Steven Spielberg (Minhen), George Clooney (Laku noć, i sretno) i Paul Haggis (Fatalna nesreća). Najizvjesnija kategorija te godine bila je ona za najboljeg glumca, u kojoj je bez previše nagađanja i razmatranja oko konačnog pobjednika kao favorit slovio Philip Seymour Hoffman za ulogu pisca homoseksualca Trumana Capotea u istoimenom filmu, koji je na kraju, dakako, i odnjeo nagradu. Od ostalih nominiranih tu su bili Heath Leger kao šutljivi Ennis Del Mar iz Planine Brokeback, Joaquin Phoenix kao legendarni Johnny Cash u glazbenoj drami Hod po rubu, David Strathairn kao TV voditelj Edward R. Murrow u Laku noć i sretno te Terrence Howard kao svodnik u Hustle & Flow. U kategoriji najbolje glumice glavnu su riječ imale Felicity Huffman (poznatija iz Kućanica) kao transvestit u Transamerica i Reese Witherspoon kao June Carter Cash u Hod po rubu, dok su ih slijedile dvije predstavnice britanske škole, starije i mlađe generacije - Judi Dench (Gđa. Henderson predstavlja) i Keira Knightley (Ponos i predrasude), te ponovo Charlize Theron u Sjevernoj zemlji. Iako su mnogi zasigurno odigrali na Felicity Huffman, po nagradu se ipak popela Reese Witherspoon koja ipak nije pokazala zavidnu glumu vrijednu Oscara. Primivši tu večer nagradu za sporednog glumca, George Clooney je ustvrdio kako " neće biti ništa od nagrade za režiju ", što se i obestinilo. Miljenik Akademije, dvostruki oskarovac Steven Spielberg i njegov Minehen ostali su gubitnici večeri. Paul Haggis se nekoliko trenutaka ranije okitio Oscarom za najbolji scenarij za Fatalnu nesreću. Iako su svi redatelji formalno još bili u igri, okolnosti su očito ukazivale na Anga Leeja koji je i primio svog drugog Oscara, nakon 5 godina i Tigra i zmaja. Šećer je uslijedio na kraju! Planina Brokeback, do tada osvojivši već 2 važna (drugi je bio onaj za adaptirani scenarij) Oscara, trebala je zaokružiti večer, čime bi i Akdademija na neki način pokazala solidarnost s pripadnicima gay populacije i stala na stranu Anga Leeja i svih onih koji spolne predrasude osuđuju. Međutim, Jack Nicholson, koji je progalsio pobjednika, i sam je bio pomalo izenađen kada je iz kuverte izvadio papir na kojem je pisalo Crash, odnosno Fatalna nesreća. Ponovno nakon 2002. i Chicaga, Akademija je degradirala samu sebe. Fatalna nesreća jedan je od najvećih previda Akademije uopće. Ne samo zato što se radi o filmu koji u usporedbi s Planinom Brokeback djeluje tak prosjećno, već i zato što je Planina Brokeback ponajbolji film desetljeća - ako se mene pita, to je jedinstven i najbolji produkt Hollywooda u proteklom desetljeću. Evo i pregleda pobjednika zanimljivijih kategorija: Najbolji film: Fatalna nesreća Najbolji redatelj: Ang Lee - Planina Brokeback Najbolji glavni glumac: Philip Seymour Hoffman - Capote Najbolja glavna glumica: Reese Witherspoon - Hod po rubu Najbolji sporedni glumac: George Clooney - Syriana Najbolja sporedna glumica: Rachel Weisz - Brižni vrtlar Najbolji originalni scenarij: Fatalna nesreća Paul Haggis, Robert Moresco Najbolji adaptirani scenarij: Planina Brokeback - Larry McMurtry, Diana Ossana Najbolji strani film: Tsotsi - JAR Najbolji dugometražni animirani film: Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit Nagrada za životno djelo: Robert Altman za detalje i ostale kategorije:OSCAR 2006 |
U susret Oscaru
Oscar 2005.: Dvoboj divova
Scoreseova biografska drama o ekscentriku Howardu Hugesu Avijatičar (The Aviator) s 11 nominacija i Eastwoodova sportska drama Djevojka od milijun dolara (Million Dollar Baby) sa 7 nominacija slovili su kao glavni favoriti za najbolji film 2004. godine. Osim Avijatičara u konkurenciji su se našla još dva biografska filma - San o životu (Finding Neverland) Marca Forstera koji pripovjeda o škotskom piscu Jamesu Matthewu Barrieu i obitelji koja ga je nadahnula za pisanje Petra Pana, te glazbena drama Ray, priča o zlatnom razdoblju karijere legendarnog Raya Charlesa. Kao i svake godine u konkurenciji za glavnu nagradu moralo se naći i neko iznenađenje koje je 2005. stiglo u obliku humoristične drame Alexandera Paynea - Stranputica (Sideways). Od ostalih filmova koji se nisu našli u konkuranciji za najbolji film,a možda su s obzirom na svoju kvalitetu trebali, valja spomenuti izvrsni Hotel Ruanda, zatim Veru Drake te vjerojatno najbolji film 2004. godine - Hitler: konačni pad. Od gore navedenih autora filmova, jedino se Marc Forester nije našao u konkurenciji za najbolju režiju, već je njegovo mjesto zauzeo britanski veteran Mike Leigh (Vera Drake). Čak četiri filma iz konkurencije za najbolji film konkurirali su i u kategoriji glavnog glumca, od čega je tek jedna nominacija, ona Clinta Eastwooda, bila za interpretaciju fiktivnog lika. Leonardo Dicaprio kao Howard Huges(Avijatičar), Johnny Depp kao Barrie (San za životom), Don Cheadle kao Paul Rusesabagina (svojevrsni moderni Schindler u Hotelu Ruanda) te Jamie Foxx kao Ray Charles odigrali su ponajbolje uloge u svojim karijerama. Međutim, uloga Jamiea Foxxa ipak je nekako bila najupečatljivija i najzahtjevnija i čovjek je zbilja odradio impresivan posao za što je i zasluženo nagrađen Oscarom. Ako se mene pita, radi se o jednoj od najboljih uloga posljednjih godina. U kategoriji glavne glumice Annette Bening (Biti Julija) dobila je priliku za revanš s Hilary Swank (Million Dollar Baby) -sjetimo se 1999. kada je Hilary uzela(Dečki ne plaču) Annette Oscara za Vrtlog života. Tu su još bile dvije predstavnice britanske glumačke trupe, Kate Winslet (Vječni sjaj nepobjedivog uma)i Imelda Stauton (Vera Drake) te nominacija iznenađenja u obliku vrlo mlade Cataline Sandino Moreno (Marija milosti puna). Hilary Swank - Annette Bening - 2:0 Morgan Freeman (Djevojka od milijun dolara) i Cate Blanchet (Avijatičar) primili su utješne nagrade za dosadašnji doprinost u obliku onih za sporedne uloge. No, vratimo se na dvije najvažnije kategorije u kojima se u principu vodio dvoboj između dvojice velikana - Martina Scorsesea i Clinta Eastwooda. Po broju nominacija i medijskoj pompi, Avijatičar je slovio kao favorit, a u obzir treba uzeti i da je Scorsese do sada na Oscrima uvijek gubio pa je ovo bila prilika Akademiji da mu konačno odaju priznanje. Međutim, Akademija je i ovaj puta prepoznala svu kvalitetu i veličinu Eastwoodova rada te nagradila Djevojku od milijun dolara i za režiju i za najbolji film. U dvoboju divova završilo je jedan naprema nula za Eastwooda. Za razliku od Oscara 2003. kada istančanog favorita zapravo nije ni bilo i Oscara 2004. kada se pojavio samo jedan apsolutni favorit, Oscar 2005. nosio je dva filma koja su vodila bitku oko prijestolja, s tek laganom prednošću jednoga (Avijatičar), da bi na kraju ipak bobijedio ovaj drugi (Djevojka od milijun dolara). Ako ima koji Oscar u ovom desetljeću na kojem se igra nije svodila na vraćanje dugova onda je to zasigurno Oscar 2005. - barem što se uže konkurencije nominiranih tiče nagrade su odnjeli oni koji su to i zaslužili. Neću reći kako je Djevojka od milijun dolara uistinu i najbolji film 2004. godine (pored primjerice Hitler: konačni pad to i ne može biti), neću reći ni da je najbolji koji je u proteklom desetljeću bio nominiran za Oscara, no po meni je, što god Vi rekli, ipak najbolji (uz Gladijatora) od filmova koji su u proteklih deset godina nagrađeni Oscarom za najboljim film. Evo i pregleda pobjednika zanimljivijih kategorija: Najbolji film: Djevojka od milijun dolara Najbolji redatelj: Clint Eastwood - Djevojka od milijun dolara Najbolji glavni glumac: Jamie Foxx - Ray Najbolja glavna glumica: Djevojka od milijun dolara Najbolji sporedni glumac: Djevojka od milijun dolara Najbolja sporedna glumica: Cate Balnchet - Avijatičar Najbolji originalni scenarij: Vječni sjaj nepobjedivog uma - Charlie Kaufman, Michel Gondry, Pierre Bismuth Najbolji adaptirani scenarij: Stranputica - Alexander Payne, Jim Taylor Najbolji strani film: Život je more - Španjolska Najbolji dugometražni animirani film: Izbavitelji Nagrada za životno djelo: Sidney Lumet Za detalje i dodatne informacije: Oscar 2005. |
U susret Oscaru
Oscar 2004: Povratak Petera Jacksona
Obrnuto od dodjele godinu dana ranije, dodjela 2003. bila je gotovo u potpunosti izvjesna i predvidiva što joj je automatski umanjivalo zanimljivost. Završni nastavak gospodara prstenova, Povratak kralja očekivano je zaradio dvoznamenkasti broj nominacija, njih 11. S nominacijom manje u konkurenciji se našao još jedan spektakl – Gospodar i ratnik: daleka strana svijeta australca Petera Weira. Lagano iznenađenje predstavljao je Utrka života sa 7 nominacija. Zanimljivo je da navedana 3 filma nisu dobila niti jednu glumačku nominaciju! Nakon desetogodišnje oskarovske apstinencije na scenu se vratio Clint Eastwood čija je izvrsna psihološka drama Mistična rijeka pokupila 6 nominacija (od čega 3 glumačke!). Humoristična drama Sofie Coppole na temu platonske ljubavi Izgubljeni u prijevodu, natjecao se s 4 nominacije. Bio Oscar adekvatno mjerilo za kvalitetu filma ili ne, činjenica je da Akademijina nagrada u filmskom svijetu predstavlja vrhunac koji neki film, u prvom planu holivudski, može dostići. Trilogija Gospodar prstenova obilježila je filmsko desetljeće u svakom pogledu, a Oscar za najbolji film, barem jednom od 3 nastavka bio bi točka na i i kruna desetogodišnjeg, iznimno predanog rada Petera Jacksona. To se i dogodilo - Povratak kralja okrunjen je sa svih 11 Oscara (od čega je Jackson osbno primio tri – film, režija, scenarij) i time se kao rekorder po broju kipića pridružio Titanicu i Ben Huru. Iako se radi o, po mnogima, najlošijem nastavku trilogije, nagrade koje je osvojio mogu se smatrati kompenzaicjom za dosadađnje Akademijine propuste kod prethodna dva nastavka. Sličan je bio slučaj i s Mističnom rijekom, čiji su glumački Oscari za Seana Penna (glavna uloga) i Tima Robbinsa (sporedna uloga) bili nadoknada za sve dosadašnje uloge dvojice holivudskih prvaka. Gospodar i ratnik utješio se dvama tehničkim Oscarima, a Sofia Coppola je odnjela onoga za originalni scenarij Izgubljenih u prijevodu, pri čemu sam sklon mišljenju da je njezino prezime i rod u tome igralo veliku ulogu. Utrka života ostao je gubitnik večeri ostavši bez ijednog kipića. Jedina važnija kategorija u kojoj se nije sve svodilo na vraćanje dugova, iako je bilo izvjesno, bila je ona glavne glumice u kojoj je nagradu očekivano odnijela Charlize Theron (Čudovište) za ulogu prostitutke osuđene na smrt zbog ubojstava svojih mušterija. Valja još pripomenuti kategoriju sporedne ženske uloge u kojoj je također očekivano pobijedila Renee Zellwegger (Studengora), kojoj je ovo bila treća nominacija zaredom nakon dvije nominacije za glavnu žensku ulogu (2001. – Dnevnik Bridget Jones, 2002. Chicago). Peter Jackson, Sean Penn i Tim Robbins, koji su te godine naplatili sve dugove Akademiji i okrunili sveoje uspješne karijere, bili su glavni protagonisti dodjele Oscara 2003. na kojoj se sve uglavnom svodilo na vraćanje dugova - ako i u nekoj kategoriji toga nije bilo, pobijedili su favoriti. Iz mojih iskustava, Oscar 2004. ostaje najmanje zanimljiva i najizvjesnija dodjela u proteklom desetljeću. Jedino što zapravo nisam očekivao jest da će Povratak kralja osvojiti baš svih 11 Oscara. Evo i pregldeda pobjednika u zanimljivijim kategorijama: Najbolji film: Povratak kralja Najbolji redatelj: Peter Jackson - Povratak kralja Najbolji glavni glumac: Sean Penn - Mistična rijeka Najbolja glavna glumica: Charlize Theron - Čudovište Najbolji sporedni glumac: Tim Robbins - Mistična rijeka Najbolja sporedna glumica: Renee Zellwegger - Studengora Najbolji originalni scenarij: Sofia Coppola - Izgubljeni u prijevodu Najbolji adaptirani scenarij: Povratak kralja - Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson Najbolji strani film: Barbarske invazije - Kanada Najbolji dugometražni animirani film: U potrazi za Nemom Nagrada za životno djelo: Blake Edwards Za ostale informacije i detalje:Oscar 2004. |
U susret Oscaru:
Oscar 2002: Breme crnog čovjeka
Filmsko 21. stoljeće otvoreno je izvrsnim filmovima i hitovima poput Genijalnog uma, Mementa, Amelie, Pada crnog jastreba, Dana obuke, Shreka te prvih Harrya Pottera i Gospodara prstenova. Početkom 2002. upravo je Prstenova družina Petera Jacksona kao najveće iznenađenje predvodila oskarovsku utrku s čak 13 nominacija. Međutim, kao glavni favorit ipak je slovio Genijalni um veterana Rona Howarda, biografska drama o nobelovcu Johnu Nashu kojem je osim u jakim kategorijama najboljeg filma, režije i glavnog glumca pripisano još 5 nominacija, dakle 8. S također 8 nominacija priključio im se mjuzikl Moulin Rouge australca Buza Luhrmana, a krimić iz britanskog visokog društva Gosford Park legendarnog Roberta Altmana slijedio ih je s nominacijom manje. Ulogu autsajdera dobio je U zamci, psihološka drama Todda Fielda s 5 nominacija. Toddu Fieldu i Buzu Luhrmanu izmakla je nominacija za najbolju režiju, i to potpuno opravdano jer su njihova mjesta zauzeli fantastični David Lynch za ponajbolji film svoga opusa Mulholland Drive i prošlogodišnji gubitnik Ridley Scott koji je Padom cnog jastreba pokazao svo umijeće režiranja. Ipak, kao pobjednik je kući otišao Ron Howard čiji je Oscar za Genijalni um, po mojoj procjeni najslabije režiran film u konkurenciji najbolje režije, bio očita kompenzacija za zanemarene Apollo 13, Daleke horizonte i još štošta. Genijalni um okitio se još Oscarima za najbolju sporednu žensku ulogu (Jennifer Connelly), adaptirani scenarij te onim najvažnijim - za najbolji film godine. Tako su glavnom konkurentu, Prstenovoj družini, preostali kipići u tehničkim kategorijama, kojih je doduše osvojio jednako kao i Howardov film - 4. Nama posebno simpatična bila je kategorija najboljeg filma izvan engleskog govornog područja u kojoj je Ničija zemlja (dvije od tri glavne uloge igraju hrvatski glumci) bosanskog retadelja Danisa Tanovića iznendila pored francuskog hita Amelie. Da li je time Akademija htjela pokazati solidarnost sa žrtvama rata u Bosni, ostaju samo nagađanja. Za najatraktivnije kategorije te godine slovile su one najboljih glavnih uloga. Već ranije nagrađivane veteranke Sissy Spacek (U zamci) i Judi Dench (Iris), prvi puta nominirane Renee Zellwegger (Dnevnik Bridget Jones), Nicole Kidman (Moulin Rouge) i tamnoputa Halle Berry (Bal čudovišta) natjecale su se u kategoriji oko koje će se tjednima kasnije pisati i to zato što je nagradu na kraju odnijela baš Halle Berry koja je tako, uz neslavan patetičan govor, postala prva afroamerička glumica nagrađena Oscarom za glavnu ulogu. Koliko je to s obzirom na ulogu bilo zasluženo, druga je priča. Will Smith (Ali) i Tom Wilkinson (U zamci) imali su čast biti u možda najjačoj konkurenciji glavne muške uloge u cijelom proteklom desetljeću - preostala tri kandidata, velikani Sean Penn (Ja sam Sam), Denzel Washington (Dan Obuke) i Russel Crowe (Genijalni um) ponovno su se susreli nakon 2 godine (1999. u konkurenciji ih je potukao Kevin Spacey s Vrtlogom života). Sean Penn imao je, barem prema nagađanjima, nešto manje šanse nego preostala dvojica. Russel Crowe, koji je u Genijalnom umu portretom matematičara shizofreničara Johna Nasha odigrao najbolju ulogu u karijeri, bio je na najboljem putu da, nakon Spencera Tracya i Toma Hanksa, postane tek treći glumac nagrađen dvije godine zaredom u kategoriji najboljeg glavnog glumca. No ono što je te večeri započelo s nagradom za životno djelo Sidneyu Poitieru, završilo je s nagradom Denzelu Washingtonu za najboljeg glavnog glumca. Washington i Akademija su, umjesto neke druge Crowove oskarovske povijesti, ispisali onu u kojoj legendarni Denzel postaje tek drugi tamnoputi oskarovac nagrađen za glavnu mušku ulogu, odmah uz bok spomenutom Poitieru. Oscar Genijalnom umu za najbolji film pomalo je ostao u sjeni nagrada kojima su okićeni Sidney Poitier, Halle Berry i Denzel Washington. Akademija kao da je tim činom htjela izraziti svoju liberalnost i demokratičnost i konačno afroameričkim glumcima "potvrditi" afirmaciju u svijetu filma koju je još u burnim rasističkim šezdesetima započeo upravo Sidney Poitier. I zaista, nakon Denzela i Halle još će 5 afroamerikanaca do 2011. biti nagrađeno Oscarima za glumu, što je više nego u proteklih 7 desetljeća zajedno. Evo i pregldeda pobjednika u zanimljivijim kategorijama: Najbolji film: Genijalni um Najbolji redatelj: Ron Howard - Genijalni um Najbolji glavni glumac: Denzel Washington - Dan obuke Najbolja glavna glumica: Halle Berry - Bal čudovišta Najbolji sporedni glumac: Jim Broadbent - Iris Najbolja sporedna glumica: Jennifer Connelly - Genijalni um Najbolji originalni scenarij: Gosford Park - Julian Fellowes Najbolji adaptirani scenarij: Genijalni um - Akiva Goldsman Najbolji strani film: Ničija zemlja - Bosna i Hercegovina Najbolji dugometražni animirani film (kategorija otvorena te godine): Shrek Nagrada za životno djelo: Robert Redeford i Sidney Poitier Za dodatne informacije: Oscar 2002 - pobjednici |
< | veljača, 2011 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv