Oscar 2003: Chicago u Los Angelesu
Dodjela Oscara 2003. vjerojatno je najzanimljivija dodjela u proteklom desetljeću, ali isto tako i dodjela s najgorim mogućim ishodom u kategoriji najboljeg filma u proteklih 20 godina.
Najzanimljivija zbog čega? Zbog vrlo jake i atraktivne konkurencije u prije svega 4 najvažnije kategorije – najbolji film, režija, glavni glumac, glavna glumica , i zbog pomalo neočekivanih pobjednika u nekima od tih kategorija.
Najbolji film - najgori mogući ishod.
S 13 nominacija mjuzikl Roba Marshalla
Chicago dobio je priliku da postane prvi mjuzikl nakon 1966. (
Moje pjesme moji snovi) nagrađen Oscarom za najbolji film. Međutim, za najvećeg najveći favorita, s 10 nominacija, glasio je
Bande New Yorka Martina Scorsesea i to vjerojatno više zbog imena autora nego zbog samog filma. Drama britanskog redatelja Stephena Daldrya
Sati s 3 veličanstvene glumice (Nicole Kidman, Julianne Morre i Meryl Streep) natjecao se u 9 kategorija. Po mnogima najbolji film u konkurenciji, osvajač zlatne palme u Cannesu 2002. –
Pijanist zaradio je 7 nominacija, a s mizernih 6 nominacija slijedio ga je
Dvije kule Petera Jacksona kojem je ovaj put izmakla nominacija za režiju.
Ne ponajbolje, ali sasvim solidno Scorseseovo ostvarenje
Bande New Yorka od 10 nominacija na kraju nije potvrdilo niti jednu (čak ni onu za najbolju pjesmu U2-
The Hands That Built America). Po mnogima najbolji dio trilogije
Gospodara prstenova trijumfirao je ipak samo u 2 tehničke kategorije, a
Pijanist je osvojio 3 nagrade u 3 vrlo važne kategorije – najbolji adaptirani scenarij, glavni glumac i režija, koje u ovom slučaju znače puno više nego ona jedna za najbolji film koja je uz sve te izvrsne filmove (sjetimo se da su primjerice
Put do uništenja, Adaptacija ili
Uhvati me ako možeš nominirani tek u sporednim kategorijama) na kraju pripala
Chicagu - u svakom pogledu definitivno najlošijem filmu u konkurenciji. I ne samo to, Chicago je zasigurno najlošiji film u posljednjih 20 godina koji je uopće i bio nominiran za Oscara, a ja do danas nisam sreo čovjeka koji se s tim nije složio...
Kategorije za režiju i najboljeg glavnog glumaca donjele su najviše uzbuđenja. Novajlije Pedro Almodovar i Buz Luhrman, iskusni Stephen Daldry i dva veterana – Scorsese i Polanski. Almodovar se utješio nagradom za najbolji originalni scenarij (
Pričaj s njom), a s obzirom da je do tog trenutka
Chicago vodio s već 5 Oscara mnogi su računali i na Marshalla. Međutim, Harrison Ford, koji je te večeri proglasio najboljeg redatelja, kao da ni sam nije mogao vjerovati onime što je na glas pročitao – pobjednik je Roman Polanski. Ne zato što se možda radilo o nezasluženoj nagradi ( baš suprotno! ), nego zbog situacije u kojoj se Polanski tada nalazio – on je, naime, 1974. pobjegao iz SAD-a nakon što je optužen za silovanje trinaestogodišnjakinje, pa je Oscar shvaćen kao svojevrsni oprost. Ili je bio mamac koji bi ga eventualno sproveo pred sud?
Još veće iznenađenje, uostalom i najveće te večeri, donijela je kategorija najboljeg glavnog glumca u kojoj je pored velikana, već ranije nagrađivanih Jacka Nicholsona (
Gospodin Schmidt), Michaela Cainea (
Mirni Amerikanac), Nicholasa Cagea (
Adaptacija) i fenomenalnog Billa The Butchera Daniela Day – Lewisa (
Bande New Yorka, koji je uostalom slovio i kao najveći favorit), nagradu na kraju odnjeo 29-godišnji Adrien Brody (
Pijanst), najmlađi dobitnik Oscara u kategoriji najboljeg glavnog glumca ikad. Treba li podsjećati kako je Brody zahvalio Halle Berry što je pročitala njegovo ime? J
Prosjek zanimljivosti dodjeli “pokvarila“ je kategorija najbolje glavne glumice u kojoj je pored veličanstvenih nominiranih Julianne Moore (
Daleko od raja), Diane Lane (
Nevjerna), Salme Hayek (
Frida) i Renee Zellwegger (
Chicago) na kraju očekivano pobjedila Nicole Kidman za ulogu Virginije Woolf u Satima.
U jeku rata u Iraku, dodjela je održana bez standardne pompe i pretjeranog glamura te bez eventualnih političkih referenci i ispada uzvanika koji su se tijekom večeri popeli na pozornicu. Konkurencija filmova definitivo je bila jedna od najjačih u proteklih 10 godina i baš zbog toga je jako žalosno što je glavnu nagradu na kraju odnjeo upravo
Chicago. Svaka čast na Polanskom, Brodyu, Almodovaru i Nicole Kidman, ali ako je Oscar ikada i bio mjerilo prestiža, onda je Akademija te godine degradirala samu sebe.
Evo i pregldeda pobjednika u zanimljivijim kategorijama:
Najbolji film:
Chicago
Najbolji redatelj: Roman Polanski -
Pijanist
Najbolji glavni glumac: Adrien Brody - P
ijanist
Najbolji sporedni glumac: Chris Cooper -
Adaptacija
Najbolja sporedna glumica: Catherine Zeta- Jones -
Chicago
Najbolji originalni scenarij: Pedro Almodovar -
Pričaj s njom
Najbolji adaptirani scenarij: Ronald Harwood-
Pijanist
Najbolji strani film:
Nigdje u Africi - Njemačka
Najbolji dugometražni animirani film:
Spirited Away
Nagrada za životno djelo: Peter Otoole