Priče o čokoladi!

utorak, 13.01.2015.

Čokolada kao pristupačni luksuz



Ono što je zajedničko proizvodima od kakaa danas i davnih dana, kada su ga ljudi tek počeli konzumirati, jest to da ih (proizvode od kakaa/čokolade) oni koji ga (kakao) proizvode, u pravilu uopće ne kušaju.

Kakao kulturu razvili su Maje i Asteci, ali kod njih je ona bila rezervirana za elite. Ljudi koji su brali kakao i od njega izrađivali okrepljujući napitak za kraljeve, vojsku, odabrane, nisu pili čokoladu, taj apsolutni hit vladara. Ni današnjim farmerima na plantažama kakaa, u pravilu, nije dostupna čokolada jer im je - preskupa.

Tona kakaa (očišćenog i osušenog) stoji oko 2.800 američkih dolara, dok je 1980-ih njegova cijena bila 3.750 dolara, što je danas ekvivalent 10.000 dolara, podatak je do kojeg je došao Matt Percival, novinar CNN-a koji je godinama istraživao ekonomiju kakaa ‘kakao-nomiju’ (cocoa-nomics).

I nije neka tajna da je u lancu proizvodnje čokolade najmanje plaćen farmer koji uzgaja kakao. A njegov obol u procesu dobivanja čokolade iznimno je važan. Ne samo zato što opskrbljuje proizvođača namirnicom bez koje čokolada niti ne postoji, već i stoga što način na koji se tretira i suši zrno, daje čokoladi konačnu aromu koja može presuditi radi li se o dobroj ili vrhunskoj poslastici.

Farmer koji uzgaja kakao živi u prosjeku 51 godinu sa svega dva dolara dnevno, podaci su Fairtrade Internationala. Kada je jednom prilikom Fortin Bley, predsjednik afričke mreže Fairtradea i farmer na Obali Bjelokosti, upitan koliko proizvođača kakaa jede čokoladu, odgovorio je prilično jasno. 'Jesti čokoladu je luksuz! Proizvođač kakaa zna da postoji finalni proizvod i da se zove čokolada te je vidi u trgovinama. Ali, tu sve staje.'

Većina današnje vrijednosti prodane čokolade (oko 70 posto), tvrdi Percival, odlazi na troškove marketinga, istraživanja i razvoja, a tek mali dio zarade konačnog proizvoda pripada kakao farmerima.

Potražnja za kakaom sve je veća, a cijena mu je sve manja. Ako dodamo tome da se za branje te poslastice u nekim slučajevima koriste i djeca robovi koja nikada ne vide novac od svog mukotrpnog rada, slika o tome koliko je kakao jeftino plaćena roba, je prilično jasna.

Većina farmera koji žive od uzgoja kakaa na malo, u većini slučajeva nikada nisu probali čokoladu. Nisu je probali ni Maje i Asteci koji su od kakaa radili napitak za gošćenje elita.


Da bi dalo plodove, drvetu kakaa treba oko pet godina od kad se posadi, a onda daje oko 20 mahuna godišnje. Dvostruko toliko potrebno je da bi se proizveo jedan kilogram kakao smjese. Ne čudi stoga da interes za proizvodnju kakaa kod malih farmera opada.

A što se tiče pristupačnog luksuza, očito je da nije pristupačan baš svima.

*****
Tekst: Ivana Domitrović
Foto: Sarafresh.com


Je li vam se svidio post? Imate li što dodati? Ostavite komentar ili mi pošaljite mail na priceocokoladi@gmail.com

Oznake: čokolada, kakao, farmeri, plantaža, Matt Percival, cijena, proizvodnja, asteci, maje

13.01.2015. u 06:31 • 0 KomentaraPrint#

srijeda, 03.09.2014.

Najveći proizvođač čokolade povećao je cijenu čokolade



Ono što proizvođači inače rade sasvim tiho i gotovo neprimjetno, u kolovozu je na sva zvona oglasio najveći američki proizvođač slatkiša, Hershey : 'Povećat ćemo cijene naših proizvoda za 8 posto!’

Ne baš dobre vijesti za čokljupce diljem svijeta.

Hoće li se ove jeseni povećati cijene čokolade i hrvatskih proizvođača - upit je koji sam poslala na nekoliko adresa većih domaćih proizvođača čokolade, ali do objave teksta nisam dobila odgovor.


Cijene Hersheyeve čokolade nisu se povećale od prije tri godine, a analitičari vjeruju da se veća cijena kakaa odrazila na Hersheyev profit zbog čega su se odlučili za ovaj korak.

Posljednji puta podigli su cijene za 9,7 posto 2011. godine.

Michele Buck, voditelj Hersheya za Sjevernu Ameriku kaže da je bilo nužno povećati cijene slatkiša jer od početka 2014. raste cijena kakaa, orašastih plodova i mlijeka.

Ova najava o povećanju čokloladnih proizvoda najvećeg američkog proizvođača čokolade, mogla bi potaknuti njihove konkurente kao što je Nestle, da naprave isto.

Odmah poslije Hersheyja, isto je najavio i Mars, proizvođač M&M-a i Snickersa. Oni će od kupaca za svoje proizvode tražiti u prosjeku 7 posto više novca.

Mali američki proizvođači kažu da se neće svrstavati u skupinu podizača cijena, ali da je to stoga što je njihova čokolada već ionako skup premium proizvod. ‘Mi smo inače skuplji jer ne proizvodimo industrijsku čokoladu, već je proizvodimo na malo. Veliki proizvođači poput Marsa i Hersheya kupuju toliko puno da kada se povećaju cijene goriva, oni to osjete u svom budžetu’, rekao je Andy Ciordia, proizvođač čokolade u jednoj maloj obiteljskoj tvornici, za Time Warner Cable News.

*****
Tekst: Ivana Domitrović
Foto: Screenshot iz filma 'Legally Blonde'


Je li vam se svidio post? Imate li što dodati? Ostavite komentar ili mi pošaljite mail na priceocokoladi@gmail.com


Oznake: cijena, kakao, čokolada, Hershey

03.09.2014. u 06:00 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>



'Priče o čokoladi!' možete pratiti na Facebooku

IZBOR POSTOVA

Mađarica nije mađarski kolač

10 načina na koje možete začiniti vruću čokoladu!


10 najskupljih čokolada na svijetu

Recenzija čokolade s paprom i limunom


Kakvu čokoladu koristiti u kolačima?

Kreirajte sami svoju čokoladu

Probala sam čokoladu sa 99 % kakaa

Ovako izgleda život na farmi kakaovca

Evo zašto neće doći do nestašice čokolade

IZBOR RECEPATA

Punjene čokoladne banane


Zimski čokoladni kolač

Čokoladni mousse kolač

Čokoladna torta za strpljive i odvažne

*******
>> Sve RECENZIJE
čokolada objavljene na blogu!

>> SVI RECEPTI objavljeni na blogu!