ZLOBA
ZLOBA
/ mane koje treba izbjeći / --------------------- Dobrota mudrog čovjeka gubi se ako se on oda zloći. - Papirus Insinger Drži se podalje od onih u čijem srcu ima mržnje. - Ankh-Šešonk Ne druži se s pokvarenim čovjekom jer ga bije loš glas. - Papirus Insinger Smrt zlog čovjeka je za slavlje onima koji ostaju iza njega. - Ankh-Šešonk ----------- Napomena: Preuzeto iz knjige ŽIVA MUDROST DREVNOG EGIPTA, Christian Jacq, Nova Akropola, Zagreb, 2014. Oznake: Kultura |
PREDdadaRI
Rijeka, 06/06/2015 Festival performansa za manje od 2000 kn! 11/06/2015 Splitska udruga DADAnti uspjela je napraviti festival performansa u Rijeci s manje od 2000 kuna budžeta!!! Događaj 3. Projekt: „ŠIRENJE ORGANIZACIJE“ RIJEKA: „PREDdadaRI“ festival, 6.6.2015. u beach baru Morski Prasac (Pulska ulica) na gradskoj plaži Kantrida u Rijeci s početkom u 18,30. Umjetnici iz Splita, Pule i Rijeke izvodili su društveno-angažirane skupne i pojedinačne performanse, plesnu monodramu, rad koji je kombinacija gestualne poezije i fizičkog teatra, predstavili su tri albuma eksperimentalne glazbe, teatralno kazivali senryu poeziju… 10506718_911439088916584_3892332347605595726_o Izvedeni program: Pjesničko sučeljavanje 1. dio (performans izveli Mario Krajinović i Velimir Foretić – Delonov) Pjesničko sučeljavanje 2. dio (performans izveli Franko Bušić i Željko Barišić) Željko Barišić (slam) Aleksandra Mandić (blok poezije) Borivoj Bukva (senryu poezija) BAUK DADANTIZMA ŠIRI SE/ SA SVEMIROM (performans izveo Branko Cerovac) Aleksandra Mandić (blok poezije) Oprost duga (performans izveli Mario Krajinović, Željko Barišić i Franko Bušić) On i ja (plesnu monodramu izveo Velimir Foretić – Delonov) Bez naslova (kombinacija gestualne poezije i fizičkog teatra u izvedbi Franka Bušića, Željka Barišića i Maria Krajinovića) PENTEKOSTAL (performans KARMA BUS BITCH aka Marija A. Štrajh uz najavu Branka Cerovca) Tombola (performans izvela Neda Šimić Božinović) Hulk in Venice (performans izveo Krešo Kovačićek i dva asistenta) Promovirana su i tri albuma s eksperimentalnom glazbom Zvonimira Grozdića Iste večeri odlukom Predsjedništva udruge DADAnti u pridružene članove primljen je Marko Gavranović iz Pule Događaj je poslužio i kao pilot projekt za „dadaRI“ festival (Dani DADE u Rijeci) kojeg je udruga DADAnti namjeravala organizirati svake godine tijekom kolovoza na gradskoj plaži Kantrida u suradnji s Multimedijalnim centrom Rijeka. Od te ideje se odustalo. Dizajn plakata, letaka i majica: Ivan Klepac (Zagreb). Događaj se održao u suradnji sa Savezom udruga Klubtura a omogućen je donacijama Ministarstva kulture RH, Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova. 11289432_911439468916546_6645934051196848111_o Viši kustos Branko Cerovac o događaju: BAUK DADANTIZMA ŠIRI SE /SA/ SVEMIROM / U čast 100-njak godina READY – MADEs / Duchamp 1913 / NEPREDMETNOG SVIJETA / Malevitsch 1913 / OPĆE TEORIJE RELATIVITETA / Einstein 1915 / & BALL-oa CABARETA VOLTAIRE / Ball, Zuerich 1916 / OVA VEČER NA BEACH BAR – CABARETU MORSKI PRASAC JE NEŠTO POPUT TRENUTNE PRIVREMENE AUTONOMNE ZONE / Hakim Bey / DADANTIZMA KOJI SE ZAJEDNO SA SVEMIROM ŠIRI U BEZBROJ SMJEROVA GLEDANO IZ OVE TOČKE KAO SREDIŠTA MJERNOG SUSTAVA. ——————————————————————————————— U MANIFESTU GOSPODINAAA ANTIFILOZOFA TRISTAN TZARA NAPOMINJE DA ĆE “OSNOVATI INTERNAT ZA PJESNIČKE FANOVE” I DA SMO SVI SKUPA S NJIM – IDIOTI. ——————————————————————————————— U PREDAVANJU “DVA DADA MANIFESTA” ANDRE BRETON REČE DA SU POVIJESNE ANEGDOTE OD DRUGORAZREDNE VAŽNOSTI. “NEMOGUĆE JE SAZNATI GDJE I KADA JE ROĐENA DADA”. TO IME KOJE JE JEDAN OD NAS IMAO ČAST DATI IMA PREDNOST DA BUDE SAVRŠENO DVOSMISLENO. KUBIZAM JE BIO SLIKARSKA ŠKOLA, FUTURIZAM POLITIČKI POKRET: DADA JE STANJE DUHA. USPOREĐIVANJE JEDNOG S DRUGIM PREDSTAVLJA NEZNANJE ILI SLABU VJERU. SLOBODOUMLJE U RELIGIJI NEMA VEZE SA CRKVOM DADA JE UMJETNIČKO SLOBODOUMLJE. STOTINJAK GODINA NAKON BALL-ova CABARETA VOLTAIRE /Zuerich, veljače 1916./ PRIREDILI SMO DADANTISTIČKU VEČER U BEACH BAR – CABARETU MORSKI PRASAC / 1916 – 2015 /. U GRADU KOJI JE PRED NEŠTO MANJE OD STOTINJAK GODINA BIO POSLIJEDNJOM PIRATSKOM UTOPIJOM I PRVOM MODERNOM PRIVREMENOM AUTONOMNOM ZONOM /Hakim Bey/, SA SVIM PARADOKSIMA, KONFLIKTIMA I KONTRADIKCIJAMA KOJE SU OBILJEŽJE POVIJESNIH AVANGARDI. ——————————————————————————————- OD DADA – KLUBA PO TRISTANU TZARI DO BAUKA DADANTIZMA KOJI SE UBRZANO ŠIRI SVEMIROM TIJEKOM BURNE 2015-e : EVO ŠTO JE REKAO TZARA, NAKON ALSO SPRACH ZARATHUSTRA /Nietzsche/: DADA JE KLUB OSNOVAN U BERLINU U KOJI SVATKO MOŽE UĆI BEZ IKAKVIH OBVEZA.TU JE SVATKO PREDSJEDNIK, I SVATKO MOŽE IZREĆI MIŠLJENJE O UMJETNIČKIM PROBLEMIMA. DADA NIJE ISPRIKA ZA AMBICIJU NEKOLIKO BELETRISTA ( U ŠTO BI VAS NAŠI NEPRIJATELJI HTJELI UVJERITI ), DADA JE OBLIK INTELEKTA KOJI SE OTKRIVA U SVAKOM RAZGOVORU TAKO DA SE MOŽE REĆI: OVAJ JE DADAIST, A OVAJ NIJE; DADA CLUB IMA ČLANOVE U SVAKOM KUTKU SVIJETA, U HONOLULUU KAO I U NEW ORLEANSU ILI MESERITZU. / – – – / Da preskočimo pasus i još samo citiramo slijedeće riječi velikog Tristana Tzare: BITI DADAISTOM ZNAČI BITI ODBAČEN OD SVEGA, BITI PROTIV SVIH SEDIMENTACIJA, ZA TRENUTAK SJESTI NA STOLAC ZNAČI RISKIRATI ŽIVOT ( GOSPODIN WENGS JE VEĆ IZVUKAO REVOLVER IZ DŽEPA ). ————————————————————————————————- DADA JE SVJESNA VLASTITIH EKSTREMA, VLASTITOG RADIKALIZMA I POTREBE ZA PARADOKSALNOŠĆU, POLEMIKOM, AGONALNOŠĆU ŽIVOTA I UMJETNIČKOG ŽIVOTA; TAKO DA VEĆ IME “DADAnti” UPRAVO NAGLAŠEVA TU DRAMATIČNU HERAKLITOVSKO – NIETZSCHEANSKO – TZARAOVSKU CIK – CAK CRTU MIŠLJENJA I DJELOVANJA. ONDA, ŠTO JE DADAnti i KAKO se ŠIRI? WAS IST DADANTI KUNST??? Eto pitanja. Oznake: Kultura |
DADAdadaRI u Morskom Prascu, Rijeka
Rijeka, 06/06/2015 Festival performansa za manje od 2000 kn! 11/06/2015 Splitska udruga DADAnti uspjela je napraviti festival performansa u Rijeci s manje od 2000 kuna budžeta!!! Događaj 3. Projekt: „ŠIRENJE ORGANIZACIJE“ RIJEKA: „PREDdadaRI“ festival, 6.6.2015. u beach baru Morski Prasac (Pulska ulica) na gradskoj plaži Kantrida u Rijeci s početkom u 18,30. Umjetnici iz Splita, Pule i Rijeke izvodili su društveno-angažirane skupne i pojedinačne performanse, plesnu monodramu, rad koji je kombinacija gestualne poezije i fizičkog teatra, predstavili su tri albuma eksperimentalne glazbe, teatralno kazivali senryu poeziju… Izvedeni program: Pjesničko sučeljavanje 1. dio (performans izveli Mario Krajinović i Velimir Foretić – Delonov) Pjesničko sučeljavanje 2. dio (performans izveli Franko Bušić i Željko Barišić) Željko Barišić (slam) Aleksandra Mandić (blok poezije) Borivoj Bukva (senryu poezija) BAUK DADANTIZMA ŠIRI SE/ SA SVEMIROM (performans izveo Branko Cerovac) Aleksandra Mandić (blok poezije) Oprost duga (performans izveli Mario Krajinović, Željko Barišić i Franko Bušić) On i ja (plesnu monodramu izveo Velimir Foretić – Delonov) Bez naslova (kombinacija gestualne poezije i fizičkog teatra u izvedbi Franka Bušića, Željka Barišića i Maria Krajinovića) PENTEKOSTAL (performans KARMA BUS BITCH aka Marija A. Štrajh uz najavu Branka Cerovca) Tombola (performans izvela Neda Šimić Božinović) Hulk in Venice (performans izveo Krešo Kovačićek i dva asistenta) Promovirana su i tri albuma s eksperimentalnom glazbom Zvonimira Grozdića Iste večeri odlukom Predsjedništva udruge DADAnti u pridružene članove primljen je Marko Gavranović iz Pule Događaj je poslužio i kao pilot projekt za „dadaRI“ festival (Dani DADE u Rijeci) kojeg je udruga DADAnti namjeravala organizirati svake godine tijekom kolovoza na gradskoj plaži Kantrida u suradnji s Multimedijalnim centrom Rijeka. Od te ideje se odustalo. Dizajn plakata, letaka i majica: Ivan Klepac (Zagreb). Događaj se održao u suradnji sa Savezom udruga Klubtura a omogućen je donacijama Ministarstva kulture RH, Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova. Viši kustos Branko Cerovac o događaju: BAUK DADANTIZMA ŠIRI SE /SA/ SVEMIROM / U čast 100-njak godina READY – MADEs / Duchamp 1913 / NEPREDMETNOG SVIJETA / Malevitsch 1913 / OPĆE TEORIJE RELATIVITETA / Einstein 1915 / & BALL-oa CABARETA VOLTAIRE / Ball, Zuerich 1916 / OVA VEČER NA BEACH BAR – CABARETU MORSKI PRASAC JE NEŠTO POPUT TRENUTNE PRIVREMENE AUTONOMNE ZONE / Hakim Bey / DADANTIZMA KOJI SE ZAJEDNO SA SVEMIROM ŠIRI U BEZBROJ SMJEROVA GLEDANO IZ OVE TOČKE KAO SREDIŠTA MJERNOG SUSTAVA. ——————————————————————————————— U MANIFESTU GOSPODINAAA ANTIFILOZOFA TRISTAN TZARA NAPOMINJE DA ĆE “OSNOVATI INTERNAT ZA PJESNIČKE FANOVE” I DA SMO SVI SKUPA S NJIM – IDIOTI. ——————————————————————————————— U PREDAVANJU “DVA DADA MANIFESTA” ANDRE BRETON REČE DA SU POVIJESNE ANEGDOTE OD DRUGORAZREDNE VAŽNOSTI. “NEMOGUĆE JE SAZNATI GDJE I KADA JE ROĐENA DADA”. TO IME KOJE JE JEDAN OD NAS IMAO ČAST DATI IMA PREDNOST DA BUDE SAVRŠENO DVOSMISLENO. KUBIZAM JE BIO SLIKARSKA ŠKOLA, FUTURIZAM POLITIČKI POKRET: DADA JE STANJE DUHA. USPOREĐIVANJE JEDNOG S DRUGIM PREDSTAVLJA NEZNANJE ILI SLABU VJERU. SLOBODOUMLJE U RELIGIJI NEMA VEZE SA CRKVOM DADA JE UMJETNIČKO SLOBODOUMLJE. STOTINJAK GODINA NAKON BALL-ova CABARETA VOLTAIRE /Zuerich, veljače 1916./ PRIREDILI SMO DADANTISTIČKU VEČER U BEACH BAR – CABARETU MORSKI PRASAC / 1916 – 2015 /. U GRADU KOJI JE PRED NEŠTO MANJE OD STOTINJAK GODINA BIO POSLIJEDNJOM PIRATSKOM UTOPIJOM I PRVOM MODERNOM PRIVREMENOM AUTONOMNOM ZONOM /Hakim Bey/, SA SVIM PARADOKSIMA, KONFLIKTIMA I KONTRADIKCIJAMA KOJE SU OBILJEŽJE POVIJESNIH AVANGARDI. ——————————————————————————————- OD DADA – KLUBA PO TRISTANU TZARI DO BAUKA DADANTIZMA KOJI SE UBRZANO ŠIRI SVEMIROM TIJEKOM BURNE 2015-e : EVO ŠTO JE REKAO TZARA, NAKON ALSO SPRACH ZARATHUSTRA /Nietzsche/: DADA JE KLUB OSNOVAN U BERLINU U KOJI SVATKO MOŽE UĆI BEZ IKAKVIH OBVEZA.TU JE SVATKO PREDSJEDNIK, I SVATKO MOŽE IZREĆI MIŠLJENJE O UMJETNIČKIM PROBLEMIMA. DADA NIJE ISPRIKA ZA AMBICIJU NEKOLIKO BELETRISTA ( U ŠTO BI VAS NAŠI NEPRIJATELJI HTJELI UVJERITI ), DADA JE OBLIK INTELEKTA KOJI SE OTKRIVA U SVAKOM RAZGOVORU TAKO DA SE MOŽE REĆI: OVAJ JE DADAIST, A OVAJ NIJE; DADA CLUB IMA ČLANOVE U SVAKOM KUTKU SVIJETA, U HONOLULUU KAO I U NEW ORLEANSU ILI MESERITZU. / – – – / Da preskočimo pasus i još samo citiramo slijedeće riječi velikog Tristana Tzare: BITI DADAISTOM ZNAČI BITI ODBAČEN OD SVEGA, BITI PROTIV SVIH SEDIMENTACIJA, ZA TRENUTAK SJESTI NA STOLAC ZNAČI RISKIRATI ŽIVOT ( GOSPODIN WENGS JE VEĆ IZVUKAO REVOLVER IZ DŽEPA ). ——— DADA JE SVJESNA VLASTITIH EKSTREMA, VLASTITOG RADIKALIZMA I POTREBE ZA PARADOKSALNOŠĆU, POLEMIKOM, AGONALNOŠĆU ŽIVOTA I UMJETNIČKOG ŽIVOTA; TAKO DA VEĆ IME “DADAnti” UPRAVO NAGLAŠEVA TU DRAMATIČNU HERAKLITOVSKO – NIETZSCHEANSKO – TZARAOVSKU CIK – CAK CRTU MIŠLJENJA I DJELOVANJA. ONDA, ŠTO JE DADAnti i KAKO se ŠIRI? WAS IST DADANTI KUNST??? Eto pitanja. ----------------- lp, borivoj http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
Mahatma Gandi
"Bogati za sebe ostavljaju prekomjerne rezerve stvari koje im nisu potrebne, dok milioni žive na rubu gladi. Ako bi svako ograničio svoj posjed samo na ono što mu je zaista potrebno, niko ne bi morao da živi u bijedi i svi bi bili zadovoljni." "Čak i najsitnija neistina truje čovjeka, isto kao što i samo jedna kap otrova truje cijelo more." "Čovjeku praznog želudca hrana je Bog." "Da, jesam. Jesam i musliman, i kršćanin, i budist i židov." "Građanska neposlušnost je urođeno pravo svakog građanina. Ukoliko je se on odrekne, on prestaje biti čovjek." "Humanost sljedbenika nenasilja ne poznaje granice. On ne propušta ni jednu priliku da odvrati dobrotom i ne obazire se na to da li ga netko smatra kukavicom ili ne ... zbog toga je on pristojan prema svakome i na taj način pridobija cijeli svijet za njegovu vlastitu stvar." "Istrajnost se sastoji u tome da mi sami sebi nešto zacrtamo sa ciljem da i druge dovedemo do toga da svojevoljno prihvate naše gledište." "Ja odbijam silu, jer ono što se čini da ona učini dobrim ne traje dugo, nasuprot tome ono loše što ona učini ostaje zauvijek." "Ja samog sebe držim za nesposobnog da mrzim bilo koje živo biće na Zemlji. Na dugom putu discipline molitve prestao sam prije više od četrdeset godina da mrzim bilo koga. Ja znam da je to veliki zahtjev, ipak ga se pridržavam sa humanošću." "Jedini način da živiš je da pustiš i druge da žive." "Jedno je u meni usadilo dubok korijen: ubjeđenje da je moral osnova svih stvari i da je istina substanca sve moralnosti. Istina je bila moj jedini cilj. Ona je svakodnevno dobijala na svom značaju, i moja prestava istine bivala je svakog dana sve šira." "Kako možemo braniti jednu civilizaciju koja samo nosi to ime, a obožava u nama životinje i cijeni samo materijalno?" "Ljubav je najjača snaga koju sebi svijet može predstaviti, a istovremeno i najskromnija." "Ljubav nikad ništa ne zahtijeva, već samo daje. Ljubav samo pati, nikada se ne kaje i nikada se ne sveti." "Ma koliko bila okorjela nečija ćud, rastopit će se na vatri ljubavi. Ako se pak ne promijeni, to znači da vatra nije bila dovoljna jaka." "Mi imamo nešto važnije od oružja. Imamo istinu i pravdu i vrijeme na svojoj strani. Ne možete još dugo zadržati 350 milijuna ljudi koji su odlučili biti slobodni." "Moramo pružati otpor ugnjetavanju, ali nipošto ne smijemo nanositi zlo ugnjetavaču. Njega moramo pobijediti ljubavlju – otkazati mu poslušnost, makar po cijenu života." "Mržnja uvijek ubija, ljubav nikad ne umire. To je velika razlika između njih. Što se ostvari sa ljubavlju ostaje za sva vremena. Što se ostvari mržnjom postaje teret u stvarnosti jer se mržnja jos povećava." "Najveća snaga kojom raspolaže čovječanstvo jest nenasilje. Ono je jače i od najmoćnijeg razornog oružja što ga je stvorio ljudski um." "Nenasilje je prva točka moje vjere. Ono je također zadnja točka mojih načela." "Nijedna se zemlja nije nikad uzdigla, a da nije bila pročišćena u ognju patnji." "Oko za oko i cijeli svijet bi bio slijep." "Pametni roditelji dopuštaju svojoj djeci da ponekad i pogriješe." "Postoji samo jedan put da se ostvari nezavisnost, a to je kroz nenasilje; ako umremo, mi ćemo i dalje živjeti, ako ubijemo nećemo više nikada živjeti." "Pravilan odgoj sastoji se u tome da se izvuče iz svakoga ono što je najbolje." "Sila je oružje slabih; nenasilje je oružje jakih." "Sreća je ravnoteža između onoga što misliš, što govoriš i što radiš." "Što god učinio bit će beznačajno. No veoma je važno da to učiniš." "Ti i ja nismo drugo doli jedno biće. Ne mogu povrijediti tebe, a da time i sebe ne povrijedim. "U bogatstvu srce brže otvrdne nego jaje u ključaloj vodi." "Umjetnost ratovanja je umjetnost uništavanja ljudi, a politika je umjetnost zavaravanja." "Zemlja omogućuje dovoljno da zadovolji sve ljudske potrebe, ali ne i sve ljudske pohlepe." "Život bez svrhe je brod bez kormilara." ------------- lp, borivoj http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
Kultur šok 2014.
KULTUR ŠOK 2014: revija kulture na Kvarneru Mošćenička Draga i Lovran 24.5.2014. od 17.00h Organizacija zakuhava i odbrojavanje je krenulo, za početak, evo svih imena, u kasnijim tekstovima objasnit ćemo i predstavljati pojedinačno kao i raspored: Nikola Nenadić, kipar, Kruno Čudina,književnik, Dejan Kljun, kipar, performer, Marijan Grakalić,književnik i impresario, Romana Brolih,književnica, Darko Brajković, performer, Riccardo Staraj & Midnight Blues Band, književnik i kantautor, Izet Medošević, glazbenik I knjževnik Damir Maras, književnik, Elvis Stanić, jazz glazbenik, Damir Halilić Hal,gitaristički virtuoz, Petar Đakulović, slikar, Nina Hrelja,slikarica, Iva Pevalek, slikarica ,Klas Grdić, slikar, Mirna Sišul, slikarica Marija Alexandra Štrajh Ossarius, multimedijalna umjetnica Ana Laco, tatoo performerica, Marko Zele & Maroko, glazbenici Ljiljana Barković, slikarica, Karma Bus Bitch, multimedija, Tea Žigman,književnica, Andrej Zbašnik,performer, Vanja Michelazzi,književnica, Biserka Spajić,književnica, Željko Barišić,performer, Petra Bračko,performerica Mario Krajnović, performer Katica Felstinski,književnica, Borivoj Bukva, pjesnik, slikar, Zorica Ivčević,knjižvnica, Franko Bušić, slikar, performer, Branko Cerovac, viši kustos, performer, dj Komar…. Oznake: Kultura |
Izložba Draška Regula
u četvrtak, 15. svibnja u radio-kantini udruge 'kurc' (kulturno-umjetnički radio centar), nova cesta 188. (stara knežija), u 19:30, otvara se izložba 20-ak mojih fotografijsko-kibernetički potpomognutih snimaka sjenopisa 'caverna magica'! pozivam vas na veseli skup! :-} prostor je dosta skučen i teškoprilazan za količnike (adaptirano atomsko sklonište), al potrudićusebititamo - ako ne ćelom i bradom, ono bar čelom i videolinkom! ;-} inače, to nije kafić, već prava, kul kantina, s dobrom vibrom i rudimentarnim šankom koji nudi sve: i rakiju i pivu i gemišt! o hr-muzičkom (uglavnom rokerskom) ozračju da ne govorimo! ;-} gošća večeri: tamara obrovac ;-} putokaz: adresa je nova cesta 188 - ulaz kroz kafić 'nova', dakle to je u slijepom produžetku nove ceste južno od zagrebačke avenije na knežijskoj strani , a ne na trešnjevci! mapa u prilogu! bok, draš draško regul ivane lang 3 10360 sesvete-novi jelkovec croatia fiksni tel.: 4003 721 mobi (sms!): 095 9 115 114 e-mail: dras@rnda-drnda.org drnda42@gmail.com drasko.regul@zg.t-com.hr web: www.rnda-drnda.org www.negovor.hr drnda.fotozine.org drnda.fotoklub.hr ----------- lp, borivoj http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
Aforizmi - Abdurahman Halilović Ahil
Abdurahman Halilović - Ahil - Aforizmi Smrtno se vole - umiru jedno za drugim. Poštovani prijatelji, umjetnici, kolege pozivamo vas na promociju i konferenciju za tisak u petak 11.04.2014. u 10 sati u prostor RI-INF-a, Korzo 18 B, na kojoj ćemo vam predstaviti novu zbirku aforizama ''Umor na mozgu'', autora Abdurahmana Halilovića-Ahila u izdanju Hrvatskog književnog društva iz Rijeke. Knjigu će predstaviti urednik Valerio Orlić, za nakladnika prof.dr.sc. Vasil Tocinovski Istoga dana u 19 sati održat će se tradicionalni ''Književni set '', Verdijeva 11 a, Rijeka, gdje će autor Abdurahman Halilović-Ahil i urednik Valerio Orlić predstaviti riječkoj publici novu zbirku aforizama ''Umor na mozgu'' ..... ....... u drugom dijelu večeri održat će se tradicionalne književne interpunkcije gdje će se umjetnici moći predstaviti sa svojim radovima. (Dobrodošli!!!) Biografija Abdurahman Halilović- Ahil rođen je 1958. u Koraju, općina Lopare Bosna i Hercegovina. Aforizmi su mu objavljivani i objavljuju se u mnogim tiskanim i elektronskim časopisima u Hrvatskoj, Srbiji, BiH i Makedoniji, kao i u emisiji ''Zvrk'' radija iz Banja Luke. Sudionik je emisije; Oblak u bermudama radio Beograda studija 202, radio Splita i radio Gorski kotar u Fužinama.2009. U Pljevljima u Crnoj Gori bio je sudionik festivala humora i satire "Vuko Bezarević". Suradnik je književnog časopisa "Riječ" iz Brčkog (BiH) i "Književno pero" Hrvatskog književnog društva, čiji je član. Zastupljen je u više antologija i zbirki aforizama, u zemlji i inozemstvu. Dobitnik je prve nagrade za aforizme 2011. godine elektronskog magazina "Maxminus" (član redakcije), gdje mu je objavljena i e-knjiga "Groznica aforistika". Dobitnik je druge nagrade za aforizme na raspisanom natječaju "Milovan Ilić Minimaks" 2012., a 2013. na ovom je festivalu osvojio prvu nagradu za aforizme. --------------------------------------------------------------------------------------- RECENZIJA ''Umor na mozgu'' ili ti ga na ''mozak na umoru'' Kada čitamo zbirku aforizama ''Umor na mozgu'' Abdurahmana Halilovića-Ahila onda sa sigurnošću možemo reći kako njegovi aforizmi u prvom dijelu zbirke ''Brojanje izgubljenih ovaca'' imaju snagu pomaknuti granice i potaknuti nas na duboko razmišljanje. Njegovi nas aforizmi režu po ivici mozga, njegova je riječ poput metka. Satirični prikazi ukazuju na stvarne obrise surovosti i ljudske pohlepe koju upijamo od one druge strane života, pokvarenijeg svijeta kojega ne poznajemo u odgoju naših baka. Gdje se sakrilo poštenje? Gdje su te ljudske vrline koje smo upijali u obitelji, crkvi, vjeri? Pohlepa je zarobila srca, čovjek-čovjeku postaje zvijer, ljudskost pomalo nestaje, iščezava, političke smicalice jednostavno ne prestaju, političari nas zahuktavaju zlom, ponašajući se kao bogovi koji se igraju našim ljudskim životnim sudbinama. Abdurahman Halilović-Ahil svojom riječju oslikava sliku života, svaki detalj je jasan, zapažaju se i najmanje sitnice, ne ustručavajući se ismijavati tu vrstu prostituiranih bića, kritizirajući postojeće stanje u društvu, političare, tajkune, vladare, faraone prozivajući ih na stup srama. Ironija u njegovim aforizmima je utkana s laganim dozama simpatičnih nota, koje ponekad svojom britkošću šalju određene poruke svijetu i ukazuju na stanje u društvu. Proziva nas da se zapitamo jesmo li i mi samo slučajni promatrači ili njegovi akteri sveopćeg stanja i možemo li išta promijeniti? Zato aforizam ima veliku snagu i moć i spada u jedinstvenu književnu vrstu koja se zna vješto poigravati i ismijavati sistem, pojedinca i cjelokupno društvo. Aforizmi u knjizi ''Umor na mozgu'' jasno se ogledavaju-zrcale na našoj stvarnosti, naslućuju se obrisi poznatih likova što izvlači osmijehe na našim licima. Halilović je u ovoj zbirci aforizama uspio ostvariti i dotaknuti pravu bit i srž današnje surove stvarnosti. U ciklusu naslovljenom ''Cvijeće u kiti'' Halilović se osvrće i dotiče na svoj osebujan način neizostavne muško-ženske odnose, koji ponekad dodiruje ozbiljnu stvarnost, a ponekad razigranu maštu. Žene su uvijek inspiracija, kako svojom pojavom, ljepotom tako i svojim pokretom, mimikom, pogledom, govorom... One su stvaratelju inspirativno svojstvo jer su čas božice, čas zmije, čas mudre, čas naivne, čas časne, čas nečasne...One su jedinstvene, neponovljive, one su one, one su ŽENE. Abdurahman Halilović-Ahil svojom prvom samostalnom knjigom ''Umor na mozgu'' odbacio je umor, otvorivši nam vrata književnih spoznaja i pokazao kako aforizam u tom smislu riječi ima neponovljivu snagu i moć, kako u životu, tako i u književnosti. Satira i ironija glavni su elementi koji se protežu kroz slijed aforističnog izražavanja, britkost ne manjka u antologijskim zapisima našega Ahila, što je već više puta i dokazao svojim brojnim priznanjima za svoje zapise kroz brojne zbornike, antologije u zemlji i svijetu. •Abdurahmana Halilovića-Ahila s ponosom svrstavamo u jednog od najboljih aforističara današnjice na našim prostorima, ali i izvan granica naše domovine. Neka mu umor prevlada Amor i neka mu aforizam bude britki šiljak na kojem će se na trenutak odmarati i zastati zbilja života. Rijeka 16.03.2014. Valerio Orlić ----------------------------------------------------------------------------------------- Dobro došli!! Za Hrvatsko knjževno društvo 098 18 17012 (Valerio Orlić) AFORIZMI - ABDURAHMANA HALILOVIĆA-AHILA * I pored toga što je knjiga spala na dva slova - opet je nitko ne čita. * Publika je dignuta na noge - neko je zapalio stolice na stadionu. * Ovi što se bogate preko noći - nikako ne spavaju. * Sve te poslove bez veze - dogovorili smo telefonom. * Bezbožnici - najviše očekuju od Boga. * Ne tjerajte me u penziju - vidite da jedva hodam. * Lopov je pobjegao u nepoznatom pravcu - utabanim stazama. *** *** * Vjeran je bio svojoj ženi - samo onaj dan kad ju je vjerio. * Od danas je slobodna žena - spremila je muža na robiju. * Sa njim je pristala na vođenje ljubavi - držala ga je za puni novčanik. * Smrtno se vole - umiru jedno za drugim. * Ne bi se složio sa vama - prije bi sa vašom ženom. * U utakmici između muškaraca i žena - došlo je do rasturanja. * Ženi je sve dao - osim onoga što joj oduvijek fali. --------------- VIDIMO SE!!!!! Oznake: Kultura |
Umjetnik / stvaratelj
Umjetnik / stvaratelj na putu duhovnosti... UMJETNIK / STVARATELJ Obrazac ponašanja i karakteristike - U svemu vidite ljepotu - crta lica vaše voljene osobe, nijansu zelene boje, bljesak Sunčeve svjetlosti na valovima. Privlači vas ono neobično u umjetnosti i arhitekturi. Nadahnuće nalazite u bojama, teksturama i oblicima. Ako je tako, u vama živi likovni umjetnik. - Osjećate se živo pred publikom. Kada svirate glazbalo, održavate govor, pričate šalu, plešete tango, komunicirate s osobama koje vas promatraju. To umjetnik/izvođač u vama traži pozornicu. - Od slušanja glazbe osjećate oduševljenje. Promatrate svoj glasovir iz djetinjstva s malim osjećajem krivnje. Vaš i Pod je kirurški spojen s vašom glavom. Stvarate zvukove u svakoj prilici, igrate se s njima i sviđa vam se što čujete. Umjetnik/glazbenik u vama želi da ga poslušate. - Sanjate da ćete jednoga dana posteti uspješan pisac. Vodite dnevnik još iz djetinjstva. U ladici imate stare pjesme ili rukopis. Kada vam se u životu dogodi nešto zanimljivo, prvo pomislite kako biste to zapisali. Vaš umjetnik je nesumljivo pisac. Počnite pisati, osvježite svoj blog. - Spremni ste stvarati umjetnost, a ne samo čitati ili pričati o njoj. Prikaz iz knjige: ARHETIPOVI, Caroline Myss, Tko ste vi? --------- lp, borivoj http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
Metafizika krvi i neumorni Frankenstein
Metafizika krvi i neumrli Frankenstein
Marijan Grakalic / 1 dan prije Veljača 3, 2014 Frankenstein (pokrivši lice rukama, obraća se Waltonu koji je prethodno govorio o svojim znanstvenim ambicijama): ”Nesretan čovjek! Dijelite li i Vi moju ludost? Jeste li i Vi pokušali utažiti žeđ opojnom sušom? Saslušajte me; dopustite da Vam otkrijem svoju priču i ostati ćete zapanjeni.” (Mery Shelley, ”Ftankenstein ili moderni Prometej”, napisano 1818. godine, str. 26.) Piše: Marijan Grakalić Sasvim je lako moguće da se svi mi skupa vraćamo glini. Zemlji od koje jer mitski Prometej sazdao ljude, upravo sada, danas, u svijetu umjetnih maternica, partenogeneze i umjetnih maternica. Stoga nije neobično zanimanje umjetnosti, baš zbog njene prirode, baš za taj problem. Naime, Aristotel je kao treću od četiri svojstva umjetnosti naveo stvaranje (ποιÎω), nakon čega preostaje tek pročišćenje (κάθαĎýĎýις). Moguće je to promatrati i sa stanovišta usudne biblijske poruke: ”iz zemlje uzet si bio – prah si, u prah ćeš se i vratiti” (Post. 3.19.). Imali tu kakvog spasa ili o čemu se radi? Nedavno je Marija Štrajh u riječkom Muzeju za modernu i suvremenu umjetnost predstavila multimedijalni projekt ”Metafizika krvi ili slobodna art vizija DNK ključa”. Tu je nastupilo dvadesetak umjetnika i autora, uglavnom izvornih riječkih artista, punkera i njihovih gostiju koji su, svaki u svom mediju i na svoj način sljedeći zamišljeni meandar, izvodili svaki svoju igru. Cijeli događaj nije zanimljiv samo zbog te raznorodnosti i pozivanja na također neupitni urbani karakter scena koja predstavlja (punk, haiku, gotik, piercing, alternativa itd.), već i zbog toga što se tako dogodio istinski homage ne utilitarnoj umjetnosti. Istoj onoj o kojoj govori već spomenuti filozof Aristotel tumačeći da u slučaju kada zvanje postane zanimanje čovjek bude time zarobljen pa izgubi svoju slobodu. Moguće da je upravo takav komunitarizam ono što može poslužiti kao mala ali vrijedna napomena u ćoravim sokacima naše post-moderne, post-kulture i eventualne buduće post-tranzicije. Druga, također zanimljiva i ne manje značajna dimenzija, tiče se umjetničke anticipacije DNK koda. U genima on se prirodno pojavljuje u obliku dviju spirala dok se nukleotidi, također u predstavi i umjetnici, nalaze na svakoj od njih i dopunjavaju jedni druge. Naravno, ne slučajno. Pri tome isto kao što u stvarnom genomu svaka spirala služiti za stvaranje još jedne u koja pohranjuje nasljedne gene, tako ovdje umjetnost i njezini protagonisti unatoč pričama da im je krv nečista jer od njih i tako neke ”koristi nema”, a pri tome oponašajući (u Aristotela, mimesis) vječnu simbologiju dvostruke spirale i služeći se vještinom (kod Aristotela, techne) koja ne bi bila moguća bez modernog znanstvenog rakursa, dolaze svom ishodištu odnosno neupitnoj slobodi izraza. Tako se sloboda stvaranja unatoč srdžbi bogova što započinje u mita o Prometeju a nastavlja i mnogo kasnije zahvaljujući galvanizaciji, kirurgiji i otkriću elektriciteta u priči o stvaranju čudovišna ali ipak artificijelnoga Frankensteina, napisanoj u literarnoj igri za samo jedne noći u dvorcu na Ženevskom jezeru, može uočiti u potki ove predstave koju je režirala Marija Štrajh pri tome možda i neopazice zamjenjujući onu drugu (Mary Shelley). ------------- lp, borivoj http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
Metafizika krvi
MMSU u suradnji s MŠ RAUSHAUSOFFTEATAR METAFIZIKA KRVI ili slobodna art vizija DNK ključa utorak, 21.1.2014. u 19 sati, Muzej moderne i suvremene umjetnosti Autorica projekta: Marija Alexandra Štrajh Teatar praiskona MŠ RAUSHAUSOFFTEATAR ------------ Ovaj multimedijski konceptualni projekt posvećen je svim umjetnicima, a osobito riječkoj punk sceni 80-tih, te svim univerzalnim silama koje nas inspiriraju. Autorica predstave sastavljene od više performansa, Marija Alexandra Štrajh, okupila je 20-tak umjetnika pod nazivom MŠ RAUSHAUSOFFTEATAR. DNK je ključ tajni naših veza sa Univerzumom. Muzej u ovoj predstavi predstavlja DNK spiralu, a performeri, glazbenici i književnici su dio univerzalne duše koja manifestira sinergiju i povezanost s ovo i onozemaljskim poimanjima svijeta. Sama autorica je krvno zrnce koja će publiku voditi kroz tajne prolaze prikaza ljudskog DNK koda. U programu svojim izvedbama sudjeluju: Neda Šimić – Božinović , Borivoj Bukva, Franko Bušić, Branko Cerovac, David Petrović Gvozden, Damir Halilić- Hal, Peter Joseph, Dean Kljun, Predrag Kraljević – Kralj, Krešo Kovačiček, Andrea Kustić, Ana Laco, Bosnimir Ličanin – Likota, Ranko Lužavec, Igor Medved, Riccardo Staraj, Igor Tomljenović , Jelena Tondini, Igor Večerina, Marijan Vejvoda, Zoran Štajdohar – Zof i Vladimir Wolf. -------------- lp, borivoj Oznake: Kultura |
14. međunarodni susret haiku pjesnika
14. međunarodni susret haiku pjesnika Društvo haiku pjesnika Rijeka i Hrvatsko književno društvo organiziraju 14. međunarodni susret haiku pjesnika u Rijeci petak 20.12.2013. u 10:30 h, u prostorijama Ri – Infa, Korzo 18b održat će se konferencija za novinare, na kojoj će biti nazočni dr. Jadran Zalokar, Valerio Orlić, Borivoj Bukva, Ernie Gigante Dešković Pjesnici su pozvani da dođu u 12 sati na most ispred hotela Kontinental ,gdje će se na otvorenom ispod stabala kestena održati skup na kojem će se čitati haiku poezija iz zemlje i svijeta. Radujemo se vašem dolasku! Organizatori: Društvo haiku pjesnika Rijeke Hrvatsko književno društvo --------------- lp, borivoj http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura Oznake: Kultura |
14. međunarodni susret haiku pjesnika - Rijeka
14. međunarodni susret haiku pjesnika Društvo haiku pjesnika Rijeka i Hrvatsko književno društvo organiziraju 14. međunarodni susret haiku pjesnika u Rijeci petak 20.12.2013. u 10:30 h, u prostorijama Ri – Infa, Korzo 18b održat će se konferencija za novinare, na kojoj će biti nazočni dr. Jadran Zalokar, Valerio Orlić, Borivoj Bukva, Ernie Gigante Dešković Pjesnici su pozvani da dođu u 12 sati na most ispred hotela Kontinental ,gdje će se na otvorenom ispod stabala kestena održati skup na kojem će se čitati haiku poezija iz zemlje i svijeta. Radujemo se vašem dolasku! Organizatori: Društvo haiku pjesnika Rijeke Hrvatsko književno društvo --------------- lp, borivoj http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
Izložba na Viškovu
Izložba: HAIGA / crteža i fotografije / Autori: Jadran Zalokar, Željko Šepić i Borivoj Bukva Postavljena je od 03.12.2013. - 10.01.2014. godine i može se pogledati u Javnoj ustanovi, NARODNA KNJIŽNICA I ČITAONICA, Halubajska zora u mjestu Viškovo, Marinići 9. ---------- Branka Miocic,ravnateljica Narodna knjižnica i citaonica Halubajska zora Marinici 9, 51216 Viškovo tel:051/682-404;fax:: 051/682-404 e-mail: sredisnja@halubajska-zora.htnet.hr http://www.halubajska-zora.hr/ NARODNA KNJIŽNICA I ČITAONICA HALUBAJSKA ZORA Viškovo ------------------------------------------------------- postava izložbe HAIGA / CRTEŽ, FOTOGRAFIJA/ Središnja knjižnica Marinići, Marinići 9 Izlažu: Borivoj Bukva najčešće kolorirana haiga, rađena kistom na papirnatoj ili nekoj drugoj podlozi; Jadran Zalokar tehnika crnog tuša i rađena sa šiljkom bambusove grančice; Željko V. Šepić haiga vezana za umjetničku fotografiju. Izložbu možete u radnom vremenu knjižnice razgledati od 02.prosinca 2013. do 10. siječnja 2014.g. Lp, Borivoj Oznake: Kultura |
E6 YU
E6 YU Ištvan Išt Huzjan u galeriji SIZ Galerija SIZ / Mali salon Korzo 24 / Rijeka 27.lipnja - 7.srpnja 2013. "Pješke sam putovao za svojih lijepih dana, i to svagda s velikim uživanjem. Naskoro su me dužnosti, poslovi, prtljaga koju nisam sam mogao nositi, primorali da se vladam kao gospodin i da uzimam kola; u njih su se sa mnom popele i muke i brige koje čovjeka izjedaju, i otad sam na putovanjima osjećao samo potrebu da stignem, a ne kao prije uživanje što putujem." - Jean Jacques Rausseau "Ispovjesti", Nakladni zavod Matice hrvatske, Zagreb, 1982. -------- NOVA UTOPIJA FIZIČKO PREISIPITIVANJE POLITIČKIH VEZA Od Ljubljane do Rijeke – pješice RIJEKA » U sklopu Trijenala suvremene slovenske umjetnosti U3 i samostalne izložbe u Malom salonu u Rijeci, na pješački put od Ljubljane do Rijeke otisnuo se slovenski umjetnik Ištvan Išt Huzjan. Put koji će trajati četiri dana dio je nekadašnje E6 YU staze(Europski pješački put broj 6 – Jugoslavija), koja je u 1990-tima uspostavom granice između Slovenije i Hrvatske bila preusmjerena prema slovenskoj obali te danas, umjesto u Rijeci, završava u Strunjanu. Na put je Ištvan Huzjan pozvao skupinu od pet međunarodnih profesionalaca s područja kulture (Tevža Logara, direktora Galerije Škuc, Thibauta Espiaua, francuskog landart umjetnika, Fokus Grupu – hrvatski umjetnički tandem koji vodi program u Malom Salonu Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci i Janija Pirnata,neovisnog kustosa). – Obnavljanje starog pješačkog puta između dvije države neposredno prije ulaska Hrvatske u Europsku uniju (1. srpnja 2013.) vidim u perspektivi fizičkog preispitivanja političkih veza, drugarstva i nove utopije ponovnog pada granica među dvjema državama, napominje Išt Huzjan, koji će sa svog pješačkog puta izvještavati kratkim tekstovima u riječkom »Novom listu« i ljubljanskom »Delu«. Prvi dan »Kod zaseoka Mačkovec, gdje smo pečatirali skenirane vodiče po Ciglarovom putu od Drave do Jadrana iz 1977. godine, susreću se dva europska pješačka puta: E7, koji povezuje Atlantik sa Crnim morem, i E6, koji će nas odvesti sve do Jadrana. S ciljem obilježavanja križišta uz put je postavljena tabela sa slovenskim republičkim grbom i markacijama četiriju mora koja se susreću ovdje, deset kilometara južno od Ljubljane. Opazili smo da je tabela bila izdubljena na leđnoj strani oznake koja je u vrijeme bivše Federacije nosila grb Republike Slovenije u Socijalističkoj federativnoj republici Jugoslaviji. U blizini križišta kao dio puta stoji i omanja šumarska kuća sa četiri skromna ležaja kojom se mogu koristiti putnicima pješačkog puta E6. U kućici smo se upisali u knjigu utisaka koja se tamo čuva od 1979. godine. Pod godinom 1984. probao sam pronaći potpis svog oca koji je isto tako putovao kroz te krajeve sa svojim prijateljima prije 29 godina. Put je miran, vrijeme ugodno, a ekipa skladna. Između Mačkovaca i Nove vasi pridružio nam se manji pas mješanac. Vrlo je plašljiv, ali svejedno utire put stupajući više desetaka koraka pred skupinom. Dali smo mu ime Lux. Do prenoćišta u Markovcima blizu Starog trga kod Loža potrebno je preći još 10 kilometara. Hodamo umjerenim tempom, a u sutjesci Iške iznenadili su nas krpelji. Osobno sam ih odstranio više od tuceta. Nismo susreli druge životinje, ali je strahopoštovanje prema dlakavcima u društvu sveprisutno. Sa svakim smo korakom bliže moru.« (Ištvan Išt HUZJAN) Preuzeto iz Novog Lista http://www.novilist.hr/ Lp, Boro http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
HKD-Rijeka
OBAVIJEST Dana 15.06.2013(petak) osdržat će se godišnja izvanredna skupština povodom revizije članstva i dogovora o visini članarine te o prijemu novih članova u članstvo. 2. Dogovor o daljnjem radu, aktivnostima i opstanku knjiž. kluba 3.Razno Srdačno ste dobro došli i s radošću Vas očekujemo! U ime HKD-Rijeka Damir Maras ------------- lp, boro http://karolina-rijecka.com http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
DELNICE - prvi haiku susret
DELNICE UDRUGA GORANSKI KORACI
Prvi Haiku susret DELNICE » Zahvaljujući Udruzi »Goranski koraci« protekli (pre)hladni vikend na području Delnica uljepšan je nesvakidašnjim daškom japanske haiku poezije koju se moglo čuti na 1. Haiku susretu – Recital Delnice 2013. održanom u Kavani »Centar«. Sudionici recitala pristigli su iz Ivanić Grada, Lekenika, Maruševca, Oprtlja, Kastva, Zagreba, Rijeke, Žminja, Varaždina, Viškova i Čakovca, a pridružili su im se i učenici iz goranskih osnovnih škola. Uz druženje uz haiku Udruga »Goranski koraci« organizirala je sudionicima i upoznavanje s ljepotama ovoga kraja (Petehovac, izvor Kupice) pa će, nadajmo se, neki od budućih stihova malih i velikih haiku pjesnika biti inspiriran i ovim susretom. (M.K.) Preuzeto iz Novog Lista http://www.novilist.hr/ ---------- Hodogram I - haiku susret http://www.magicus.info/hr/magicus/tekst.php?id=93561 Karolina Riječka http://karolina-rijecka.com Budan.Blog http://budan.blog.hr/ lp, boro Oznake: Kultura |
Katarina II Velika
Katarina Na današnji dan rodila se najslavnija carica u novijoj povijesti – Katarina Velika. Bila je Njemica ali njeno razdoblje vladanja smatra se "Zlatnim dobom" povijesti Rusije. Svrgnula je nesposobnog muža nakon samo pola godine njegove vladavine i vladala apsolutistički... Uvela je mnoge reforme u državu. Bolju agrarnu politiku, bolju demografsku politiku, bolju eksploataciju rudnih bogatstava, bolju zdravstvenu skrb... A posebice bolje obrazovanje! I užasno mrzim kada je i dan danas etiketiraju prvenstveno kao nimfomanku. Povijest su evidentno pisali -muškarci! Ruska carica Katarina II Velika rođena je 2. svibnja 1729. kao njemačka kneginja Sofija Fredericka u današnjoj Poljskoj. Kada se obratila s protestantizma na pravoslavlje, da bi se mogla udati za ruskog prijestolonasljednika Petra; dobila je ime Katarina Aleksejevna. Tom činu promjene vjere njezin se otac duboko protivio... Djed joj je bio protestantski biskup! Ime Katarina se na ruskoj ćirilici piše :0B5@8=0 (Ekaterina) i ne mogu a da se ne sjetim sjajnog beogradskog benda Ekaterina Velika, koji se po njoj nazvao. Put preobrazbe Sofije Fredericke u Katarinu počeo je kada je ruska carica Jelisaveta proglasila svog nećaka Petra Ulricha od Holstein-Gottropa (kojem će promijeniti ime u Petar Fedorovič) svojim nasljednikom i odlučila mu pronaći suprugu. Sofija Fredericka se neobično svidjela ruskoj carici koja je brzo prepoznala briljantan um u ljepuškastoj plemkinji. No, budući car bio je psihički i emotivno nezrela osoba... Odrastao je bez majke, a otac ga je zanemarivao pa su Petrovu pozornost zaokupljale djetinjaste igrice, a zemlju kojom je trebao vladati mrzio je. Bio je uvjereni luteran i volio je sve što je prusko. Svog budućeg supruga, Katarina je prvi put upoznala kad joj je bilo samo 10 godina. Nije joj se uopće svidio, jer je navodno već u dobi od 11 godina bio sklon alkoholu! Oženili su se u Petrogradu, kad je njoj bilo 16, a njemu 17 . Kako je brak odmicao Katarina se osjećala sve usamljenijom pa je s početka zadovoljstvo nalazila u čitanju djela Platona i Voltairea. U trenucima kada su bili zajedno budući car veliko je zadovoljstvo nalazio u tome da Katarini s divljenjem priča o drugim ženama (za pretpostaviti je koliko je "uživala" to slušati). Nesređeni brak u kojem (uza sve) nije bilo djece zabrinjavao je caricu Jelisavetu. Nakon kirurške intervencije koja je omogućila Petru seksualne odnose, rođen je sin kojem je carica Jelisaveta dala ime Pavle. Carica je malog Pavla držala u svojim odajama sve do njezine smrti... Nakon rođenja sina, kojeg joj nije bilo dopušteno vidjeti šest mjeseci, Katarina je postala krajnje sumnjičava i oprezna. Povukla se u sebe u potpunosti. Prva ljubav Ruska vojska je u bici s Prusima zarobila ađutanta pruskog kralja. Zarobljenik je smješten u kuću nedaleko Carske palače. U njegovoj pratnji bio je mladi ruski časnik poručnik Gregorij Orlov; junak u bici s Prusima. Susret Katarine i Orlova bio je slučajan. Ona se žestoko posvađala sa suprugom i sva u suzama istrčala iz carskih odaja te naletila na Orlova koji je čekao na primanje kod cara. Iako potresena svađom opazila je zgodnog časnika i na prvi pogled se zaljubila. Ta ljubavna veza s Orlovim trajala je 13 godina. Iz te veze rodio se drugi Katarinin sin Aleksej. Prekinuli su kada se Katarina odbila za njega udati. No, prije toga Orlov je pomogao Katarini uspeti se na ruski tron. Smrću carice Jelisavete i započinje vladavina cara Petra III. Jedan od njegovih prvih poteza bilo je potpisivanje mirovnog sporazuma s Pruskom. I povratak svih teritorija koje je Rusija okupirala. Katarinin muž je bio potpuno opčaran Pruskom da je čak u rusku vojsku pokušao uvesti stegu nalik onoj u pruskoj vojsci i dao izraditi slične vojne uniforme. To je izazivalo nezadovoljstvo u vojsci. Dekretom je izjednačio pravoslavlje i protestantizam te se uz vojni vrh, zamjerio i Ruskoj pravoslavnoj crkvi. Počele su se širiti i glasine da se Petar (sada kada više nije bilo carice Jelisavete; velike Katarinine zagovornice), namjerava riješiti Katarine i oženiti svoju ljubavnicu. Katarina je to čula i uz pomoć svog ljubavnika Orlova, prijatelja i princeze Daškove (sestre careve ljubavnice) isplanirala zavjeru s ciljem preuzimanja vlasti. Jedan od zavjernika, uhićen je kada je u pijan u javnosti vrijeđao cara. Ostali zavjerenici uplašili su se da će sve priznati ako bude mučen i odlučili su brzo stupiti u akciju. Brat Grigorija Orlova, Aleksej pomogao je Katarini išuljati se iz carskog ljetnikovca... Kada su stigli su u vojni stožer, Katarina je izašla iz kočije i obratila se vojnicima: "Došla sam tražiti vašu zaštitu. Car je naredio da me uhite. Bojim se da me želi ubiti. Vojnici su krenuli ljubiti Katarininu ruku nazivajući je svojom spasiteljicom i netom poslije položili su joj prisegu vjernosti." Napokon netko pametan na tronu I u drugoj vojarni i u trećoj... Katarina je bila vješt govornik i sjajan motivator pa su je (ionako nezadovoljni) vojnici s veseljem dočekali i počeli je slijediti. Povorka se uputila ka katedrali gdje su već čekali crkveni velikodostojnici. Katarina je pristupila crkvenom oltaru i dala prisegu kao nova carica Rusije. Kada su zvona zazvonila narod je burno pozdravio novog državnog poglavara. Katarina se potom uputila u Zimsku palaču gdje su članovi Senata i Sinoda čekali da joj prisegnu na odanost. Tijekom noći tiskan je proglas koji je podijeljen ljudima i u kojem, sada Katarina II, objašnjava razloge za preuzimanje vlasti. U proglasu je Katarina optužila svog supruga za nepravedan mir s pruskim kraljem, ponižavanje ruske vojske te pokušaj zatiranja pravoslavne vjere u Rusiji. (Pametno.... Pametno...) Čuvši da se Katarina proglasila caricom Petar III. se, s manjim djelom vojske koja mu je ostala vjerna, povukao na otok Kronstadt. Katarina se s vojskom uputila ka njemu. Kada se približila Konstadtu, Petar III. je potpisao abdikaciju. Po caričinom naređenju bivši je car odveden na obližnje imanje. Danas bismo to nazvali "kućni pritvor". Nekoliko dana poslije Katarina je trijumfalno umarširala u St. Peterburg popraćena zvonjavom zvona s gradskih crkvi, topovskim salvama i klicanjem naroda. Petar je ubijen. Nakon samo pola godine na ruskom tronu. Navodno se posvađao sa stražarima. Čuli smo već takvih priča (tipa "ubijen jer je napao stražara") puno... Borba za vlast je okončana te se Katarina posvetila problemima koji su duboko izjedali rusko carstvo. Na prvom zasjedanju Senata bila je nemalo iznenađena zatečenim stanjem u državi. Veći dio vojske bio je daleko od svojih domova i vojska nije primila plaću osam mjeseci. Tim povodom zapisala je: "Flota je bila u rasulu, vojska u neredu, utvrde su se urušavale... Državni proračun imao je deficit od 17 milijuna rubalja. Istovremeno nitko nije točno znao koliki su državni prihodi. Ljudi su se žalili na korupciju i nepravdu." E sad da čujem -da li je najbitnije koliko je imala ljubavnika?!? Od nekud se moralo početi, Katarina je pitala: "Koliko gradova ima Rusija?". Nitko u Senatu nije znao odgovor. Predložila je da pogledaju zemljovid Rusije, ali nije bilo zemljovida... Potom je Katarina izvadila pet rubalja iz svoje torbice i poslala činovnika kupiti zemljovid Rusije. Činovnik se vratio i pobrojani su gradovi. Prionula je na posao i radila od ranog jutra do kasne večeri. Kako je Rusija bila primarno poljoprivredna zemlja odlučila je prvo unaprijediti tehnike poljoprivrednog uzgoja. Poslala je stručnjake da prouče tlo i predlože odgovarajuće usjeve za sjetvu na određenim poljoprivredno obradivim površinama. Zemljoposjednicima je omogućila da nauče moderne poljoprivredne tehnike i kupe potrebne strojeve koji su se već koristili u Engleskoj. Ohrabrivala je uvođenje novih proizvodih metoda uzgoja ovaca i goveda te se zalagala za veći uzgoj konja. Uskoro je uočila kako je broj postojećih radnika premalen te je u stranim novinama, prvenstveno Njemačkim, dala tiskati oglase kojima se pozivaju naseljenici u Rusiji. Odaziv je bio odličan, tisuće Nijemaca krenulo je put Rusije. Poslije poljoprivrede okrenula se rudarstvu i poslala geologe da obave geološka isptivanja. U tu svrhu utemeljila je i prvu rudarsku školu u Rusiji. Početkom 1762. donijela je odluku prema kojoj je svatko mogao osnovati tvornicu bilo gdje u Rusiji. Nije prošlo dugo i Rusija je razvila široku paletu industrije. Vodila je računa o policentričnom razvoju zemlje pa je tako utemeljila tvornice tekstila u okolici Moskve, tvornice lana smjestila je u području Jaroslova, a tvornice kože i svijeća u predjelu središnje Volge. Ukupan broj tvornica za njezine vladavine povećao se sa 984 na 3161!!! E da je nama takva Katarina... Nije se zaustavila na tome, ponovno je pozvala strane stručnjake, uglavnom iz Engleske. Dovela je admirala Knowlesa da gradi brodogradiliša i ratne brodove. Radnike iz čeličane u Tuli poslala je u Englesku da proučavaju izradu barometara, termometara i matematičkih instrumenata kako bi stečeno znanje kasnije primijenili u Rusiji. Dovela je obrtnike iz Njemačke, Austrije i Francuske da unaprijede carsku proizvodnju porculana. Ukinula je izvozne carine te povećala izvoz drveta, konoplje, lana, sirove kože, krzna i željeza. Nakon potpisivanja sporazuma iz Kyakhte 1768. trgovački karavani putovali su kroz Rusiju u pravcu i iz pravca Mandžurije. Rusija je izvozila krzno, kožu i lan u Kinu, a uvozila vunu, svilu, duha, srebro i čaj. Početkom 1765. tri 3/4 državnog duga je podmireno, a deficit državnog proračuna prešao je u suficit. Prema dekretu iz 1764. zapovijedila je svim guvernerima da odrede točan cenzus, svoje provincije ucrtaju u mape i izvijeste o razvoju poljoprivrede i trgovine. Naređeno im je da grade i popravljaju ceste i mostove, nadziru požare i osiguraju da sirotišta i zatvoru budu odgovarajuće upravljani. Kada je središte grada Tvera izgorjelo ustanovila je posebno povjerenstvo za ponovnu izgradnju spaljenog gradskog središta. Plan koji je tada donešen služio je kao model za izgradnju svih budućih ruskih gradova. Model je glasio: glavna ulica podijeljena je u dva velika četverokuta. U jednom su četverokutu smještene administrativne zgrade, a drugi je namijenjen za trgovine. Kako bi se smanjio rizik od vatre, sve sporedne ulice morale su biti dugačke 75 stopa, a grad je sam po sebi imao promjer od 2.6 milje. Na red je došlo i obrazovanje te je 1786. objavila Školski statut prema kojem je svaki grad koji je bio provincijsko središte morao imati veću školu sa 6 učitelja, a svi manji gradovi morali su imati manju školu s 2 učitelja. Kako bi povećala broj visoko obrazovanih kadrova odobrila je veći broj studija u inozemstvu. Nije zapostavila ni zdravstvo koje je također bilo u lošem stanju. Dala je utemeljiti i medicinsku školu u kojoj su se obučavali liječnici, kirurzi i apotekari koji su poslije radili u ruskim provincijama. Kada je 1775. napravila reorganizaciju provincija zapovijedila je da svaki glavni grad provincije mora imati bolnicu, a da svaki okrug koji broji između 20.000 i 30.000 stanovnika morao je imati liječnika, kirurga, pomoćnik kirurga i pomoćnog liječnika. U Rusiju je dovela i škotskog liječnika Thomasa Dimsdalea koji je objavio rad na temu cijepljenja protiv malih boginja. Kako bi potakla i druge da se cijepe sama se dobrovoljno dala cijepiti tako da su njezin primjer slijedili i drugi. Kupila je kuće u Moskvi i St. Peterburgu koje su služile kao bolnice u kojima je Dimsdale cijepio stanovništvo. Katarina velikog srca U rujnu 1773. Katarina je prekinula ljubavnu vezu s Orlovim i poslala ga na pregovore s Osmanlijama te započela vezu s mladim 28-godišnjim časnikom Aleksandrom Vasilčikovim. Ova je veza trajala oko godinu dana da bi se Katarina potom bacila u zagrljaj novom ljubavniku, također časniku ruske vojske Gregoriju Potemkinu. Veza je pukla jer je Potemkin Katarini sve češće nametao svoj politički svjetonazor, a carica nije dopuštala da njezin ljubavni život utječe na vladanje zemljom. Stoga je poslala Potemkina na ratište u Poljsku, a potom na crnomorske obale. Potemkin je ubrzo shvatio da je izgubio caričinu naklonost, pa je suspregnuo svoj ego i ostao u njenoj milosti namještajući joj ljubavnike. Prvi u nizu tih ljubavnika bio je Petar Zavadovski, ali ta je romansa trajala tek nekoliko mjeseci. Poslije njega slijedio je Simon Zorić, časnik u husarskim postrojbama, ali ni ta veza nije bila duga vijeka, svega 11 mjeseci. Okončana je kada je izazvao na dvoboj Potemkina i bio ranjen te je time izgubio caričinu naklonost. Nakon njega slijedio je Ivan Rimski-Korsakov kojeg je carica zatekla u strasnom zagrljaju s jedne grofice što je označilo kraj i ove veze. Ah, žene... (U nastavku imate o ovoj epizodi više detalja...) Naredni ljubavnik Aleksandar Lanskoj bio je najmlađi Katarinin ljubavnik i za njega je Katarina gajila gotovo majčinske osjećaje, što je i otvoreno pokazivala u svojim pismima. Veza je trajala oko pet godina i prekinuta je 1784. kada je Lanskoj pao s konja i od posljedica toga pada nešto kasnije umro. Na njegovu je grobu dala sagraditi crkvu. Tek osam mjeseci nakon njegove smrti Potemkin je smio Katarini predložiti novog ljubavnika Aleksandra Ermolova. Poslije Ermolova novi ljubavnik bio je Aleksandar Dimitrijev-Mamanov koji je nakon četiri godine veze s Katarinom zatražio od nje da se oženi Darijom Šerbatovom. Carica je to odobrila i darovala bračnom paru posjed. Posljednji Katarinin ljubavnik bio je Plato Zubov koji je s njom ostao sve do njezine smrti. Gregorij Orlov (lijevo) i Gregorij Potemkin Pomoću ljubavi do novog teritorija! Ha, naravno -pametna Njemica!!! Iako je često mijenjala muškarce, samo su dvojica imala ključan značaj u njezinu životu - Gregorij Orlov koji joj je pomagao doći na vlast i Gregorij Potemkin koji joj je osigurao značajne vojne pobjede i nove ljubavnike. Zahvaljujući Potemkinu Rusija je Osmanlijama preotela Ukrajinu i Krim te se time Katarinino carstvo protezalo od Baltičkog do Crnog mora. Nešto kasnije slabljenje Osmanlijskog carstva omogućiti će joj da Rusiji priključi i Gruziju. Na drugoj strani s Austrijom i Prusijom razdijelila je Poljsku. Prije konačne podijele Poljske na poljsko prijestolje dovela je svog bivšeg ljubavnika Stanisława Poniatowskog s kojim je imala petogodišnju ljubavnu vezu i rodila drugo dijete, kćerku Anu. Osim ljubavnih veza s muškarcima je održavala i živu korespodenciju, naročito s pruskim vladarom Fridrikom II, te Voltaireom, Diderotom, d'Alembertom i barunom von Grimmom. Gajila je i veliko divljenje prema Petru Velikom te je angažirala francuskog umjetnika Etiennea Falconeta da njegov kip. Taj kip se i danas može vidjeti u St. Peterburgu. Strastvena u svemu -pa naravno ili jesi ili nisi! Katarina nije bila samo strastvena u ljubavi već je bila i strastvena kolekcionarka umjetnina. Povećala je Carsku umjetničku kolekciju s nekoliko desetaka radova na zbirku od 3926 predmeta, a osnovala je u St. Peterburgu čuveni muzej Hermitage (1765.). Nakon smrti Voltairea i Diderota otkupiti će njihove knjige te će tako (uz ostale knjige) broj knjiga u Carskoj knjižnici u končanici povećati s nekoliko stotina na 38 tisuća. I sama je bila umjetnička duša pa je napisala i nekoliko opera, a pod stare dane pisala je priče za unučad. Umrla je 17. studenog 1796. u mjestu Carskoje selo nakon 34 godine provedene na ruskom prijestolju. Sahranjena je u katedrali sv. Petra i Pavla u St. Petersburgu. Povijest ju je zapamtila kao Katarinu Veliku, titula koja joj je nuđena za života, ali ju je ona odbila riječima: "Ostavljam naraštajima koji dolaze da nepristrano sude o onome što sam učinila." "L'Eprouveuse" Propovijedala je neophodnost svakodnevnog seksa i to - 6 puta dnevno, pa se u skladu s time i ponašala... Imala je 21-og "službenog" ljubavnika, a ostale valjda nije ni brojala. Patila je od nesanice, za koju je tvrdila da se najbolje liječi seksom. Ha, dobro... Nije bila daleko od -istine... Jedan je od najslavnijih voajera i općepoznata je činjenica da je volila (osim neposredne akcije) i gledati seksualne okršaje drugih. U Pariškoj operi je prije dvije godine, upriličena izložba erotskog namještaja; replika onoga u tajnoj sobi ruske carice. Ta misteriozna "soba za opuštanje" bila je ispunjena erotskim slikama i skulpturama te raznim seksualnim pomagalima. Namještaj u toj sobi je također bio specijalno izrađen kako bi se na njemu ovjekovječili prizori orgija. Za izradu spomenutog namještaja Katarina Velika angažirala je istog stolara koji je uređivao i ruske crkve. Još jedna priča vezana za Katarinin seksualni život veoma popularna. Vezana je za njenu dvorsku damu groficu Praskovya Bruce, koja je dobila titulu "L'Eprouveuse", odnosno njen zadatak bio je da testira izdržljivost muškaraca. Svaki potencijalni Katarinin ljubavnik morao je prvo zadovoljiti visoke grofičine standarde, prije nego li je mogao kročiti u caričinu spavaću sobu. Njihovo prijateljstvo je puklo kada je grofica uhvaćena "na neprijavljenom zadatku" s Katarininim mlađahnim ljubavnikom Rimsky-Korsakovom... Potemkinova sela Dugo se vjerovalo i u priče o Potemkinovim selima, iako se u moderno doba dokazalo da su one lažne. Priče su tvrdile da je Potemkin, koji je u vrijeme Rusko-turskog rata 1787.-1792. postao namjesnik novoosvojenih krajeva (Krim i priobalje Crnog mora), dao po opustjelim stepama južne Rusije pored puta (kojim je carica Katarina II. sa svojom pratnjom imala kretati) sagraditi kulise lažnih sela, s lažnim seljacima (manekenima), lažnim pastirima i lažnim stadima (koja su premještana po potrebi). Time je obmanuo caricu Katarina II., koja je prolazeći tuda 1787. na svom putu za Krim, vidjela lažnu sliku brze i uspješne obnove kojom je rukovodio Potemkin. Danas se ta fraza često koristi za one pojave kojima se pokušava stvoriti lažni utisak. Zvuči li vam ovo poznato? Kako je umrla Katarina Velika Svojeglava ruska carica mijenjala se jednako dramatično kao i Rusija za njene vladavine, a sve to potaknulo je brojne urbane legende, od kojih je većina bila negativna. Nitko nije savršen; no neke priče koje su se o njoj širile za vrijeme života i nakon smrti okvirno su se bazirale na stvarnim događajima, no većina je bila lažna. Među najpopularnijim mitovima o Katarini definitivno je onaj o tome kako je umrla. Jedna priča je tvrdila da je skončala na zahodu, koji se pod težinom njenog tijela srušio i prouzročio joj tako teške rane da je od njih i preminula. Ovo je bila popularno raširena priča o kojoj je čak i Aleksandar Puškin napisao kratku pjesmicu. Katarina je umrla u svom krevetu, 6. studenog 1796. godine, nakon moždanog udara. Pornografska poezija i tračevi o Katarininim nezasitnim seksualnim apetitima cirkulirali su Rusijom i Europom za vrijeme i poslije njenog života. Dobro, nije bila "cvijetak" ali ljudi baš znaju biti zli... S obzirom da je riječ o snažnoj ženi koja se za moć morala izboriti i svrgnuti svog nesposobnog muža, da bi zatim uvela promjene koje su mnogima smetale – sve to u ono se vrijeme smatralo potpuno neprirodnim. Žene te ere bile su inferiornije i nesposobne za bilo što, kamoli voditi zemlju. One su bile tu da služe muškarcime, a ne da ih svrgavaju s trona. Tako su Katarinu njeni protivnici smatrali pravom nakazom (unatoč svemu pozitivnom što je napravila za svoju zemlju) te ne treba dalje tražiti razloge pričama o zoofiliji itd. Ako je žena bila malo živahnija i uživala u seksu; pa šta??? Sve smo bile opčarane Samanthom iz "Sex&Citty" a Katarina je za nju bila gotovo kreposnica. Vidite kako kriteriji evoluiraju. O tome treba voditi računa kada se govori o ovoj iznimnoj ženi, koja je zadužila svijet. Kao političarka, državnik, ekonomist, humanist, mecena i kolekcionar umjetnosti... Priče o njenim seksualnim igricama postale su način da se tvrdi kako je i sama Katarina nakaza, te da njen uspjeh kao vladarice nije prirodan za ženski spol. Ivana Horvat Izvor: biografije.org index.hr Oznake: Kultura |
Deset božjih zapovjedi po Rudolfu Štajneru
DESET BOŽJIH ZAPOVESTI
po Rudolfu Štajneru 1. Svaki čovek ima skrivenih sposobnosti za stalno lično duhovno usavršavanje. Da bi tim putem ispravno krenuo treba za svoj cilj da postavi ne svoje sopstveno duhovno bogatstvo, već što veći lični DOPRINOS duhovnom razvoju OSTALIH LJUDI (čovečanstva). 2. Razvijajte u sebi “devociono“ raspoloženje: budite skromni i razvijajte u sebi osećaj dubokog, iskrenog poštovanja prema ISTINI, prema PRIRODI i prema SVEMIRU. Budite beskompromisan borac protiv svih vrsta laži, obmana, dogmi i predrasuda. 3. Uzdržavajte se od KRITIKOVANJA, osuđivanja drugih ljudi i ogovaranja. U svemu tražite i obraćajte pažnju samo na ono što je pozitivno, plemenito i lepo. Borite se i ne dozvoljavajte da se u vama razvijaju bilo kakve negativne emocije. 4. MEDITIRAJTE svakodnevno makar i samo po 5 minuta. To će znatno doprineti postizanju vašeg unutrašnjeg mira i psihičke stabilnosti. Olakšaće vam sprovođenje svih drugih aktivnosti kako u svakodnevnom životu tako i posebno na putu vašeg duhovnog napretka. 5. Smireno i bez predrasuda, više srcem i dušom nego umom, POSMATRAJTE PRIRODU i trudite se da što potpunije razumete, shvatite i osetite suštinska zbivanja u njoj. 6. Budite svesni toga da za jedan korak napretka na putu vašeg duhovnog razvoja, morate načiniti tri koraka na putu usavršavanja sopstvene ličnosti. Zato se trudite da u svoj svakodnevni život unesete što više vrlina (skromnost, blagost, strpljivost, istinoljubivost, hrabrost, istrajnost, odlučnost, dobronamernost...) a da iz njega potpuno istisnete negativne osobine (sebičnost, grubost, brzopletost, lažljivost, kolebljivost, plašljivost, nerazumnost, oholost...) i negativne emocije (mržnju, bes, strah, zavist...). 7. Trudite se da u svakodnevnom životu budete smireni, dostojanstveni, hrabri i odlučni: svim opasnostima i nevoljama gledajte mirno u oči, a probleme i teškoće rešavajte odmah, bez oklevanja! 8. Trudite se da vaš život bude skladan. Ostvarujte harmonične odnose sa ljudima oko sebe i živite u skladu sa zakonitostima i ritmovima prirode. 9. Razvijajte u sebi osećaj vaše skromne lične pripadnosti ljudskom rodu, prirodi i svemiru. Pobudite u sebi osećaj ZAHVALNOSTI prema njima, prema životu i Stvoritelju. 10. Povremeno zastanite i izvršite REVIZIJU svega što vam se događalo u proteklom periodu. Proverite ispravnost svojih postupaka, životnih stavova, ciljeva i sadržaja vašeg života. -------------- lp, boro http://budan.blog.hr/ Oznake: Kultura |
Crkveni blagoslov i životinje
CRKVENI BLOGOSLOV I ZIVOTINJE
----------------------------- Crkveni blagoslov za pokuse na zivotinjama. Skandal: Predstavnik Crkve je otvorio labaratorij za pokuse na zivotinjama u mjestu Erlangen. Elisabeth Mederer, Udruga za pravo zivotinja, Nurnberg U okviru svecanog otvorenja novog centra za pokuse nad zivotinjama Friedrich-Alexander Universitat u mjestu Erlangen je 20.juna 2005. proteklo je ekumenskim bogosluzjem, kojeg je vodila evangelisticka duhovnjakinja te katolicki pastoralni asistent. U svom nastupu su iznosili dijalog izmedju pokusnih zivotinja i znanstvenika. Zivotinje su rekle, da su bozja bica, da posjeduju cuvstva. U pojedinim trenucima neda im se raditi, u drugim trenucima zbog bolesti samo leze. Ponekad su zalosne, jer se umrli neki clanovi iz njihove sredine. Svakako im je lijepo, kad si pogledaju svoju novu nastambu, za koju su ljudi ulozili toliko materijalnih sredstava - i to samo za njih, pokusne zivotinje. Naglasavaju, da zivotinje nude same sebe i daju si truda za sto bolje rezultate, svoj opstanak vide kao svoj zadatak, svoj rad, svoj poziv. Napominju, da to nije lagan poziv, jer na kraju za dobrobit covjecanstva ceka ih smrt. Pokusne zivotinje s toga prizeljkuju postovanje, predostroznost, brigu i zahvalu prema Bogu. Istrazivaci neka se Bogu zahvale takodjer za dar svog istrazivackog duha. Potom su uslijedile molitve, zahvale Bogu, blagoslov centra. U nastavku programa koji je uslijedio, pokazali su glodavce u uobicajno tesnim kavezima. Kod narednih pitanja nas je ovlastena osoba zastitnika zivotinja eksperimentalnog centra opomenuo, da su evropske norme kod istovrsnog odgoja dosta u njih nadmasene. Ja osobno bih radje vidio vece kaveze, medjutim za njih je nedostatno novaca. Potuzio se takodjer na nedostatak novaca za osoblje centra. ZA POKUSE NA ZIVOTINJAMA KRIVA JE CRKVA Crkveni nauk vec vise od 1500 godina zanemaruje zivotinje. Sve do danas zivotinjama ne priznaje se dusa. U katekizmu katolicke Crkve iz 1993, kojeg su sastavili pod vodstvom kardinala Ratzingerja - danasnjeg pape Benedikta VXI., pise: 2417 Bog je zivotinje obecao gospodarenju covjeka, kojeg je stvorio po svojom oblicju. (...) Medicinski i znanstveni pokusi na zivotinjama su moralno dopustivi. 2293 U znanstvenim temeljima istrazivanja i u upotrebi znanosti jasno vlada prevlast covjeka nad stvarnoscu. Tice nas se i nase je pravo, Bozja volja je, da zrtvujemo neduzna bica, koja ce biti zrtvovana za zivot pod nasim okriljem i dominacijom. Od kud takav preziruci odnos do zivotinjskog svijeta? Toma Akvinski (1225 - 1274) "veliki" crkveni ucitelj i "svetac" ucio je, da zivotinje - i zene nemaju dusu. Tko misli, da je Crkva do danas svoje misljenje promjenila, vara se: limburski svecenik je godine 2005 preko svog osobnog referenta Sebastiana Lindnerja na pitanje, dali zivotinje imaju dusu, odgovorio: "Dusa je po definiciji to, sto ucini covjeka covjecnijim i razlikuje ga od drugih zivih bica. (...) Tada lako pojam "dusa" koristimo s obzirom na covjeka a ne na zivotinje." Vise od 1500 godina su crkveni ucitelji na jednak nacin razlikovali muskarce od zena. Avgustin, (354-430), jedan od najznacajnijih crkvenih ucitelja, je govorio: "Zena je manjevrijedno bice, koju Bog nije ostvario po svojoj slici. U skladu s prirodnim redom je, da zena sluzi muskarcu." Papa Janez Pavel II je govorio: "Zena neka poslusno slusa i u potpunosti se podredi. Niti jednoj zeni ne dozvoljavam poducavanje da bi se uzdigla iznad muskarca. Uostalom prvo je realiziran Adam a nakon toga Eva." Stoljecima je Crkva sirila pogresno misljenje, da su Indijanci i crnci manjevrijedna bica, zato su ih mogli bez razmisljanja izrabljivati i ubijati. Danas je istina o zivotinjama "zivotinje bez duse" razlogom za kruto mucenje: "U konacnici su bile zivotinje stvorene u interesu i sluzbi covjeka; sto govori, da ih smijemo koristiti takodjer za pokuse." (Janez Pavel II. u jednom govoru biolozima 1985.) CRKVA I ZIVOTINJE: TAMNO POGLAVLJE Prof.dr.teol.dr.h.c. Erich Grasser, redovni profesor Novog zavjeta na Bonskom univerzitetu, je kazao: "Kako je s Crkvom i zastitom zivotinja? Da vam izrecem istinu: kad ce se jednom ispisivati povijest nase Crkve, i tema "Crkva i zastita zivotinja" u 20. stoljecu predstavlja jednako tamno poglavlje kao tema "Crkva i paljenje vjestica" u srednjem veku." Prijevod sa Slovenskog: Borivoj Bukva / Napomena: Preuzeto iz slovenskog casopisa OSVOBODITEV, revija za prijatelje ZIVALI, St.7/junij 2006, letnik 3 Ljubljana, www.osvoboditev-zivali.org Vir: Freiheit fur Tiere, st.2/2006, prevod Andreja Golob / Oznake: Kultura |
< | ožujak, 2016 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv