Kamo to more ide

05.05.2012.

Kad sam kao klinjo upijao priče o gusarima i velikim moreplovcima, uvijek bi mi zbunjozu donosila jedna rečenica koja se stalno provlačila, rečenica koju bi najčešće izgovarali kapetani, kao u stilu - "isplovit ćemo za prve plime"...



Naravno, kao dite s mora, znao sam za plimu i oseku, ali brate - nije mi baš jasno bilo zašto bi se morala čekat plima da se isplovi? Mislim, u čemu je stvar, kod nas je to sasvim jednostavno, dođeš na brod, odrišiš cime, digneš idra i otploviš, kakva plima, kakva oseka!?

Nešto kasnije sam saznao da su oscilacije mora u našem Jadranu znatno manje nego na tim dalekim oceanskim širinama, negdje sam pronašao podatak da razlika između plime i oseke na sjevernom Atlantiku može iznositi čak 16 metara. Pa to je sasvim zgodno ako moraš na svom brodiću dat ruku-dvi antifoulinga, ali isploviti iz luke po takvim osekama, priznat ćete, nije baš najjednostavnija stvar.



No dobro, danas također prihvaćam spoznaju da upravo Mjesec ima najjači uticaj na plimu i oseku i u pravilu, plima se pojavljuje na onoj strani Zemlje koja "gleda" prema Mjesecu, ali zanimljivo, u isto se vrijeme plima javlja i na totalno suprotnom kraju plavog planeta. Dakle, kad se more podigne na našem 16. meridijanu ista se pojava dogodi i na 164. tamo negdje kod otoka Mokumanamane usred Pacifika! I tako se tokom 24 sata izmjene po dvije plime i oseke.



Osim Mjeseca, na plimu i oseku utječu ciklone i anticiklone, pa "vrime po jugu" u pravilu donese visoko more za razliku od Azorskih ili Sibirskih anticiklona koje radost pak donose školjkolovcima.

Ipak, nešto me muči. Ako dva puta dnevno dođe plima i isto tako dva puta dnevno dođe oseka, pa čovječe - kamo ode svo to more? Na klupu za rezerve? Mislim, ako je u ovom trenutku plima, recimo u Kaštelanskom zaljevu, znači da u čitavom zaljevu ima toliko i toliko kubika vode, jel tako? E sad, kad plima prođe i za šest sati oseka navrati u goste - po nekoj logici bi u tom istom zaljevu sad trebalo bit znatno manja količina vode. Di je uteklo more? U Brački kanal?
A di je ono iz Bračkog kanala? U Neretvanski? Pa ako pogledamo čitav Jadran, znači li to da nam on biži preko Otrantskih vrata? A Sredozemlje preko Gibraltara na Atlantik i Sueskog kanala u Crveno more? Pa to su čitave rijeke, veće od Amazone i Nila! Kako ih ne vidimo, kako ih ne osjetimo!?
Odnose li se ovakve mijene i na sve druge tekućine? Isplati li nam se benzin ili vino kupovat samo dok traje oseka? Ako je naše tijelo sastavljeno od 65-70 posto vode, javljaju li se i u nama plime i oseke? Hm, kod mene izgleda - uvijek je plima no



Auh, zabolila me glava od rješavanja ovih silnih problema, a da vam iskreno kažem i nije mi naročito stalo do odgovora, previše znanja ponekad nije dobro, može ubit maštanja! Znanju svaka čast, ali ako ostanem bez mašte, onda znači da sam o'ša uprdec.
Ako je znanje moć, neznanje je blaženstvo!



A eto, nevezano, za ovu temu, dobijam već prosvjedna pisma zašto ne objavljujem rezultate netom završenog natječaja za Live Inspire!? Pa dobro - kažem ja - sve vam tamo piše!
Ali - zašto ne kažeš da si pobjednik!
Ne smatram se pobjednikom, bloganje nije sportska disciplina, samo sam skupio najviše glasova fino
U Hrvatskoj, dakako...
Zanimljivo, dobio sam najviše glasova od svih blogera zemalja bivše Juge!

I što je još zanimljvije, Albanci i Mađari su puno zdušnije "navijali" za svoje nego bivši Jugići. Što je u krajnjem slučaju vrlo zanimljiv sociološki fenomen. U detalje za sada ne bi.
Zapravo, želim se zahvaliti Ivanu Brezaku-Brkanu i Hrvoju Ivančiću, mojim, ajmo to reći - konkurentima u ovom natjecanju kao i našem "izborniku" Ivanu Polojecu.
Bilo je ovo jako ugodno iskustvo. Biti pobjednik - i te kako party
I da, ukoliko želite, možete i vi sudjelovati u nastavku ovog natjecanja, autor najinspirativnije fotografije dobit će nagradno putovanje u Italiju za dvije osobe. Pročitajte pravila i prijavite se. Vrijedi pokušati!


<< Arhiva >>