04.12.2009., petak

To sa minaretima...

Nakon švicarskog referenduma o gradnji minareta, Europa se tematski još dublje dijeli na tabore o različitosti, integraciji i identitetu religija i nacija.
S jedne strane, sloboda – tako i religijska – uvijek bi trebala biti sloboda slabijeg (ili drukčije mislećeg).
S druge, tko je arbitar; gdje je i zašto naša vlastita granica inzistiranja na svome?
Pristajemo li na manipulaciju u vlastito licemjerje, u ime političke korektnosti od manjinskog tražitelja prava ne očekivati pružanje usporedivog prava u njegovom izvornom, većinskom okruženju?

Vjerojatno neplanirano odražavajući bitno širi „Zeitgeist“, referendum su potakle dvije relativno marginalne, desničarske strančice. Međutim, iznenađujuće, protiv dopuštenja gradnje minareta u Švicarskoj glasalo preko 57 % onih, koji su mu se odazvali.
Polemično je dakle, što je zapravo artikulirana politička desnica, i u kojem omjeru služi kao dobrodošao scenarijski „negativac“ samim time što često jasnije – i sa manje skrupula za političku korektnost – izgovara, što bitno veći dio stanovnika neke sredine često ionako misli.
Svakako - poput tematike raspela u školama, feredža u javnim ustanovama i na slikama u osobnim dokumentima, poput referenduma o minaretima u većinski kršćanskim sredinama - dijalog i rasprava su nužni i korisni. Ne ulazeći u teoriju entropije i reda u sistemu na uštrb kaosa u okruženju, migracije, miješanja i nepovratna promjena nacionalne i religijske strukture postali su europska zbilja. Želim čak vjerovati, zbilja, koja može pružiti dovoljno nužne i racionalne - za razliku od utopijski naivne - sinergije u nekom dolazećem vremenu.

Međutim, kopka me drugi aspekt priče… Kopka me, koliko smo žrtve površnih procjena slijedom medijskog fast-fooda i stereotipa, koje nekritično mantramo.
U temi integracije muslimana u kršćansku Europu osjećam se slično manipuliran, kao slušajući feministice, koje pilu ravnopravnosti spolova jednostavno i olako okreću naopako. Upravo isticanjem spola, etiketiraju žene i zapravo dodaju glas zbornosti stereotipa, istovremeno gurajući i muškarce u kliše, ali i odmičući ih od univerzalnosti prava i humanosti bez obzira na spol (kao obespravljene očeve, kao – isto tako – žrtve psihičkog pa i fizičkog zlostavljanja u obitelji).
Ne vidim nikakvu ravnopravnost u pukom izvrtanju uloga; ne vidim ju niti elementarno u apostrofiranju jednog spola i upravo te razlike, protiv koje se deklarativno nastupa. Izokretanje uloga, ili izuzimanje iz konteksta, ne može biti doprinos pravičnosti i ravnopravnosti, radilo se o relijiji ili o spolu.

I dakle…
Naravno ne postoji argument, kojim u sekularnoj državi (hm… crkveni porez? Oksimoron sekularnosti?) možemo drugim religijskim skupinama zabraniti prakticiranje vjere – u suprotnoj situaciji, kad smo sami predstavnici manjine, i samo nastojimo držati do svojih obilježja kulture, religije, porijekla. Naravno, i ne radi se u slučaju švicarskog referenduma o zabrani religije ili njezinog prakticiranja (što ton javne polemike olako zaobilazi).
Ali smatram kako se nekim eksponiranim predstavnicima Islama u Europi dešava isto, kao i organizacijama poput naših poštovanih B.a.B.a. – gube dio kredibiliteta, jer jednostrano potenciraju svoju „agendu“ i upiru prstom na trenutno ili tematsko okruženje, a istovremeno mudro šute o istovjetnosti problema u vlastitoj grupi porijekla, spola ili pripadnosti – bilo da se radi o maltretiranim muževima ili o kršćanskim, židovskim ili budističkim ritualima ili objekatima u islamski dominiranim državama.
Tako postavljeno, ispada da šiki-miki pluralizam, furka obespravljenosti i bahatost kvazi – žrtve mogu vrijediti samo van vlastitog dvorišta…
Na toj situaciji, retorički mi se krug zatvara sa mišlju Rose Luxemburg, koju sam na početku naveo – sloboda je uvijek sloboda drukčijeg mišljenja. Tražiti, što sami ne nudimo; tematizirati, što u drukčijoj situaciji tabuiziramo – licemjerno je i izaziva otpor, kojem se onda još licemjernije čuditi. Tražitelj prava ima i odgovornost, i mora prihvatiti da ga se mjeri i prema okolnostima, iz kojih nastupa kao obespravljen ili zakinut, a kojima je možda i sam doprinio...

Promišljao sam prikladnost teme za blog, ali mislim da si i u ovoj formi mogu dati pravo, ponuditi svoje viđenje. Preko deset godina živim u Bosni, koja i sama vrluda i balansira između tri religije (ma kako razvodnjene i zapravo zbližene bile u svakodnevici); dijete sam mješovitog braka; i sam živim u mješovitom braku.
Osobno, uvijek ću smatrati da je nečija vjera - korak dalje, religija - intimna stvar, da ne bi trebala podlijegati niti biti eksponirana javno, grlato, nadmetanjem u visinama zvonika i glasnoći ezana.

Paušalno i načelno: Ja zazirem od preprodavača.
Trguju li autima, ideologijama, računalima ili religijskim nacional-populizmom – isto mi je. Utoliko mi je isto, vidjeti sinagogu, pravoslavnu crkvu ili katoličku, džamiju, budistički hram. Vjerujem u zajedničke principe i na tome se zadržavam, jer spontano ne tražim razlike.
Ali …
Ma koliko šutili o tome, percepcija Islama među kršćanima naravno izaziva više pažnje, jer sami prakticirajući muslimani (i njihovi pomodni podrepci) apostrofiraju različitost. Tradiciji sklonije muslimanke oblače se prepoznatljivo, drukčije, i naravno time šalju poruku svoje različitosti, koju počesto nose sa vidnim, gotovo prkosnim - a zapravo ničim izazvanim - inatom.
(Puno sam takvih očiju vidio... Puno.)

Mnogi islamski vjernici u Bosni često i u mješovitim društvima "niotkud" spominju religiju, obrede i vjerske priče, tjelesnu čistoću, moral, i u razgovoru često koriste naučene fraze i poštapalice na Arapskom, ma kako nerazumljive (ili jednsotavno suvišne) bile drugima. Uz samo inzistiranje na različitosti, takvo ponašanje postavlja i očekivanje; postaje mjerilo. U svakodnevici pak, poznajem vrlo malo ljudi, koji stvarno ispunjavaju standarde, o kojima tako rado i gorljivo govore... Naravno, raskorak je očit objema stranama, i poput trna se uvlači pod kožu, gdje ga onda počinjemo prešućivati - korektnosti radi...

Kad tome dodam iritantno preglasan (i duhu religije suprotan) ezan sa ponekih minareta u mjestima koja dobro poznajem diljem Bosne; kad dodam džamijske odbore u kojima bez pogovora same zajednice sjede persone lokalnih polusvjetova - zapitam se...
Kad tome dodam efendiju, koji se odazove na poziv na ritualnu večeru u dom mješovite veze, pa sa vrata komentira kako je mješovita veza „u svakoj vjeri smrtni grijeh“ pa ipak sjedne, spokojno, izdašno i mljackavo jesti; kad isti taj efendija odbije podučavati dečkića u školi vjeronauk, jer malac "nema muslimansko ime"… - dolazim do tkiva suživota, koji ipak uglavnom funkcionira slijedom međusobnog, podozrivog ignoriranja ili minimalizma interakcija među grupama.

Posramljen napadima nekorektnosti i cinizma, pogledam preko stola svoju Prvozakonitu, gricnem bajramske baklave i dam si truda, odgledati predbajramski program sa dokumentarcem o Mekki, Muhamedu, islamskoj arhitekturi i znanosti. Nakon pola sata, strpljenje me izdaje - dio naziva rituala ili opisa osjećaja jednostavno ne razumijem, jer se koriste isključivo izvorno, na arapskom, "insajderski", a bez smislenog pojašnjenja ili prijevoda na jezik, koji prati emisiju.
Naravno, (potaknut oraškim efendijom i švicarskim referendumom)osjećam se tematski isključeno; naravno inače vrijednu emisiju doživljavam kao mantričnu medijsku slatkorječivost za isključivo internu upotrebu jedne grupe, koja se očito ni sama ne želi predstaviti i pojasniti svijetu različitosti.
Klišee, ukoliko to i jesu, nalazim potvrđene i, dapače, namjenski njegovane, a samim time svoje nastojanje razumijevanja i približavanja osjećam uzaludnim, bezvrijednim i naivnim. U zajedničkom prostoru i vremenu, osjećam se manipuliran u nelagodu zbog vlastite percepcije ponuđenog.

I što ostaje …?
Kako sa raspelima, tako i sa minaretima meni ostaje zbunjenost, i after – taste tematske zavale.
Svima nama, kršćanskim starosjediocima na Euro – otoku, valja dobro odvagnuti "trapulu" europske integracije, vjerske slobode, kulturnog identiteta sa jedne strane, ali i "zavalu", u ime zatečene političke korektnosti ili nametnutog lažnog obzira ("ma de ba") ne smjeti inzistirati na vlastitom očekivanju domaćina, koji svoj dom, svoje običaje, ali i svoje limite tolerancije u dobroj vjeri nudi drugima .
Valja nam, možda, svima zaroniti glavu u hladnu vodu i početi razlikovati maliciozne agitatore na zvonicima i minaretima (ili po blogovima) od istinskih, samozatajnih ali autoritetom djela prisutnih vjernika, sa kojima smo u istom čamcu, na istom brdu, pod istim krovom i sa istim vjerovanjem…
Ma koliko nesagledivo dug bio, ovaj put, jedini mogući, počinje sa famoznim prvim korakom - sa obje strane …






- 08:26 - Stisni pa pisni (23) - Papirni istisak - #

< prosinac, 2009 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic