29.10.2007., ponedjeljak

Mujo kuje mlazne avione, ili - Trabanti i mlažnjaci

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Prije dvije godine, u posjeti majci u Njemačkoj, poslije ručka otišli smo prošetati do Elbe. Moje čuđenje gužvi na inače pustoj obali uskoro je nestalo - na tri "šlepe", polako su prema Hamburgu prošle tri ogromne - ogromne !!! - komponente trupa prvog prototipa Airbusa 380.
U jednom trenu, prošla mi je kroz glavu i slatkogorka tugoradost vlastitog porijekla izmiješanog (da, dio mene jest ponosan i na gene germanske), i sjećanje na brektanje dvotaktnog "Trabanta" na kaldrmi na tom istom mjestu, dok sam bio gimnazijalac u DDR-u, i nedosanjani san vlastite profesije na neki način povezane s avijacijom, i posprdno-melankolično samosažalna jugodobna uzrečica "Mujo kuje mlazne avione"...
I sjetih se još maminog strica Herrmanna, koji je um i zdravlje ostavio radeći u razvojnom odjelu Junkersa u Dessau-u.

Kad god odem u Wittenberg, gdje sam živio kao pubertetlija u vrijeme Istočne Njemačke, u glavi mi se miješa jal na Moju Generaciju s kraja Juge, po Kulušićima i Lapovima, dok sam ja izvoljevao biciklom morati u pet ujutro po snijegu ići na dobrovoljni tvornički rad četvrtkom. Miješa mi se sjećanje na maminog oca, pravi kliše Nijemca, i na mog lepršavog oca Vlaja. Te se sam sebi čudim u nastanku i opstanku. Ali, ovo nije o tome...

Dakle, Mujo, mlazni avioni; Trabant, vozilo sprdnje. A ljudi moji, ne znate vi, da me mater 1984. prijavila na listu čekanja za "Trabanta". Birati nisi mogao niti boju, a čekalo se i ufalo desetak godina na isporuku.
Nisam ga naravno nikad dobio; propao DDR, a ja em pobjegao pred ujedinjenjem, em u rat uletih...
Ali, nije ovo nije snatrenje o "Trabantu" - on će tek dobiti poseban post. (BTW, Mujo i dan-danas kuje, pa i nedjeljom ujutro. Čujem ga.)
Ovo je o srazu politike, usuda, tehnologije i imagea. Imidža. Imiđa.

NIsam pojma imao do internetskog žeđotažja da je DDR razvio konkurentan mlazni avion, ljudi moji.
/Od vas kojima je sad definitivno dosta posta, na ovom se mjestu opraštam; uskoro ću o vjerovanju kako je žensko dupe božanstvo; o zabludama supruga-dočasnika te o "egoističnoj" bivšoj kolegici. Te o "Trabantu" i nudističkom propitivanju pubertetske biseksualnosti. Možda. zubo /

Uglavnom, dok ostaje dilema, je li u modernoj medicini etično koristiti spoznaje iz nacističkih konc-logora, te kako gledati CIA-u u kontekstu njezinog stvaranja znanjem "aboliranih" oficira GESTAPO-a, ja se sebi smješkam.
Jer dok sam se volonterski podavao tvorničkom radu na traci, sadnji poliluka i ubiranju kupusa na poljima DDR-a, pojma nisam imao o povijesnim kontinuitetima intelekta; predmnijevao sam, da je "Trabant" odraz dometa, te da ću ga jednog dana imati, kao i teve u boji. Bio sam srećušan, posebno, kad bi me Uta pogledala.

I sad, nedavno, saznajem... (pazi sad!) Devetstotridesetih, konstruirano je ono, što danas "Boeing" novodobno ekstatično zove "Blended Wing Design"; avion druge poloviće 21. stoljeća.
'Devetstočetrdesetih, Junkers je razvio i u nebo podigao JU 287 - šest mlaznih motora, negativni kut krila... Beštija!
Idu dalje tada; planiraju razvoj civilnog, putničkog mlažnjaka za promet nebom "Velike Njemačke" nakon pobjede.
No, ne pobijede; dođu Baćuške na istok Njemačke. Zastor, željezni, komada jedan.
/U DDR-u se o tom periodu nije u školi učilo, sve do ruskog "oslobođenja"./

Slijedom dekreta i odluka sovjetskog vijeća ministara, dio inženjera, aviona i opreme kao tzv. "reparacija" u vagonima se odvozi u SSSR.
Inž. Brunolf Baade za Ruse mora temeljem Odluke Politbiroa SSSR-a 874-366 sg od 17.4.1946. konstruirati mlažnjak.
Razvija temeljem znanja o Ju 287 i - u međuvremenu sovjetskog intelektualnog vlasništva - bombardera "150".

Godina 1954. (Zgrada, u kojoj moja majka danas živi, tada je stara dvadeset godina; djed se odavno vratio iz zarobljeništva u Rusiji; Hitleru je zahvalan na predratnom kreditu za kuću; moj otac još niti ne zna da moja mater postoji. Saznat će '58...
Iz SSSR-a se u istočnu Njemačku sa prisilnog rada 1954. vraća konstruktor Baade.
Dessau više nije prijestolnica avio-industrije i Bauhausa; tek je sivi gradić blizu Torgaua, gdje su se spojile sovjetske i zapadne snage alijanse. U sovjetskoj zoni, bladi hel.
Trabant, kaldrma, fasade koje će u originalu dočekati Ujedinjenje.

Baadea stavljaju na državni projekt DDR-a, koji predviđa proizvodnju putničkog mlažnjaka srednjeg doleta.
Potencijalno tržište - od Argentine do SSSR-a.
Sovjeti zadrže dokumentaciju; Baade crta ponovno.
Slijedom vojnog "150" kojeg je nacrtao u SSSR-u, rađa se prvi njemački putnički mlažnjak, "152/1".
Tehnologija nastaje uspješno; boljke istoka su opipljivije - manjak materijala, katastrofična organizacija. Proizvodnja prototipa je otežana.

"Convair" i "Caravella" poletjeli su 1959., deset godina nakon prvog civilnog mlažnjaka "Comet".
DDR otprilike istovremeno međunarodno predstavlja relativno konkurentan "152", razvijen u tehnološkoj izolaciji istočnog bloka.
(Nije se vodio pod "Junkers", jer su se u DDR-u ženirali tradicije povezive s nacizmom, i katarzično ju zvali "trulozapadnom"...)
Uglavnom, danas tupasto izgledajući visokokrilac sa duplim gondolama pod krilima, pedesetak sjedišta. Motori - ponosni "Pirna 014"; DDR-ov nastavak naci-tehnologije.
(Mujo je, uz svu moju ljubav, tih dana uglavnom pek'o rakiju i rez'o drva za zimu.
Mlazne je avione kasnije kovao, vjerujem.)
No...

SSSR ima vlastitu proizvodnju, pod krvlju i suzama okrenutu ka izvozu u socijalističke zemlje.
Zapad... Zapad je Zapad, baš kao i tada.
/Kasnije će se sličan usud geopolitički desiti SFRJ; ostat će između "blokova" u polit-tektonskom kretanju.../
Politbiro DDR-a uviđa za'eb; odlučuje o obustavi projekta, iako dopušta okončanje, pa čak i naivnu nadu malog razvojnog tima u nastavak.

4.3. 1959, posada sajamskog prototipa sjeda u kokpit sa tek tridesetak sati ukupnig iskustva na mlažnjacima. Trebaju zadiviti posjetitelje i komercijalno plasirati tadašnji high-tech zum Wohle des Volkes.
Plasraju ga nepuni sat kasnije. U struci, CFIT - Controlled Flight Into Terrain. Pad.
Bez konkluzivnog nalaza tadašnje komisije, špekulacije idu od zavjere tajnih službi konkurentskih zemalja i svrhe u olupini pronađenog magneta koji nije pripadao avionu, preko greške u napajanju turbina gorivom do ljudske pogreške nedovoljno obučenih pilota.

Brunolf Baade.
Ludicni konstruktor postao je voditelj sumornog, nespektakularnog dijela mog nesuđenog faksa, TU Dresden. Umro šezdeset i neke.
"152" - nekoliko proizvedeno; samo jedan trup donekle očuvan; trenutno u obnovi za muzejsku izložbu.

I tako.
Stojim dakle prije par godina na pješčanom puteljku uz Elbu. Građanin (i) Njemačke, one "zapadne" u međuvremenu wink, one, čiji državljani smiju posjedovati putovnicu.
/A uopće se ne podrazumijeva, ljudi moji. Prebrzo zaboravljeno.../
Gledam ogromne "cilindre" trupa 380-ice.
I mislim si... Wow!
Još da ugledam srednjoškolsku ljubav, Utu... No, bilo bi previše...
dead

P.S.
Ako je itko imao živaca, dočitati se do ovdje, a zanima ga još malo više o mlaznom proizvodu iz zemlje "Trabanta" i moje majke... :
http://www.skybrid-ev.de/152/152.htm.


- 20:11 - Stisni pa pisni (2) - Papirni istisak - #

< listopad, 2007 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic