Dinajina svijest o pokretu

ponedjeljak, 23.04.2018.

Univerzum uma...





U apstrakciji misaonih slika vidim prelamanje svijesti i podsvjeti… prisjećam se poruke ispisane na vratima Pitijina hrama…proročica je znala istinu za kojom mi danas tragamo…

Čovječe upoznaj sebe… imperativ koji slijedim… tragam za iskonom bića… za draguljem svijesti… za bjelinom duše koja se krije u nepoznanicama...

Susrećem je često u snovima dijamantnu, prozirnu, nestvarnu ali postojeću vladaricu vremena, stvoriteljicu kristalnih odaja u dubinama svijesti. Mislila sam da su moje misli slične zvjezdanom prahu, a onda pročitah poetičnu misao o mislima u knjizi o neurofizilogiji mozga i spoznah zabludu u kojoj sam živjela. Pokušah osjetiti napisano, pokušah doživjeti lepršanje leptirovih krila u kristalnoj rešetki od koje sam stvorena. Prošetah tim blještećim beskrajem i osjetih prelamanje svjetla u kristalima svijesti, osjetih snagu i čudesno sjedinjenje materije i energije u ovo što nazivamo ljudsko biće, u ovo što sam ja, što si ti, mi, vi, oni.

Pitam se što znači riječ bezdušnost… kako odgovoriti na pitanje… gdje ti je duša?...

Pitanje se prelama u prizmi svjesnosti i razlijeva kognitivnim umom… spoznaja, to prokletsvo s kojim smo rođeni krije odgovor u nedohvatnim širinama djelovanja mozga… u utjelovljenom umu… u nutarnjem svemiru neuroni titraju među sinapsama kao letiri među cvjetovima… poetična slika nutrine… iluzija sanjane istine…

Krije li se odgovor u bezglasju mozgovnog stanićja… u tišini iza čela iz koje se razliježu osjećanja tankoćutne osjetilnosti…

što je duša?... muk gluhog kola plešućih struna?… tkivo svemirskih razmjera utjelovljeno u skućenost zemaljskog tijela?...
gdje se krije duša svjetlost?... postoji li duša tmine?... ima li ljubav dušu?

Prisjećam se odgovora neurofiziologa Wolfa Signera… istraživao sam djelovanje mozga… na tom putu nisam pronašao sjedište duše… djelovanje duše spada u metafizičke procese… u tihovanju neobjašnjivih procesa koji izazivaju znatiželju i čuđenje… u njeno postojanje jednostavno moramo vjerovati… za sada…

"Umijeće svakodnevnog pokreta" Dijana Jelčić, Kapitol, Zagreb, 2006.
pogl. "Utjelovljeni um"str, 55.




Univerzum uma

Oznake: univerzum uma, umijeće svakodnevnog pokreta

- 07:07 - Komentari (9) - Isprintaj - #

nedjelja, 21.01.2018.

Moć emocionalnog uma...





Svijet je otvoren i velik. Tu ispred našeg prozora je njegov početak, a njegov kraj je negdje u nama, u mojim i tvojim mislima, željama i snovima. Svaki čovjek nosi, kao Atlas, cijeli nebeski svod na ramenima, a svoje breme nosi u duši.





Odlučni trenutak u potrazi za izgubljenim nutarnjim mirom je bila dijagnoza "hiperfunkcija štitnjače". Početak je uvijek težak, javlja se nesigurnost, bijes kada pokušaj ne uspije, strah od nepoznatih osjećaja koje obavezno prate svaku promjenu. Shvatila sam da sam stranac u tijelu, da postojim s njim, ali ne u njemu.

Moja nutarnja dinamična ravnoteža je bila poremećena. Došlo je do nesklada u ritmu disanja i rada srca, govor više nije imao moj ritam, nisam više mogla utjecati na osjećaje. Plakala sam bez razloga, napadi nekontroliranog bijesa su se množili, neobjašnjiv strah me je progonio. Osjećala sam te promjene i shvatala da se nagomilava nešto do tad nepoznato u meni, nešto što se širi i vlada mojim tijelom.
Prošle su, godine tog "neznanja", a ja sam makinalno, uporno djelovala, trošeći pri tome suviše energije. Nesvjesna svog nesvrsishodnog korištenja tijelom, naprezala sam ga, dok se ono nije počelo odupirati. Izgubila sam desetak kila, počeo mi je slabiti vid, očni kapci oticati. Dobila sam podočnjake.

Tada sam otišla lječniku. Dijagnoza, početak Bazadovljeve bolesti i šok terapija ljekovima. Nakon par razgovora s lječnikom i njegove potvrde da štitnjača, svojim prekomjernim radom, odgovara na tjelesne neuravnoteženosti koje mogu biti izazvane šokom, neprerađenom stresnom situacijom, emocinalnim gubitkom, dakle situacijama koje smo već skoro i zaboravili, ali čiji su tragovi ostali u podsvjesti.

Počela sam se vraćati mislima u prošlost i tražiti uzroke. Prisjećala sam se trenutaka tuge, ponovo preživljavala one povezane sa strahom, bijesom, šokom. Takvih situacija ima mnogo, mi ih naizgled zaboravljamo, dok one ostaju dio nas kao ožiljci u nesvjesnom dijelu pamćenja. Počela sam svjesno razmišljati o narušenom skladu nutarnjeg prostora i osjetila nesklad u osobnom ritmu. Potražila sam skriveni uzrok, onu slijepu točku iz koje se taj nesklad širi. Stvorivši misaonu sliku tijela počela sam živjeti u njemu. Kontemplacija, misaono promatranje me je uvelo u dubinu sjećanja u dio onoga što sam vjerovala da je zauvjek zaboravljeno.





Sjetila sam se ponovo trenutaka u kojem sam izgubila dah, dobila lupanje srca, histeričan napad plača, a onda je u meni zavladala tišina. Jedno mjesto u mom emocionalnom umu je zauvjek ostalo prazno. Vijest o nesreći, iznenadni gubitak prijateljice, je šok koji je zauzeo mjesto u mojoj podsvjesti i narušio sklad u djelovanju tijela.

Očima kontemplacije odvrtih još jednom film tog davnog trenutka. Osjetila sam lupanje srca, ponestalo mi je daha što se pretvorilo u beskrajni osjećaj tuge koji sam tad mogla svjesno proživjeti i doista osjetiti. Dozvolila sam tom osjećaju da zavlada razumom, a onda sam se, svjesna vremena koje je prošlo, oprostila od prijateljice i njena slika je zauzela mjesto slijepe točke u mom sjećanju.
Energiju svjesne spoznaje, koja se, tom promjenom, oslobodila, sam počela misaono usmjeravati. Ritam disanja se usklađivao s ritmom mog srca i govora. Tijelo i duša su bili spremni za promjene. Odlučila sam se drugačije služiti tijelom, počela sam izvoditi svakodnevne poslove zbog pokreta, a ne više zbog radnji koje sam činila. Stajala sam izvan života, pričinjalo mi se da lebdim u vakumu i da se planet na kojem sam rođena sve više udaljava od mene. Stani čvrsto na zemlju i pokušaj osjetiti sve svoje nedostatke, spoznati sve svoje praznine, budi samokritična je misao koja je postala moto moga života.
Izraziti sam dešnjak, dakle lijeva strana moga mozga je dominantnija od desne. Pokušala sam u svakodnevne pokrete uključiti lijevu stranu tijela. Već kod jutarnje toalete sam prala zube lijevom rukom, pokušavala se šminkati sa obe, kod sjedanja i ustajanja koristiti obe noge, paziti da ne stojim samo na desnoj nozi, itd. Nakon izvjesnog vremena sam odlučila jedan cijeli dan, svjesno, raditi samo ljevom rukom, dok je desna dobila svoj zasluženi odmor. Za izvođenje pokreta, slabijom, lijevom rukom, potrebna je potpuna usredotočenost na pokret od njegovog početka do kraja.

Bilo je teško, ali uspjelo je. Usmjeravala sam misli u ugodu sjećanja, vraćala se u djetinjstvo, lutala parkom prvih sastanaka, ponavljala poeziju, slušala muziku, brojala zvijezde u uvali djetinjstva i pokreti su postajali djetinje laki. Počela sam, ponovo, osjećati širinu prostora, koji sam nesvijesno bila smanjila na najmanju mjeru. Osjetila sam ponovo pokrete rebara i kralježnice, stabilnost zdelice i snagu mišića njenog dna, a disanjem, pri govoru, produžavala dah. Svijest o tijelu, duši i pokretu je postajala skladan prostor pun moga prirodnog, zdravog ritma.

"Umijeće svakodnevnog pokreta" Dijana Jelčić, Kapitol, Zagreb, 2006.

poglavlje "Pledoaje emotivnom umu", str, 73




Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta, pledoaje emotivnom umu

- 17:57 - Komentari (15) - Isprintaj - #

srijeda, 20.12.2017.

Želim vam vrijeme...




Nekada, dok gledam svoj termin- kalendar, čini mi se kako živim nečije tuđe vrijeme, da prilagođavam moj životni ritam pacijentima koji dolaze i odlaze. Ja ostajem i osuđena na čekanje slijedećeg pacijenta ponekad izgubim osjećaj vremena u sebi. Tada prisilim misli povratku u vrijeme, u trenutak u kojem trajem i onda doista osjećam njegov miris i čujem nečujni romor njegovog postojanja u meni.
Nijemi ples njegovih nevidljivih ćelija budi osjećaj sigurnosti u meni. Tada se sjetim želje koju mi je mama, dok sam bila dijete, šaputala prije spavanja.

Želim ti vrijeme,
Želim ti sve vrline svijeta.
Želim ti ono što mnogi nemaju,
Želim ti vrijeme veselja i sreće,
vrijeme smijeha, vrijeme tvojih snova i misli,
želim ti toliko vremena da ga možeš i drugima poklanjati.
Želim ti vrijeme u kojem nećeš morati žuriti i trčati
nego vrijeme zadovoljstva i mira, ne vrijeme koje ćeš gubiti,
nego vrijeme koje ćeš imati u izobilju za čuđenje i povjerenje
i u kojem nikada nećeš morati gledati na sat,
vrijeme za skidanje zvijezda, vrijeme rasta i sazrijevanja.
Želim ti vrijeme nade u kojoj će se ljubav u tebi rađati,
vrijeme u kojem ćeš sretati samu sebe i u svakom danu i svakom satu
osjećati sreću i vrijeme u kojem ćeš drugima opraštati.
Želim ti vrijeme u kojem ćeš uistinu živjeti.


Tu sam pjesmicu stavila na početak knjige Umijeće svakodnevnog pokreta a prvo poglavlje nazvala

Vrijeme rasta i sazrijevanja.




Velika gala predstava....

Prisjećam se promocije u knjižnici Bogdan Ogrizović u Zagrebu. Prijatelji su se okupili. Knjiga "Umijeće svakodnevnog pokreta" je stajala za prodaju, a promotori Vlasta Knezović i Miroslav Međimorec su govorili o razlogu i cilju pisanja te knjige. Ja sam uzbuđena promatrala reakcije tijela kod slušaoca i spoznala da oni u suštini žele promjene, ali zatečeni trenutkom nisu znali što treba učiniti.
Danas mi je jasno da je ta večer bila napad na njihov emotivni um i da je dio njih sukobljen s nerazumijevanjem ideje odustao od pokušaja čitanja knjige.
Sposobnost koju ja nazivam umijeće pokreta je kao svileni veo utkana u vašu samosvijest, ona se isprepliće sa našim osjetilima, postaje misao o njima pa iz nje izrastaju naši osjećaji.
Ustaljenih, stereotipnih vježbi za ostvarivanje umijeća pokreta nema. Ideje koje vam predložem su samo putokaz ka vašem umijeću. Osnova svega je svijest o vašem tijelu i pokretu koji proizlazi iz vaših osjećaja, želja i htijenja.

Balerine i plesači moraju uvježbavati pokret jer je on koreografiran od nekoga drugoga i to po tekstu napisanog od nekoga trećega, muzici nekog četvrtog.
Koreografija vašeg svakodnevnog pokreta mora biti vaše djelo, jer vaš pokret je neponovljiv u tuđem tijelu, on proizlazi iz vašeg ritma i simfonije vaših struna. Nitko osim vas nemože znati kako se osjećate u trenu donošenja odluke za pokret, pa bilo to samo češkanje nosa ili stajanje u redu za kruh.

Zamislite prodavaonicu kruha. Stojite nemirni iza onih koji su stali u red prije vas, pogledavate na sat i čini vam se da vrijeme juri, a vi ga tako uzaludno trošite jer oni ispred vas neodlučno biraju koji kruh će kupiti.
Pokret je vaše vrijeme, zaustavite ga u mislima, pokušajte na tren uistinu postati živuća statua u pokretu.



Sjetite se statue Dorifora, Polikletovog kopljonoše. U mislima postavite tijelo u sličan položaj. Unutarnja i vanjska ravnoteža će se uskladiti i vaše će tijelo izgubiti težinu, a vi ćete za druge neprimjetljivo moći izvoditi misaone pokrete i zaustaviti tijek vremena.



A onda postanite Hermes, vjesnik bogova i bog putnika. On je na svojim stopalima imao krila da bi bio brži od vjetra vjetar sam. Ili budite za trenutak Neptun, bog mora, osjetite snagu beskrajnih dubina, neka vam se pričini da vas asfaltom nosi neka tajnovita oceanska vila.


Na horizontu snova, tamo gdje želje razbijaju tišinu
neka zalutala barka
spusti jedra na pješćanom žalu vjerovanja.
Ruke mjesečine raspletoše kose
anđeoskog sjaja, a
nebesko glazbalo dotknuto Neptunovom rukom
zatreperi simfonijom mora.

Osluškujem zov morskih dubina,
osjećam se kao oceanska vila
treperava, snena, lepršava
nošena lakoćom unutarnjih sila.



Evo malo mog nekadašnjeg poetičnog kiča neka vam osmisli lakoću koračanja. Svaki novi korak do kruha izvodite u usporenom tempu, podignite polako nogu savijajući je u koljenu i podižite svjesno stopalo u skočnom zglobu, a onda je ispružajte polako, najpolaganije što možete spuštajući prvo petu na pod, ali u istom trenu prenesite cijelo tijelo na tu stranu. Noga koja je ostala iza vas u istom trenu podiže petu i vi rastete ka stropu. Pri podizanju noge udahnite duboko, a pri njenom spuštanju na pod izdahnite jednako dugo uvlačeći pupak u trbušnu šupljinu.
Ako svjesno izvedete taj pokret osjetit ćete sve njegove faze, njegov početak trajanje i kraj, trenutak pokreta od tri sekunde, treptaj oka će vam se učiniti mnogo duljim. Zaustavivši pokretom brzinu tijeka vremena više nećete misliti na njegovu prolaznost, počet ćete ga osjećati u sebi, postat ćete uistinu gospodarom svog trenutka.

Želim vam vrijeme...

Dijana Jelčić... Umijeće svakodnevnog pokreta, 2006...




neke fotke posudih se neta

Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 17:17 - Komentari (10) - Isprintaj - #

utorak, 19.12.2017.

Kaleidoskop sjećanja...



"Ja sam točka univerzuma, mene prožima svijet, i ja sam u sebi nosim čitav svijet",
reče Montaigne, prije nego li je filozofskom misli zavladao Deskartesov dualizam i odvojio čovjekovu dušu od tijela. Montaigne je, vjerujući u čudesno prostranstvo svoga uma, prikazao čovjeka upravo onako kako ga mi sami danas ponovo pokušavamo spoznati.




Osjetiti da tijelo živi u našoj svijesti je proces inicijacije u više sfere postojanja, u paralelne razine univerzuma uma, u vrtlog kristalnog vretena vječnosti. Doživjeti tijelo kao lepršavu kuglu u kojoj titra energija i sjedinjuje se u zagrljaj s materijom, u zagrljaj iz kojeg izranjaju kristali našeg misaono- osjetilno- osjećajnog svemira je spoznaja ljubičastog praskozorja samosvijesti. Kaleidoskop u kojem iskri i prelama naše nutarnje svjetlo. Stvaranje misaonih slika, vizualizacija tog procesa je jedan od najboljih puteva ka spoznaji mnogodimenzionalnosti kozmosa uma.

Otac, sin i duh sveti, Sveto Trojstvo je nedodirljiva istina u koju jednostavno vjerujemo.

Ja, moje tijelo i svijet u kojem živim, trojstvo svijesti, moć utjelovljenog uma. Treba ga oživjeti, pokloniti mu lica i s njima stupiti u nutarnji dijalog. Ne volim suhoparne tekstove o univerzumu ljudskog uma, jer to je najpoetičniji dio velikog kozmosa, zato kada pišem o doživlaju tog tajanstvenog entiteta našeg postojanja služim se izričajem osjećanja osjećaja.

Ja, moje tijelo i svijet u kojemu živim, vječno trojstvo svakodnevice, prostranstvo sna koje teži buđenju, postavlja pred nas, svaki dan iznova, temeljna pitanja:

Što je to," ja"; Što je to "moje tijelo"; Što to čini «svijet u kojemu živim»?

Poželjela sam saznati istinu... upitah mudrace na obodu uma kakva je razlika između memorije srca i sjećanja...

Smijali su se i šapnuše mi...
Vrata srca se otvaraju iz nutra...

Tko ih otvara upitah... čuvar na dverima sjećanja... tko je čuvar... osjećanje osjećaja, srce pamti emocije... čuvar zatvara vrata kada postanu bolne... nedozvoljava entropiju, zgušnjavanje neugode...
Tko sam ja u toj priči... Otvori vrata srca pa češ saznati...

Zaronih u svjesno u dubinu, dotaknuh lednicu... podsvijest je podmuklo čekala... zaroni dublje, u onaj dio gdje ostaju samo tužna sjećanja...

Taj dio mi je nedohvatan... to je skrivena stvarnost... ogleda se iza zrcala svijesti... lebdi nad bezdanom nepostojanja...

Zaroni, glas istine je bi moćan... zaronih... probijah se kroz velove oceana zaborava... počele su se otvarati školjke tugaljivih uspomena... umirale su ostavljajući svoje suze kao znamen buđenja mene u meni prognanici iz svijeta lijepih događanja...

Da to sam bila ja u vrtlogu vremena koje nazvah olujom ruža... vrijeme dugačkih sjena prošlosti... sjene su bile nemilosrdne... pobjegla sam... dozvolila srcu da diše... i spoznala, svijet u kojem živim je prostor u kojem dišem, sanjam, spavam… prostor u kojem odlučih živjeti ljubav…

Sveto trojstvo i trojstvo sijesti je san koji budni sanjamo. Trenutak u kojem se zrcali prošlost i sanja budućnost. Sjećanja utkana u genom, u kaleidoskop trajanja, u prelamanje svjetla nad svjetlima u prizmi spoznaje.

Grlim sunčanu zraku i postajem djelić svemira, nezaustavljivi titraj tkiva života.

A život je san.


"Umijeće svakodnevnog pokreta" Dijana Jelčić, Kapitol, Zagreb, 2006.
poglavlje "Izlog snova" str, 37.
poglavlje "Utjelovljeni um" str, 55.





fotografije posuđene s neta.

Oznake: univerzum uma, umijeće svakodnevnog pokreta

- 07:07 - Komentari (11) - Isprintaj - #

četvrtak, 23.11.2017.

Božanska sveprisutnost...



( događalo se krajem prošlog i početkom ovog milenija, otvorih kutiju sa zapisima i isječcima novina iz tog vremena. U Švicarskoj smo čitali i pisali za Hrvatski mjesečnjak LIBRA... evo jednog, u lipnju 2003 objavljenog teksta isprepletenog u knjigu "Umijeće svakodnevnog pokreta"... istovremeno su ti tekstovi bili objavljivani na internet portalu croatia. ch... )






U drhtaju tijela osjećam titraje struna. Sveprisutnost vječnosti se ubrizgala u htijenje. Nedokaziva postojanost nedimenzionalnih niti u mnogoprotežnosti metafizike uma. Nečujne, one skladaju valcer univerzuma. Čuju ga samo zvijezde.

Na sjevernom nebu plešu Plejade. Atlasove kćeri dokazuju istinitost hipoteze darujući iskričavi sjaj zimskim noćima.

Čovječe ne hodaj malen ispod zvijezda, tihuješ stih. Divno je voljeti te na balu zlaćanog praha. Tvoja misaonost, izronjena iz tkiva snovitosti, zaustavlja vrijeme, stvara pomak u trenutku, osvjetljava puteve prapostanka. Osjećam kovitlanje u čeonom režnju, titraje u osjećajnom labirintu, tihovanje Minotaura u središtu uma, sveprisutnost porijekla u svakom djeliću tijela.

Utjelovljeno smo svjedočanstvo, mi nismo čvrsta materija, sve u nama i oko nas je energija. Ona nikada ne nestaje, samo mjenja oblike.
Svi smo mi od istih struna satkani. Sve što je bilo krije se negdje u nedohvatnim daljinama. Zrcalimo se u svemiru, kao što se on ogleda u nama.

Ćutim nemir u sivoj tvari koja život znači. Pročitano se slijeva u vizije vrtloženja eona, tisućljeća, stoljeća. Vidim nas na istim stazama kojima koračahu Bogovi. Stvarali smo legende, zapisivali događanja, otkrivali tajne kozmičkih zakona.

Ipak, nešto nam je ostalo nedohvatljivo. Božanska moć, besmrtnost je nedodirljiva, neostvariva za nas. U prividu blješti homersko vrijeme. Promatram kvantizaciju i teleportaciju, nestajanje i nastajanje silueta svetosti. Gledam naše rađanje i izrastanje u čovjeka sa šifrom gordosti u svijesti i znamenom ljubavi u srcu.

To smo mi iznjedreni iz kaosa, sa genima Boga spušteni na plavi planet da postanemo stvoritelji svog prostora i vremena.

Jesmo li u tome uspjeli?

Dok Plejade, iznjedrene iz lux primusa, plešući valcer svemira stvaraju idilu ove zimske noći, mi u našem prostor- vremenu plešemo ponoćni tango.

Osjećam, uspjeli smo.

Dijana Jelčić



Oznake: Libra, croatia. ch, umijeće svakodnevnog pokreta

- 07:07 - Komentari (14) - Isprintaj - #

srijeda, 08.11.2017.

Carstvo pune zrelosti...




Pokret nastaje u glavi, a ne u mišićima pa šireći se tijelom stvara prostor našeg djelovanja. On je u isto vrijeme i jedan od oblika našeg emocionalnog izražavanja, pokazatelj onog najintimnijeg u nama, naše osjećajnosti.
Misli o pokretu su se godinama, u mojoj glavi, pretvarale u misaone slike o njegovom umjeću. Pokret je nastajao u mojoj glavi, širio se mojim tijelom prelazio u slike vala, spirale, vjetra, kiše, nekad je bio sniježna oluja ili tek pahuljica snijega. Umjesto da ga crtam ja sam pisala o njemu. Misli o umijeću pokreta nemaju kraja, one su izvor iz kojeg uvijek iznova nastaje nova pokretna slika. Napisani tekstovi su se gomilali, svaka nova misaona slika je uzburkavala u meni bujicu novih misli o njoj. Pretvarala sam pokret u poeziju, u ono snažno i lijepo što djeluje na osjećaje, što budi maštu, oblikuje snove koje sam počela budna sanjati. San o umijeću svakodnevnog pokreta je postajao poezija mojih misli.

Taj san želim podijeliti s čitaocem.

Pokušat ću opisati, svjesni proces nastajanja pokreta, naglasiti važnost svjesne spoznaje njegovog početka, tijeka, trajanja i njegovog kraja, jer jedino tako spoznat i izveden pokret postaje umijeće, a radnja koju pri tome izvodimo njegov rezultat. Ako ste arhitekt, graditelj mostova, ekonomist ili pravnik, ako je vama neko drugo područje bliže od poezije, onda pokušajte moje misli prevesti na vaš emocionalni jezik.






Danas, u carstvu pune zrelosti, dočitavam davno napisanu knjigu "Umijeće svakodnevnog pokreta"... Prisjećam se djetinjstva, zamišljam ušla sam u Alicin svijet iza zrcala svijesti. Misao je materijalizirani osjećaj, njome osviješćujem svijet čujnosti i ćulnosti. Vidim misao na izvoru sna. Misaona slika sviće jutrom i buja snagom preobražavanja trenutka u vječnost. Tu u svijetu zrcala otkrivam prostranstva istinskog postojanja, prepoznajem ono, do sad, neviđeno. Iza spuštenih trepavica vidim, po prvi put i svoje oči kojima, do ovog trenutka, vidjeh sve osim njih samih. Moj utjelovljeni um, satkan od sitnih struna, treperi na tragu nutarnjeg svjetla.

Prepoznajem tugu, strah i bol u jednom zatamnjenom, zrcalu. Iz drugog mi se smješi sreća. U svjetlucavom prahu se kovitla bujica misli. Misaona prašina se širi prostranstvima uma i sve u meni mi postaje blisko i istinski moje. Vidim krater iz kojeg, kao lava, sukljala životna energija, ostavlja za sobom blještavi trag prošlosti, prelazi u različite geometrijske oblike. U vrtloženju kristalnog ikosaedera naslućujem sjene zaboravljenih strahova, neisplakanih tuga i neproživljenih sreća.

Kao da sam otvorila Pandorinu kutiju kroz labirint zrcala poletješe svi moji davno zatomljeni osjećaji i isprepletoše se sa strunama uma. Izrazi njegovih lica se mjenjaju. Vidjeh suze, grčevito stiskanje usnica, treperenje očiju, boranje čela i onda odjednom osmjeh na jednom jedinom preostalom licu, u kojem prepoznah sebe.

U tom trenu osjetih stvarno postojanje u toj vječno nastajućoj materiji koju nazivam tijelo. Osjetivši da tijelo postoji u mojoj svijesti stvorih si misaonu sliku utjelovljenog uma.

Svijest je pučina oceana, izvor samosvijesti se krije u njegovim dubinama, često zatomljen u podsvjesti. Tragala sam za vrelom svjesne spoznaje. Tražila ga među „bisernicama“ koje su se slagale u utjelovljenom umu. Jedna sedefna školjka, još uvijek neotvorena, je čekala na moju misao, kao na ronioca perli koji će otkriti ljepotu njenog skrivenog blaga.

Zaronih u more "onog" podsvjesnog u sebi. Misao dotaknu sedef i u unutrašnjosti, tajnom obavijenog zaborava, zasja biser bitka, zatomljeni izvor ljubavi. To je jedan od puteva ka oslobođenju iz krletke osobnih strahova u kojoj ponekad vjekujemo kao ptica slomljenih krila. To je trenutak sličan izlijetanju leptirice iz kukuljice nepostojanja i uranjanja u dimenziju prostor- vrijeme, u svijet neogranićenih mogućnosti.
Spoznavši izvorište ljubavi u sebi trgamo okove samosažaljenja i ulazimo u carstvo pune zrelosti, živimo puni život, živimo jednostavno ljubav.

"Umijeće svakodnevnog pokreta" Dijana Jelčić, Kapitol, Zagreb, 2006.



Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta, poezija misli

- 06:36 - Komentari (20) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 09.10.2017.

Mi djeca trenutka...



''Odrastajući mislimo da bajka i igra pripadaju djetinjstvu... a bajka i igra su naš život... ponekada to nazivamo i osjećamo drugačije, ali upravo to govori da je posrijedi istost... dijete se igrajući radi, a bajka je njegova istinu...."... tako nekako nas Friedrich Nietzsche poziva u spoznaju zrelosti...




Mi smo djeca vremena. Zaustavili smo se pred ispovjedaonicom nutrine… na oltaru poezije razgolićili tajnu sakramenta obraćenja, pokore i oproštaja…

jesmo li griješili?
jesmo!

Prošli smo križni put bez težine križa… nismo bili kamenovani... oprost je titrao u davno izgovorenoj istini… bezgriješnost je utopija… igrajući se dotaknuli smo obod nevidljive kružnice… osjetili prostornost ljepote… vrijeme je bilo nebitno… jednostavno smo postojali…

Kiša koja je četrdeset dana padala prestade... pučina, obala oceana sna, purpur neba... i TI...

Na tvom licu sunce… u dubini tvog pogleda oćutih bdijenje dobrote… u dubini sebe ključanje bezimenog osjećanja… u vrtlogu trenutka uskovitlanost tišine… i bezbroj neizgovorenih pitanja… i niti jedan odgovor… bilo je nevažno… Zlatna hostija je klizila grlom nutarnjeg svemira… uranjala u bitak vjerovanja… drevni san se ostvarivao zbiljom… u milostivosti privida prepoznah obličje sreće… ti si bio tu i to je bilo dobro…

Sunoćavanje je krenulo ka svitanju… noć se kotrljala nebom iznad nas… ponoćni kobalt se pretakao u lazur zore… u svetosti bezimenog osjećanja osjetih snagu suočavanja sa tajnom… u njenoj nagosti vidjeh sebe smanjenu do planetarnih fikcija… sebe titrajuću strunu u irisu tvojih očiju…

Pružio si mi šoljicu prvojutarnje kave… darovao miris prisnosti… i svjedočanstvo sakaramenta vjernosti… divno se buditi u ovitku tvoje bliskosti…




Na prozoru buket ljubičastih ruža, prisjećam se kraja potopa, trenutka u kojem izgovorih...

Vrijeme oluje ruža si pretočio u osjećaj lahoraste miline...

To je bio tren osviješćenja, oslobađanja iz krletke u kojoj sam kao ptica slomljenih krila odbrojavala dane nepostojanja u svjetlosnoj dimeziji. U srebrenoj mreži mjesečevih mijena vidjeh siluetu nedosanjanog sna. Pružih ruke i na dlan mi sleti ptica čudesnih boja. Rođen iz pepela, Feniks me pozva na najljepše putovanje moga života, bezvremeno putovanje našim vremenom.

Nema je, u stvarnosti univerzuma uma ne postoji, ona vječno sanjana, vječno slikana, vječno opjevana, vječno željena, a nikada viđena, nikada dohvaćena, nikada osmišljena misaona slika budućnosti. Uranjam u dubinu svijesti, stojim na vratima vremena, osjećam topot podivljalih osjećanja osjećaja, slutim njihov misaoni galop ka nedostupnim grebenima oceana snova, zaustavljam ih na hridi na kojoj vjekuje hram pun ljubavnog zova i uranjam među metafore znanstvene svijesti.

Vidim ljubav i sreću, prijatelje stare, siluete tmine, naslućene strance, prošlost u kojoj sam sretala svjetlosna bića i tek slučajne znance. Budim se u ovome sada i prestajem biti pustolov na kapiji snova, uranjam u život i srcem prihvaćam istinu, zagrljaj sretnoga trenutka koji mi je pri rođenju darovala nevidljiva anđeoska ruka. U trenutku se zrcali prošlost i budućnost sanja, na zvjezdanoj stazi unutarnjeg neba nema putokaza koji vode u beskonačnost, nema vremenskih strijelica koje ukazuju smijer ka ušću rijeke bez povratka, nema kompasa ni azimuta kojim bih izmjerila i odredila ekliptiku mog malog sunca.

Na tom tajanstvenom putu me ljubav prati, odjeva mi dušu svilenkastim nitima lijepih snoviđenja, titrajima nebeske gitare me vraća u koljevku rođenja, u najljepšu uvalu na svijetu, u hram moga prostor- vremena koji izgradih srcem na obalama Mediterana.

"Umijeće svakodnevnog pokreta" Dijana Jelčić, Kapitol, Zagreb, 2006.
poglavlje "Utjelovljeni um", str, 55.
poglavlje "Svijest o prostor- vremenu" str, 143.



Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 18:28 - Komentari (7) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 02.10.2017.

Vizija osjetila...




Fenomenološka refleksija osjećaja, sjedinjena sa svješću o tijelu i osmišljena umom, zatvara krug našeg postojanja u univerzumu.
Tko uspije u sebi premostiti jaz između osjećaja i razuma, taj je uspio potisnute emocije pretvoriti u osjećaje, postati svjestan osobnih vrijednosti i osnažiti samorazumjevanje, samospoznavanje i samoodgovornost. Osjećaj tako postaje trajnim izvorom svjesne spoznaje.
Moralni zakon u čovjeku je osnova na kojoj su nastajali opći moralni zakoni. Um je slijedio osjećaje, a njihovo zajedništvo je stvorilo civilizaciju. Civilizacija u kojoj je nadvladao kognitivni um, je stvorila okvire koje ispunjavamo, često potiskujući osjećaje.
Moralni zakon u nama nije samo produkt našega razuma nego je u isto vrijeme i metafizika našeg utjelovljenog uma, koja je onaj nepoznati izvor spoznaje koji prihvaća nametnute mu društvene imperative i pretvara ih u životna pravila koja pamti.

Dijana Jelčić... Umijeće svakodnevnog pokreta, Kapitol, Zagreb, 2006






Volim lutati labirintom dozrelih godina... pronalaziti kutke nerazjašnjenih tajni... one koje nesvjesno zaobilazih... one na kojima su ostale tek konture misli... geometrija neispunjena osjećanjima... malo ih je ali postoje... jutros se zaustavih pred slikom neobjavljenom u galeriji sjećanja... prešla sam granicu između svijesti i podsvjesti... zakoračila u svijet zatomljenih osjećaja... osjećam čuđenje i znatiželju... ćutim titranje arhetipova... kolektivno podsvjesno izranja iz magle zaborava... pretače se u lapis lazuli... izrasta u sjenkovitu zapreku...

Prisjećam se Jungove tvrdnje... to je ono autodestruktivno u čovjeku... sjena je zapreka koja uništava ljepotu svijesnosti... to je ona njegova tajanstvena Persona s maskom... esencija podsvjesti... odbaćeni djelić osobnosti...

Kada se to dogodilo, u kojem trenu prošlosti odbacih dio sebe?... mogu li ga razotkriti... pripitomiti... povratiti u život?... ne dozvoliti mu da ostane samo sjena čujne ćulnosti... uranjam u dubine nutrine, ulazim u odaju ogleda i odjeka... osluškujem, čekam odgovore... znam oni su tu... u meni...

Vidim se u potpunoj nagosti... u nepotpunom zrcaljenju vizije osjetila... ćutim kovitlanje svijesti i nestajanje amnezije... vidim sebe sklupčanu u trenutku bolne istine... sebe bjegunicu iz krajolika tuge... osjećam anesteziju... nestajanje osjetila fizičke boli...

Sada znam... slika dobija osjećaj... čujem glas iz prošlosti... objavu smrtonosne dijagnoze... vidim tebe u bijelim odajama... to je bio djelić vremena u kojem izgubih osjetilo fizičke boli... trenutak u kojem postadoh jaka za tebe... preživjeli smo zajedno vrijeme tihog umiranja... zalječili rane...
Hoću li uspjeti povratiti osjetilo osjećanja fizičke boli?...

Ne znam... bol je jezik svijesti... tajanstvena gošća na slavlju osjetila... najavljivačica promjena u tijelu... braniteljica života... nju prognah iz sebe da bih preživjela tvoje boli...

Možda je to cijena snazi koju tada dobih na dar... ako je... svjesna opasnosti u kojoj se nalazim plaćam je sretna... i nadam se nad nama bdije anđeo spasenja.

Dijana Jelčić




slike ... Hans Makart_1872-1879_fuenf_sinne... Pablo Picasso, Guernica, 1937... Edita Glavurtić... Anđeo spasenja

Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 07:07 - Komentari (9) - Isprintaj - #

četvrtak, 28.09.2017.

Što su ruke???



"Ovim istim rukama kojima se miluje draga po kosi i pas niz dlaku, kojima se odmahuju pozdravi i šalju poljupci onima koji odlaze ili onima koji ostaju... Ruke rade, grade, stvaraju, onda opet uništavaju i ruše što su stvorile. Lude ruke. Ruke hvataju ruke, uvjeravaju se stiskom o međusobnom prijateljstvu, bratstvu, solidarnosti i vjernosti do smrti, zatim ruke ustaju protiv ruku, bore se protiv ruku, sakate ruke. Ruke ubijaju ruke. Ruke ubojice."
Ranko Marinković je napisao štivo o rukama i na koncu kaže, svemu su krive ruke, to je jasno.
A da nema ruku? Što su ruke? pita sebe i nas Ranko.





Dok smišljam odgovor gledam pokrete prstiju na tastaturi računala. Dodir njihovih vrhova sa beživotnim slovima stvara na zaslonu za mene vidljivi svijet misli. Ritam njihovih pokreta proizlazi iz ritma osjećaja i oblikuje rečenice u, nadam se, razumljivo štivo. Ruke su pametne i vrijedne, stišću se u šaku i šire u lepezu, a mogu se sklopiti u molitvu i poniznost duše, one vole, ali te iste ruke su u stanju milovati i udariti, graditi i rušiti, grliti, daviti i ponekada u nekom nesretnom času i ubijati.
Što će učiniti naše ruke odlučuje naš um, izvor čudesne izlječujuće energije, koju nazivamo različitim imenima, a ona je uvijek osnova našeg postojanja.

Umijeće pokreta naših ruku izvire iz naših misli i mi tek u dijalogu s njima postajemo umjetnici ili nespretnjaković, virtuozi ili vječni gubitnici, neuspjeli svirači na strunama života ili sanjari posla koji obavljamo.

Na njihovim dlanovima je izvor početka, na njima ostaju sjećanja na ugodne i neugodne susrete, one pamte vatru i led, nježnost svile i hladnoću metala, zaobljenost jabuke i oštricu noža.

Dlanovi su naše treće oko.

Jutros dok smo još ležali u krevetu, naše ruke su se probudile prve tražeći put u novi dan. Isključile su budilicu, uključile radio, otvorile slavinu za vodu, tubu zubne paste, nanijele kremu na lice i napravile prvu jutarnju kavu.

Nijema igra naših ruku je energija. Na našim dlanovima vjekuje život, a mi uopće nismo svjesni naše ovisnosti o tim prozorima kojim osjećamo i susrećemo svijet u kojem živimo. Primjećujemo ih tek dok ih peremo, kad režemo nokte ili kada se počnu javljati staračke mrlje na njima.

Vječna igra napinjanja i opuštanja mišićnog svoda dlana, postajanja i nestajanja svoda kugle koju svojim pokretima oblikuju mišići dlana i prstiju je jedan od savršenijih rezultata naše evolucije.

Posao kineziterapeuta je ples ruku po mišićima i zglobovima ljudskoga tijela. Kada postavi dlanove na pacijentova leđa, njegovi savitljivi i gipki zglobovi isijavaju energiju koja se širi mišićima i premošćuje put ka pacijentu. Vršci prstiju pamte ukočenost pacijentovih mišića, osjećaju opuštanje ili njihovo napinjanje pri tretmanu koji provodi.

Kada pacijentova glava leži na dlanovima oni, posredstvom uma i srca, pričaju priču o nepokretnosti zglobova između glave i prvih vratnih kralježaka, o ukočenosti i neelastičnosti mišića, dlanovi odaju pacijentovo neznanje o njemu samom i njegovom tijelu.

Ruke u dijalogu sa pacijentovim tijelom otkrivaju puno više nego što se može, pri razgovoru, spoznati. Energija, reiki, tao, bioenergija, božanska energija se pretvara u energiju svijesnosti, ona otkriva pacijentu slijepe točke njegove svijesti o tijelu, ona skrivene mjesta u njegovoj podsvijesti, koja do tog trena nije osjećao.

Naše ruke, ta najvrednija alatka svih vremena, se pokreću snagom naše svijesti i postaju najdjelotvornije izlječujuće sredstvo u svijetu izraslom iz srca univerzuma, iz izvora osnovne energije, života, energije koja se kasnije, mjenjajući oblike pretobražava u ljubav, mržnju, sreću tugu, bolest ili zdravlje.


Dijana Jelčić „Umijeće svakodnevnog pokreta“ Kapitol, Zagreb, 2006.



Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta, ruke

- 07:17 - Komentari (6) - Isprintaj - #

subota, 26.08.2017.

Leonardov čovjek i porculanska šoljica...




Novi milenijum nam je otvorio vrata novih mogućnosti, spoznavajući sve više djelotvornost našeg mozga i snagu našeg uma. To su tvrdanje iz kojih zaključujem, da je moj um jedinka koja samu sebe organizira vječnim i neprekidajućim protokom energije mojih misaonih mogućnosti i da je svaki čovjek kao svjesno biće unikatan i neusporediv i da je njegovo tijelo nepoznanica za svakoga drugog osim za njega sama.To su tvrdanje iz kojih zaključujem, da je moj um jedinka koja samu sebe organizira vječnim i neprekidajućim protokom energije mojih misaonih mogućnosti i da je svaki čovjek kao svjesno biće unikatan i neusporediv i da je njegovo tijelo nepoznanica za svakoga drugog osim za njega sama.
Zar to nije izazov za svakoga od nas da razmišlja o sebi i razvija svoju mudrost, pa da onda pokuša svjesno otkriti, spoznati i usavršavati mudrost svoga tijela. To je mudrost koja izvire iz naše svijesne spoznaje i nju bi trebali slijediti.

Sada se postavlja pitanje gdje se nalazi taj još ne otkriveni izvor naše svijesti? Možda se nalazi među zvjezdama ili je skriven u još ne razjašnjenim djelovanjima našega mozga.
Mozak to sam ja zatvorena u svijetu svojih istina, mozak to si Ti, to ste svi Vi svatko u svome svijetu.
Izvan našeg mozga ne postoji ništa više, mislim čitajući o novim dostignućima u ispitivanjima djelotvornosti mozga, a moji davno potisnuti osjećaji se ponovo bude u meni.
Osjećam sukob misaonog i emotivnog uma, ali izvan nas postoji veliki široki svijet, brda i doline, oluje i prolomi oblaka, mjenjaju se godišnja doba i prolaze drugi ljudi.

Pitam se...





Kako kvadrirati kružnicu, kako matematički nemoguće učiniti mogućim?... Leonardo da Vinci je uspio... njegova skica Vitruvievog čovjeka u kružnici i kvadratu je postala simbolom te moguće nemogućnosti... zlaćani sjaj titrajuće spirale je ovjekovječen tom skicom... ucrtan u sjećanje... uklesan u stijenu pamćenja... ozrcaljen u svijesti...

Donosiš mi porecelansku šoljicu iz koje se širi miris prve jutarnje kave... osjećam tvoju blizinu i prisnost u trentku buđenja... promatram siluetu homo univerzikusa u titraju maglovitog svitanja... vidim izranjanje istine na istoku i njeno slijevanje u purpur zapadnog neba... u rasponu tih suprotnosti osjećam kovitlanje vremena... i titraje vretenice ljubavi...

U odsutnosti razumskih konotacija živim život poetskog eremita... odsutna, a uvijek prisutna... u nedostupnosti vrelu početka zavirujem u vrtlog misli...

U čujnost nutarnje ćulnosti... tom nemogućem daruj svoje boje, mirise i okuse... oplemenjuje me glas izronjen iz prve jutarnje kave... uvijek ista šoljica... prastara, naslijeđena iz koljena u koljeno... krhotina prošlosti osmislena nastajanjem u kugli svakodnevne budnosti...

Ti si uvijek tu... tvoje govorništvo obnavlja retoriku prošlosti... Platonovu viziju o idealima uvrtloženim u kovitlac nebeskih tijela... u objavi drevne mudrosti... svakojutarnjem sudjelovanju na gozbi bogova...

Leonardov čovjek svjedoći mogućnost nemogućeg... krug ljubavi se zrcali na zaslonu svijesti... da, ljubav čini nemoguće mogućim... naše nestajanje i nastajanje u mjesečevim mjenama... u plimi i oseki osjećanja osjećaja... u rađanju i umiranju...

U nutrini prastare porculanske šoljice se taloži vrijeme svih naših jutrenja... i evo, u ovom trenutku sjećanja na davno napisane tekstove, na bjelinu zaslona svijesti, pretačem moja davna osjećanja u novo štivo... začudnost spoznaje me usrećuje... uspomene su vjerne čuvarice vremena... i vječne stražarice na obodu kruga ljubavi...


Dijana Jelčić

"Umijeće svakodnevnog pokreta" Kapitol, Zagreb, 2006.
poglavlje "Svijest o tijelu" str. 85




Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 08:08 - Komentari (11) - Isprintaj - #

četvrtak, 24.08.2017.

Trenutak jednog umjetnika...




Umjetnici pokreta su prepoznatljivi po svojoj težnji ka stvaranju svijeta koji izrasta iz uvijek novih iskustava. Taj iskustveni svijet iz kojeg se rađa pokret plesača, antropološki sažeto, pronalazi svoja dva polazišta u osjećajima za pokret i zvuk, a tek spajajući te dvije točke u univerzumu svoga uma, u umjetniku se rađa ritam, pomoću kojega on pokretom ostvaruje svoj estetski oblik prostora i pretvara ga u superprostor svog trenutka.

Koreograf crta svoje misaone slike i na papiru nastaju kružnice, zakrivljeni trouglovi, kubusi, tetraederi, poliaederi, a plesač, nošen zvukovima melodije, pleše to nacrtano i dočarava nam višeprotežnost svoga utjelovljenog uma.

Te slike koje gledamo na pozornici doista imaju perspektivu i prisjećaju nas na renesansnu umjetnost. Promatrajući tijelo plesača, ono nam odaje svu svoju ljepotu, sve svoje proporcije i sklad.


Pokret plesača si nesmijemo zamisliti kao nešto apstraktno, jer mišićima impuls za njegov početak šalje mozak. Plesač se pokreće uz tonove glazbe, pa iako zvuk dolazi izvana, njegov mozak ga čuje i spaja s unutarnjim zvukovima koje mi svjesno ne čujemo, ali nošen svojim talentom plesač te zvukove čuje svojim unutarnjim ušima. Mi nažalost još uvijek vjreujemo da taj netko postoji samo u drugome i mi se divimo tom netkom u drugome. Vjerujte mi i naš mozak u svakom slučaju čuje više od nas i u svakome od nas spava zatomljen talenat plesača.

Da bi osluhnuli, ono što naš mozak čuje, potrebna nam je vještina spoznavanja osobnog ritma koji se onda sljubljuje s ritmom zvuka koji čujemo.

Unutarnji i vanjski zvukovi potiču mozak na djelovanje i on organizira potrebnu količinu energije kojom proizvodi impulse za ritam. Svjesno spoznatim ritmom mi sami onda ostvarujemo preduvjete za kreiranje uvijek novih oblika pokreta i načina kretanja. U obliku i trajanju pokreta se odražava energija koja ga stvara, pa tako tonovi zvuka izraženi ritmom prelaze u energiju kretanja i postaju plesni koraci.

Da i ja sam nekada davno tog nekoda tražila u drugome, a onda zahvaljujući pročitanom i naučenom povjerovah u znanost i potražih tog nekoga u sebi.

Kada se pri obavljanju svakodnevnih poslova stavim u mislima u poziciju umjetnika, kreatora kazališnog, baletnog i plesnog pokreta, osjećam svaki pokret kao novo iskustvo slušanja i gledanja svijeta i onda ga pretvaram u moje umjetničko djelo i posao koji obavljam postaje moj umjetnički čin. Ja sama postajem pokret i na koncu moj pokret postaje umijeće mog izražavanja o meni samoj drugima.

Ta interakcija je uvijek dvosmjerna, jer kada umjetnik propitujući sebe samoga osjeti pokret i svoju pokretljivost u apstraktnom smislu, on je uistinu osjetio sam početak pokreta, a onda doista ovisi o samoosjećajnosti svakog umjetnika što će učiniti s toplinom, prazninom i slobodom te "odskočne daske" koja mu se u tom trenu našla pri ruci. Spoznavši posredstvom tonova zvuka, koji dolaze iz vana, osnovni ritam u sebi umjetnik postaje lik koji u tom trenu igra i mi promatrajući njegov ples razumijemo govor njegova tijela.

Stvorite si misaonu sliku jednog umjetnika plesa kojem ste se nekada, gledajući da na daskama, sigurno divili. Postanite samo za trenutak on i pokušajte u potaji svoje dnevne sobe odigrati jednu scenu iz svog života. Pustite na kasetofonu melodiju koja vam je draga i osjetit ćete ritam u sebi, tada izvodite pokrete tim ritmom, pišite na računalu, peglajte, perite prozore, brište prašinu ili jednostavno sjedite osjećajući taj ritam u sebi.



Ja sam studirajući povijest modernog plesa pronašla za sebe lik u plesačici Isadore Duncan. Ona je u svojoj kratkoj karijeri pretvorila svoj pokret u osjetilno osjećajni izražaj. Izmjeničnom igrom između čvrstine prizemljenja i suptilnosti govora tijelom ona je svojim pokretima stvarala grčke statue i freske velikih renesansnih majstora slikarstva.

Snaga njenog izraza pokretom je proizlazila upravo iz njene povezanosti s prirodom u kojoj je rado plesala. Spojivši u sebi dva antička božanstva Apolona i Dionizija, ona je u suzdržanosti svoga bića plesala dionizijski zanos svojih osjećaja.

Kada u svojoj dnevnoj sobi pokušavam napraviti veliko spremanje, tada uistinu slijedim Isadorine misli i njeno objašnjavanje doživljaja pokreta. Ona me tada poziva u meni još neotkrivenu dimenziju mog postojanja i ja ulazim u svijet misaonih slika. Izvor i ušće pokreta je u samom pokretu koji se onda ulijeva u rijeku mog gibanja dnevnom sobom.

Tada postajem, meni najdraža boginja iz vremena nastajanja mitova, boginja lova i mjeseca, Diana. Stvarajući si misaonu sliku boginje na konju, zamišljam da me beskrajem nosi nebeski vranac, krilati Pegaz i ja se sljubljujem s pokretima te prekrasne životinje i osjećam kako se moj ritam sljubljuje s njenim.

Stabilizirana zdjelica omogućuje mojim nogama treperavi pokret i ja jezdim prostorom. Pokreti mojih ruku, slični napinjaju luka i strijele, polaze iz stabilnih ramenih zglobova i sve što s njima tada obavljam odvija se ritmom mojih misli i moga tijela. Iznad stabilizirane kralježnice, lebdi moja glava i ja očima slijedim plijen, zamazane prozore, mrlje na podu ili prašinu na zadnjem regalu police za knjige. Izvodeći svjesno te pokrete ja osjećam prostor koji njima omeđujem i on na koncu uistinu postaje zakrivljen kao kružnica puna harmonije.

Mislim da bi za svakoga od nas bilo zanimljivo do kraja proanalizirati na koji su način umjetnici plesa razbijali klišee, otvarali nove mogućnosti eksperimentiranja, dodirujući se misaono pokreta poznatih misterija i gozbi u antičkom svijetu, ritualnim obredima egipatskog ili srednjovjekovnog bogoštovanja, letačkih pokušaja Leonarda da Vincija i svih onih barokno pretjeranih oblikovanja tijela u pokretu.

Tada bi spoznali da su umjetnici na razne načine doživljavali pokret, gestu i ples, te da su na ovaj ili onaj način, u određenom trenutku života, često iste te pokrete koristili kao medij svog izražavanja i u svakodnevnom životu. Zašto mi to isto nebi pokušali.

Uvjetovana trendom kolektivna kinetička svijest nastaje u vremenu i prostoru življenja, ali ona, kao svijest o svemu drugome, uvijek vuče korijene iz početaka svog nastajanja.

Samorazvojem tempa života dolazilo je do paralelnog razvoja pojedinih stilova kretanja, na početku su to bili ritualni plesovi primitivnih naroda, folklor, klasični balet, društveni plesovi, suvremeni balet, ritmika, umjetnička gimnastika i stilski definirane koreografije.

U cijelom tom razvoju je uvijek dolazilo i do vječnog vraćanja početku, analizi ljudskog pokreta svodeći ga na inicirajući impuls, na onaj prapokret svemira. Oni čudesni nebeski vranci su u nama, bog sretnog trentka, Kairos stavlja u svakom treptaju našega oka naše biće na vagu i pokušava tijelo i dušu uskladiti u svijesnu spoznaju našeg postojanja.

Mi, generacija koja živi u dva milenija, doživljavamo renesansu naše misli i polako spoznajemo da njome sudjelujemo u održanju i širenju univerzuma.

Misao je jedina energija koja ja se širi brže od svjetlosti, pomnožimo njenu brzinu s masom naših misaonih slika i stvorit ćemo energiju za umijeće pokreta i umijeće našeg življenja.

Brzinu naših misli zamišljam kao nebeske vrance koji jezde beskrajem univerzuma, ona je mjerljiva samo u nano sekundama koje su za nas nespoznatljive, ali mi imamo misao i možemo je ubrzavati i usmjeravati.



Misaona slika neka bude masa te čudesne nebeske kočije, a naše misli neka budu ubzanje koje možemo tada prisjećajući se pri tome Einsteinove formule o energiji međusobno pomnožiti i dignuti na kvadrat.

Ako vam je slika Pegaza daleka i ne prihvatljiva, ako vam se to čini neuvjerljivo, zamislite vašu trepreavu misao kao ples sunca i mjeseca, kao treperenje Venere kada se bez srama na noćnom nebu pred mjesecom presvlači i postaje Danica. Možete misao pretvoriti i u sliku ljubavnog plesa ždrala ili tetrijeba, samo neka misaona slika postane slika nečega što volite.

Istinski pjesnici, poete čijom poezijom sam se u mladosti hranila i još uvijek se njome oduševljavam su iz svog unutarnjeg ritma stvarali stih i svoje osjećaje, svoje misaone slike pretvarali u poeziju. Pjesnici to uvijek čine, pa pokušajte i vi napisati pjesmicu vašoj misli, nazovite je imenom koje u vama budi ljepotu i lakoću postojanja.

Što su ljepše i uvjerljivije naše misaone slike o mislima, osjećajima, tijelu i pokretu i što smo sposobniji svojom voljom i željom te slike pretvarati u pokret stvaramo uvijek veću količinu energije iz koje proizlazi naše umijeće življenja u svakodnevici.

Dijana Jelčić




Eduard Pranger je napisao knjigu... Ples na žici...

Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 19:00 - Komentari (19) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 07.08.2017.

Naše ruke...




Ranko Marinković - Ruke

"Ovim istim rukama kojima se miluje draga po kosi i pas niz dlaku, kojima se odmahuju pozdravi i šalju poljupci onima koji odlaze ili onima koji ostaju... Ruke rade, grade, stvaraju, onda opet uništavaju i ruše što su stvorile. Lude ruke. Ruke hvataju ruke, uvjeravaju se stiskom o međusobnom prijateljstvu, bratstvu, solidarnosti i vjernosti do smrti, zatim ruke ustaju protiv ruku, bore se protiv ruku, sakate ruke. Ruke ubijaju ruke. Ruke ubojice."






Pokušat ću pišući o pokretima ruku ispričati priču o poslu kojim sam se bavila, ali to je u isto vrijeme i priča o vašim rukama u pokretu.
Osnova za obavljanje mog, Tvog, Vašeg dnevnog posla su ruke.
Promatram ih i vidim na njima svoje misli, prepoznajem namjere. Ruke su pametne i vrijedne, stišću se u šaku i šire u lepezu, a mogu se sklopiti u molitvu i poniznost duše, one vole, ali te iste ruke su u stanju milovati i udariti, graditi i rušiti, grliti i daviti.
Što će učiniti moje ruke odlučuje moj um. Umijeće njihovih pokreta izvire iz mojih misli i ja tek u dijalogu s njima postajem umjetnik ili nespretnjaković, virtuoz ili vječni gubitnik, neuspjeli svirač na strunama života ili sanjar posla koji obavljam. Na njihovim dlanovima ostaju sjećanja na ugodne i neugodne susrete, one pamte vatru i led, nježnost svile i hladnoću metala, zaobljenost jabuke i oštricu noža.
Jutros dok sam još ležala u krevetu, moje ruke su se probudile prve tražeći put u novi dan. Isključile su budilicu, uključile radio, otvorile slavinu za vodu, tubu zubne paste, nanijele kremu na moje lice i napravile prvu jutarnju kavu.
I vaše ruke svladavaju sve te pokrete majstorski, nesvjesno vršeći vrlo složene sklopove pokreta.

Nijema igra naših ruku je dio našeg života, tako da uopće nismo svjesni naše ovisnosti o njima. Primjećujemo ih, dok ih peremo, kad režemo nokte ili kada se počnu javljati staračke mrlje na njima.

Vječna igra napinjanja i opuštanja mišićnog svoda dlana, postajanja i nestajanja svoda kugle koju svojim pokretima oblikuju mišići dlana i prstiju je jedan od savršenijih rezultata naše evolucije. Uvjet za jasnu i preciznu pokretljivost prstiju je postojanost dlana. Snaga za pokret prstiju ne smije dolaziti iz njih samih, nego iz središta dlana.

Prisjećam se ugodnog iznenađanja koje sam doživjela kada sam prvi put sjela na zubarsku stolicu mog sadašnjeg stomatologa. Sjedila sam otvorenih usta i bojala se nadolazećih bolova. Sjećanje na nespretne ruke mog školskog zubara u meni još uvijek izaziva neugodu. Poslije svakog posjeta školskoj zubnoj ambulanti me je, pored zuba, bolila i cijela donja čeljust, čeljusne zglobove sam jedva mogla pokretati sjećajući se težine njegovih ruku u mojim ustima.
Zatvorenih očiju sam očekivala istu torturu, a posjet zubaru je bio nužan. Odjednom sam osjetila djelovanje injekcije koja umrtvljuje sve druge osjećaje, a da pri tome nisam osjetila kada je ubod obavljen. Otvorih oči, čovjek u bjelom odjelu je sjedio pored mene, njegovo tijelo nagnuto nad moje lice i ja vidjeh njegov stabilizirani rameni pojas i njegove ruke stabilizirane u ramenim zglobovima. On je smješeći se već borao po mom bolnom zubu, a ja nisam osjećala pritisak njegovih prstiju, niti težinu njegove šake na mojoj doljnjoj čeljusti.
Stabilizirajući svoje tijelo sjedeći pravilno na svojoj stolici, on je bez upotrebe snage borao, stavljao plombu, polirao zub, skidao zubni kamenac. Njegove šake su lebdjele ispred mojih usta ne dotaknuvši ih. Jedino što sam osjećala u ustima su bili neminovni instrumenti kojima se služio.

Kao što to čini moj stomatolog, tako i ja pri radu s pacijentima nesmijem dozvoliti da oni osjete težinu mojih ruku na svom tijelu. Moj posao je uistinu ples mojih ruku po mišićima i zglobovima. Kada postavim šake na pacijentova leđa, moj savitljivi i gipki dlanovi postaju uistinu svod kugle, vršci mojih prstiju pamte ukočenost njegovih mišića, osjećaju opuštanje ili njihovo napinjanje pri tretmanu koji provodim. Moji dlanovi mi govore o nepokretnosti zglobova između glave i prvih vratnih kralježaka, kada glava pacijenta leži na njima. Moje ruke u dijalogu sa pacijentovim tijelom otkrivaju često puno više nego što sam ja, pri razgovoru s njima, u stanju spoznati. Istovremeno one otkrivaju i pacijentu slijepe točke njegove svijesti o tijelu, mjesta koja do tog trena nije svjesno spoznavao.

Dijana Jelčić

Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 19:19 - Komentari (14) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 31.07.2017.

Ljudsko tijelo je fontana svjetlosti...





Ovaj tekst sam davne 2009- te godine objavila na portalu Magicus... dobila sam uvaj komentar... usrećio me... evo našeg dijaloga...

Poštovana Dinaja! U svom tekstu navodite: "Svaki čovjek nosi u sebi, često uspavanog plesača, svoje pokrete, svoj način oblikovanja energije i povezivanja sa onim dubokim izvorom u sebi." Moj način izražavanja su riječi. Pjesmu "Flamenco dancer" htjela sam objaviti na ovim stranicama i ilustrirati je baš ovom slikom, koju ste Vi odabrali kao ilustraciju plesa. Ne vjerujem da je to slučajnost i ne pokušavam definirati što je to. Negdje u meni, sigurno postoji plesačica flamenca i pronalazi načina da se iskaže. Flamenco dancer Širokom gestom dohvatila je skute svoje haljine, a zvuk gitare oćutila je najprije u dubini utrobe. Noge su joj same udarale takt dok je sitnim koračićima pratila zvuk kastanjeta što se obrušavao s njenih visoko podignutih prstiju. Uspravna, opasana korzetom izvijala je tijelo, a volani njene suknje bijesno su uzmicali pred uzavrelim bedrima. Na licu se nije vidjelo ništa, a na širokom dekolteu zasvjetlucale su sitne kapljice znoja. Cipele sa čvrstim potpeticama sve su jače odzvanjale po drvenom podu, a ona, njena crvena haljina, crvene cipele i velika grimizna ruža u kosi postali su vatrena lopta. Zvuci gitare su se utišali, utihnuo je bat koraka, svila je prestala šuštati, a krv je i dalje mahnitala tijelom plesačice flamenka.
Javorka Pangerčić

predivno draga Javorka, hvala vam na vašim stihovima, hvala vam na komentaru... vaši stihovi potvrđuju moju misao...još jednom od srca srcu...hvala vam na stihu...jer ja uistinu vjerujem da u svakom čovjeku postoji uspavani plesač kojeg možemo i trebamo probuditi...........sjedinjenjem vašeg stiha i mojih misli možda ćemo u tome i uspijeti...........pozovimo čovjeka na buđenje uspavanih potencijala u njemu samome..
Dinaja:-)))





Flamenco je ples koji izrasta iz čvrstine tijela i dozvoljava rukama ljepotu pokreta, a nogama čvrstinu koraka. Stabilizirana zdjelica i rameni pojas oslobađaju kralježnicu za okrete u njenoj spiralnoj dinamici, a glava lebdi kao balon iznad tijela i slijedi osjećaje koji se taktovima gitare rađaju u plesačima. Pokreti flamenca samo nagovješćuju želju za blizinom bez zagrljaja koji to odaje.

Pitala sam se kako na jednostavan i razumljiv način pacijentu približiti spoznaju tijela, kako ga osloboditi ikonografije skeleta, kako taj Vanitas motiv pretvoriti u tašinu zbog koje će poželjeti uistinu osjetiti sjednjenje puteva u sebi puteva koji mu omogućavaju uspravan stav i svaki i namanji svakodnevni pokret. Prisjetih se rečnice plesačice i stavih je na zid u mojoj ordinaciji.

Pokret nikad ne laže. On je barometar koji svima koji ga znaju čitati govori kakvo je stanje u duši osobe koja pleše.

Martha Graham


Budući da sam kroz vlastito iskustvo osjetila kako snažno emotivne traume i blokade sputavaju pokret i kako ih istovremeno pokretom možemo izraziti, poželjela sam više saznati o psihološkoj pozadini tih reakcija te naučiti kako se s njima nositi.

Da vam znam objasniti, ne bih plesala, često je govorila Isadora Duncan, žena koja je plesom ljubila, mrzila, bila tužna, nesretna, sretna, žena koja je tijelo u pokretu nazvala fontanom svijetla.

Tijelo pamti sve tuge, sva nesretna stanja, ali ono pamti i sve užitke. Naše tijelo pamti čak i kada je naš svjesni um zaboravio ili potisnuo ta davna duševna stanja.

Počela sam raditi na metodi "Umijeće svakodnevnog pokreta" kojom bih taj svoj doživljaj približila i pacijentima.

Otac klasičnog plesa Rudolfa Labana je rekao... u svakom čovjeku se krije plesač.

Izadora Dankan je tvrdila:

Postoje tri tipa plesača:
•prvi su oni koji ples smatraju vrstom gimnastičke vježbe koja se sastoji od neosobnih, gracioznih arabeski;
•drugi su oni koji koncentrirajući vlastiti um dovode tijelo u ritam željene emocije, izražavajući tako osjećaj ili iskustvo kojeg se sjećaju.
•I na koncu, tu su i oni koji svoja tijela pretvaraju u svjetlosni fluid, predajući se inspiraciji vlastite duše.


Zašto ne bih pokušala svakodnevni pokret pretvoriti u umijeće pokreta, pomislih i pokušah upravo taj pokret, to sireće među pokretima, oblikovati u svoje umijeće.

Rad sa pacijentima se nastavio uobičajenim tokom, ali ja sam uz klasične tretmane puštala muziku i dozvoljavala pacijentima da sami u sebi probude ritam i izvode pokrtete uz taktove plesnih melodija koje su bile pozadina našeg rada. To nisu bili plesni koraci, nego pokušaj da kroz probuđeni ritam svoju pažnju usredotočuju sve dublje prema svom tijelu, tražeći svoje spontane, kreativne, slobodne pokrete. Svaki čovjek nosi u sebi, često uspavanog plesača, svoje pokrete, svoj način oblikovanja energije i povezivanja sa onim dubokim izvorom kretanja u sebi.

Predivan se osjećaj probudi u meni kada postajem svijedom trenutka u kojem pacijent nakon dugotrajne borbe s osobnom Ja-maskom iznenada uspije nadvladati kritiku svog snažnog misaonog uma i osjeti ples svog srca i duše. Nekad je to prasak, divlje pražnjenje nagomilanog bijesa, tuge ili straha, a nekad je to suptilan, jedva primjetni pokret ruke ili glave koji govori nježnije i potresnije od bilo kakvog verbalnog objašnjenja.

Oni koji jednom spoznaju istinskog plesača u sebi, osjećaju da im pokret postaje i metoda duhovnog rasta. Probijajući pokretom unutarnje blokade i plečući se iz srca, iz svoje duše, svojih kvaliteta, sve više otvaramo put tim kvalitetama i u svakodnevnom životu.

No da bismo ušli u dubinu samoga sebe, da bi osjetili kristaljenje svog unutarnjeg svijela i njegovo prelamanje u santi leda svoje duše, prvo moramo postupno, sloj po sloj, razotkrivati svoja iza maski skrivena lica, lica za koje često vjerujemo da su naša istinska stvarnost, naš život.

Ispod maski se uvijek krije ono što ne želimo da drugi vide u nama, ono što smatramo da bi bilo bolje da nemamo i što nam uistinu i stoji na putu do naših kvaliteta. No prikrivanje, potiskivanje i negiranje tog “negativnog” dijela osobnosti ne vodi do ispunjenja, već do nezadovoljstva, srama, depresije i nemogućnosti za iskreni kontakt sa drugima.

Tek kada se usudimo upoznati i priznati taj otuđeni, “sramotni” dio sebe, pogledati ga, pokrenuti i dozvoliti drugima da ga vide, tek se tada otvara mogućnost da doživimo svoje pravo duhovno Ja i da se pokažemo drugima u svojoj ranjivosti i ljepoti u svakodnevnim kontaktima.

Idući put kada se pogledaš u ogledalo, samo pogledaj kako su ti uši priljubljene uz glavu; pogledaj liniju rasta kose; sjeti se svih koščica koje postoje u tvom ručnom zglobu. To je čudo. A ples je slavljenje tog čuda... je druga misao velike plesačice Marthe Graham koju držim na zidu u ordinaciji.


Dijana Jelčić




Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 07:27 - Komentari (11) - Isprintaj - #

petak, 14.07.2017.

Umijeće svakodnevnog pokreta, knjiga izrasla iz procesa apologije ljubavi...




Ljubav u suzvučjima bijesa i plača traži riječi. U izvanjezičnom prostoru, u vrisku tlapnje činjenice bez pokrića.
Jednočlana porota odlučuje. Punoća praznine guši uzdahe, zrak je nerazumljiv. Uzaludno je poricanje grijeha, uzaludno je opijelo nečemu čega nema.
Tišina, jedina obrana, šutnja braniteljica. Neizgovorene riječi, provlačenje kroz tjeskobu patnje, do prastare čistoće.
Muk, prizor stare priče i bljesak uspomene. Dvoboj bezdana i srca i pogled u kojem vjekuje istina.
vjerovali smo, obranili smo je.
Na obodu vremena, krhkost prolaznosti, snaga pamćenja, sveta datost povratka u ljepotu. Lipe su ocvale,
miris je nezaboravak osjećanja, djelić pasionske igre, titraj legende, povratak plemena ptica.

Ljetni suncostaj. Dugodnevica traje, bez pomaka. Ljubav je sišla s neba i ostala.
Zauvijek?
Ustoličavam događanje, uranjamo u vrijeme kanikule,pasje vrućine nas omamljuju. Daruješ mi morsku zvijezdu,
pitagorejsku pentadu, zagrljaj ženske dijade i muške trijade, simbol ljubavi,
Afroditin broj, istoznačje svitanja, zenita i sutona.
U pretakanju pješčanog sata iz sada u sada, tri sekunde ljepote, obnavljajuće uskrsnuće.
Metafora sreće, na prstima djeteta koraci zrelosti, drhturi bojažljiva mladica na vjetru vremena, sjeća se ranih snova.

U iskazivosti pamćenja sve što se zbilo još se zbiva. Prkosno sam odustajala od ljepote, ostajala u raspuknuću želja.
U iluziji iscjeljujuće tišine miris limuna i metvice, dašak Melise mrvi bol. Titra umijeće pokreta, ljubav piše odu zgrljaju
Vratila sam se u zemlju u kojoj cvate runolist sama ali puna misli i sjećanja koja sam voljela.

Napisala sam pismo.


"Vratio si mi osmijeh na lice, oluju ruža pretvorio u simfoniju tišine, trnje je nestalo u bespuću...
Šapnula sam sebi... zavoli ovaj dan... zavoli misli sjećanja, dozvoli srcu da diše... zbog boginje lova u meni, to tada bijah ljubavnica Mjeseca, a onda pronađoh u tebi zaštitnika mojih lovišta... osjetih, to smo mi... i upitah se

Koliko puteva još moramo proći do prvog poljupca, koliko je još lutajuće samoće do ponovnog sustreta? Usamljeni vlakovi se kotrljaju kišom. U zemlji runolista će uskoro biti jesen. Ti i ja smo sjedinjeni korjenjem rođenja, sjedinjeni proljećem vode i bokovima ljeta. Ti i ja odjeljeni vlakovima i narodima, ti i ja smo se jednostavno morali voljeti. Voda i smjeh dolaze iz zemlje i sjedinjuju se pod jesenskim nebom u himnu ljubavi i vinu.

Rekao si mi jedne noći našeg naglog ljeta da je pored tebe prolazilo mnogo mladih žena, nježnih žena, lijepih žena ostvaljajući na tvojoj koži tragove, male zareze slične fjordovima o koje još uvijek udaraju valovi sjećanja...........

A onda sam došla ja ruku punih žutih leptirica koje si ti jedne noći oslobodio iz okova srama. Zrak je mirisao na kišu, a ja sam tražila oslobođenje ne znajući da sam u vlastitim lancima godinama prolazila pored ljepote ne dodirnuvši je.
U tvojim rukama osjetih ostatke djeteta u meni i postade mi jasno da sam za sve prošle tuge bila sama kriva, godinama nisam dozvolila suncu da mi cvijeće smami.

Iznenađena zorom poslije sparne noći ponavljah tvoje ime kao da je izmišljeno samo za mene. Ugledah, nakon dugo vremena, sliku mog opuštenog lica u Zdencu povjerenja.
Urezana sunčanim strijelicama u koru tvoga glasa osjetih kako toplina odleđuje zaleđenu rijeku mojih ruku.

Godinama sam u svijetu užasne ravnodušnosti tražila nježnost i toplinu osjećaja u ljubavnim pjesmama, putovala s pjesnicima kroz život, bila s njima prijatelj. Proljeća su se događala sa stablima, ružama, pticama i rijekama ............toliko toga se rađalo oko mene, bez mene, do zadnjeg ljeta kada sam u dubini tvog imena vidjela kako nestaje uzaludnost, osjetila povjerenje u tvoju postojanost i ja otvorih vrata novom životu.

Govorio si mi pjesmu našeg zajedničkog prijatelja,

Ne guši krik poljubcima
pusti glas
neka misle da rađamo se
neka misle da umiremo
udahni me
svu me udahni
do dna...

Na nepoznatoj hridi vidjeh svjetionik, putokaz u oluji snova, bijah okrhnuta lađa a vesele joj zrake dodirnuše jedra... skinuše sjenu straha s kormila i ja okupah ostatke želja u Zdencu života.

Osjetih te kao rastopljeno sunce u sebi i cvijet jedan planu za sve ono što je ostalo u tami, za sve što nije cvalo. U jednoj ruži danas cvjeta mnoštvo prošlih ne otvorenih pupoljaka.

Pomiluj me i voli jer danas ima jedno mjesto, samo jedno mjesto, tvoj zagrljaj u kojem znam još samo malo izdržati, još samo malo da pukne granica stida i da se konačno oslobodi žena u meni.

Tek danas mnogo godina kasnije razumijem, doista razumijem stih,

"Važno je možda i to da znamo
čovjek je željen - tek ako želi
i ako cijelog sebe damo
tek tada možemo biti cijeli..."

iz ljubavi s ljubavlju

samo Ja


Obranili smo ljubav, tako sam osjetila moć nutarnjih previranja, odluka ja pala, s ljubavju sam počela pisati knjigu "Umijeće svakodnevnog pokreta"... pisala sam je tri desetljeća...

Dijana Jelčić





Ljubavno pismo


Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta, apologija lubavi

- 12:21 - Komentari (16) - Isprintaj - #

srijeda, 14.06.2017.

Dimenzije svijesti i apsurdi..




"Apsurd se rađa iz ove suprotstavljenosti između ljudskog poziva i bezumne tišine svijeta. Upravo tu je ono što ne treba zaboraviti. Upravo tu je ono čega se treba čvrsto držati, jer sve posljedice jednog života mogu odatle iznikunti. Iracionalno, ljudska nostalgija i apsurd koji izbija iz njihove suprotstavljenosti, eto tri glavna lika drame koja treba nužno završiti sa svom logikom za koju je život sposoban." A. Camus





Pokret je osnova našega života, prvim se rađamo a zadnjim umiremo. To su dva presudna trenutka svakog živog bića, a između se proteže dugačka rijeka trenutaka koji se, mislimo mi, jednostavno događaju a mi nismo svjesni da ih stvaramo svojim pokretima.

Ekvinocij tjedna, podne srijede, drugi sjećnja 2008. U vrtlogu ustaljenih mijena i tajanstvenosti dolazećeg osjećam strobos prostor vremena, titrajuću istinu među zvijezdama. U raspuknuću spoznaje vidim sebe razlomljenu u atome postojanja. Tek naćeta godina, nebo mi daruje obećanje o savršenosti slijeda događanja.

Našoj svjesnoj spoznaji ostaje nešto skriveno, a to nešto je i u znanosti još uvijek neodovoljno shvatljivo. To je naša nemogućnost spoznaje prelaza naše pasivne izručenosti vremenu u aktivno stvaranje vremena. Mi smo, kao bića koja čuju, vide i spoznaju ovisni o međusobnom djelovanju naših osjetila, našega mozga i univerzuma umno-osjećanog u nama.

Pokušavam besmislu darovati smisao, osjećanje osjećaja pretočiti u rečenice. Promatram kovitlac oblaka, vrtloženje vjetrova, objavu oluje. Odsanjala sam južno nebo, probudila se pod sjevernim. Apsurd želje. Biti i tu i tamo istovremeno.
Podne je, razgovaramo o paralelnim svjetovima, o žudnji ono nemoguće učiniti mogućim. Nad grad se nadvilo sjećanjsko sivilo. Jučer je sunce pozdravljalo uranjanje u novu godinu. Uranjamo u labirint nepoznatog, u koridore sudbine, u preispitivanje sebe u sebi.
Ne razmišljaj o dubinama, živi trenutak, živi svjesno apsurdnost zbilje. Govorio si jednostavnim jezikom.
U oceanu snova je sve drugačije, ljepše, bliskije. Usprotivih se tvojoj misaonosti.
Ne lutaj izvan postojanja, pred nama je dugačak put do kraja našeg vremena. Rekao si mirnim glasom mistika pjesnika, vječnog dječaka očiju boje snova.

Za nas su neosjetljivi procesi između mozga i osjetila uzrok da pasivno, slično radiju, televiziji ili compjuteru primamo i registriramo podražaje iz okoline, bez mogućnosti aktivnog sudjelovanja ili kontrole njihovog ulaženja u našu svijesnu spoznaju.Ta izručenost našoj unutarnjoj građi se mijenja u trenutku svjesnog reagiranja na vanjski podražaj.

Iako to neosjećamo mi u tom trenu postajemo aktivni sudionici u tijeku vremena. Sam trenutak aktivne odluke, spoznaja podražaja je također ograničena vremenskim intervalom koji kao da je, nevidljivom rukom nekog čarobnjaka, programiran u našem mozgu. Taj trenutak je od strane neurofiziologa izmjeren konvencionalnim metodama i traje oko tri sekunde.To je takozvani alkemijski treptaj oka, koji je doista neponovljiv. Trenutak do trenutka, tisuće, milijarde takvih aktivnih, ali neponovljivih trenutaka čine rijeku vremena koja teče u nepovrat.

Dijana Jelčić... Umijeće svakodnevnog pokreta... Kapitol, Zagreb, 2006.





fotografije su snimane pred promociju knjige... i objavljene tada u Večernjaku pod naslovom... čovjek, ako želi, može rasti i u starosti... i prevedeno no njemački...


der tag





o apsurdima

Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 19:09 - Komentari (4) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 12.06.2017.

Tvornica hedonizma...




Iz moje ordinacije... U dijalogu s pacijentima pokušavala sam osmisliti nastajanje misaono osjećajnih slika u njihovom senzoričkom pamćenju.






Terapija pokreta ambijentom je pokušaj da vas naučim uživanju u sitnim svakodnevnim pokretima iz kojih će se sam od sebe u vama rađati osjećaj ugode.
Scenografija, dramaturgija i koreografija svakodnevice je osnova da bi velika gala predstava koju nazivamo život uistinu dobila smisao. Scena za scenom, čin za činom i tako u nedogled, predstava traje, a vi često ostajete samo umorni statisti u tom spektaklu.

Kada pozvonite na vrata moje ordinacije zamislite da prelazite rampu i da premijera, u kojoj ste vi glavni lik, počinje.
Prisjetite se neke teatarske predstave koju ste gledali, sjeti te se osjećaja koji se u vama tada budio, sjetite se da ste tada poželjeli da sami stojite na pozornici i da odigrate neku od scena u kojoj ste se prepoznali.

U mojoj "tvornici hedonizma" vas, umjesto hladne čekaonice, pozdravlja scenografija svakodnevice, na zidu pored vrata nasmiješeno Kairosovo lice, koji će vas pozvati da dotaknete njegov pramen kose i spoznate svoj sretni trenutak.
Poslije odlaganja kaputa ćemo ući u dnevnu sobu i sjesti u ugodne fotelje. Na zidovima su slike, ulja i akvareli umjetnika koji su svoje osjećaje rukom prenosili na platna.

Murtić, Kuliš, Lovrenčić, Švaljek će vas svojim umijećem pozvati u svijet vaših snova. U jednom uglu će na vas čekati Barišićeva skulptura "Ljubavna njihaljka božice Tanit". Spoj pokreta i osjećaja koji je umjetnik utisnuo u hladnu bronzu i poklonio joj život.

Ovisno o problemu koji vas je doveo k meni i želji koju donesete sa sobom mi ćemo lutati galerijom slika na zidovima i pokušati stvarati vaše misaone slike. Odabirati muziku koja odgovara trentku i stanju u kojem se nalazite, ali je najvažnije da vi naučite slušati tonove svojih pokreta u sebi, da oni postanu melodija puna vašeg ritma, da vi spoznate svoje tijelo kao izvor tih suptilnih tonova koji se spajaju s univerzumom.
Mirisi koje ćemo odabirati zajedno će vas uvijek pozdravljati pri ulazu u prostor i spajati se sa vašim osjetom za njuh u najstarijim dijelu mozga, s onim djelićem vašeg tijela iz kojeg izranja vaša emocionalna inteligencija.
Jedan od problema koji vas muči je vjerovatno bolna napetost i bolovi u mišićima. Opuštanje ne znači pasivno ležanje, još manje meditiranje. Mi živimo na zapadu, filozofija koju bi mi trebali živjeti počiva na kontemplaciji, misaonoj gimnastici, a ne na meditaciji koja umrtvljuje osjetila. Vaše aktivno sudjelovanje u procesu opuštanja mišića je to što vas želim naučiti. Zbog toga ću sjedeći s vama vas pokušati naučiti kako se i sjedeći u fotelji, dok pijemo kavu ili neki sok može opusti. Pokazat ću vam pokrete ruku, šaka i zdjelice pri tom činu. Naučiti vas da pri sjedenju rastete promatrajući slike na zidovima, slušajući tonove melodije vaših misli i da osjetite zajedničku igru vaših vanjskih osjetila.





Vjetar u žitu...


Usredotočujem misli na pokret i osjećam njegov izvor u dubini moga uma. Moja misao postaje osjećaj ugode koja se širi cijelim tijelom, slična osjećaju kada zrake ljetnog sunca dodiruju moju kožu, a lagani povjetarac je pojačava. Stojim na Zadarskoj rivi i slušam tonove mora. Osjećam lepršavost i ritam maestrala i slika sunčanog Mediterana sjaji pred mojim nutarnjim očima. Miris lavande, blagost dodira tonova mora i maestrala uzburkavaju moju misaonu i emocionalnu energiju. To moj utjelovljeni um trepereći osjeća ugodu i upućuje moje misaono "Ja" na trenutak nastajanja "mog pokreta".

Miris mora i lavande se, nedodirujući nosnice, širi mojim umom. Maestral postaje moj pokret i budi stara sjećanja u meni. Nazivam ga "Povjetarac u lavandinom polju" i provlačim se između cvjetnih grmova. Mislima putujem dalje, prelazim veliku planinu, osjećam promjenu ritma.

Moj pokret postaje "vjetar s Velebitskih visova". Spuštam se niz hridi u ravnicu. Miris lavande prelazi u miris nepokošenog žita. Moj pokret postaje "Povjetarac u žitu" i provlačim se njime između klasja nedodirujući ga. Gibak i savitljiv "moj pokret" putuje velikom ravnicom. Trag koji ostaje za njim je beskrajna spirala utisnuta u zlatu nepokošenog polja. Vjetar pokreće cvijetnu galiju beskrajem moga malog univerzuma i ja osjećam mirise, čujem zvukove leptirovih krila, onih malenih neurona u mojoj glavi. Trepere zvjezdani cvjetovi u mojoj glavi, pričinja mi se da leptirići lepršaju od cvijeta do cvijeta i umnožavaju taj osjećaj čudesne miline, zujanje čudesno sklada melodiju srca koje u tom trenu esenciju istinskog života kuša i pretvara moj pokret u ples na svečanom balu moje duše snene.

Bez suvišnog trošenja snage, ne naprežući i ne umarajući se "moj pokret" ucrtava put svog nastajanja u moju svijest o njemu, u kojoj se susreću moj razumski i emocionalni um.

Ta misaona slika će ostati pohranjena u pamćenju. Misao postaje most između "mog pokreta" i mene same, a moja želja za umjećem pokreta prelazi u njegov spoznatljiv oblik, moj osjećaj o pokretu, eterični valcer moga postojanja u svakodnevici.

Sada je red na vama, opište mi vašu misaonu sliku. Vaše oči se zaustavljaju na Kuliševom ulju koje ja doživljavam kao valove velike rijeke, a vi vidite kristale u kojima se zrcale vaše misli i vi ih pretvarate u rečenice. Počnite, slušam.





Moje tijelo postaje Alisin svijet zrcala. Sunčeve zrake, dodirujući moje misli, se lome i osvjetljavaju mi put ka ostvarenju umijeća pokreta.

Vidim misao na izvoru sna. Misaona slika sviće jutrom i buja snagom preobražavanja trenutka u vječnost. Tu u svijetu zrcala otkrivam čudesna prostranstva mog istinskog postojanja, prepoznajem ono, do sad, neviđeno. Iza spuštenih trepavica vidim, po prvi put i svoje oči kojima, do ovog trenutka, vidjeh sve osim njih samih. Moj utjelovljeni um, satkan od sitnih struna još nedokazanog, najsitnijeg djelića atoma, superstrune, treperi na tragu sunčeve zrake koja osvjetljava sva moja proživljena stanja. Prepoznajem tugu, strah i bol u jednom, sjenom zatamnjenom, zrcalu. Iz drugog mi se smješi sreća okrunjena svjetlucavim prahom u kojem spoznajem bujicu mojih misli.
Misaona prašina se širi prostranstvima uma i sve u meni mi postaje blisko i istinski moje. Vidim materiju sna, iz koje kao lava sukljala moja životna energija, ostavlja za sobom blještavi trag moje prošlosti, prelazi u različite geometrijske oblike i ja vidim ponovo kristal u kojem naslućujem moje uspravno tijelo u pokretu. Sunčeva svjelost se u kristalu prelama i svaki djelić tijela svjetluca istinom svog postojanja. Moje misli grle trag svijetla i sljubljuju se s treperavim strunama uma, postaju energija, tijek koji se iz trenutka u trenutak nadopunjuje i mijenja.

Zrcala blješte, a u njima se smjenjuju lica. Misaono "Ja" me poziva na oprez, emocinalno mi pokazuje još neosvjetljeno zrcalo mojih podsvjesnih stanja, a egoistično pruža ruke ka suncu. Jedna nova misao slijedi njegov trag i ja odjednom vidim sjene mojih zaboravljenih strahova, neisplakanih tuga i neproživljenih sreća. Kao da sam otvorila Pandorinu kutiju iz zatamljenog ogledala poletješe prema meni svi moji davno zatomljeni osjećaji i isprepletoše se sa strunama uma. Izrazi njegovih lica, u zrcalima, se mjenjaju. Vidjeh suze, grčevito stiskanje usnica, treperenje očiju, boranje čela i onda odjednom osmjeh na jednom jedinom preostalom licu, u kojem prepoznah sebe i u tom trenu osjetih da stvarno postojim u toj vječno nastajućoj materiji koju nazivam tijelo.


Odlično to je pravi početak za ostvarivanje vašeg umijeća pokreta. Vi podižete šoljicu sa kavom i prinosite je ustima promatrajući još uvijek platno na zidu. Vaša glava lebdi kao balon iznad vašeg vrata, vi se smješite jer se vašim tijelom širi slavlje vaših osjetila. Ponesite sjećanje na taj trenutak sa sobom, trenutak u kojem su se spojili ugoda i užitak u pokret vašega tijela.

Kako se sada osjećate je neumjesno pitanje na kraju tretmana, jer ono nije ono što sam željela u vama probuditi.

Gdje osjećate početak pokreta vaše ruke pri rukovanju kod opraštanja?

Vidim ga u misaonoj slici moga tijela je odgovor koji bih željela čuti na kraju, a pri stisku naših šaka za oproštaj želim osjetiti snagu koja dolazi iz vašeg dlana, a ne iz prstiju ili iz ramenog pojasa ili vratne kralježnice.

Drugi puta ćemo pokušati ostvariti umijeće pokreta u kuhinji, a poslije ćemo sjediti za stolom u blagovaoni i kušati ono što smo umijećem vaših pokreta upravo pripremili.

Da bi doista mogli u mojoj ordinaciji spoznati moju želju da vas uvedem u svijet vašeg umijeća trebali bi pokušati slijediti moju koreografiju svakodnevice, a onda odabrati vrijeme koje vam najbolje odgovara za lutanje svijetom vašeg umijeća pokreta.

Dijana Jelčić... Umijeće svakodnevnog pokreta, Kapitol, Zagreb, 2006.





Oznake: umijeće svakodnevnog pokreta

- 17:17 - Komentari (7) - Isprintaj - #

0

Pokret počinje u glavi, a ne u mišićima

  • manu propria kineziterapija je koncept izrastao iz moje misaone slike o univerzum misaono-osjetilno- osjećajnog u meni i postao moja misaona slika o "savršenoj" kineziterapiji. U mojoj ideokinetčkoj slici kineziterapeut služeći se svojim teoretskim znanjem i svojim radnim iskustvom svojeručno pronalazi, dijagnosticira i obrađuje funkcionalne promjene pacijentovog sustava za pokretanje, učeći ga četverodimenzionalnom samopoimanju, četverodimenzionalnoj samostabilizaciji da bi ga kasnije usmjerio u četverodimenzionalu samomobilizaciju.

Linkovi

svaki posjet me veseli




  • Ihre Partner für einen schönen Carport Gewa.de !