Društvo povjesničara grada Varaždina i Varaždinske županije

< studeni, 2009 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Travanj 2013 (1)
Listopad 2012 (1)
Rujan 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Siječanj 2012 (3)
Rujan 2011 (2)
Srpanj 2011 (1)
Svibanj 2011 (1)
Ožujak 2011 (2)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (1)
Studeni 2010 (2)
Listopad 2010 (3)
Srpanj 2010 (1)
Lipanj 2010 (2)
Svibanj 2010 (2)
Travanj 2010 (1)
Ožujak 2010 (2)
Veljača 2010 (1)
Prosinac 2009 (1)
Studeni 2009 (3)
Rujan 2009 (1)
Lipanj 2009 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
Na blogu je predstavljeno Društvo povjesničara grada Varaždina i Varaždinske županije, njihove aktivnosti poput predavanja, različitih tema iz povijesti Varaždina i varaždinske okolice...






Linkovi i kontakti
KONTAKTI
historia.varasdiensis@gmail.com

29.11.2009., nedjelja

Održano predavanje: ''Afganistan, Sovjeti i pokret nesvrstanih zemalja''


U organizaciji Društva povjesničara grada Varaždina i Varaždinske županije 25. studenoga održano je u palači Herzer predavanje prof. dr. sc. Tvrtka Jakovine pod naslovom: ''Afganistan, Sovjeti i pokret nesvrstanih zemalja''. Publika je na predavanju dobila uvid u društveno politička zbivanja tijekom 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća na spomenutom području te kako su se ista odrazila na današnje političko stanje – rat u Iraku i Afganistanu te sukob Indije i Pakistana. Veza sa SFRJ učinjena je prikazom stava te države na tadašnja zbivanja u sklopu pokreta nesvrstanih.

Povjesničar Tvrtko Jakovina danas radi kao docent na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Doktorirao je krajem 2002. na temu: "Američki komunistički saveznik", Hrvati, Titova Jugoslavija i Sjedinjene Američke Države 1945.-1955. Istoimena knjiga osvojila je Godišnju nagradu Društva sveučilišnih nastavnika i drugih znanstvenika u Zagrebu za znanstvenu knjigu iz povijesti u području humanističkih znanosti.

Photobucket
Tvrtko Jakovina
- 21:25 - Komentari (0) - Isprintaj - #

02.11.2009., ponedjeljak

Nekoliko fotografija s izleta po Varaždinskoj županiji

Photobucket
Ispred crkve u Donjoj Voći

Photobucket
Na ostacima Staroga grada u Ivancu

Photobucket
Pred obnovljenim mlinom u Prigorcu
- 10:20 - Komentari (0) - Isprintaj - #

01.11.2009., nedjelja

Varaždinac letio balonom pred dvije stotine godina!


U četvrtak je u palači Herzer Josip Novak održao predavanje o najstarijem varaždinskom letaču pod naslovom ''Dr. Gregor Krašković – liječnik i zrakoplovac''. Varaždinski županijski fizik i bečki aeronaut dr. Gregor Krašković (rođen 1769.) o pravilima i spravama za letenje pisao je u knjizi Skizzirte Darstellung der vorzüglichen Versuche die Luft zu Durchschiffen, und Blicke, auf ihren Zweck, Werth, und Vortheile koja je 1810. objavljena u Beču. Novak je objasnio kako je brojne detalje o Kraškovićevom radu na polju aeronautike otkrio Zadranin Leonard Eleršek koji će uskoro objaviti knjigu ''Homo volans – rani hrvatski avijatičari 1554–1927“. U tom djelu autor o Kraškoviću zaključuje kako je on „priznat u svijetu, a u Varaždinu zaboravljen“.

U spomenutoj Kraškovićevoj knjizi doznaje se kako je on već 1789. prikupljao građu o letenju balonima, odnosno aerostatima. Mnogo je znao o meteorološkim opažanjima, različitim strujanjima zraka te promjenama temperature, stoga ne čudi da je 1808. s imanja grofa Sigismunda Erdödyja, u mađarskom Veppu, pustio veliki kuglasti balon punjen plinom.

Krašković početkom 19. stoljeća živi u Beču gdje radi kao fizik (liječnik), a imao je iskustva i u pokusnoj primjeni cjepiva protiv zaraznih bolesti. U novinama Vaterländische Blätter für den österreichischen Kaiserstaat od 24. kolovoza 1810. opširno su opisani njegovi pokusi s raznovrsnim modelima balona koje je izvodio na bečkom Prateru 13. kolovoza iste godine. Ispitivao je razne inačice balona s toplim zrakom i onih punjenih plinom. Jedan je balon čak opremio padobranom. Posebnu je pažnju usmjerio na ispitivanje svojstava aerostata s četiri uzgonske sfere kojeg je načinio prema konceptu zračne lađe opata Lane. Slične je pokuse, zajedno s kolegom Männerom provodio i u drugim metropolama carstva. Iz tadašnje Pešte su, balonom punjenim vodikom, dvojica prijatelja uzletjeli 3. lipnja 1811. ostvarivši prvi balonski uzlet u Madžarskoj!

Krašković je eksperimentirao i s raznim modelima balona, a letio je i u vrijeme mirovnog kongresa u Beču 1814. kada se rješavala sudbine Europe nakon Napoleonskih ratova. U tadašnjem je tisku zabilježeno kako se: ''Na kraju programa, u košari balona ogromnih dimenzija uzdigao (...) Krašković. Prizor je bio veličanstven. Letač je nad glavama razdraganog mnoštva razvio brojne zastave u bojama država sudionica Kongresa (…)''.

Na predavanju Novak je istaknuo kako su se Varaždinci 80-ak godina kasnije, početkom ožujka 1890., okupili u tadašnjoj Dugoj ulici, današnjoj Zagrebačkoj, kako bi vidjeli prvi uzlet balona u svom gradu. Naime, tada poznati aeronaut iz Bologne Giacomo Merighi otkazao je predviđene nastupe balonom u Karlovcu i stigao u Varaždin. Uzletište je pripremljeno u dvorištu svratišta "Slon" u Dugoj ulici. Na mjestu predviđenom za uzlet postavljeno je ognjište kako bi se balon napunio toplim zrakom. O balonu se zna da je nosio naziv Grad Zagreb, imao obujam 52 m3 i visinu 28 metara, a izradilo ga je prema nacrtu Merighia 18 zagrebačkih krojačica u Sokolani 1889. godine. Umjesto uobičajene košare i sidra, ispod balona bio je trapez na kojem je Merighi izvodio vratolomne akrobacije. U pripremi za uzlijetanje, Merighi je uz pomoć građana pričvrstio balon na posebne prečke. Kada je balon bio pun toplog zraka, pomoćnik je ga je oslobodio od ložišta, a nakon uzdizanja do 200 metara visine balon je otplovio. Uzbuđena publika koja je događaju nazočila uz plaćanje ulaznine, oduševljeno je klicala visećem aeronautu, a djeca su trčala za balonom sve do Varaždinskog groblja, gdje se sigurno spustio. Zatim je balon odvučen u svratište "Slon", gdje je "Leteči čovjek" oduševljeno pozdravljen.

Na kraju predavanja Novak je upozorio koje sve obljetnice u hrvatskom zrakoplovstvu slijede, a koje se ne bi trebale zaboraviti. Tako su prošla četiri stoljeća od objave knjige Machinae novae Šibenčanina Fausta Vrančića, izumitelja prvog upotrebljivog padobrana na svijetu; sljedeće godine navršava se 200 godina od objave spomenute Kraškovićeve knjige; zatim 100 godina od prvog leta prvog hrvatskog motornog aviona Eduarda Slavoljuba Penkale u Zagrebu; 100 godina od leta drugog hrvatskog motornog aviona konstruktora Ivana Sarića u Subotici; 100 godina od utemeljenja prve hrvatske radionice za proizvodnju motornih aviona; 100 godina od pobjede prvog hrvatskog avijatičara na međunarodnoj zrakoplovnoj utrci (Ivan Bijelovučić); 80 godina od osnivanja prve privatne zrakoplovne škole za letenje motornim avionima u Hrvatskoj; 80 godina od osnivanja Prve zrakoplovne jedriličarske škole U.R.A. u Zagrebu; 70 godina postavljanja prvog hrvatskog, ujedno i europskog padobranskog rekorda te 50 godina od smrti našeg najproduktivnijeg konstruktora aviona u povijesti – inženjera Rudolfa Fizira rodom iz Ludbrega. Uz navedeno, jedna od hrvatskoj javnosti potpuno nepoznatih činjenica jest da je prvi aerotunel u svijetu izgrađen u Rijeci 1888. godine. Ondje je prethodno pokusom dokazano postojanje machova konusa koji je uspješno snimljen naročitom fotografskom tehnikom. Treba naglasiti i dosege Zagrepčanina Davida Schwarza koji je osim prvog upravljivog zračnog broda krute strukture, svijetu zrakoplovstva podario konstrukcijski upotrebljivu slitinu aluminija, preteču duraluminija. Njegov metalurški uradak je svakako načinio revoluciju u aerotehnici budućnosti.

Photobucket
Josip Novak
- 21:20 - Komentari (1) - Isprintaj - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se