05

četvrtak

kolovoz

2021

Sretan ti praznik, Domovino

U ovo vrijeme 5. kolovoza 1995. godine još uvijek su trajale krvave borbe za Petrinju. Prvoga dana kod Petrinje je poginulo devedeset hrabrih ljudi. Njihove su majke i supruge u ruke primile stijeg; nad njihovim su tijelima ispaljeni počasni plotuni od kojih su u nebo odlijetale ptice i molitve njihovih obitelji.

6. kolovoza u ranim jutarnjim satima Sonja Radman Livaja, časnica Hrvatske vojske, unijela je hrvatski stijeg u Petrinju i postavljen je na zgradu gradskog poglavarstva. Ja sam, kao i brojni drugi Petrinjci, vijest o ulasku u Petrinju isprala suzama koje su se nakupljale četiri ratne godine. Četiri godine nisam mogla zapaliti svijeću na očevom grobu. Četiri godine nisam osjetila miris lipa svoga grada, jer moj grad u nečijim usijanim glavama nije bio moj i nije pripadao hrvatskom tlu.
Kada sam prvi put došla u Petrinju, u moje Brezje, činilo mi se da me svako stablo i svaka kuća pita - gdje si bila? Mislili smo da si nas zaboravila. Nisu znali sa koliko sam čežnje budna sanjala svoj voljeni Grad, svaku njegovu stopu i stablo i ulicu. Žuti prognanički karton već se sav izlizao i iskrzao u iščekivanju povratka kući.

Dvadeset šest godina kasnije Petrinja je ponovno izranjavana. Ratne rane zamijenile su ove još razornije, još strašnije. Ni naslutiti nisam mogla kako ću u vremenskom rasponu od trideset godina dva puta svjedočiti silnom bolu i stradavanju Petrinje. Ono što nije uništio rat, sravnio je strašni Balrog iz podzemlja u tridesetak sekundi. Pročelja stare gradske jezgre, koja su konačno malo povratila nekadašnji sjaj, smrvljena su bagerima u prah.
Neka nađu spokoj sve duše koje su ovih kolovoških dana prhnule u nebo poput prestrašenih ptica. Pred Petrinjom su dani puni neizvjesnosti, još teži od onih ratnih. Hoće li uistinu njene teške rane zjapiti još godinama, jer se sama neće moći podići iz pepela? Nije izgubila jednu, deset, pedeset kuća; izgubila je lice koje živi tek u našim srcima.

( fotografije - centar grada 1995. i 2021.; Prva hrvatska tvornica salame uništena u ratu i stari pogon srušen 2021. )









<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.