Umjetnost između grada i prirode - Litopunktura Zagreba
Zagreb nije osobito poznat po umjetničkim instalacijama u prostoru, no one dvije koje postoje su zaista zanimljive: "Nine views", Davora Preisa sa modelima planeta koji okružuju poznato Kožarićevo sunce u Bogovićevoj te "Zagreb kada ga još nije bilo" (autori: Zorana Gregl, Nenad Jandrić i Željko Kovačić) sa arheološkim nalazima iz doba prije nastanka grada, iz prapovijesti i antike, uklopljenih u gradsko tkivo.
Ali, malo je manje poznato da je u Zagrebu postojala još jedna instalacija, postavljena 2004., koja je, na žalost, četiri godine kasnije maknuta sa gradskih ulica u podosta čudnim okolnostima. Litopunkturni kamen sa uklesanim kozmogramom. Snimio: VT Riječ je o Litopunkturi grada slovenskog umjetnika Marka Pogačnika koji je uz pomoć suradnika isklesao i postavio 13 kamenih skulptura sa uklesanim kozmogramima koje su postavljene uzduž energetske kralježnice grada. Litopunktura je zamišljena kao metoda ekološkog iscjeljivanja prostora - sliči akupunkturi ljudskog tijela, a razlika je ta što se u litopunkturi na "akupunkturne točke" prostora postavljaju kameni stupovi koji, kako kaže autor, djeluju na cjelinu prostora energijski i na taj način potiču pozitivne procese u smjeru iscjeljivanja. Autor ističe kako litopunktura nije znanstvena već umjetnička praksa koja je razvijena kao način ekološkog djelovanja kroz umjetnost i iz nje se razvila odgovarajuća teorija koju autor naziva geomantijom, kako se nekad zvala srednjevjekovna znanost o tome kako i gdje postaviti grad ili crkvu. Priča o umjetničko-ezoterično-iscjeljujućim instalacijama Marka Pogačnika (Litopunktura grada i Solarni pleksus Europe o kojem ću više napisati u slijedećem postu) je zanimljiva pripovijest o sukobu klasičnog poimanja umjetnosti u užem smislu i promatranja umjetnosti kao šireg fenomena koji može utjecati između ostaloga i na zdravlje ljudi i okoline. Smatram da u obje instalacije nije bilo nikakvih elemenata koji bi na bilo koji način prekoračivali granice umjetničke slobode i dobrog ukusa – naravno, u iscjeljujuće moći tih radova se može, ali i ne mora vjerovati – no, činjenica je da je jedna od njih, ona najopsežnija i najvidljivija u gradu, Litopunktura, brzom akcijom gradskih vlasti 2008. uklonjena bez valjanih razloga. Šuška se da je taj nestanak litopunkturnih kamenova povezan sa neodobravanjem takvog “poganskog djela” od strane nekih crkvenih krugova (na nekima od kamenova su nalažene svete sličice ... na žalost, taj detalj nemam dokumentiran snimcima), no, naravno, takve glasine nisu nikad bile niti potvrđene niti demantirane. Pogledajmo što autor kazuje o svome djelu: Kozmogram (od grčkih riječi "kozmos", cjelina bića, i "gramma", slovo, pismo ili znak) označuje pojam cjelovitog jezika. To je znak koji bi trebala razumjeti i svijest prostora i svijest prirode, a ne samo čovjek. Prostor govori formacijom oblaka, letom ptica ili jezikom kristala leda, a jezik kozmograma sličan je tome. Nije posve logičan kao što je to ljudski jezik, nego se izražava slikovito kako to rade djeca ili priroda kroz razne fenomene. Na slijedećim kolažima koje je sastavio GP pogledajte koji su kozmogrami krasili litopunkturne kamenove Zagreba! Snimio: GP Snimio: GP Snimio: GP Centar Sirion je 2003. zamolio Gradski ured za kulturu za financijsku podršku ovog projekta i ta je podrška 2004. odobrena te je dobiven novac za nabavu kamena i prijevoz do Zagreba. Sve ostalo, kreativni i fizički rad, dali su sudionici na projektu potpuno dobrovoljno. Tokom tjedna dana u kolovozu 2004. na radionici na Jarunu su isklesani kozmogrami nakon čega su kamenovi postavljeni na odabrana mjesta u gradu. Kozmograme su klesali Marko Pogačnik, Sonja Haecker i Anastazija Debelli, za dozvole su se pobrinuli Maja Maštroić i Biserka Šavora, postavljanje stupova su vodili Miro Juraj i Franjo Radovanić, a pomagala je i Mirjana Župan. Kamenovi su postavljeni na slijedećim lokacijama: 1. Mirogoj – uz pješačku stazu između Mirogojske i Remetske ceste, zapadno od glavnog ulaza u Mirogoj. Točka gdje ulaze snage Kozmosa koje opskrbljuju kralježnicu grada. Kozmogram se odnosi na ulogu kralježnice u povezivanju Zagreba u zaokruženu cjelinu. Sedam trokuta u nizu označavaju pojedinove članove kralježnice, a odnose se na sedam litopunkturnih stupova. Niz povezuje trokute na način da zaokružuje prostor, a upravo to i jest zadatak litopunkture – pomoći gradu da bude zaokružen u svojoj cjelovitosti. 2. Ulica Medveščak - mali park kod kućnog broja 46. Točka za prirodne snage koje podržavaju svijest i pomažu unutarnji uvid – utjecaj duhovnih sila na kralježnici. Osnova kozmograma je arhetipsko oko kao simbol viđenja te simbol potiče otvaranje oka koje nije slijepo za cjelovitost Kozmosa i Zemlje. 3. Donji grad – Ulica baruna Trenka kod kućnog broja 4. Točka kreativnih snaga koja podržava stvaralačke procese na duhovnoj razini. Kozmogram je inspiriran velebitskim orlom koji simbolizira izuzetno jake i duhovno prožete kreativne snage Zagreba. Lik orla prikazuje gestu kojom se otvara kanal komunikacije što omogućuje kreativnoj suštini Zagreba da se slobodno izrazi bez predrasuda i straha koji ju neprestano onemogućavaju. 4. Park kod Gradskog poglavarstva – zapadni ulaz. Točka koncentracije srčanih snaga koje djeluju na objedinjavanje prostora grada. Litopunkturni stup nosi dva kozmograma jer se nalazi na raskrižju dva sustava, sustava kralježnice i sustava srčanih energija. Jedan kozmogram sadrži hrvatsku šahovnicu zaokruženu u sferičnom prostoru što simbolizira Hrvatsku kao zaokruženu cjelinu i potiče komunikaciju između nje i glavnog joj grada Zagreba na točki koja omogućuje da ta razmjena bude obilježena snagama srca. Drugi kozmogram označava točku srca kao centar grada. Četiri linije dinamiziraju srčanu sferu u sredini i simboliziraju kretanje kojim se pobuđuje snaga srca da postane središnja kvaliteta grada. 5. Ulica Hrvatske bratske zajednice – kod Nacionalne i sveučilišne knjižnice. Pupak Zagreba u kojem je centriran gradski organizam – plexus solaris na kralježnici. I ovaj stup nosi dva kozmograma jer ujedinjuje sustav kralježnice grada sa sustavom trojstva za Zagreb. Prvi kozmogram za osnovu uzima ženski odnosno muški lik kao simbole oba pola Svemira. Oba lika postavljena su tako da izražavaju dinamičku ravnotežu između suprotnosti, a lik koji pritom nastaje je dvostruki trokut, simbol ravnoteže između duhovnog i materijalnog, između Neba i Zemlje. Drugi kozmogram označava ulogu tog mjesta u sustavu trojstva za Zagreb, to je točka izljeva energija kvaliteta cjelovitosti, kreacije i preobrazbe. Vidimo simbol Aquariusa, a iz grla okrugle posude izlijeva se beskrajan tok inspiracije. 6. Sava – lijeva obala kod Mosta slobode. Točka kroz koju se u kralježnicu unose životne snage elementa vode s njegovom dinamikom i inteligencijom. Osnov kozmograma presjek je kroz tijelo rijeke i on nastoji uspostaviti most kojim bi životna snaga elementa vode i bića Save mogla pozitivno utjecati na kralježnicu Zagreba i organizam grada. Nastoji – na nivou informacije – probiti nasip kojim se grad odijelio od Save. 7. Siget – Avenija Većeslava Holjevca, ispred ulaza u Dom zdravlja. Točka koja u kralježnicu grada uvodi snage Zemlje. Kozmogram prikazuje ruku u čijem se dlanu počinje odvijati spirala koja simbolizira arhetipske snage u unutrašnjosti planeta koje predstavljaju bazu svih životnih procesa na površini. Preuzeto iz knjižice Marka Pogačnika: "Vitalnoenergijski sustavi Zagreba - vodič litopunkture grada" (Izdavač: Sirion, centar za očuvanje prirode i zdravlja, 2005. godina) Sustav srčanih energija ima svrhu regeneracije životnih snaga grada i stanovnika i povezuje dvije velike rekreacijske zone grada, Jarun i Maksimir, koje uključuje u srčani centar kralježnice koji se nalazi u parku kod Gradskog poglavarstva. Iz tog se mjesta obnovljene životne snage razlijevaju u širi prostor Zagreba i Hrvatske. Srčani centar na Jarunu obilježen je litopunkturnim stupom na sjevernoj obali, blizu Malog jezera. Arhetipski mu je osnov jednakokračan križ u dinamičkoj formi koja ga identificira sa četiri klijetke srčanog mišića. Linearnost križa se preobražava u sferičnost, a sferni oblik dodatno je dinamiziran linijama koje međusobno povezuju četiri kraka križa i na taj se način pojačava djelovanje srčanog centra grada. Točka u Maksimiru nije obilježena, a nalazi se neposredno ispod Vidikovca. Sustav trojstva za Zagreb Princip trojstva javlja se u grbu grada koji izražava njegov arhetip, kao tri kule od kojih su dvije s kraja polarizirane zvijezdom (element vatre) na jednoj, te mjesecom (element vode) na drugoj strani. Srednja kula predstavlja točku ravnoteže između dvije krajnosti. Taj se arhetipski uzorak u izvornom urbanom organizmu primarno pokazuje kao polaritet između dva samostalna grada koja su tvorila drevni Zagreb, Gradec i Kaptol. Kasnije, radovima Ivana Meštrovića, princip trojstva označen je za Donji grad fontanom Zdenac života, spomenikom Josipu Jurju Strassmayeru i Meštrovićevim paviljonom na Trgu žrtava fašizmu. U okviru litopunkture Zagreba, taj je trojni princip pomoću tri litopunkturna kamena prenesen i na područje novijeg dijela grada. Bočni litopunkturni stupovi na Trnju i Vrbiku centrirani su kamenom s dva kozmograma koji se nalazi kod Nacionalne i sveučilišne knjižnice. Stup Majke Božje od Uznesenja na fontani Fernkorna na Kaptolu, ispred Katedrale sv. Stjepana – to je pupak starog Zagreba, točka udisaja za primarni sustav trojstva. Spomenik Josip Jurju Strassmayeru (rad Ivana Meštrovića), Trg Josipa Jurja Strossmayera – spomenik označuje mjesto gdje se iskazuje stvaralački princip, princip kreacije koji potiče interakciju između ženskih (yin) i muških (yang) snaga. Zdenac života (rad Ivana Meštrovića), Trg maršala Tita – u sustavu trojstva simbolizira princip cjelovitosti koji dijelove povezuje u kozmičku cjelinu. Meštrovićev paviljon (rad Ivana Meštrovića), Trg žrtava fašizma – simbolizira princip transformacije koji unosi promjene u životni sustav. Spomenik kralju Tomislavu (rad Roberta Frangeša Mihanovića), Trg kralja Tomislava – to je točka izidisaja životnih sila sekundarnog sustava trojstva za Donji grad, a ujedno i točka udisaja za tercijarni sustav trojstva, za novi dio Zagreba. Litopunkturni stup kod Ulice Hrvatske bratske zajednice (kod Nacionalne i sveučilišne biblioteke) – označuje princip kreacije za novi dio grada. Stoji na kralježnici a povezuje sustav trojstva s kralježnicom grada. Preuzeto iz knjižice Marka Pogačnika: "Vitalnoenergijski sustavi Zagreba - vodič litopunkture grada" (Izdavač: Sirion, centar za očuvanje prirode i zdravlja, 2005. godina) Litopunkturni stup na Gagarinovom putu (nedaleko Savske, Vrbik) – označuje princip transformacije za novi dio Zagreba. Stoji na toku životnih energija (ley linija) koji teče u pravcu Crkve sv. Marka, na Gornjem gradu. Kozmogram preobrazbe koncipiran je prema arhetipu “kolo života”. Osnova mu je kolo koje se vrti od početka vremena i prostora (simbol spirala), a fokus je usmjeren na onu fazu životnog ciklusa koja donosi promjene, na fazu transformacije. Na lijevoj strani vidi se dramatičan trenutak u kojem kruženje života gubi integritet i počinje se raspadati. Umjesto kompaktne snage, vide se pojedini kvadrati cjeline koja se raspala kako bi se u daljnjem procesu mogao formirati novi tijek koji sa sobom nosi novu kvalitetu. Litopunkturni stup na uglu Nalješkovićeve i ulice Pile I, u blizini Slavonske avenije – označuje princip cjelovitosti za novi dio grada, a stoji na mjestu vrlo jakog izvora životnih snaga. Kozmogram za Trnje označuje princip cjelovitosti. Povezuje beskonačno s konačnim, linearno sa sferičnim. Pokret koji se uzdiže identičan je pokretu koji se spušta. U cjelovitosti Kozmosa sve suprotnosti međusobno su pomirene – ali, ipak nema pasivnosti nego je prostor prožet nezamislivom dinamikom bića. Litopunkturni stup u Aveniji Većeslava Holjevca (ispred Muzeja suvremene umjetnosti) – to je točka uzemljenja za sustav trojstva i mjesto izdisaja za tercijatni sustav trojstva koji obuhvaća Novi Zagreb. Budući da megalit uzemljuje sustav trojstva za Zagreb, na njemu se nalaze brončane pločice sa tri kozmograma sustava trojstva (kamenovi u Trnju, kod Nacionalne i sveučilišne biblioteke i na Vrbiku). Osim toga, ovaj kamen ima i četvrti kozmogram u bronci što dodatno djeluje kao agens za uzemljenje. Lik kozmograma prikazuje ritam triju obrnutih piramida koje se od Kozmosa okreću centru Zemlje. Nebo se spušta na Zemlju kako bi otkrilo svoje lice uzemljeno u materiji. Pri pisanju ovog teksta služio sam se knjižicom Marka Pogačnika: "Vitalnoenergijski sustavi Zagreba - vodič litopunkture grada" (Izdavač: Sirion, centar za očuvanje prirode i zdravlja, 2005. godina) iz koje sam prenio informacije o autorovoj namjeri pri postavljanju djela te značenju kozmograma te raznim izvorima sa weba. Za kraj, evo i nekoliko zanimljivih linkova
Slični radovi Marka Pogačnika u svijetu:
Oznake: Litopunktura, Marko Pogačnik, umjetnost, priroda, pejzažna arhitektura, ezoterija |
< | travanj, 2014 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |