Voltino naselje, Rudeš, Ljubljanica - laganim korakom kroz zelene oaze i povijest pregrađa Trešnjevke!
Drage i dragi moji, u petak je održana najavljena šetnja zapadom Trešnjevke, Ljubljanicom, Voltinom i Rudešom, i htio bih vam u ovome postu dočarati djelić atmosfere te lijepe večeri i opisati vam u kratkim crtama rutu koju smo prošli!
Prije svega zahvaljujem na dolasku svima koji su se u petak, 03.05.2013. pojavili u 19h na okretištu tramvaja na Remizi, na nekadašnjoj gradskoj granici preko koje smo tom šetnjom iskoračili! Bilo nas je nešto više od 30, što starih što mladih, sa biciklima, dječjim kolicima i pesekima, sa i bez fotoaparata, iz Rudeša, Sigečice, Medveščaka, Novog Zagreba ...ali i, dakako, iz Rudeša, Voltinog, Ljubljanice! Šetnja je potrajala puna 2 sata, prošli smo 6,5 kilometara (hvala ti, Mladene, na preciznoj informaciji! ) i dotakli mnogobrojne teme od kojih ću ovdje spomenuti samo neke, čisto da ih se podsjetim(o)! A priča je tekla otprilike ovako: - mjesto sastanka, na Remizi, uz potok Črnomerec, nije odabrano slučajno - do 1945. godine je to bila administrativna granica grada Zagreba na kojoj se nalazila mitnica, gradske granice su tada imale jače značenje nego sada! - na zapadu sadašnje Trešnjevke, zapadno od potoka Črnomerca, se nalaze tri naselja: - između potoka Črnomerca i Kustošaka, a južno od sadašnje Baštijanove ulice, je Ljubljanica, koja je nastala "prelijevanjem" grada preko svoje granice tokom 20-tih i 30-tih godina 20. stoljeća kada se intenzivno naseljavala i urbanizirala Trešnjevka - između potoka Črnomerca i Kustošaka, a sjeverno do Baštijanove ulice se nalazi Voltino naselje, to je planski kvart koji nije postojao prije 30-tih godina prošloga stoljeća, a svoj je ubrzani razvoj doživio nakon 1947. godine kada su izgrađene zgrade Pupinova naselja koje je, zapravo, "predgrađe" Voltinog - između potoka Kustošaka i Vrapčaka se nalazi Rudeš, nekadašnje selo, jedno od najstarijih u zapadnom dijelu današnjeg Zagreba - osnovna škola Rudeš je najstarija škola današnje Trešnjevke (starija dvije godine i od škole "Horvati" u Horvaćanskoj o kojoj sam nedavno pisao) i druga najstarija (nakon škole Gornje Vrapče koja datira iz sredine 19. stoljeća) u zapadnom dijelu Zagreba. Sva tri kvarta bila su do pripojenja Zagrebu dio općine Vrabče. Pogledajmo neke od važnijih datuma u razvoju cjelokupne Trešnjevke: 1862. - izgradnja "južne pruge", smjer Zidani Most-Zagreb-Sisak koja je odredila sjevernu i istočnu granicu Trešnjevke 1878. - izgradnja vodovodnog crpilišta 1892. - izgradnja Bubare 1910. - izgradnja "Munjare" 1901. - Puštanje u promet "Samoborčeka" 1921.-1925. - Izgradnja socijalnih stanova u bloku Magazinska-Selska-Meršićeva 1927.-1928. - Izgradnja socijalnih stanova na Pongračevu (Selska-Ozaljska) 1929.-1930. - Izgradnja naselja Istrana i invalida (blok Selska-Moščenička) oko 1930. - puštanje u rad tržnice na Trešnjevačkom trgu 1931. - izgradnja naselja za ZET-ove službenike (Creska-Lošinjska) 1935. - Početak izgradnje naselja Prve hrvatske šredionice 1936. - Dovršetak izgradnje tramvajska pruge do Ljubljanice i otvaranje Remize 1945. - administrativno širenje grada preko potoka Črnomerca (do tada su na području Trešnjevke postojale slijedeće mitnice: - Gredice (danas Horvaćanska/Braće Domany) - Ljubljanica (danas okretište tramvaja) - Zagorska ulica oko 1950. - izgradnja "autoputa" koji je bitno izmijenio krajolik Trešnjevke i odvojio je na "sjeverni" i "južni" dio kakve ih poznajemo danas. 1962. - podignuta nova zgrada Samoborskog kolodvora 1979. - ukinut "Samoborček" Neki od važnijih datuma u razvoju kvartova zapadno od potoka Črnomerca: 1895. - otvaranje osnovne škole Rudeš na adresi Anina 99 (zgrada postoji i danas, prva zidana zgrada u to doba u kvartu) 1923. - tadašnje "Jugoslavensko Siemens d.d." (kasniej "Končar") gradi prve zgrade na zemljištu uz potok Črnomerec (Fallerovo šetalište) 1930. - gradnja nove škole u Rudešu (Rudeška 71) 1941. - obješena skojevka Ruža Crnković u Rudešu (današnja Dinarska ulica) nakon 1945. - plansko kreiranje "električnog kvarta" - Voltino naselje, Teslina ulica (poslije Kroflinova, Drvinje, danas Golikova), Hanamanova ulica 1947. - izgrađeno Pupinovo naselje po projektu arhitekta Kazimira Ostrogovića 1948. - gradnja osnovne škole Ljubljanica (nekad 27. osnovna škola, osnovna škola "Sava Kovačević") ??? - otvaranje skladišnih i poslovnih prostora (skladište Željpoha/Ferimporta u Golikovoj, skladište Šume u Klanječkoj, tvornica namještaja Jadran u Tomislavovoj ...) kraj 50-tih i početak 60-tih - gradnja zgrada u Hanamanovoj, gradnja kolosijeka prema vojarni u Prečkom, - veliko širenje KOnčara nauštrb ulica u susjedstvu -60-te - gradnja prvih zgrada u Voltinom 1964 - otvaranje osnovne škole "Voltino" (nekad Rade Končar) 1964. - Škola u Rudešu preimenovana u školu Milana Špalja, poplava zahvaća i Rudeš kraj 70-tih ili početak 80-tih - gradnja "papagajki" kraj 80-tih - gradnja zgrada u zapadnom "novom" Rudešu Što smo dalje pričali? - gledali smo staru lampu ulične rasvjete iz 70-tih uz potok - prisjetili se natpisa na nedalekoj zgradi koji slavi 29.11., Dan Republike - gospon Mario (puno mu hvala na brojnim zanimljivim pričama iz života tih kvartova!!!) nam je ispričao kako se nekad na mostu kod Stubičke "prodavala cigla", kako je na terenu nekadašnjeg NK "končar" odnosno NK "Elektrostroj" bio nakon 2. svjetskog rata logor za zarobljene nijemce od kojih su neki ostali raditi u "Končaru". Malo više, kod bivše glavne porte "Končara" je bio i prvi, najstariji, toplovod, ali i kino "Končar" te dvorana za radničke aktivnosti (sport, kultura ...). Isto takom čuli smo da je sadašnji cestovni most na Baštijanovoj ulici sagrađen pred dolazak Tita kako bi posjetio "Končar" sa stilom, a ne kroz tamo neke uličice - pozdravili cijevi najstarijeg toplovoda koji je toplinom napajao samo "Končar" i obližnje zgrade (danas uz njega raste bazga) - provjerili smo cijevi novog, suvremenog toplovoda - obje su tople! - pogledali smo iznimno lijep vrt prepun cvijeća kod Klanječke ulice - pozdravili stari most (sada obnovljen!) kojim je nekad vozio "Samoborček", a u blizini kojeg se 02.11.1966. godine desio sudar sa ZET-ovim autobusom u kojem je poginulo troje putnika i ozlijeđeno 23 (pogledajte POST i na njemu link na novinski članak u komentaru!) - posjetili smo radionicu za servis lokomotiva HŽ-a koja je, prema riječima već spomenutog Maria, najstarija u cijelom Zagrebu. Nekada je tu lokalna manguparija krala željeznički inventar, a pogotovo karabit za pucanje - ispričali smo priču o nekadašnjem teretnom kolosijeku Črnomerec-Prečko koja je vodila do bivše kasarne Prečko u kojoj su za vrijeme drugog svjetskog rata bili smješteni nijemci, a nakon njega tenkovi pa kasnije roba u magazinima - trasu spomenute pruge smo slijedili do skladišta "Šume" u kojoj se nekad prodavao ugljen i drvo za ogrjev i koje sad polunapušteno i jedva promijenjeno u zadnjih 50 godian čeka nekog novog vlasnika - uživali smo za sumraka u miru Pupinova naselja dok se još netko nije uselio na prostor bivšeg skladišta "Ferimporta" koje graniči sa njim i trenutno je u fazi rušenja - idilično mirno je bilo i uz potok Kustošak gdje su nas grickali komarci - slijedeći trasu pruge uočavali smo kako su si razni stanovnici, ali i firme "privatizirali" dijelove trase - posjetili smo i prazne prostore bivšeg skladišta kemijskih proizvoda uz ratarsku ulicu sa njegovim lijepim drvoredom jablana - prošetali smo se najljepšim dijelom šetališta uz Kustošak Moja osobna želja i želja Centra za kulturu Trešnjevka kao suorganizatora ovog projekta, "Mapiranje Trešnjevke - nevidljivi grad" je prikupljanje svih ovakvih informacija, "malih" i "velikih" priča s Trešnjevke, koje daju sliku, boju i okus povijesti ovog kvarta i njihovo publiciranje javnosti. Stoga vas molim, javite se svojim pričama bilo kao komenarima ovog posta i bloga, bilo CKT-u na adresu modulor@cekate.hr, zabilježit ćemo ih i uskoro dati na uvid svima zainteresiranima putem web aplikacije! Unaprijed vam hvala! A uskoro ćete biti i obaviješteni, na ovome blogu i putem informacijskih kanala CeKaTe-a, i o slijedećim akcijama u sklopu ovog projekta! Pogledajte sad GPS tragove šetnje (Mladene, puno ti hvala na bilježenju i obradi!) i pregršt fotografija sa šetnje koje je snimio GP, uvijek budna oka spremnog za bilježenje najfinijih detalja! GPS trag šetnje projiciran na "golu" kartu Trešnjevke. Snimio: Mladen GPS trag šetnje projiciran na detaljnu kartu Trešnjevke. Snimio: Mladen K'o nekad u sedam ... početno okupljanje. Snimio: GP Uokvireni uvod (kroz okno nadstrešnice tramvajskog stajališta iz 1936. godine zaštićenog kao javno kulturno dobro. Snimio: GP Samo slijedite strelicu ... i doći ćete do voditelja. Snimio: GP Pogled s visoka i s toploga (obje cijevi toplovoda su vruće!). Snimio: Vanja Tu je nekad kloparao "Samoborček"! (stari most kod Zagorske ulice). Snimio: GP Dosegli smo najsjeverniju točku šetnje i gotovo dotakli općinu Črnomerec. Snimio: GP Kroz spokoj Pupinova naselja. Snimio: GP Na Kustošaku, na mjestu nekadašnjeg željezničkog mosta i sadašnje najezde komaraca ... Snimio: GP U srcu Rudeša, susret željezničkih tračnica i ratarske ulice. Snimio: Vanja Pred zadnju etapu, na uglu Koreničke i Virjanske ulice te potoka Kustošaka. Romantika pregrađa ... Snimio: GP Povratak gradu ... (uz potok Kustošak nedaleko Golikove ulice) Snimio: Vanja Oznake: šetnja, mapiranje trešnjevke, rudeš, Voltino, ljubljanica |
< | svibanj, 2013 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |