mistagogy.blog.hr

srijeda, 27.01.2010.

Conta sebe (IV)

Tko za 'dobra djela očekuje zahvalu', već se izdvaja po tome što sam sebe smatra 'dobrim', proigrao je najbolje opravdanje za izricanje hvale time što se svojim osjećajem i svojom sviješću o vlastitoj dobroti izdvojio od ostalih kao posebni dobročinitelj, zato što je sebe uzvisio i precjenio. Takvo očekivanje, koliko god bilo prirodno i općenito prihvaćeno, ne samo da ne zavrijeđuje nikavu hvalu, već upravoono čime se obično takvom čovjeku uzvraća : posvemašnju nezainteresiranost, pa čak i svojevrsni uzvratni ponos. Tko čini dobro te pritom ne želi doživjeti krah, mora ići tako daleko da sebe smatra čovjekom koji služi, koji drugome priskače u pomoć - nosit njegovu krivicu. Ne samo da ne smije od drugoga očekivati zahvalu, čak štoviše, u sebi mora gajiti osjećaj zahvalnosti prema drugima koji su mu pružili priliku za iskazivanje pomoći, bez obzira koliko se ta pomoć naknadno 'isplatila'. To mora za nas više ili manje ostati trajnim idealom; a prvi stupanj tog ideala je svakako osjećaj zahvalnosti u nama i izvan nas za svako dobro djelo.

Christian Morgenstern

- 00:24 - Komentari (38) - Isprintaj - #

subota, 23.01.2010.

Jače, više, bolje

Ne trebamo se bojati niti pravilno shvaćenog elitizma. Pozivam mlade kršćane i katolike da se ne boje elitizma. Ja elitizam shvaćam pozitivno ako on u sebi ima ugrađeno ono 'jače, više, bolje' s namjerom, ne da bi se isticalo osobne zasluge, nego da bi se pomoglo svojoj društvenoj i crkvenoj zajednici i pojedincu čovjeku.
Željko Tanjić

- 21:04 - Komentari (14) - Isprintaj - #

petak, 22.01.2010.

SVEĆENIK... UVIJEK GRIJEŠI

Ako je svećenik mlad, onda je naivan. Ako je ozbiljan, onda je vječni nezadovoljnik. Ako je lijep: «Zašto se nije oženio?» Ako je ružan: «Nitko ga nije htio.»



Ako odlazi u kafiće, onda trati vrijeme uzalud.
Ako sjedi u kući, onda je smotan.
Ako hoda odjeven «u civilno», ponaša se svjetovno.
Ako nosi reverendu, konzervativan je.
Ako razgovara s tajkunima, onda je kapitalist.
Ako se druži sa siromasima, onda je komunjara.
Ako se slaže sa svima, onda nema stava,
ili još gore, oportunista je.
Ako je debeo, ništa mu ne fali;
Ako je mršav, škrtac je.
Ako citira Koncil, onda je «progresivac»;
Ako govori o katekizmu, onda je pobožnjak.
Ako propovijeda dugo, dosadan je.
Ako podiže glas, neurastenik je.
Ako govori normalno, ne razumije se ništa.
Ako ima auto, onda je bogat,
Ako ga nema, nije ukorak s vremenom.
Ako posjećuje župljane, zabada nos u tuđe živote,
Ako ostaje u župnom dvoru, ne zanima se za župljane.
Ako traži darove, onda je «žicar»;
Ako ništa ne organizira i ne gradi, župa je mrtva.
Ako dugo zadržava ljude u ispovjedaonici, onda sablažnjava;
Ako je prebrz, ne sluša što govore.
Ako započinje misu točno, sat mu ide naprijed,
Ako započinje kasnije, čini da gubimo vrijeme.
Ako je mlad, nema iskustva.
Ako je star, vrijeme je da ide u mirovinu.
Ako ga premjeste ili umre, tko će ga zamijeniti?
... No, koliki mole za svoga svećenika?


SAVRŠENI SVEĆENIK
«Savršeni svećenik propovijeda točno šest minuta. Proklinje grijehe, ali pri tome nikoga ne napada. Radi od šest ujutro do ponoći, ujedno je i crkveni domar. Savršeni svećenik mjesečno zaradi 500 kuna, lijepo je odjeven, vozi novi auto, kupuje knjigu za vlastito usavršavanje u struci i barem 400 kuna mjesečno dijeli sirotinji. Star je 29 godina, ali ima barem 40 godina životnog iskustva. Najvažnije, on dobro izgleda. Savršeni svećenik gorljivo radi s mladima, ali najviše vremena provodi sa starijima. Cijelo vrijeme se smije ozbiljna lica. Dnevno posjeti barem 15 obitelji i stalno sjedi u župnom uredu, za slučaj da ga netko zatreba. Takvog savršenog svećenika pronalazimo nažalost uvijek u susjednoj župi!» (Windisch, 83).


http://www.palotinci.hr/

- 18:50 - Komentari (7) - Isprintaj - #

subota, 16.01.2010.

Isusov prvi 'radni' tjedan




Trećeg dana bijaše svadba u Kani Galilejskoj. Bila ondje Isusova majka. Na svadbu bijaše pozvan i Isus i njegovi učenici. (Iv 2,1-2)


Ovdje liturgijski odlomak ispušta na početku da se događaj zbio "trećeg dana" Isusova prvog "radnog" tjedna: sutradan nakon krštenja pristupaju Isusu dva Krstiteljeva učenika, ostaju s njime cijeli dan i "prelaze" k njemu (Iv 1, 35-39);
Jedan od dvojice Krstiteljevih učenika koji su prešli Isusu bio je Andrija. On je doveo Učitelju svoga starijeg brata Šimuna kojemu je Isus odmah promijenio ime u Kefa u znak njegove buduće službe (1, 40-42).

calling filip i natanel
Dan kasnije putuje Isus iz Judeje u Galileju te poziva Filipa i Natanaela (1, 43-48).

Ta petorica našla su se s Isusom u Kani gdje je Isusova majka bila pozvana u svatove, a onda - radi nje - i Isus s petoricom prvih učenika.

svadba u Kani


Isus je kasnije svoje mesijansko djelovanje označio kao vrijeme zaručnikove prisutnosti među svatovima (Mt 9, 15) te izrekao parabolu o djevojkama koje uveličavaju svatovsko veselje (Mt 25, 1-13). Odaziv u svatove znak je da se Isus od srca radovao sa zaručnicima, jer njihov brak ima i vjersko značenje. U svatovima se ponašao poticajno ali radosno, jer je i tu, kao i u drugim svojim postupcima; objavljivao Boga koji radost osmišljava. On je u život ljudi s kojima se susretao unosio radost kao odraz spasenja koje Bog nudi.
Ivan je znao za starozavjetne tekstove o Mudrosti koja priređuje obilno jelo i piće objave (usp. Izr 9, 5; Iz 55, 1-3; Sir 24, 19-21). U obilnom vinu svatovske gozbe Isus se očitovao kao utjelovljena mudrost Božja koja donosi novu objavu. Marija svojom intervencijom najprije kod Isusa a zatim kod dvorača pripravlja put Isusovu mesijanskom djelovanju. Između nje i Isusa u toku mesijanskog djelovanja nastaju novi odnosi, jer Isus okuplja novu, eshatonsku obitelj braće i sestara koji zajedno s njime poslušno prihvaćaju Božju volju i tako uprisutnjuju Božje kraljevstvo.
učenici danas


Ivan Pavao II u enciklici Otkupiteljeva Majka kaže: "Majka Kristova predstavlja se pred ljudima kao tumač sinovljeve volje, kao tumač uvjeta što ih treba ispuniti da bi se mogla očitovati spasenjska sila Mesijina... Tako se u Kani pojavljuje Marija kao ona koja vjeruje u Isusa: njezina vjera izaziva prvo Isusovo 'znamenje' i tako pomaže da se pobudi vjera učenika" (br. 21). Papa naziva Gospu prvom učenicom Isusovom jer je bila spremna da uči od odraslog Isusa i potiče druge na učenički hod s Isusom. Kad Ivan na zaključku današnjeg događaja kaže da je Isus objavio "svoju slavu" misli na Isusov pravi identitet (usp. Iv 17, 5), njegovu intimnu povezanost s Ocem. Petorica učenika počela su dublje uviđati tko je zapravo Isus i pošla su za njim u Kafarnaum kao privremeno središte Isusova mesijanskog djelovanja. Oni će morati još puno učiti o Isusu i od Isusa, ali je za početak ovaj učenički stav dovoljan.
učenici danas
"Što god vam rekne, učinite!"


Mato Zovkić

*********


1 Kor 12
4 Različiti su dari, a isti Duh;
5 i različite službe, a isti Gospodin;
6 i različita djelovanja, a isti Bog koji čini sve u svima.
7 A svakomu se daje očitovanje Duha na korist.
8 Doista, jednomu se po Duhu daje riječ mudrosti, drugomu riječ spoznanja po tom istom Duhu;
9 drugomu vjera u tom istom Duhu, drugomu dari liječenja u tom jednom Duhu;
10 drugomu čudotvorstva, drugomu prorokovanje, drugomu razlučivanje duhova, drugomu različiti jezici, drugomu tumačenje jezika.
11 A sve to djeluje jedan te isti Duh dijeleći svakomu napose kako hoće.

- 18:54 - Komentari (8) - Isprintaj - #

četvrtak, 14.01.2010.

cüzam




...

Kršćaninu nije dopušteno biti očajnik jer izlaz uvijek postoji i patnja uvijek može imati smisla, ako joj ga hoćemo dati. Raspeti Krist nam to poručuje, a njegovo Uskrsnuće i dar Duha potvrđuje. Velika je razlika između 'doći na rub očaja' koje je nekad i poželjno ukoliko ćemo tada odustati od nastojanja koja su nas do tada vodila a nisu bila u skladu s voljom Božjom, i trajnog stanja očaja iz kojeg je čovjek u stanju učiniti nezamislivo zle stvari. Ovo zadnje stanje je stanje duhovne smrti kada zli preuzima kontrolu nad čovjekovom voljom, tj. njegovim duhom. Preko ovog klonuća do kojeg se dolazi preko silaznih stepenica sumnje, straha, žalosti, malodušja, te potom beznađa, otvaraju se vrata ne samo duhovnim, nego i tjelesnim bolestima.
Vrlo čest znak postojanju duhovnog oboljenja jesu kožne bolesti na tijelu. One su poput lakmusa koji pokazuje stanje duha. Svima nam je poznato kako se neki ljudi i na najmanju pojavu stida znaju zacrvenjeti poput užarene peći. Naravno, ne želim generalizirati i sve kožne bolesti dovesti u vezu s duhovnim oboljenjem, međutim jednako tako ne želim niti tolika psiho-somatska oboljenja isključiti izvan konteksta oboljenja duha i nemira koji po njemu dolazi. Znamo da je sumnja u obećanja Božja put po kojem strah dolazi, a on nije ništa drugo (u duhovnom smislu) nego vjerovanje da je zlo jače i moćnije od dobra. Ništa tako ne može razjariti neku divlju životinju kao kad primijeti postojanje straha kod potencijalne žrtve. Isto tako je i u slučaju sa đavlom. On biva toliko veći i moćniji od nas koliko mu više straha damo. U protivnom, on je poput dosadne muhe zundare koja nam dosađuje. Bojite li se razmišljati o njemu na ovakav način? Ili pak ovako pisati o njemu? Ako jeste, onda znajte da on ima jako puno upliva na vaš život! Nebrojeno puta u svom životu smo se mogli osvjedočiti kako nam se dogodilo upravo ono čega smo se bojali. Strah je poput magneta koji privlači zlo. Onog trenutka kada primijetimo da on preuzima djelomičnu kontrolu nad našim nagnućima u nama nastaje žalost zbog gubitka kontrole i panično nastojanje njene ponovne uspostave, koje pak nje moguće postići svojim snagama. Čovjeku je nemoguće biti sam svoj spasitelj.
Istina je da pored ljudi za koje kažemo da su pesimisti, postoje i optimisti, ljudi za koje kažemo da im 'sve ide od ruke', da 'uspijevaju' u svojim pothvatima, međutim valjalo bi se prisjetiti kako taj uspjeh, ako ga tako možemo nazvati, nije stvar njihovih zasluga, budući to dobro ne dolazi kao plod njihovih zasluga, nego kao dar kojem su se jednostavno otvorili u pouzdanju. U ovom kontekstu je razumljiva ona Isusova kad preporučuje da naš govor bude 'da, da i ne,ne' jer je sve više od toga od zloga. Misli se na nakane i stavove, naravno. „Dosta mi je da 'hoćete'. Sve ostalo ja činim!“- kaže Isus jednoj mističarki Luizi. „Neka mi bude po tvojoj riječi!“- kaže Ona koja je shvaćala da je volja Božja najveće dobro. Iako ta volja nije isključila trpljenje, nego joj ga je, što više, nagovijestila kod Prikazanja u Hramu, kao mač koji će joj probosti dušu, Marija je ostala vjerna višem cilju, kako osobnom, tako i zajedničkom. Nije ustala kako bi podigla svoj glas i pobunila se protiv najveće boli koja joj je uopće mogla biti podnesena. Ne samo da je prihvatila jednu takvu izolaciju, u društvenom smislu, nego je smogla snage da u trenucima najveće agonije prihvati nas za svoju duhovnu djecu... Nas koji smo joj razapeli sina svojim grijesima. S druge strane Isus moli za nas u trenucima svoje najveće boli, te nam daruje svoje najdragocjenije, svoju Majku, da bude i naša majka. Možemo li uopće razumijeti veličinu ovih čina? Dopiru li do naših srdaca ili smo još uvijek zaokupljeni svojim statusom, svojom ulogom u ovom svijetu, tako da nam najbitnije izmiče ispred očiju!? „Niste se još oduprli do krvi!“- upozorava sv. Pavao. Čemu onda bune i strančarenja, rječeborstva? Čemu kuknjava nad lošim vremenom i kojekakva druga bezrazložna nezadovoljstva? Kako to da najveću duhovnu utjehu primamo od onih koji su, ljudski gledano, potrebniji utjehe od nas koji smo nezadovoljni koječim? „Ranjeni iscjeljitelj“- naslov je knjige u kojoj Henry Newman govori o Isusu Kristu.

U današnjem evanđeoskom ulomku vidimo našeg Gospodina kako se pun sućuti spušta nad jednog gubavca koji kleknu i zamoli: "Ako hoćeš, možeš me očistiti!" Isus ganut pruži ruku, dotače ga se pa će mu: "Hoću, budi čist!"
Ako riječi 'gubavac, kleknu i zamoli' zamijenimo s 'grešnik, ponizi se i zatraži pomoć' vjerujem da ćemo se svi, ako smo iskreni, bez razlike moći staviti na mjesto ovog gubavca kojem je potrebno očišćenje. Ono što kod Svemogućeg Gospodina najviše izaziva sućut jeste naša nemoć, te spremnost napuštanja 'tvrdog kopna' svojih snaga i iskorak u povjerenju da nam od njeg dolazi istinska pomoć. Gubavac, nakon iskustva nemoći, u oskudnoj odjeći i hrani, koju je oćutio po golim i hladnim pećinama, izvan gradskih zidina, uz svu odsutnost komfora dolazi do uvjerenja da mu samo Bog može pomoći. Zato u svojoj molbi veći naglasak stavlja na Isusovu moć nego na njegovo htjenje. „Ako hoćeš…, možeš!“- on kao da želi reći: Znam da možeš, ali se sustežem u svojoj molbi jer se bojim da doista i hoćeš jer ovo trpim zbog svojih grijeha. Gubavac ispovijeda svoju vjeru u Božju svemoć, te pod pitanje dovodi Isusovu volju za njegovim ozdravljenjem. Stavlja uskličnik na Božju Svemoć, a upitnik na njegovo Milosrđe. Isusova reakcija govori sama za sebe. „Isus ganut pruži ruku, dotače ga se pa će mu: Hoću, budi čist!“ Kao da hoće reći: „Želim to tako jako da ne možeš niti pojmiti, no moja želja bez tvog pouzdanja ostaje u mom srcu kao neostvarena ganutljiva čežnja. Ja te želim iscijeliti, samo trebaš vjerovati da te ja ne osuđujem i ne odbacujem. Ti si moj. Došao sam da te spasim. Ljubim te takvog kakav jesi. Vjeruj u to! Gledaj, ja hoću. Evo ti dokaz moje ljubavi. Budi čist!“
Ovaj evanđeoski ulomak govori upravo kontra svakoj sumnji da Bog želi naše duhovno ili tjelesno ozdravljenje. Bog ne želi oboljenje. On dopušta zlu djelovanje, ali ono nije nikad izvan konteksta našeg slobodnog izbora. Ono što je bitno jeste učiniti jasnu distinkciju između dobra i zla, ali ona nikad nije u odnosu na njegovu ljubav prema čovjeku. Njegova ljubav je trajna. Želi nas podići. No, ono što očekuje od nas jeste ne samo vjera u istine objavljene o Njemu, nego i aktivna vjera u njegovu svemoć i milosrđe. Po njoj nam sve biva moguće. Sve što nije po njoj , grijeh je. Mi se ne molimo zato da vidimo hoće li Bog intervenirati, nego zato jer on hoće i može 'ispružiti svoju ruku nad nas'. Ono što se od nas očekuje jeste otvorenost i vjera u njegova obećanja. Sve je pred nama kao na stolu. Isus je sa svoje strane sve učinio. Na nama je da u vjeri iskoračimo i uzmemo ono što nam pripada.
Ništa Gospodina ne može ražalostiti kao mlakost ili očaj koji su najviši stupanj prezira spram njega. Zato kakve god bile životne okolnosti, on ima odgovor na njih jer on hoće i jer on može, ma na kakvim se životnim marginama nalazili. Bilo imali ili nemali ili bilo što drugo činili sve može poslužiti na veću slavu Božju ako mu dopustimo da on bude Onaj koji Jest. Iskustvo nemoći i slabosti po kojoj dolazimo do poniznosti nam može pomoći da steknemo povjerenje i pouzdanje u njega, a ne samo da očajavamo nad svojim nedaćama kao nad nečim što je trajno i nepromjenjivo. Stanovati izvan tabora, biti na margini i imati iskustvo odbačenosti i neprihvaćanja ponekad može biti puno djelotvornije iskustvo nego imati neki društveni ili crkveni status. Mučno jest, al je u puno slučajeva spasonosno jer stižemo do onog što je najbitnije, a to su glas u nutrini srca kad umru svi ostali glasovi, te vjera po kojoj nam onda sve biva moguće. A pred njom se sumnja, strah, žalost i očaj povlače, a novi život budi.

- 23:56 - Komentari (10) - Isprintaj - #

srijeda, 13.01.2010.

Razlikovanje duhova po sv.Ignaciju

2. Kad se želiš osloboditi zla i tražiš dobro

2.1. Kako djeluju duhovi kad kreneš putem dobra

Kada se želiš osloboditi zla i tražiš dobro, dobri duh te hrabri i jača, tješi, nadahnjuje, smiruje, zna ganuti do suza, olakšava put uklanjajući različite zapreke. Zli duh te, naprotiv, muči, žalosti, uznemiruje lažnim razlozima, daje osjećaj krivnje i postavlja različite zapreke da ne bi napredovao na putu dobra. (Usp. DV 315) Dobri duh ti daje duhovnu utjehu, a zli duh te vodi do duhovne zapuštenosti, potištenosti, suše.
Duhovna utjeha je stanje u kojem doživljavaš Božju blizinu. Postoji više vrsta duhovne utjehe.
One se razlikuju po načinu doživljavanja Božje prisutnosti. Prva je najsnažnija, ali i najnesigurnija. Nalik je na ljetnu kišu koja sve osvježava, ali i brzo prolazi. Tu utjehu možeš prepoznati u sebi kao unutrašnje ganuće koje može dovesti i do suza i koje rasplamsava tvoju ljubav prema Bogu te prema svakom stvorenju, ali samo u njemu i radi njega. Druga vrsta utjehe je manje snažna, ali i sigurnija. Nalik je na potok koji prolazi kroz vrt i natapa ga. Osjećaš je u sebi kao unutarnju radost koja te privlači k duhovnim stvarima, k ljubavi prema Bogu i služenju bližnjima s vedrinom i mirom srca. Treća vrsta utjehe je ona po kojoj rastu u tebi vjera, nada i ljubav. Nju gotovo i ne osjećaš, ali je ona najsigurnija. Može se usporediti s podzemnim vodama koje se ne vide, ali koje natapaju zemlju i donose život. (Usp. DV 316)
Duhovna suša, potištenost, zapuštenost stanje je u kojem ne doživljavaš Božju blizinu te se osjećaš sam i napušten. To je stanje suprotno duhovnoj utjesi. Bio bi to npr. mrak i nemir u duši, pobude na sve što je nisko i čisto zemaljsko, nemirno uzrujavanje, napasti što potiču na malodušnost, bez pouzdanja i ljubavi, gdje dušu skroz naskroz obuzme lijenost i mlakost, žalost, baš kao da je posve rastavljena od svoga Stvoritelja i Gospodina. Kao što se utjeha protivi potištenosti, tako su i misli što se rađaju iz nje, protivne mislima što proizlaze iz zapuštenosti.” (DV 317.)

2.2. Što činiti u vrijeme duhovne zapuštenosti

“Peto pravilo. – U vrijeme duhovne potištenosti ne valja ništa mijenjati, već stajati čvrsto i nepokolebljivo u odlukama i odredbama što ih je tko obdržavao dan prije te zapuštenosti ili, bolje, u zasadama i planovima što se na njih nakanio u prijašnjoj utjesi. Kao što nas, naime, za vrijeme utjehe uglavnom vodi i nadahnjuje dobri duh, to isto polazi u potištenosti za rukom duhu tame, a jedva smo u stanju da po njegovim savjetima pokročimo sigurnim putem.” (DV 318.)

“Šesto pravilo. – Premda za potištenosti nije dobro mijenjati prvotne odluke, ipak će dobrano koristiti ako se snažno uhvatimo ukoštac sa samom dosadom te se npr. dadnemo više na molitvu, razmatranje, marljivo ispitivanje savjesti te da pronalazimo kakav zgodniji način pokore."”(DV 319)

”Sedmo pravilo. – Tko je potišten, neka promisli kako ga Gospodin prepušta vlastitim prirodnim silama ne bi li se sam suprotstavio neprijateljevu previranju i napastovanju. S pomoću je Božjom to svakako u stanju, jer ga ona nikad ne napušta, nego se samo pritajila. Gospodin mu je, naime, uskratio očitu i veliku revnost, snažnu ljubav s intenzivnijom milošću, ali mu ipak ostavlja dovoljnu milost, potrebnu za vječno spasenje.” (DV 320.) a u potištenosti neka se, naprotiv, sjeća kako s milošću Božjom može mnogo toga podnijeti u borbi protiv neprijatelja, samo da crpe snagu u svom Stvoritelju i Gospodinu.” (DV 324b)

“Osmo pravilo. – Za vrijeme potištenosti neka se svatko učvršćuje u izdržljivosti koja suzbija napasti što ga snađoše. Neka sebe uvjerava da će mu naskoro zasjati utjeha. Može se u tom pravcu poslužiti i zahvatima iz šestog pravila kojima će se hvatati s dosadom ukoštac.” (DV
321)

“Deveto pravilo. – Tri su glavna razloga zašto nas obuzima potištenost.

1) Prvi je taj što smo bili mlaki, lijeni i nemarni u svojim duhovnim vježbama te na taj način izgubismo duhovnu utjehu zbog vlastitih pogrešaka.
2) Drugi je razlog kušnja gdje će se pokazati jesmo li već koliko-toliko dorasli službi Božjoj, jesmo li ikako u stanju da se učvršćujemo u njoj i bez tolikog obilja utjehe i neobičnih milosti.
3) Treći je razlog da bismo na temelju iskustva doista do u dno duše doživjeli te bi nas skroz naskroz obuzela svijest kako nije u našoj ruci da dođemo do velike pobožnosti, žarke ljubavi, suza ili kakve duhovne utjehe ili da je sačuvamo, već je sve to dar i milost Boga, Gospodina našega. Tako nećemo savijati gnijezdo na varavu terenu niti dizati glave u nekakvoj oholoj taštini, nit ćemo sebi prisvajati svoju pobožnost ni ikakve nijanse duhovne utjehe.” (DV 322.)


Što činiti u vrijeme duhovne utjehe


“Deseto pravilo. – Snađe li koga utjeha, neka misli na to čemu će biti dorastao kad ga obuzme potištenost i neka protiv nje unaprijed skuplja nove sile.” (DV 323.)

“Jedanaesto pravilo. – Koga je snašla utjeha, neka se po mogućnosti nastoji što dublje poniziti, sjeća se kako je malo u stanju kad ga obuzme dosada te će ostati bez milosti ove utjehe.” (DV
324a)

“Dvanaesto pravilo. – Neprijatelj je nalik na ženu. Pred jakim je on kukavica, a silan pred plašljivcem. Ženi je svojstveno da u svađi s čovjekom odmah gubi srčanost te stane bježati čim ovaj pokaže da se ne boji. Stane li, međutim, muž uzmicati, gubiti srčanost, tko će živ postaviti brane te izmjeriti snagu srdžbi, osvetljivosti i bijesu žene? Takav je i neprijatelj. I njegova je osobina da gubi snagu i srčanost (napasti se povlače) čim osoba koja nastoji oko duhovnog života pokaže neustrašivost u borbi s neprijateljem te se čvrsto hvata ukoštac s napastima i laća onoga što je njima dijametralno protivno. Stane li se, naprotiv, u napastima plašiti, počne li gubiti srčanost, tad nema na svijetu takve bestijalne zvijeri kao što je nprijatelj ljudske naravi dok u svojoj neizrecivoj zlobi provodi vlastite paklene namisli.” (DV 325.)

“Četrnaesto pravilo. – On se vlada poput vojskovođe, kao vođa čete koji pokušava osvojiti i opljačkati tvrđavu. Kako, naime, zapovjednik i vođa čete, čim postavi tabor, stane odmah izviđati protivničku snagu i položaje utvrda, a tek onda počne navaljivati, i to s najslabije strane, tako i neprijatelj ljudskoga roda uhodi te sa svih strana napipava svaku našu bogoslovnu, stožernu i ćudorednu krepost. Kad napokon utvrdi gdje je naša najslabija točka, najmanje dorasla zahtjevima vječnoga spasenja, odande on nasrće i pokušava nas svladati.” (DV 327.)

“Trinaesto pravilo. – Vlada se također poput lažnog ljubavnika kome je mnogo stalo da ostane skrovit i prikriven. Kao što laskavac koji slatkim riječima malo-pomalo mami kćerku dobra oca ili zavodi ženu čestita muža želi da njegove riječi pod svaku cijenu ostanu tajne, a upravo mu je nesnosno i užasno mrsko otkriva li kćerka ocu, a žena mužu te laskave riječi te će taj lako pohvatati sve konce njegovoj prozirnoj igri. Lisac odmah razabire kako mu pade iz ruke oružje kojim se latio posla. Takav je i neprijatelj ljudske naravi. kad lukavo nagovara i zavodi pravednu dušu, stalo mu je i od srca želi da svi pokušaji ostanu tajni, a velika ga muka hvata čim duša otkriva iskusnom ispovjedniku ili duhovnoj osobi koja se razumije u zlobne đavolske lukavštine.
Jadan uviđa kako mu nestaje tlo pod nogama Započeta mu zloća neće poći za rukom, budući da su se otkrile njegove očite spletke.” (DV 326.)

(Iz knjige "Duhovne vježbe" - DOWNLOAD)

- 09:27 - Komentari (10) - Isprintaj - #

petak, 08.01.2010.

Euharistijska logika svakodnevnog života

(prigodno razmatranje uz današnja čitanja )


Svatko od nas želi ostati čitav; koliko god je to, u okolnostima ljudskoga života moguće, cjelovit, nepovrijeđen. Svatko od nas želi, u očima drugih, stvoriti i sačuvati određenu sliku o sebi. I, što je mnogo teže, premda se površnoj misli ne čini tako: svatko od nas želi sačuvati određenu sliku o sebi samome. To je silno teško, čovjeku kome je životno stalo do istine, gotovo nemoguće.

Isusove su riječi: Svojom ćete se postojanošću spasiti. (Lk 21,19) No za Isusa su zapisane i riječi: Nije trebalo da mu tko daje svjedočanstvo o čovjeku: ta sam je dobro znao što je u čovjeku. (Iv 2,25) Mjera čovjekove postojanosti je u nastojanju. Bog od čovjeka i ne traži više nego da bude vjeran svome određenju, svome odzivu, svim srcem svojim i svom dušom svojom i svim umom svojim (usp. Mt 22,37). Svom svojom krhkošću, ali i svim svojim zanosom.

Čovjek glinenu posudu svoga života ne može pronijeti svijetom, a da je ne ošteti, pa i da je ne razbije. Da se iz nje voda (moguće, čak i voda živa) ne razlije. Zbog toga se čovjek često trudi staviti glinenu posudu svoga života na zaštićeno, na skrovito mjesto. Ondje gdje je život neće dotaći. Ondje gdje životu neće moći poslužiti.

To je čovjekova logika, čovjekovo shvaćanje života. No, Bog ne razmišlja tako. Bog kaže: Tko hoće sačuvati život svoj, izgubit će ga. (Mt 16,25). I još određenije: Tko sačuva svoj život, izgubit će ga. (Mt 10,39)

Jer život nije naš posjed, kamo li naše vlasništvo. Život je dar; poziv i poslanje. Život upućuje na drugoga. A tko zadrži život svoj za sebe, izigrat će ga. Život je služba ljubavi. Bez službe ljubavi život nije moguće ispuniti. Opravdati. Kamo li naći sreću i postati dio nje.

Bog dobro zna koja je cijena života. On koji ne lomi napuknutu trsku (usp. Iz 42,3) nije ni trenutka oklijevao prelomiti život svoga Sina. Da bi života, da bi ljubavi i sreće bilo. Svjetlost na prosvjetljenje naroda (usp. Lk 2,32) preobrazila se u čovjeka u kojem ne bijaše ljepote ni sjaja, u čovjeka koji prezren bješe, odbačen od ljudi, čovjek boli, vičan patnjama, od kog svatko lice otklanja (usp. Iz 53,2-3). A rekao je o sebi da je došao da život imamo, u izobilju da ga imamo. (usp. Iv 10,10)

Ne djeluje nimalo ohrabrujuće, nimalo poticajno. Nimalo, želimo li išta od onoga što jesmo, od onoga što živimo, naplatiti, k tome i odmah naplatiti. No, ne pristanemo li na svoju lomljivost, ne pristanemo li na to da nas život slomi, nećemo moći ući u Isusovo iskustvo. Ne odlomimo li se od sebe, kako ćemo prionuti uz Isusa?

Kad je s pet kruhova i dvije ribe nahranio pet tisuća ljudi, on je već ukazao na put kojim je i njemu i nama poći: On uze pet kruhova i dvije ribe, pogleda na nebo, izreče blagoslov pa razlomi kruhove i davaše učenicima da posluže ljude… I jeli su svi i nasitili se. I od ulomaka nakupiše dvanaest punih košara… (Mk 6,41-42) Čudo se događalo kroz lomljenje, kroz dijeljenje kruha, kroz dijeljenje života s drugim.

I na posljednjoj je večeri primijenio istu mudrost: …uze kruh, izreče blagoslov pa razlomi, dade im i reče: 'Uzmite, ovo je tijelo moje.' (Mk 14,22) I ponovno u Getsemanskom vrtu. I na Golgoti. On se lomio. Za nas se lomio.

No, da ne bismo olako zaključili da je lomljenje nužno bolno, da iza njega nužno ostaje rana, dobro je podsjetiti se na Isusovo ukazanje kod Tiberijadskog jezera, kad je, poslije obilnog ulova riba, sačekao učenike uz pripravljenu žeravicu i na njoj pristavljenu ribu i kruh, te im davao kruh, a tako i ribu (usp. Iv 21,9,13). I potom, dakako, valja spomenuti Kleofu i učenika koji bijaše s njim, koji Isusa, dok su bili u svratištu u Emausu, prepoznaše u lomljenju kruha (Lk 24,35). Iz toga se lomljenja kruha razlio zanos koji se, poput krugova na vodi, širi kroza svu povijest, kroza svu vječnost.

Logika (odnosno pravilo) pšeničnog zrna silno je zahtjevna: Ako pšenično zrno, pavši na zemlju, ne umre, ostaje samo; ako li umre, donosi obilat rod.' (Iv 12,24) No koliko god zahtjevnosti bilo u toj logici, u njoj je mnogo, neizrecivo mnogo više nježnosti: tek kad umre, tek slomljeno, pšenično zrno postaje dio života.

Kad Isus govori da je Kraljevstvo nebesko kao kad žena uze kvasac i zamijesi ga u tri mjere brašna sve dok ne uskisne (Lk 13,33), on nas poziva da budemo isto brašno, isti kruh s njime. Važno je ovdje primijetiti: kvasac ne može postići ništa s cijelim pšeničnim zrnjem. Tek kad je zdrobljeno, ono može razumjeti naum koji kvasac ima s njim. Tek tada biva mu raspoloživo. Tek tada događa se kruh. Tek je tada moguće da svi jedu i nasite se; i da se od ulomaka nakupi više nego što je bilo ispočetka. Tek kad se život ne odmjerava svojim mislima, svojom snagom, nego kad ga se živi u sili Božjoj.

U tom je duhu moguće iščitavati i Isusovu prispodobu o talentima. Isus je pohvalio one koji su izložili i sebe i talente koji su im bili povjereni, a prekorio onoga koji je i sebe i povjereni mu talent uskratio životu. (usp. Mt 25, 14-30) Krivo postupa onaj tko ogradi sebe, svoj život i povjerene mu talente. Život se događa u susretu ljudi, u susretu talenata. To znači sabirati se u Isusovo ime: kad oni, koji se nazivaju njegovim imenom, žive jedni za druge. Kad se ljube. Kad žive i za one, kad ljube i one, koji se ne nazivaju njegovim imenom. Jer ljubav koja ide samo donekle i nije ljubav. Postoji samo jedan način, jedan put ljubavi: do kraja ljubiti. Po tome, riječi – zbilja riječi – lomiti se i ljubiti, bivaju istoznačnice. Onkraj svake matematike, onkraj svake trgovine, istoznačnice podjednako bivaju i riječi: lomiti se i biti ljubljen.

Kad je Petar odvraćao Isusa od puta koji ga je očigledno vodio prema križu, Isus mu je rekao: Nosi se od mene, sotono! Sablazan si mi jer ti nije na pameti što je Božje, nego što je ljudsko! (Mt 16,23) Jer nije Božje izmaknuti, uskratiti se. Božje je slomiti se. I zato: Blaženi koji se lome: oni će se iscijeliti! Oni će se s Bogom sjediniti!

Sveti Franjo Asiški u svojoj je oporuci pisao: …na ovom svijetu ne vidim ništa tjelesno od samoga svevišnjega Sina Božjega osim presvetog tijela i presvete krvi njegove… (Oporuka 10). Bio sam u prigodi čuti propovjednike koji su ove Franjine oporučne riječi protumačili slobodno (moguće i pretjerano slobodno), ali posve u duhu Franjine osobnosti, Franjina života. Tumačili su, naime, kako je on živio toliko zagledan u euharistiju, da je sve ostalo za njega gubilo značenje, bivalo manje važno, pa i posve nevažno. Rekao bih, radije, da se Franji, po njegovoj zagledanosti u euharistiju, sav svijet preobražavao. Da je sve promatrao preobraženim, euharistijskim očima. I zato je sav svijet prepoznavao i doživljavao kao Božju obitelj.

U Pravilu Franjevačkog svjetovnog reda zapisane su čudesne riječi, silan poziv i poslanje: poticaj franjevačkim svjetovnjacima da žive unoseći Evanđelje u život i život u Evanđelje. U istom duhu može se reći: da žive unoseći Euharistiju u život i život u Euharistiju. Odnosno, što je isto: da žive unoseći Isusa u život i život u Isusa. Da živimo unoseći Isusa u sebe i sebe u Isusa. Da u svemu što živimo, živimo euharistijskim životom.


Što molimo dok govorimo: Kruh naš svagdanji daj nam danas…? U svom tumačenju Očenaša sveti Franjo Asiški je zapisao: Kruh naš svagdanji, ljubljenoga Sina svoga, Gospodina našega Isusa Krista, daj nam danas: na spomen, na razumijevanje i na poštivanje ljubavi koju je pokazao prema nama i svega što je za nas rekao, učinio i pretrpio. (Tumačenje Očenaša 6)

Što mi molimo dok govorimo: Kruh naš svagdanji daj nam danas…? Ne ponavljamo li, zapravo, samo riječi: Budi volja tvoja…? Ne govorimo li: Neka mi bude po tvojoj riječi…? Neka mi bude tvoja ljubav, pa što bude?

Vjerujem, sve to. Ali i ne samo to. Molimo da se, u danu koji nam je darovan, steknu uvjeti za našu duhovnu i materijalnu egzistenciju. I ne samu našu, nego i svih onih koji su nam na bilo koji način povjereni. Pritom – uzdam se – ne previđamo nikoga, baš nikoga, tko je, zajedno s nama, dionik ljudske i Božje obitelji. Molimo za temeljno ljudsko dostojanstvo: da svojim trudom svojima i sebi osiguramo sve potrebno za život dostojan čovjeka. A ako nam to zbog nečega nije moguće, da i ljudi i Bog nađu načina kako će nam biti blizu; način koji nas neće povrijediti. Način koji će imati obzira prema našoj ljudskosti.

Molimo za djelotvornu Božju prisutnost. Da u našoj svjetiljci bude dovoljno ulja da stignemo s kraja na kraj dana. Da naš put bude osvijetljen. I da umijemo posvijetliti našim suputnicima, i znanima i neznanima. I onima koji će tek jednom doći.

Molimo da znamo prepoznati i primiti kruh kojim nas Bog, u danu koji nam je darovan, želi nahraniti. Kruh i sladak i gorak. I nježan i zahtjevan. Kruh koji nam se čitav daje, ali i koji nas čitave treba. I kruh željenog i kruh neželjenog posta.

Molimo da budemo otvoreni kruhu kojim nas toliki i svjesno i nesvjesno hrane, katkada dajući od svoga suviška, nerijetko i sav svoj žitak, svega sebe. Molimo da mu budemo otvoreni osobito kad žele s nama podijeliti svoju oskudicu. I kad nas kruhom svoga života želi nahraniti netko za koga nam se čini da nam nema što dati. Jer toliko puta, time što primamo kruh, hranimo one koji nam ga daju. One koji se, u svojoj jednostavnosti i predanosti, za nas lome.

Povrh svega – ali i u svemu, baš u svemu – molimo za kruh koji je Isus sam. Za kruh kojim naše duše dišu. Za kruh kojim naša srca kucaju ljudskošću. Za kruh koji je prisutnost Isusove osobnosti i – po tome – izvorište i potvrda naše osobnosti.

Što blagujemo kad blagujemo euharistijski kruh i vino? Blagujemo Isusovo tijelo i krv. Blagujemo Isusov život. Ali ne neko apstraktno, prividno Isusovo tijelo i krv. Ne neki apstraktan, prividan Isusov život. Cjelokupnom poviješću našega života, cjelokupnom svojom osobnošću, blagujemo cjelokupnu povijest Isusova života, cjelokupnu Isusovu osobnost.

Pričest je susret osobnosti. Naš osobni susret s Isusom. Mi k Isusu dolazimo sa svime što je u nama, sa svime što jesmo. A u nama je prisutna naša povijest od našega začeća (pa i prije njega), naše rođenje i djetinjstvo, naše odrastanje, naše radosti i boli, naše čežnje i nade. Sav naš život. Sve što jesmo. Kako bi bilo moguće da Isus k nama dolazi, u susret s nama ulazi, oskudniji od nas? On je u svojoj osobnosti uvijek obilniji, neizrecivo obilniji. On dolazi k nama u svojoj bogočovječnosti. Po tome bivamo dionici i njegove vječnosti i njegove vremenitosti. Njegove ljubavi. U njemu je sva povijest njegova zemnoga života: od začeća i rođenja, susreta, prijateljevanja i samotnosti, sve do patnje, smrti i uskrsnuća. U njemu su i sve njegove radosti i boli, tjeskobe i čežnje. Kad na dlan svoje ruke, kad na svoj jezik, primamo komadić bijele hostije, komadić kruha, jesmo li svjesni što držimo na svojoj ruci, što unosimo u svoje biće? Jesmo li svjesni? I jesmo li svjesni da bi ti trenuci htjeli osvježiti naše strahopoštovanje pred Bogom, pred svakim dobrim kruhom kojim se hranimo, pred životom koji nam se obraća iz svakoga koga susrećemo? Naše strahopoštovanje što nam je darovano da budemo ljudi, Božji ljudi?

Kad molimo: kruh naš svagdanji…, molimo da čitav naš život bude prožet euharistijom. Jer nije moguće odlomiti euharistiju od svakodnevnog života niti svakodnevni život od euharistije. U njima nema životnosti ako se jedno prema drugome odnose kao oaza i pustinja. Ili je posvuda oaza, ili je posvuda pustinja. U tome sredine nema. Euharistiju nije moguće doživjeti, nije moguće živjeti mlaka srca. Euharistija želi preobraziti, ražariti ljudsko srce, čovjekovu svakodnevicu. Ona ima tu snagu. Imamo li mi spremnosti, imamo li mi smjelosti, pristati na to?

Jer euharistija nije – i ne može biti – pribježište, usputna okrepa. Ona nas se egzistencijalno tiče. U njoj Božja egzistencija čezne za našom egzistencijom. U njoj se Bog lomi da bi nas iscijelio. Kako bi onda bilo moguće pribivati liturgiji, a ne biti dionikom euharistije? Zar bismo, pred tolikom Božjom poniznošću, smjeli ustuknuti, opravdavajući se svojom slabošću i nedostojnošću? Ta Bog čezne i za onime u nama što mi doživljavamo našom slabošću i nedostojnošću. On nas u euharistiji želi obdariti svojom snagom, svojim dostojanstvom, uvesti nas u iskustvo dostojanstva djece Božje. Suočiti nas s našim temeljnim dostojanstvom.

Iz Božje perspektive i euharistija i svakodnevni život sazdani su od istoga brašna: od Božje ljubavi. Do nas je pridodati mu brašno svoje ljubavi. Svoga zanosa. Ne nekoga izvanvremenskoga zanosa, nego zanosa ukorijenjenoga u zbilju u kojoj nam je darovano biti. A to je – ako se životno odlučimo – uvijek Božja zbilja.

U kruh našega života, u kruh naše svakodnevice, svih naših odnosa, valja nam umijesiti onu osobitu, onu jedinstvenu aromu svoje osobnosti. Svoje ljubavi. Osvjedočili ste se, zasigurno, kad blagujete hranu koju vam je netko priredio, da, nije li priređena s ljubavlju, ne siti u punini. Ako li je priređena s ljubavlju, ona umije – ustreba li – prekriti i mnoge nedostatke. I, u svakom slučaju, nasititi i dušu i tijelo.

Da, samo ako u kruh našega života umijesimo ljubav, on biva hranjiv, u punoj – božanskoj – mjeri hranjiv. A ondje gdje je ljubav, uvijek je i lomljenje. Nema ljubavi bez lomljenja. I jedino je po lomljenju moguća bliskost, blizina s ljubljenima, ali i sa znanima i neznanima. Po lomljenju ljubav nas dovodi u priliku da se iscijelimo. Da se prepoznamo. Da postanemo jedno s drugima. Da postanemo jedno s Bogom. I to lomljenje, premda je nerijetko silno bolno, uvijek je blagoslovno. Uvijek je životvorno.


Euharistija pretpostavlja bratstvo i upućuje na njega, ali ne samo s nekima nego sa svima. Euharistija ukida granice. Ukida podjele. Ona se tiče svega svijeta. Svakoga, baš svakoga.

U Djelima apostolskim o prvoj je kršćanskoj zajednici zapisano: Bijahu postojani u nauku apostolskom, u zajedništvu, lomljenju kruha i molitvama. Strahopoštovanje obuzimaše svaku dušu. (Dj 2,42-43) Euharistija se obraća osobnostima. No, obraćajući im se, upućuje ih na zajedništvo, potvrđuje i povezuje u njemu. Zbog toga Pavao i piše: Kruh koji lomimo, nije li dioništvo tijela Kristova? (1Kor 10,16) Po tome, ako prepoznajemo da nas se kruh tiče, da nas se Bog tiče, kako bismo se mogli ponašati kao da nas se brat, sestra ne tiče? Kako bi se moglo dogoditi da nas se brat, sestra ne tiče? Da nas se ne tiču ljudi s kojima dijelimo našu svakodnevicu?

Ondje gdje se živi istinska euharistija duhovnost, mnogi će se namjernici osjetiti potaknuti da uskliknu: Gledajte ih kako se ljube! A onima, koji su se prepoznali euharistijskom ljubavlju povezani, bit će blisko samo odgovoriti: Gledajte, kolikom smo ljubavlju ljubljeni!

Euharistijska nam duhovnost otkriva istinu o nama. Ona nas potiče da se ne zaustavljamo kod svojih djelomičnosti i ograničenosti, nego nam uvijek posvješćuje ono što jesmo: dionici tijela Kristova. Darovano nam je biti jedno. Povjereno nam je međusobno se podržavati i nadopunjavati. A sve naše sličnosti i različitosti izmiruju se i usklađuju u Kristu.


To nije samo riječ. To je čak Riječ. Jer je riječ, Božja Riječ tijelom postala i nastanila se među nama. I kao što nam valja dozrijevati u raspoloživosti kruhu, Božjemu kruhu, tako nam valja dozrijevati i u raspoloživosti Božjoj riječi, u strahopoštovanju prema njoj.

Puninu života moguće je iskusiti samo u izloženosti i Isusovu govoru i Isusovoj šutnji. Ali pritom se valja kaniti svake izbirljivosti. Jer Isusove riječi nije moguće dijeliti na važnije i manje važne, na poželjnije i manje poželjne. One nam se obraćaju u svojoj cjelovitosti. Obraćaju nam se neposredno, u okolnostima našega života, svojom postojanom, a opet iznenađujućom i ljekovitom, novošću. Ne prihvatimo li Isusove riječi u njihovoj cjelovitosti, sami sebe okradamo. No, okradamo i one s kojima živimo. I one koji dolaze poslije nas. Tolike, toliko toga okradamo!

Otvorimo li se i samo jednom čitavim srcem Isusovoj riječi, ona će nas u buduće uvijek i posvuda naći. Nećemo joj moći izmaknuti, a da život u nama ostane živ. To je zahtjevnost koja iscrpljuje, ali ništa – uistinu ništa – kao ona ne umije ispuniti čovjekovo biće.

Katkada nam se može činiti da nas Isusove riječi grubo pogađaju, pa i ranjavaju. Da one poput krhotina zasijecaju u tkivo našega života. No, krivo je u Isusovim riječima, u Isusovu govoru, tražiti, vidjeti krhotine. Mi smo – naše osobnosti, naši životi – krhotine. Mi smo izlomljeni našim nedosljednostima, našim oklijevanjima, našim samoopravdavanjima, našim osudama. U susretu s njegovom cjelovitošću mi sebe nužno vidimo kao u ogledalu. A slika koju vidimo često nas, prečesto, obeshrabruje, i to, prije svega, zbog toga što se više pouzdajemo u naše snage nego u Božju snagu. Zbog toga što se više pouzdajemo u našu promišljenost, u naše iskustvo, nego u njegovu providnost.

Pavao je pisao Korinćanima: Gospodin Isus one noći kad bijaše predan uze kruh, zahvalivši, razlomi i reče: 'Ovo je tijelo moje – za vas…' (1Kor 11,23-25). U tome je preobrazbena snaga naših života, naših odnosa. Prihvatimo li tu riječ – tu istinu – u punini njezina značenja, svaka će nam Isusova riječ biti razumljiva, prihvatljiva. I bit će nam blisko, posve blisko, s Isusom – u svemu što nam život bude – sa zahvalnošću i s povjerenjem reći: Moje je jelo vršiti volju mog nebeskog Oca. (Iv 4,34)


Odlučiti se na puninu ljudskosti znači odlučiti se na lomnost, pa i na slomljenost. Nije to samo naše ljudsko iskustvo. To je i Božje, Isusovo ljudsko, a – vjerujem – i božansko iskustvo. Jer ovaj svijet – u svojoj iskidanosti i izmrvljenosti – nužno drobi čovjeka. Da bi očuvao i unaprijedio ono do čega mu je stalo – temeljne ljudske vrijednosti, njihovu življenost, njihovu životnost – čovjek je pozvan čitavim bićem odazvati se tom izazovu. Pozvan je ući u iskustvo lomnosti, u iskustvo slomljenosti. I u toj raspoloživosti naći osmišljenje i opravdanje svoga života. U tome naći svoju sreću. Uostalom, izvan toga sreće za čovjeka – za njegovih dana – niti nema.

Postoje mjesta – i u našem tvarnom i u našem duhovnom svijetu – koja ne smiju biti slomljena. Skršena. I nijedna cijena nije previsoka da bismo ih očuvali. Jer bez njih sve prestaje. Bez njih niti nas nema.

Ta mjesta koja ne smiju biti slomljena, jezgra su – izvorište i ognjište – naših života: dom, obitelj. Ali ni dom ni obitelj pritom nisu neko skučeno mjesto, skučeno iskustvo. Sigurno je: samodostatnošću nije moguće izgraditi dom, u samodostatnosti nije moguće živjeti obiteljskim životom. Samodostatnost ne poznaje toplinu: ljudsku i Božju toplinu. Ne, nema topline koja bi mogla biti samo moja. Samo naša.

Kad je Bog čovjekom postao i ušao u ljudsku povijest, ušao je u dom, obitelj. I njegov skromni nazaretski dom, njegova jednostavna obitelj, uveli su ga u iskustvo sveopćeg doma, sveopće obitelji. U iskustvo u koje i nas želi uvesti učeći nas da molimo: Oče naš…

Imati i biti dom. Imati i biti obitelj. To život i svijet čini razgovijetnim. Po tome biva prepoznatljivo što je za čovjeka – za njegovih dana, u njegovim odnosima s ljudima i s Bogom – bitno, a što nebitno. Po tome čovjek i samome sebi biva razgovijetan.

Dom, obitelj, je ondje gdje se događa susret osobnosti. Gotovo bi se moglo reći da je dom, obitelj, osobnost susreta. Da je dom, obitelj, ne samo odraz euharistijskog otajstva, nego upravo euharistijska zbilja. Mjesto na kojem se čovjek i Bog zajedno lome – i tako obnavljaju lice zemlje. Lice ljudsko.


U neko doba svoga života čovjek na jedan dublji način prepozna da je dio ljudskog i Božjeg hoda ovom Zemljom. Da su toliki kroz povijest i za njega dali svoj život, svoju dušu. Da su toliki – na uočljive i manje uočljive načine – oblikovali evanđeosko ozračje kojim je, unatoč svemu, prožet sav Svijet.

U neko doba svoga života čovjek iskusi da mu valja i tijelom i dušom postati zemlja: evanđeoska zemlja evanđeoskom životu. Da je to čin zahvalnosti. Da je u tome punina sreće. Da je zbog toga, upravo zbog toga, ovdje na Zemlji.

I kad to iskusi, čovjek dolazi u priliku u punini postati dionikom euharistijskog otajstva. Otajstva koje slomljenost postojano preobražava u zagrljaj. U zagrljaj koji nije moguće prereći riječima. U zagrljaj u kojemu se ispunjavaju i ljudska i Božja čežnja.

Svakodnevni život tom iskustvu nije zapreka nego blagoslov. Dakako, ako ga srcem proničemo. I živimo. Jer svakodnevni nas život, kao i euharistija, uči da su Božje i ljudsko srce isto srce.

U tome se ispunja sva Božja volja s čovjekom. Kušajmo je.



OFM

Literatura:

Andrija Bilokapić: Kruh bogosinstva, Hrvatski institut za liturgijski pastoral HBK, Zadar, 2001.

Zvjezdan Linić: Euharistija – sakramenat pretvorbene snage svijeta, u: Euharistija – središte i vrhunac redovničkog života, Zbornik radova sedmog redovničkog tjedna, Konferencija viših redovničkih poglavara u Jugoslaviji i Unija viših redovničkih poglavara Jugoslavije, Zagreb, 1982.

Henri J. M. Nouwen: Snaga njegove Prisutnosti, Živjeti iz Euharistije, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2005.

Spisi sv. oca Franje i svete majke Klare Asižana, Symposion, Split, 1988.

- 16:04 - Komentari (11) - Isprintaj - #

utorak, 05.01.2010.

Božićni perfomans

POSTANAK


Ono za čim čovjek čezne jeste sreća, mir, zadovoljstvo, no u moru ponuda i protivnih glasova čovjeku današnjice teško je razaznati onaj pravi. Tim više, što je on jednostavniji, o njemu se ne želi ništa znati. Trenutna ponuda vrijednosti se mjeri većom cijenom na tržištu. A istina je upravo suprotna.

Ono najvrijednije u životu nam je darovano. No, čovjek želi 'zaslužiti' dar. Ne želi ga primiti u stavu zahvalnosti i poklonstva. Ne želi priznati svoju ovisnost o Tvorcu i skrušiti se poput djeteta. Želi biti mali bog, bogataš koji mora imati 'valutu' i sve što želi, njome to isto i platiti. On jednostavno ne može pojmiti da se najdragocjenije može primiti na tako jednostavan način. Dokaz tomu su sve praznije crkve koje potrošački mentalitet na zapadu postepeno pretvara u muzeje. No, je li vjera doista stvar prošlosti; je li ona izumrla, ohladila? '

Svijet voli pobjednike'- pjeva jedna naša estradna 'diva', a dojam koji se stječe jeste da je tih napumpanih, lažnih pobjednika, koje mediji vještački proizvode, ova zemlja krcata. Favorizirajući 'pobjednike' mediji zapravo stvaraju jednu izvitoperenu sliku društva punog gubitnika. U ovoj kakofoniji glasova skoro da je nemoguće čuti drugoga, a kamoli uprijeti prstom i pokazati na nekoga tko bi bio duhovna vertikala društva. Stječe se dojam beznađa. Kao da srljamo ka kolektivnom duhovnom samoubojstvu i kao da smo, unatoč znanstveno-tehnološkom progresu, sve bliže ponoru. Jesmo li doista na samom civilizacijskom kraju?- pitaju se danas sociolozi, teolozi, i brojni drugi 'ozi'. I ima li nade?

Kršćanin je čovjek koji zna da ima budućnost. On hoda u sigurnosti jer zna da na koncu ima pobijedu i proslavu. Kršćaninova nada je pouzdana nada. Pitanje je samo jesmo li spremni podnijeti kušnju vjere i na koncu primiti vjenac ili 'bijeli pobjednički kamen' na kojem stoji ispisano naše ime. Ta nada nam pomaže da možemo živjeti svoju sadašnjost, ma kako teška i okrutna bila. «Pa da mi je i dolinom smrti proći, zla se ne bojim, jer ti si sa mnom.»- pjeva psalmist. 'Teška sadašnjost može biti življena i prihvaćena ako ona vodi prema nekom cilju, ako možemo biti sigurni u to, i ako je taj cilj toliko velik da opravdava napor hoda' – reći će Sveti Otac na početku svoje druge enciklike «Spe salvi», dok objašnjava kako vjera nije neka jednostavna činjenica, tj. informativna poruka. On za nju kaže kako je ona 'performativna', odnosno preobražavajuća snaga koja mijenja život. Evanđelje nije samo priopćavanje stvari, prepričavanje poruka i misli, filozofiranje. Nije niti revolucija u socijalnom smislu, niti politička borba s neistomišljenicima. Isus je donio performansu koja se događa u susretu između čovjeka i njegovog Stvoritelja. I ta nada nije nešto, nego Netko. Ono što nam je ponuđeno nije samo imetak, nego prije svega bitak.

U 13 pogl. knjige Mudrosti stoji kako prema veličini i ljepoti stvorova možemo, po sličnosti, razmišljati o njihovu Tvorcu, no da se vrlo lako zanesemo njihovom ljepotom i promatramo samo naličje stvari, ali ne i bit. No, iz vidljivih ljepota morali bi spoznati onoga koji jest. Morali bi biti kadri prepoznati umjetnika po djelima njegovim. «… ako su bili kadri steći toliko spoznaje da mogu svemir istraživati, koliko su lakše mogli otkriti Gospodara svega toga! (Mudr 13,8-9)- reći će mudri Salomon koji je znao tražiti ono bitno prije svega stvorenog kako bi došao do potrebnog jedinstva jednog s drugim. Mudraci onog vremena, tj. 'magi' s istoka, kako ih Sveto pismo naziva, su klasičan primjer iskrenih bogotražitelja, koji se nisu zadovoljili ljubavlju prema stvorenom, nego su tragali za smislom, izvorom života. Bili su gladni istine, no do nje ne bi došli da nisu imali i ljubavi.

To dokazuje njihova želja ne samo za spoznajom, nego i poklonstvom. Darovi koje su ponijeli sa sobom su simboli te ljepote stvorenog. Pronašavši ga oni su mu se poklonili i ispružili darove kao da žele reći: ' Ovo je tvoje. Od tebe dolazi. Tebi i pripada.' Poput tragača za neprocjenjivim blagom ostavili su sve kako bi zadobili neprolazno, jedino vrijedno. Bolji dio. Bitno. Iz stvorenog reda stvari oni su iščitali postojanje njihovog tvorca i krenuli su u potragu za njim. I pronašli su ga. Ako su oni imali nadu u susret, ne bismo li se mi ljudi današnjice trebali postidjeti pred ovim likovima. Mi, kojima je darovano nemjerljivo više nego njima, i duhovno i materijalno. Mi, koji smo pozvani za stol Večere Gospodnje da blagujemo zajedno s njim, da se hranimo njim samim i primimo sve njegovo.

Cijela zemlja viče: Mir, mir, a mira nema u nama i među nama, jer nema niti poklonstva, niti predanja. Iako će sociolozi reći da unatoč sve većem napuštanju religioznog života, čovjekova čežnja za povratkom Bogu nikad nije bila veća, činjenica je da su mnogi u strahu i zbunjenosti duhovno paralizirani. Svjesni svoje nedostojnosti, ali i činjenice da ne mogu pojmiti Božju uzvišenost, ne znaju kako postići taj performans, pa se opet okreću k stvorenom, a ne k Stvoritelju.

«Pokaži mi svoju slavu!», molio je Mojsije od Gospodina milost, međutim nije mu bilo dozvoljeno vidjeti je u njenoj veličanstvenosti, licem u lice. Po uputi Božjoj morao se skloniti u pećinu i vidjeti je 's leđa' dok bude prolazila pokraj njega. I nama Bog danas ne dolazi izravno, nego po svom Sinu koji je uzeo našu narav. Dolazi nam u liku malog djeteta. Taj susret nam je omogućen u betlehemskoj špilji, bez bojazni i straha pred osudom. A tu slavu prepoznajemo po miru nakon njenog prolaska. Bog se objavio.

Došao je među nas. Postao poput nas. Zato iskreni bogotražitelj ne bi više smio reći da je Bog negdje gore, daleko, visoko, nedohvatljiv i neprepoznatljiv. On je tu, Emanuel-S nama Bog. Ono što se od njega traži jeste da uđe u pećinu svog srca i primi ga u otvorenosti, u ljubavi i s povjerenjem, u zahvalnosti i predanju. Skupa s drugim bogotražiteljima pođimo mu se stoga zajednički pokloniti u našim župnim crkvama i prinijeti mu svatko od nas svoje darove, koje ćemo zasigurno dobiti nazad stostruko blagoslovljene i posvećene.

U rasporedbi milosti Božje svakom od nas, bez izuzetka, je odrezana mjera, a uvjet njenom primanju je vjera. Zato ustani i ti. Kreni. Zasini. Odjeni se slavom Božjom, mirom i toplinom.

- 01:08 - Komentari (5) - Isprintaj - #

nedjelja, 03.01.2010.

Skromni ribar Ivan svjedok Isusa Krista

PAPIN NAGOVOR UZ MOLITVU ANĐEO GOSPODNJI


Nedjelja, 4. siječnja 2009.

Liturgija danas ponovno predlaže razmišljati o istom onom evanđelju koje se čitalo na Božić, to jest Proslov svetog Ivana. Nakon buke koja je vladala proteklih dana i trčanja za darovima, Crkva nas ponovno poziva razmatrati otajstvo Kristova rođenja, da bismo još bolje shvatili njegovo duboko značenje i važnost za naš život. Riječ je o divnom tekstu, koji upravo na zapanjujući način nudi sažetak čitave kršćanske vjere. Polazi odozgor, "U početku bijaše Riječ, i Riječ bijaše u Boga i Riječ bijaše Bog" (Iv 1,1); i evo nezamislive i čovjeku neshvatljive novosti: "I Riječ tijelom postade i nastani se među nama" (Iv 1,14a). Nije to retorička figura, već doživljeno iskustvo! Prenosi nam ga Ivan, očevidac: "i vidjesmo slavu njegovu – slavu koju ima kao Jedinorođenac od Oca – pun milosti i istine" (Iv 1,14b). Nisu to učene riječi rabina ili pismoznanca, već je to duboko iskustvo skromnog ribara kojega je još kao mladića privukao Isus Nazarećanin i koji je u tri godine zajedničkog života s njim i drugim apostolima iskusio njegovu ljubav – tako da samoga sebe naziva "učenikom kojega je Isus ljubio" – vidio je kako umire na križu i bio svjedokom njegovih ukazanja nakon uskrsnuća, te je zajedno s drugima primio njegov Duh. Iz cjelokupnog toga iskustva, o kojem je razmišljao u svojem srcu, Ivan je stekao jednu duboku sigurnost: Isus je utjelovljena Božja Mudrost, on je njegova vječna riječ koja je postala smrtnim čovjekom. Za pravog Izraelca, koji poznaje sveta Pisma, to ne protuslovi već je štoviše ispunjenje čitavoga Starog saveza: u Isusu Kristu prispijeva k punini otajstvo Boga koji govori ljudima kao prijateljima, koji se objavljuje Mojsiju u Zakonu, mudracima i prorocima. Upoznavši Isusa, boraveći s njim, slušajući njegovo propovijedanje i vidjevši znakove koje je činio, učenici su prepoznali da su se u Njemu ispunila sva Pisma. Kao što će kasnije ustvrditi jedan kršćanski pisac: "Čitavo božansko Pismo sačinjava jednu jedinu knjigu i ta jedina knjiga je Krist, ona govori o Kristu i nalazi u Kristu svoje ispunjenje (Hugo iz Svetog Viktora, De arca Noe, 2,8). Svaki muškarac i svaka žena trebaju pronaći puni smisao za vlastiti život. A za to nisu dovoljne knjige, pa ni sveta Pisma. Betlehemsko Djetešce otkrit će nam i obznaniti pravo "lice" dobrog i vjernog Boga, koji nas ljubi i ne napušta nas čak ni u smrti: "Boga nitko nikada ne vidje", zaključuje Ivanov Proslov", Jedinorođenac – Bog – koji je u krilu Očevu, on ga obznani" (Iv 1,18). Prva koja je otvorila srce i razmišljala o "Riječi koja tijelom postade" bila je Marija, Isusova Majka. Ponizna djevojka iz Galileje je postala tako "prijestolje Mudrosti"! Poput apostola Ivana, svaki je od nas pozvan "uzeti je k sebi" (Iv 19,27) da bismo duboko upoznali Isusa i iskusili njegovu vjernu i neiscrpnu ljubav. To je moja želja koju upućujem svakom od vas, draga braćo i sestre, na početku ove nove godine.

Nakon Angelusa:

Patrijarsi i poglavari kršćanskih Crkava u Jeruzalemu pozivaju danas u svim Crkvama Svete zemlje vjernike da mole za okončanje sukoba u pojasu Gaze i upućuju molitvene zazive da u njihovoj zemlji zavladaju pravda i mir. Pridružujem im se i tražim također od vas da činite isto, spominjući se, kako oni kažu, "žrtava, ranjenih, svih onih čija su srca slomljena, koji žive u tjeskobi i strahu, da ih Bog blagoslovi utjehom, strpljivošću i mirom koji dolaze od njega". Dramatične vijesti koje stižu iz Gaze pokazuju u kolikoj mjeri odbacivanje dijaloga dovodi do situacija koje poput neopisivo teškog tereta tište pučanstva koja su ponovno žrtve mržnje i rata. Rat i mržnja nisu rješenje problema. Potvrđuje to i nedavna povijest. Molimo, dakle, da "Djetešce u štalici… nadahne vlasti i odgovorne s obaju strana, Izraelce i Palestince, da odmah poduzmu sve kako bi se privelo kraju sadašnje tragično stanje".

- 13:32 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 01.01.2010.

- 23:34 - Komentari (1) - Isprintaj - #
































































































































































































































































































































































































































































-