mistagogy.blog.hr

petak, 26.02.2010.

Čuj, dome Izraelov

Ez 18

21Ako se bezbožnik odvrati od svih grijeha što ih počini, i bude čuvao sve moje naredbe i vršio zakon i pravdu, živjet će i neće umrijeti. 22Sva njegova nedjela što ih počini bit će zaboravljena: zbog pravednosti što je čini, živjet će. 23Jer, zar je meni do toga da umre bezbožnik - riječ je Jahve Gospoda - a ne da se odvrati od svojih zlih putova i da živi? 24Ako li se pravednik odvrati od svoje pravednosti i stane činiti nepravdu i sve gadosti koje radi bezbožnik - hoće li živjeti? Sva pravedna djela koja bijaše činio zaboravit će se, a zbog svoje nevjere kojom se iznevjerio i zbog grijeha što ih počini, umrijet će. 25A vi velite: 'Put Jahvin nije pravedan!' Čuj, dome Izraelov: Moj put da nije pravedan? Nisu li vaši putovi nepravedni? 26Ako li se pravednik odvrati od svoje pravednosti i stane činiti nepravdu, pa zbog toga umre, umrijet će zbog nepravde što je počini. 27A ako se bezbožnik odvrati od svoje bezbožnosti što je bijaše činio, pa stane vršiti moj zakon i pravdu, živjet će i neće umrijeti. 28Jer je uvidio i odvratio se od svojih nedjela što ih bijaše počinio, živjet će i neće umrijeti.



Ps 130

1Hodočasnička pjesma.
Iz dubine, Jahve, vapijem tebi:
2 Gospodine, čuj glas moj!
Neka pazi uho tvoje
na glas moga vapaja!

3Ako se, Jahve, grijeha budeš spominjao,
Gospodine, tko će opstati?
4Al' u tebe je praštanje,
da bi te se bojali.

5U Jahvu ja se uzdam,
duša se moja u njegovu uzda riječ.
6Duša moja čeka Gospodina
više no zoru straža noćna;
više no zoru straža noćna

7 nek' Izrael čeka Jahvu.
Jer je u Jahve milosrđe
i obilno je u njega otkupljenje;



Mt 5

20"Uistinu kažem vam: ne bude li pravednost vaša veća od pravednosti pismoznanaca i farizeja, ne, nećete ući u kraljevstvo nebesko." 21"Čuli ste da je rečeno starima: Ne ubij! Tko ubije, bit će podvrgnut sudu. 22A ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga, bit će podvrgnut sudu. A tko bratu rekne 'Glupane!', bit će podvrgnut Vijeću. A tko reče: 'Luđače!', bit će podvrgnut ognju paklenomu." 23"Ako dakle prinosiš dar na žrtvenik pa se ondje sjetiš da tvoj brat ima nešto protiv tebe, 24ostavi dar ondje pred žrtvenikom, idi i najprije se izmiri s bratom, a onda dođi i prinesi dar." 25"Nagodi se brzo s protivnikom dok si još s njim na putu, da te protivnik ne preda sucu, a sudac tamničaru, pa da te ne bace u tamnicu. 26Zaita, kažem ti, nećeš izići odande dok ne isplatiš do posljednjeg novčića."

http://www.prophecyfilm.com/croatian/objave/knjiga1/knjiga1-poglavlje1.htm

- 01:00 - Komentari (7) - Isprintaj - #

četvrtak, 25.02.2010.

knocking on heaven's door

Est 4
17Mordokaj se onda povuče i učini što mu je naredila Estera. se Gospodu i kaza:
17b "Gospode, Gospode, kralju koji vladaš nad svime, sve je u tvojoj vlasti i nema toga koji bi se mogao suprotstaviti tvojoj volji da spasiš Izraela! 17c Ti si stvorio nebo i zemlju i sve što je divljenja vrijedno pod nebom. Gospodar si svega i nema toga koji se može tebi oprijeti, Gospodine! 17d Tebi je sve poznato; ti znaš, Gospodine: nisam pao ničice pred bahatog Hamana, ali ne iz drskosti, ni iz oholosti, ni iz častoljublja. Ti znaš da bih za spas Izraela bio voljan i tabane njegove cjelivati. 17e To sam učinio zato da ne metnem čast koja se iskazuje čovjeku iznad one koja se iskazuje Bogu. Neću pasti ničice ni pred kim, nego samo pred tobom, moj Gospodine, i to ne činim iz oholosti. 17f Sada, Gospodine, Bože, kralju, Bože Abrahamov, poštedi narod svoj, jer gledaju samo kako bi nas istrijebili: žele uništiti ono što je od početka bila tvoja baština. 17g Nemoj zanemariti posjed svoj koji si oslobodio iz egipatske zemlje! 17h Poslušaj molitvu moju, budi milostiv nasljedstvu svome i u veselje prometni plač naš, da bismo, ostavši živi, mogli hvalospjevima slaviti ime tvoje i nemoj dopustiti da iščeznu usta onih koji te hvale, o Gospode!"
17i I sav je Izrael vapio svom snagom svojom, jer je smrt bila pred očima njihovim. 17k I kraljica se Estera, obuzeta smrtnom tjeskobom, uteče Gospodinu; pošto svuče sa sebe sjajne haljine, navuče odjeću tjeskobe i žalosti, te umjesto skupocjenim mirisima posu glavu pepelom i prahom. I ponizi veoma tijelo svoje postom, a svako mjesto na kojem se u znak veselja znala ukrašavati posu uvojcima svoje kose, pomoli se Bogu Izraelovu i kaza:
17l "Gospodine moj, kralju naš, ti si jedini! Dođi u pomoć meni koja sam sama, kojoj nema druge pomoći do tebe, jer opasnost je moja u ruci mojoj. 17m Ja sam od svoga djetinjstva slušala u obiteljskom rodu da si ti, Gospode, izabrao Izraela među svim drugim narodima: naše očeve među svim njihovim precima u svoju trajnu baštinu i da si za njih učinio sve što si im obećao. 17n Ali smo sad sagriješili pred tobom i ti si nas predao u ruke neprijatelja naših jer smo iskazivali počast bogovima njihovim. Pravedan si, Gospodine! 17o I sad oni, nezadovoljni već gorčinom sužanjstva našega, staviše ruke svoje u ruke kumira svojih da će poništiti odredbu usta tvojih, uništiti baštinu tvoju, začepiti usta onima koji te hvale i utrnuti slavu doma tvoga i žrtvenika tvoga, 17p a otvoriti usta naroda da hvale njihove isprazne kumire i dive se jednom kralju od mesa. 17q Nemoj predati, Gospode, žezlo svoje onima koji ne postoje. Neka se ne smiju propasti našoj, nego okreni naum njihov na njihove glave i primjerno kazni onoga koji je počeo bjesniti protiv nas. 17r Sjeti se, Gospode! Objavi se u vrijeme naših jada i ohrabri me, o kralju bogova i vladaru svakoga gospodstva! 17sMetni u moja usta primjerenu riječ pred lavom, a njegovo srce zadahni mržnjom na neprijatelja našega; da zatre njega i njegove sumišljenike. 17t A nas oslobodi rukom svojom i dođi u pomoć meni koja sam sama i nemam nego tebe, o Gospode! 17u Sve ti je poznato pa znaš da mrzim slavu opakih i da mi je odvratna postelja neobrezanih i svakoga tuđinca. 17v Znaš tjeskobu moju, jer ja se gnušam nad znamenjem moga visočanstva koje se nalazi na glavi mojoj. U dane kad se s njime pojavim grstim se nad njim kao nad dronjkom mjesečnog pranja i ne nosim ga onih dana koji pripadaju samo meni. 17xSluškinja tvoja nije nikada jela sa stola Hamanova, nisam nikada počastila kraljevsku gozbu, niti sam pila vino ljevanica. 17yI od dana uzdignuća svoga do danas sluškinja tvoja nije se poveselila osim u tebi, Gospode, Bože Abrahamov. 17zBože, nadasve moćni, uslišaj glas beznadnih i izbavi nas iz ruku opakih, a oslobodi i mene od moga straha!"


Ps 138

1Davidov.
Zahvaljujem ti, Jahve, iz svega srca
jer si čuo riječi mojih usta.
Pred licem anđela pjevam tebi,
2 bacam se nice prema svetom Hramu tvojemu.
Zahvaljujem imenu tvojem
za tvoju dobrotu i vjernost,
jer si nada sve uzveličao


obećanje svoje.
3Kad sam te zazvao, uslišio si me,
dušu si moju pokrijepio.

7Kroz nevolje kad budem kročio, život mi čuvaj,
pruži ruku proti gnjevu mojih dušmana;
nek' me tvoja spasi desnica!




Mt 7

7"Ištite i dat će vam se! Tražite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se! 8Doista, tko god ište, prima; i tko traži, nalazi; i onomu koji kuca otvorit će se. 9Ta ima li koga među vama da bi svojemu sinu, ako ga zaište kruha, kamen dao? 10Ili ako ribu zaište, zar će mu zmiju dati? 11Ako dakle vi, iako zli, znate dobrim darima darivati djecu svoju, koliko li će više Otac vaš, koji je na nebesima, dobrima obdariti one koji ga zaištu!" 12"Sve, dakle, što želite da ljudi vama čine, činite i vi njima. To je, doista, Zakon i Proroci."


- 09:23 - Komentari (4) - Isprintaj - #

nedjelja, 21.02.2010.

Katedra sv. Petra

BLAGDAN

http://www.italianvisits.com/images/vaticano-im/vatican-flag.gif

Blagdan Katedre sv. Petra slavio se na današnji dan u Rimu već od IV. st. kao znak jedinstva Crkve sazidane ne Apostolu. Stoga je danas dan kad nam se naročito valja uživljavati u tekst sv. Mateja po kojem je Petar temelj Crkve. Isus je Petru rekao: "Ti si Petar- Stijena, i na toj stijeni sagradit ću Crvku svoju, i Vrata pakla neće je nadvladati. Tebi ću dati ključeve kraljevstva nebeskog, pa što god svežeš na zemlji, bit će svezano i na nebesima, a što razriješiš na zemlji, bit će razriješeno i na nebesima". Metafore kojima se Gospodin služi govoreći o Petru i samom Petru, a to su "ključevi" koji označuju vlasti, i "stijena" koja ističe solidnost zgrade, posve su razumljive svakom dobronamjernom čitatelju. One se posve jasno odnose na Petrovu osobu, a ne samo na njegovu vjeru ili čak na nekog drugoga. Već od ranih kršćanskih vremena nakon tjelesnih ostataka sv. Petra najviše se štovala njegova katedra kao simbol učiteljske vlasti. Katedra koja je sačuvana do danas, prema velikom arheologu De Rossiju, čini se da je sastavljena od tri dijela. Jedan potječe iz doba od IX-XI. st. drugi od bjelokosti iz V.- VI. st. dok se treći, najstariji pripisuje razdoblju apostolskih vremena. Svetkovina 22. veljače vuče korijene čak iz I. st. a tada se taj dan slavio sveti Petar kao zaštitnik kršćana.

- 21:05 - Komentari (2) - Isprintaj - #

srijeda, 17.02.2010.

Blaženi čista srca

Vatikan, 10.03.2007.
Biblijski Bog snažno osuđuje licemjernost, jer ona Boga gura u drugi plan, a na njegovo mjesto postavlja stvorenja.


Prvo korizmeno razmišljanje, u nazočnosti Svetoga Oca i Rimske kurije, posvećeno je blaženstvu čistoga srca. Propovjednik Papinskoga doma, otac Raniero Cantalamessa, istaknuo je kako se instinktivno misli da je krepost čistoće jednaka šestoj Božjoj zapovijedi: „Ne učini bludna djela“. Ali čistoća srca – dodao je otac Cantalamessa – ne znači, prema Isusovu razmišljanju, neku posebnu krepost, nego svojstvo koje mora pratiti sve vrline. Dakle, njezina izravna oprečnost nije nečistoća nego licemjernost. Biblijski Bog snažno osuđuje licemjernost, jer ona Boga gura u drugi plan, a na njegovo mjesto postavlja stvorenja. „Gajiti vanjštinu više od srca – upozorio je propovjednik – znači više držati do čovjeka nego do Boga. Licemjernost je u biti nedostatak vjere, ali je i „pomanjkanje ljubavi prema bližnjemu, u smislu što teži svesti osobe na obožavatelje“. Kristov sud o licemjerstvu – opomenuo je otac Cantalamessa – jest bez priziva: licemjerni su već primili svoju plaću. Ta plaća se i na ljudskom planu očituje nestvarnom, jer „slava bježi od onoga tko ju traži, a traži onoga tko od nje bježi“. Iz toga je očito da je na zemaljskom licu čist u pravom smislu riječi bio samo jedan: samo Isus Krist. Blaženstva su doista Isusov portret, ono što je On bio i što predlaže drugima. Za njega su njegovi protivnici morali reći: Znamo da si istinit, da se ne osvrćeš ni na koga, zaista nikomu ne gledaš u lice, nego prema istini učiš put Božji. To je portret čistoga srca – istaknuo je otac Cantalamessa.


Crkveni su oci blaženstva čistih srca shvaćali pod tri vidika: moralnim, mističnim i asketskim. S moralnoga gledišta blaženstvo je „iskrenost koja se suprotstavlja licemjerstvu“, a sastoji se u odbijanju prakticiranja pravde pred ljudima kako bismo postigli da nas drugi obožavaju. Blaženstvo je tumačeno i u službi kontemplacije: treba čistiti srce kako bi se u njemu odražavala slika Božja. Asketsko tumačenje blaženstva odnosi se pak na nutarnju čistoću srca: ona zatvara srce „za zemaljska dobra i lažna laskanja, a otvara ga nebeskim stvarima i istini“. Ta su tumačenja – istaknuo je – vjerna Isusovom postavljanju i cijeli govor svode na srce, na nutrinu. Licemjernost je danas najraširenija i najmanje ispovijedana mana, a težnja licemjernosti je ogromno porasla u kulturi kojom vladaju obavijesna sredstva, koja stvarne događaje čini teško raspoznatljivima od njihovog predstavljanja. Uznemirujuća je novost što se danas teži izbrisati tu razliku, pretvarajući život u priredbu. A da ne govorimo o reality show koji se prikazuju na televizijama cijeloga svijeta i oblikuju mentalitet, odnosno stil života. Tu se teži život poistovjetiti s predstavom. Pozivanje na nutrinu – zaključio je Cantalamessa – jest poziv vjernicima da se ne prepuste da ih pregazi ta težnja, koja osiromašuje osobu svodeći je na sliku, odnosno na priviđanje.

- 20:26 - Komentari (3) - Isprintaj - #

subota, 13.02.2010.

Blago vama, siromasi... jao vama, bogataši (Lk 6, 17.20-26)



"Side s Dvanaestoricom" (r. 17) - s gore na kojoj je proveo noć u molitvi i ujutro izabrao Dvanaestoricu između učenika koji su pošli za njim. Zaustavlja se Isus na ravnici i upućuje govor učenicima, a preko njih i svima ljudima.
Za Lukinu verziju blaženstva treba se sjetiti Isusove nastupne propovijedi u Nazaretu. Tada je Isus rekao da se osjeća pomazanim Duhom, poslanim siromasima te poput Ilije i Elizeja upućenim ljudima izvan svoga zavičaja. On je siromah Božji koji uprisutnjuje kraljevstva Božje. Svoje učenike zove blaženim siromasima i najavljujem im da je već sada, - dok idu za njim - njihovo kraljevstvo nebesko. U Lukinu evanđelju Isus posvećuje posebnu pažnju socijalnim siromasima, što vidimo iz parabole o bogatašu i Lazaru (16, 19-31). Ovo blaženstvo pretpostavlja da su se upravo ljudi iz siromašnih slojeva odazvali među Isusove učenike. Isus ne obećava siromasima da će postati bogati nego da imaju udjela u Božjoj vladavini, da mogu kao siromasi učiniti smislenom svoju zemaljsku egzistenciju ako se oslone na Boga. Svakako da on kod ovih siromaha pretpostavlja spremnost na slušanje riječi Božje i prihvaćanje volje Božje, jer je u tome bit Božjeg kraljevstva.
Gladni su podvrsta siromaha, jer im manjkaju osnovna dobra za normalan ljudski život. Bog nasićuje ne samo u smislu otklanjanja fizičke gladi nego i u dubljem, egzistencijalnom smislu. Materijalna oskudica slika je i znak otvorenosti za Boga te duhovnog zasićenja koje dolazi s već započetim ali još nedovršenim kraljevstvom Božjim.
Isus proglašava blaženima one koji sada plaču i najavljuje da će se u eshatonskoj budućnosti smijati. Izrael je plakao nad nacionalnim katastrofama i patnjama pojedinaca (Ps 137) a smijao se prilikom povratka iz sužanjstva (Ps 126). Plač biblijskog vjernika izražava doživljenu osobnu ili opću nesreću, a smijeh je izraz pomilovanosti i spašenosti. To nije pobjednički smijeh moćnika, nego unutarnja radost onih koji u patnji imaju pred očima Boga koji pobjeđuje zlo i osmišljava nevolje.
Četvrto blaženstvo možemo prevesti imperativom: "Budite sretni kad vas zamrze ljudi, kad vas izopće, kad vas osramote i ozloglase zbog Sina čovječjeg." Formulacija ovog blaženstva uvjetovana je iskustvom progona prvih kršćana; i to od strane Židova, jer su Židovi izbacivali iz sinagoge a time krštene sunarodnjake lišavali socijalne pomoći koju sinagoge daju svojim pripadnicima. Kršćani su se u tome izjednačavali s osporavanim prorocima iz SZ: pravi su proroci upravo oni koji bivaju osporavani a nastavljaju biti poslušni Bogu. Za "poskakujte" u r. 23 stoji isti grčki izraz kojim je u Lk 1, 44 predstavila radosno poskakivanje svoga još nerođenog sina pri susretu s Isusovom majkom. Ta je radost mesijanskog vremena, radost spasenja koje dopire do ljudi ondje gdje jesu i onakvih kakvi jesu.
Bogataši su za eshaton nesretni zato što sada imaju utjehu svoju. Ovo možemo bolje razumjeti iz parabole o ludom poljoprivredniku koji se bogati sebi a ne Bogu (usp. Lk 12, 13-21). Slično bogataš je "primio svoja dobra", a Lazar zla. Uživao je kao da ne postoji Lazar u čirevima pred njegovim vratima.
Grešno i samodostatno siti su podvrsta grešno bogatih. Siti misle da će im zauvijek biti dostatna zasićenost materijalnim dobrima, a Isus uči da čovjek treba više od kruha i pića za pravi život (usp. Lk 4, 4).
Luka nema ništa protiv zdravog ljudskog smijeha. Lukin Isus osuđuje, međutim, smijeh samozadovoljstva i samodostatnosti. Oni koji se sada grešno smiju, proplakat će u eshatonu kad ustanove da su se na prazno radovali.
U r. 26 naglasak je na "svi": "Jao vama kad vas svi budu hvalili!" Tako su u SZ laskali lažnim prorocima vjernici koji su tražili proročanstva u skladu sa svojim željama.
Svi ovi "jao" nisu definitivna osuda ljudi koji žive u ovakvom stanju. To je proročki poziv na obraćenje i kajanje.
Slušajući ovo evanđelje, molimo od Gospodina Isusa snagu da svoju životnu sigurnost ne gradimo na slabim ljudima ni na materijalnim dobrima.
KTA

- 23:34 - Komentari (9) - Isprintaj - #

petak, 05.02.2010.

Mk 6,14-29



- 23:55 - Komentari (10) - Isprintaj - #

utorak, 02.02.2010.

VIR DESIDERIORUM

(S portala KNI prenosim ovu svoju kolumnu koja je objavljena prije par godina. Zbog dužine teksta možda nije primjerena kao post na blogu, no budući je nastala inspirirana današnjim blagdanom Svijećnice odlučih je evo 'prikačiti' i ovdje.)




Svijest da smo svi u određenoj mjeri odgovorni za stanje u društvu i Crkvi, tj. pred nadirućom i sve prisutnijoj 'kulturi smrti', zadnjih godina kao da malo po malo izbija na površinu. Imena poput Ante Bakovića, Valentin Pozaića ili pak Antun Liseca, da nabrojim samo neka poznatija, već su postali sinonimi za riječ 'pioniri' na području zaštite života. Treba li isticati kroz što su sve ovi ljudi morali proći zahvaljujući nerazumijevanju ili letargiji onih kojima su se sve ove protekle godine obraćali? Na koja sve vrata nisu kucali, molili, preklinjali…!? Neki od njih su čak i odrobijali, no nisu posustajali. Fascinira nas njihova upornost.

Slušajući jučerašnji razgovor s Antom Bakovićem u jednoj radijskoj emisiji nisam mogao da se ne zadivim pred tim neimarom hrvatskog roda. S kojim žarom i odlučnošću je svjedočio, obrazlagao, te iznova apelirao, molio.. na prvom mjestu ljude Crkve, a potom i sve medije, oštro se osvrnuvši na njihovu neosjetljivost. Istina je da mi još nismo 'načeti' u onoj mjeri u kojoj su to zemlje zapada i da nas duh sekularizma i relativizma nije u potpunosti preplavio, ipak treba pogledati istini u oči i reći da smo još uvijek daleko od onog angažmana koji zahtjeva trenutna situacija. Mi možemo biti ponosni na višestoljetnu kršćansku baštinu i vjeru našeg naroda. „I to s pravom“- reći će papa Benedikt pri zadnjem pohodu hrvatskih biskupa „Ad limina“, no isto tako ne propušta istaći kako opredjeljenje za Boga nije samo plod prošlosti, nego i osobni čin.

Uviđajući svijest naših biskupa o tom krucijalnom pitanju, s obzirom na brojne pastoralne planove koje su iznijeli pred njega, papa je ipak na koncu naglasio da treba biti mudro otvoren novim poticajima Duha koji dijeli svoje karizme i čini vjernike spremnima preuzeti odgovornosti i zadaće korisne za obnovu i izgradnju Crkve. Nije dovoljno samo ispravno činiti ono što radimo, nego se zapitati je li to što radimo doista ono pravo, tj. odgovara li to poticajima Duha. Ono što je papa ponudio kao rješenje pomoću kojeg bi se izbjegle zamke sekularizma i relativizma na putu obnove Crkve i društva jeste ova otvorenost novim poticajima Duha.

Ovo je razlog zašto se on živo interesirao u kojoj mjeri je došlo do integracije pokreta u župe. U kojoj mjeri je to važno i potrebno možemo uvidjeti ukoliko se osvrnemo na negativno iskustvo jedne, poput nas Hrvata, katoličke zemlje. Riječ je o Portugalu u kome se pobačaj sve do prošle godine smatran zločinom. Ne tako davno, tj. u rujnu 2004. brod pod vodstvom feminističke udruge «Women on Waves», a na kome se vrše pobačaji, krenuo je k Portugalu s namjerom da uplovi u njegove teritorijalne vode i ukrca sve one žene koje su voljne učiniti pobačaj u internacionalnim vodama. Presudnu ulogu u pokrenutoj kampanji protiv njihovog dolaska odigrala je udruga «Majčinstvo i život», tako da je Vlada odbila dopustiti tom brodu da uđe u njihove teritorijalne vode, no feministička voditeljica se ipak pobrinula, uz potporu domaćih socijalista, doći na jednu privatnu, komercijalnu televiziju i reklamirati jedan proizvod koji bi ženama omogućio vršiti pobačaj kod kuće.

Nakon toga «Majčinstvo i život» je pokrenulo sudski proces protiv ove žene, smatrajući da je time izravno učinila poticaj na zločin. No, time nije sve okončano, feministica Rebecca Gompers je učinila dovoljno samim tim što je posijala sjeme otrova, prikazala se u ulozi žrtve i time otvorila pretpostavke koje će se za narednih par godina pokazati kao kobne. Prošle godine u Ožujku, nakon propalog referenduma o pobačaju, na koji nije izašlo više od 50 % glasača, većina Parlamenta u rukama socijalista je izglasala zakon kojim se dopušta pobačaj do desetog tjedna trudnoće. Na taj način i Portugal se priključio većini zemalja EU u kojima je pobačaj legalan. Iako su biskupi Portugala i brojne udruge za zaštitu života apelirali i upozoravali kako pobačaj nije pravo žene i da nitko nema pravo odlučivati o životu i smrti ljudskog bića, njihov glas nije imao odjeka. Što nam to govori? Iako su službene institucije Crkve i udruge odradile svoj dio posla, ipak nije došlo do željenih rezultata iz jednostavnog razloga jer nije postojala kritička 'masa' koja bi razumjela te poruke. Imali su uši, no nisu čuli. Imali su oči, no nisu vidjeli, tj. razumjeli. Što reći za usta? Da nisu govorili? Od onih četrdesetak posto što je izašlo na referendum nešto više od pola birača je bilo protiv zabrane pobačaja, a ostali za, što znači da je usvojen zakon na principu parlamentarnog preglasavanja u korist one petine koja je rekla „da“ smrti. No, što je s ostalom većinom, ako izuzmemo onih šesnaestak posto koji su bili „za“ život? Primjer Portugala je klasičan primjer kako se po principu automatizma ne može daleko dogurati. Taj princip je moguć samo na institucionalnom, strukturalnom nivou, kojem uz bok stoje udruge.

Ovi impulsi odozgo granaju se ostalim dijelovima tijela, međutim bez osviještene (uskisle) većine danas ne mogu postići željene rezultate. Treba li se nakon svega obeshrabriti i odustati!? Ono što bi trebalo jeste stvoriti pretpostavke slobodnom djelovanju Duha odozdo, tj. 'dopustiti Kristu da govori čovjeku' (I.Pavao II). Ovi naši, gore pomenuti 'neimari', ovi 'gladni i žedni pravednosti','ožalošćeni' i 'proganjani', koji se ne priklanjaju diktatu navika, nego mu se opiru svojom patnjom u iščekivanju pravednosti, to su ljudi ČEŽNJE, 'vir desideriorum'. To su ljudi koji svoj pogled ne zadržavaju samo na negativnom i koji se ne daju zaustaviti podmuklim smicalicama. Oni se ne mogu zadovoljiti relativnim dobrom kao potpunim i krajnjim, iako će se pri njegovoj pojavi i u najmanjoj mjeri radovati više nego ostali. Takvi od sebe zahtjevaju potpuno predanje. I kad se izmoreni uslijed neshvaćanja i progona vraćaju s pritužbom svom Bogu, On ih nikad ne ostavlja praznima, nego ih siti 'skrivenom manom nebeskom' koju ne primjećuje nitko drugi osim njih, dok im je daje u tajnosti njihovog srca. Ovdje leži razlog koji objašnjava zašto se ne umaraju i zašto su tako 'neumorno neugodni'.

Većina ljudi će za njih reći da su to osobe koje pokreće neka znatiželja ili bolesna ambicioznost, umišljena veličina, oholost, no takvi bi se trebali upitati nisu li svoj sud možda uskladili s onim farizejskim koji je za očita djela Božja tvrdio da su nadahnuta od Belzebula. Čemu onda plodovi koji ostaju iza njih? Zar i oni nisu bitni? Doista, to su istinski proroci i tragaoci koji se ne zadovoljavaju prosječnom letargijom i konformizmom, življenjem nekog 'svog života'. Oni su iznutra potaknuti, poput Mudraca s istoka, slijediti svoju i našu zvijezdu. A nju pratiti ne znači ništa drugo doli slijediti znakove i biti poslušan poticajima Duha. To znači imati nutarnju osjetljivost, koja je često puta dovoljna. Sve te pionirske napore oni ne bi mogli podnijeti da nisu imali vjeru, a povrh svega da nisu bili hranjeni kruhom suza, ali i Života.

Bog nikad za neko svoje djelo neće pozvati nekog tko je legalista ili racionalista, onog koji se oslanja na svoje snage ili barem neće nastaviti blagoslivljati nekog tko je zastao u svom poslanju tako što je upao u očajavanje i samosažaljenje.Sjetimo se sv.Ilije, koji se bio sakrio u špilju bježeći pred svojim poslanjem. Gospodin ga pita: „Što radiš ovdje, Ilija?“ Tek nakon što se nahranio istinskim kruhom, on postaje sposoban nastaviti započeto djelo. U kojoj mjeri je legalizam poguban možemo vidjeti u slučaju svećenika Zaharije, koji je slovio kao pravednik i činio sve što je bilo u njegovoj ljudskoj moći, ali koji ne želi povjerovati unatoč očitom ukazanju anđela. Tek kada se 'plod očitovao', tj. Ivan rodio, njemu se jezik razvezao i on je mogao reći: 'Ivan mu je ime!, odnosno u prijevodu: 'Doista, ovo je miljenik Božji!' S druge pak strane danas u otajstvu prikazanja Gospodnjeg vidimo kako starac Šimun, zahvaljujući čežnji srca ustrajava do konca svog života. Prisutnost te čežnje je poput magneta koji privlači Duha Svetog, za kojeg Sveto Pismo veli da bijaše nad starim Šimunom. Onaj tko ima u sebi taj „vir desideriorum“ ne može ostati neutješen. On je 'motor', pokretač sveg njegovog djelovanja, ali je iznad svega dar uručen uz posebno poslanje. Ovo je prigoda da se prisjetimo još jednog 'pionira' iz Starog Zavjeta. To je Mojsije. Tko bi mogao izdržati onih četrdeset godina hoda kroz pustinju i iskusiti takvo 'pražnjenje' i to na mjestu jednog vođe izloženog tolikom suprotstavljanju, da nije bilo susreta s gorućim grmom i čežnje koja je iz njeg' izvirala, a milost kao odgovor na taj 'vir' uvijek iznova u njeg' uvirala.

Mogli bismo nabrajati još mnoge biblijske likove koji su na svojoj koži iskusili ono što su drugima naviještali, poput Ivana Krstitelja ili sv.Pavla, no ono što bih htio istaći u vezi s njima, a zajedničko im je, jeste jedan princip evangelizacije koji je nezaobilazan ukoliko se doista ozbiljno želimo staviti u tu službu, a to je princip delegiranja, bez kojeg nema uspješne evangelizacije. Zapravo ovaj princip je onaj kamen spoticanja o koji se spotiču ljudi od institucije u susretu s pokretima Duha danas u Crkvi. No, taj kamen ne mora biti samo spoticaj za neke, nego i kamen izgradnje ukoliko se on postavi na mjesto koje mu pripada, a to je ispravno shvaćena duhovna asistencija službenika, toliko željena. Bez te asistencije Iliju ne bi naslijedio Elizej, Pavla Timotej ili pak Jošua Mojsija. Princip delegiranja, koji je do sada bio uglavnom klerikalan, tj. do trenutka kada je Crkva došla do 'nulte točke', od II. Vatikanskog na ovamo zahtjeva visoko postavljeni cilj, a taj je da sav narod bude prorok. To je onaj mistik 21. stoljeća o kome je Rahner govorio ili ga neće biti. Ne želim reći da znanost i opća naobrazba nisu bitni i da nisu vrijedni poštovanja, ali bez ove nutarnje čežnje, unatoč svim znanstvenim dostignućima (a tu mislim i na teologiju) nije moguće doći k cilju. Stoljećima je većina članova Crkve bila bez temeljne izobrazbe, no to nije bila prepreka da iz njenog krila niknu brojni sveci. Vjerujem da je i većina apostola bila nepismena.

Oni nisu poznavali pisanu helenističku riječ, no ipak su preplavili ondašnji poznati svijet. Ono što su zasigurno imali bila je glad za pravednošću. Diktaturu ondašnje legalističke običnosti oni su mogli slomiti i izaći iz prosječnosti samo zahvaljujući čežnji za uspostavom kraljevstva Božjeg. Zato nitko tko ne osjeća ovu glad za pravednošću nema pravo reći i protestno pitati: ' U čemu bi se to trebalo ogledati moje obraćenje!?' Otpor koji nastaje pred postavljanjem ovog pitanja, koje je u većem broju slučajeva paravan za proganjanje neimara Božjih koji nas pokreću iz našeg mrtvila, je znak da još uvijek nismo došli do svijesti o svojoj grešnosti, tj. do spoznaje da je mlakost najviši stupanj prezira prema ljubavi Božjoj. Čežnja i strpljivo čekanje karakteriziraju one koji su se odvažili krenuti na njivu Gospodnju. To su ratari Božji, koji znaju da plodovi ne izrastaju tek tako, preko noći. Njihov neumoran i strpljiv svakodnevni rad znak je njihove vjere i pouzdanja. No, to nije rad zbog rada, zbog nekog svog samoostvarenja.Taj rad potiče ljubav prema onom nadolazećem, tj. prema onima koji će imati koristi od prispjelih plodova. Oni svoju ljubav ne stavljaju u osjećaj i stanja raspoloživosti. Ti neimari Božji izgaraju poput svijeće. Spremni su na svakovrsne žrtve samo da bi ljetina prispjela svom kraju, tj. žetvi i ubiranju plodova. Prisutnost čežnje ogleda se u toj spremnosti, biti na njivi… biti u ispovjedaonici, biti među stadom, biti pastir koji ne ostavlja stado bez ispaše, biti onaj koji će u svoje naručje uzeti malene i siromašne, i reći: 'Da, to je to. Oči moje gledaju još u povoju spasenje za ovaj svijet koji će nastaviti biti i poslije mene. Na njima svijet ostaje.' Smjena generacija, i princip delegiranja vezan uz nju, je nužnost koja se ne može zaobići. Ukoliko su naše nakane ispravne onda se kao posljedica pojavljuje mir u srcu. U protivnom upitna su bila naša nadanja. Budući smo skloni stvari mjeriti po važnosti koja govori o našoj veličini i vlastitim zaslugama, prvo što nas asocira kad govorimo o zrnu gorušičinu jeste kako mora biti nešto važno u svezi s njim, međutim ono što Isus želi istaći jeste da je dovoljan onaj minimum povjerenja u Božju svemoć, koji potom izvodi svoja djela. Glavni pastoralni problem je vezan uz ovo. Mi mislimo kako mi moramo stvoriti sve preduvjete i imati apsolutnu kontrolu nad okolnostima, dok pri tom zaboravljamo okolnosti pod kojima smo mi osobno pozvani.

Tko je to danas spreman 'staviti ruku u vatru' i reći : Bogu je moguće preko ovih malenih izvesti grandiozna djela. Od svih poznatih ne znam bi li ih mogao nabrojati na prste jedne ruke. Tu mislim na sredinu u kojoj živim. No, nekad je dovoljno da se pojavi jedan ili dvojica i da stvar krene i da od tih par malenih naraste 'stablo' koje nadkriljuje sva ostala i u čije krošnje se dolaze nastaniti brojne ptice nebeske. Od srca se nasmijah neki dan na jednu zajedljivu primjedbu koja je bila upućena na račun jedne laičke zajednice koja broji oko 600 ljudi srednje dobi, čije članove jedna osoba nazva 'ptičari'. Prva asocijacija koja mi tad dođe na pamet jeste ona 'proročka' kako je bolje da jedan čovjek umre nego da strada cijeli narod. Reče to nesvjesna veličine svoje izjave. Ne znam kako je reagirala na prošlotjedni svećenički tjedan na kome se napokon i kod nas desila oficijelna 'inicijacija' pokreta, no znam jedno: „Šimun i Ana“ napokon mogu odahnuti.

Njihova glad za pravednošću je napokon utažena. «Sad otpuštaš slugu svoga Gospodaru u miru… jer vidješe oči moje Spasenje tvoje.» Svijetlo je upaljeno, no taj plamen je još mali. Trebat će još dosta vremena dok se on razbukti u oganj, a ponajviše skrovitog života i hoda kroz pustinju u duhovnom sazrijevanju, a tek potom u delegiranju. Da bi Izraelski narod ušao u obećanu zemlju trebala je da pomre skoro cijela jedna generacija. Vrijeme sazrijevanja je neophodno kako bi se od početnog oduševljenja i neprestane sklonosti vraćanju k početnom iskustvu došlo do evangelizacijskog principa delegiranja i tzv. otpuštanja u službu. Da bi se do tog uopće stiglo treba proći dugačak put hoda iznutra i čišćenja srca. Jedinstvo unutar tijela Kristovog je moguće samo kad se drugom dopusti da bude ono na što ga Bog poziva. Mi smo ti koji moramo odbaciti zavist kako bi dar drugog postao i naš. Mi smo ti koji moramo druge delegirati, a ne se protiv njih boriti. Mnogima je teško napustiti privilegije koje im je status omogućavao, no za sve nas jednom dođe dan kad shvatimo da smo u jednom bitnom segmentu griješili, a to je kad smo iz nekog straha sputavali povjerene nam osobe ili kad smo živjeli neki svoj život kroz njih i pri tom bili posesivni, zavidni, osvetoljubivi kad ne bi išlo onako kako smo mi to zamislili. Dođe dan kada shvatimo kako naša djeca više nisu samo djeca, nego osobe prispjele k zrelosti. Crkva je dozrela u svom poslanju – reći će sv. otac I.Pavao II (CL)- zato idite i vi u njegov vinograd. Gospodin poziva i vas laike da se spremno odazovete njegovom glasu, koji vas u ovaj čas usrdno poziva. Idite i vi.

Poziv je upućen ne samo svećenicima, redovnicima, redovnicama, nego i svim laicima.' No, da bi se darovi pojedinaca sačuvali zdravima neophodno je da budu primljeni u zahvalnosti i potom prikazani, tj. stavljeni u volju Božju kako bi se njima u mudrosti operiralo. To znači ne biti navezan na dar, koja nastaje kad dođe do identifikacije s njim, nego na Darovatelja. Isto tako i naše zgražanje s užitkom negiranja neće ništa promijeniti ako prije toga nismo spremni uraditi ono što je do nas. Dobro bi bilo upitati se jesmo li mi uzori i imamo li povjerenja u malene i siromašne. U kojoj mjeri ih ohrabrujemo? Izgaramo li i žrtvujemo li se za njih više nego što ih kritiziramo? Jesmo li otvoreni budućnosti i novom životu? Je li nas ta smjena frustrira ili poput Šimuna raduje? Mi smo skloni isticati teškoće koje su pratile naš razvoj, no možemo li pretpostaviti kako će tek biti njima ako nestane uzora i svijetla se pogase? A deficiti su tu, samo preko njih nonšalantno i diskretno prelazimo, kao da se nas ne tiču. Delegiranje laika i u izvancrkveni, tj. društveni ambijent, u koji su pozvani, ali i u unutarcrkveni, koji je pretpostavka ovom prvom, je nužnost. Bez njega nema niti Svijećnice u nama i među nama, a bez prihvaćanja i prikazanja nema niti mudrog upravljanja.

To upravljanje neće biti lišeno boli, nerazumijevanja, progona i laži svake vrste, no zar se za to ne isplati žrtvovati? „Nije lako s nama ljudima! Nikad nije bilo lako, i nikad neće biti lako biti čovjekom, ali to je lijepo, i to je jedino što se uvijek isplati. Zato ne treba pitati koliko to košta.“ - čitam intervju u zadnjem broju 'Svijetla Riječi' s mojim starim profesorom Vjekom Božom Jarkom, dok sa ulica moga grada dopiru karnevalske fanfare, kojih se netko sjetio organizirati na Svijećnicu s početkom, ni prije, ni poslije, nego točno u jedanaest sati kada započinju svečane mise u spomen prikazanja Isusovog u hramu. No, što sad s tim kad je već tako?

Možda se dogodine netko od vjeroučitelja sjeti prosvjedovati protiv toga da se u školama vrši popis onih koji žele sudjelovati na karnevalu upravo u trenutku kad bi roditelji sa svojom djecom trebali na Svijećnicu biti na sv. misi, a ne bi bilo zgoreg i kad bi se netko od njih stavio svojim župnicima na raspolaganje glede župne kateheze. Dotle ne bi trebalo smetnuti s uma da se i ova bol može iskoristiti za svoje osobno očišćenje. Marija je u znak zahvalnosti žrtvovala ono što je Zakon od nje zahtijevao kad se navršiše dani očišćenja četrdeseti dan nakon poroda, no ono istinsko nutarnje pročišćenje nakana ona je učinila prihvativši volju Božju kad joj je rečeno da će mač boli probosti njeno srce.

- 15:03 - Komentari (3) - Isprintaj - #
































































































































































































































































































































































































































































-