Blog Blog

srijeda, 30.04.2014.

Kupovina putem interneta

Kupovina putem interneta ili online shopping je oblik elektroničke trgovine koja omogućuje korisnicima izravno kupovanje proizvoda ili usluga od prodavatelja preko interneta pomoću web preglednika.
Također, sve je popularnija i kupovina preko mobilnih uređaja, putem specijaliziranih aplikacija ili web stranica.



Prema statistikama najveći broj potrošača preko interneta kupuje maksimalno dva puta mjesečno i tada potroše do 300 kuna, tj. do 50 dolara.
Iako se čini da velik dio stanovništva kupuje preko Interneta, e-trgovina prema podacima iz 2013. u ukupnoj svjetskoj trgovini sudjeluje s tek oko 8% (samo razvijene zemlje gdje ljudi imaju redovit pristup internetu).

Što se tiče povijesti, sve je počelo 1979. godine kada je Michael Aldrich izumio kupovinu putem interneta.
On je povezao običnu kućnu televiziju putem telefonske linije u realnom vremenu s računalom koje obrađuje transakciju i izumio nešto što je nazvao teletrgovina, odnosno videotex.
Danas to se zove online shopping, e-commerce i e-poslovanje. Njegov izum je promijenio način na koji svijet posluje i funkcionira. Taj koncept informacijske tehnologije kao masovni komunikacijski medij bio je pokretač za suvremenu IT industriju.


Michael Aldrich



Nakon toga, dogodila se jako važna stvar - Tim Berners-Lee 1990. izumio je World Wide Web poslužitelj i preglednik koji je 1991. otvoren za komercijalnu uporabu.
Slijedile su naknadne tehnološke inovacije 1994. godine: javlja se prvo on-line bankarstvo, a Pizza Hut otvara svoj online dućan za naručivanje hrane.



Trgovina Intershop je zaslužna za prvi sustav za kupovinu putem interneta. Odmah nakon toga, 1995. godine pokrenut je Amazon.com a iste te godine je također pokrenut i eBay.


Uz Amazon najpoznatija i jedna od najviše korištenih stranica za kupovinu. Pokrenuo ga je Pierre Omidyar 1995. godine, a sjedište se nalazi u Kaliforniji. Početak je bio sasvim slučajan, Omidyar je stavio na internetsku aukciju svoj potrgani laserski pokazivač i jako ga je iznenadilo kada se prodao za više od 14 dolara. Kontaktirao je čovjeka koji ga je kupio i pitao ga zašto je dao novac za nešto što više ne radi, na što mu je kupac odgovorio da on skuplja upravo potrgane laserske pokazivače. Tako mu je pala na pamet ideja da se sve može prodati, uvijek će se naći kupac za neki predmet.

eBay je internetska stranica putem koje ljudi i tvrtke kupuju i prodaju široku paletu proizvoda i usluga širom svijeta. Osim svoje početne kupovine i prodaje u obliku aukcija, eBay je proširio opcije na "Buy It Now" standardnu kupovinu. Između ostalog, eBay je 2005. kupio Skype te je značajno proširio njihovu bazu korisnika, a zatim ga je 2011. prodao Microsoftu za 8,5 milijardi dolara.
Zanimljive činjenice o eBayu

Budući da je eBay zaista veliko i javno vidljivo tržište, mnogi ekonomisti ga koriste kao pokazatelj za ponudu i potražnju, te pomoću njega analiziraju stanje na tržištu.
Politika eBay-a jest da bilo što može biti ponuđeno na prodaju sve dok nije ilegalno te ne krši njihovu politiku zabranjenih i ograničenih proizvoda.
Čak i velike međunarodne tvrtke kao što je primjerice IBM, prodaju svoje najnovije proizvode i nude usluge na eBay-u. U 2013. godini ostvaren je ukupan prihod od nevjerojatnih 16,05 milijardi dolara.


Amazon

Kompanija sa sjedištem u Seattleu u SAD-u. Osnovao ju je Jeff Bezos 1994. godine, a 1995. je započela radnju kao online knjižara, te se postupno razvila u najveću svjetsku online trgovinu na malo.
Danas Amazon prodaje knjige, CD-e, DVD-e, elektroniku, odjeću, nakit, videoigre, softvere, namještaj, hranu…
Proizvode i tehnološke naprave od kojih su najpoznatiji njihov čitač e-knjiga Kindle te tablet Kindle Fire.



Amazon je 2011. najavio partnerstvo s DC Comics za isključivo digitalno pravo na mnoge popularne stripove: Superman, Batman, Green Lantern, The Sandman, i Watchmen. To partnerstvo je izazvalo poznate knjižare poput Barnes & Noble da uklone navedene naslova sa svojih polica.
Između ostalog, Amazon nudi i kupovinu digitalnih sadržaja, poput:
Amazon MP3 - Osim nezavisnih glazbenih kuća prodaje i glazbu najvećih izdavačkih kuća EMI, Universal, Warner Bros Records i Sony Music.

Amazon e-book – 2010. prodano je više e-knjiga za njihov Kindle nego knjiga u fizičkom obliku.

Amazon Games – od 2008. razvija igre za PC, Mac i Kindle Fire.

Amazon Art – od 2013. prodaje originalna i limitirana izdanja likovne umjetnosti iz odabranih galerija (npr. Monetova i Warholova djela)

Amazon Instant Video - usluga video na zahtjev u koja nudi televizijske emisija i filmove za najam i kupnju.


Kako funkcionira Amazon

Za kupovinu preko interneta kupci koriste kreditne kartice i Paypal, a između ostalog koriste i Plaćanje putem mobitela, plaćanje pouzećem, čekove, poklon-kartice i bonove, prijenos gotovine (Western Union), fakture (dostavnice), bitcoin.

Slanje i dostava


Nakon što je obavljena uplata, proizvodi se najčešće dostavljaju:

Downloadom/digitalnom distribucijom – softver, glazba, videoigre, filmovi, slike, fotografije

Drop shipping – prodavač narudžbu ne šalje direktno kupcu već se ona dostavlja putem proizvođača ili drugog distributera.

Preuzimanje proizvoda u trgovini – nakon što je kupnja obavljena putem interneta kupac osobno dolazi u trgovinu po proizvod ili uslugu.

Printanje – za razne ulaznice i karte za događaje

Shipping – Prodavač šalje kupcu proizvod na kućnu adresu (najčešći način)

Paypal



Najpoznatija kompanija za uplatu i prijenos novca putem interneta, vrsta person to person usluge. Omogućava slanje novaca svakome tko ima e-mail adresu.
Kompaniju su osnovali je Max Levchin i Peter Thiel u Kaliforniji 2000. godine. Od 2002. je u potpunom vlasništvu eBay-a.
PayPal nudi 3 vrste računa:

Osobni račun – glavna funkcija je slanje novaca, može ga se i primati ali je iznos ograničen

Premier račun – za primanje i slanje novca, postoje određene naknade za korištenje

Poslovni račun – namijenjen poslovnim korisnicima

Sigurnost

PayPal nudi zaštitu kupaca i prodavača u sklopu svojih “PayPal Buyer Protection Policy” te “Seller Protection Policy”pravila.
Korisnik može uložiti prigovor do 45 dana nakon transakcije ako nije primio ono što je platio ili ako nije zadovoljan proizvodom. PayPal također garantira 100-postotnu sigurnost ako netko neautorizirano pristupi korisnikovom računu (izuzev obitelji korisnika).
PHISHING (prema eng. fishing = upecati) je termin koji označava mrežnu krađu identiteta putem e-maila. Pošiljatelj navodi žrtvu da otkrije osobne podatke upisivanjem istih na lažiranoj internetskoj stranici čija je poveznica poslana u e-mailu (stranica na prvi pogled izgleda baš poput originalne).


Kako se zaštiti na internetu

Internet kupovina u Hrvatskoj
Ulaskom Hrvatske u EU kupovina preko interneta povećana je za 30% zato što više nema troškova carine pa su mnogi proizvodi povoljniji nego na hrvatskom tržištu.

‘’Kada se kupuje roba iz zemalja koje su članice EU, nema plaćanja carine i PDV-a. Kada se kupuje roba iz zemalja izvan EU-a: carine i PDV-a su oslobođene pošiljke vrijednosti do 22 eura (osim alkohola, duhana i parfema). Pošiljke u vrijednosti od 22 do 150 eura, oslobođene su carine, ali se plaća PDV. Pošiljke iznad 150 eura - plaća se carina i PDV. ‘’


Statistički podaci pokazuju kako je od rujna 2011. do veljače 2012. u Hrvatskoj na online kupnju potrošen 401 milijun eura, dok je u Europi kupnja internetom dosegla gotovo 188 milijardi eura.
Prosječan hrvatski kupac u tih je šest mjeseci napravio sedam kupnji i pri tome potrošio prosječno 227 eura, a prosječni Europljanin potrošio je 544 eura u 13 kupnji.


Njuškalo je najveći i najpopularniji internetski oglasnik u Hrvatskoj. Pokrenut je 2007. godine, te je uslijedio je period iznimno brzog rasta: bilo je potrebno samo šest mjeseci da se Njuškalo smjesti među TOP 10 najposjećenijih hrvatskih internetskih stranica.
Njuškalo nije Internet trgovina u klasičnom obliku jer se novčane transakcije ne provode putem njihove stranice već po dogovoru (osobno, Internet bankarstvo…).


eKupi je najveći regionalni portal za internet kupnju sa sjedištem u Hrvatskoj. Nudi preko 200.000 proizvoda različitih kategorija uz dostavu, te razne načine plaćanja.

Portali za grupnu kupovinu

U zadnje vrijeme su takvi portali vrlo popularni, u Hrvatskoj ih ima preko 60, a najpoznatiji su: Kolektiva.hr, KupiMe.hr, CrnoJaje.hr, SviPopusti.hr, MegaBon.com… Portali za grupnu kupovinu zapravo su oglasnici trgovaca ili nuditelja usluga, a zarađuju tako što od oglašivača uzimaju određeni postotak iznosa ostvarene prodaje. U nekim slučajevima kozmetički salon ili trgovac koji se oglašava portalu izdvoji i do 50 posto cijene koju kupac plati.
Zanimljivo je da su muškarci češće kupili neku uslugu nego žene, a najviše se kupuju kozmetičke i frizerske usluge, putovanja, popusti u restoranima i odjeća.



Internet kupovina ima svojih prednosti i nedostataka, glavne prednosti su:
mogućnost kupovine u bilo koje doba dana i noći, izbjegavanje gužvi u dućanima, cijene u dućanu su fiksne, ali na webu korisnik može uspoređivati cijene istog proizvoda na mnogo različitih stranica i tako izabrati najpovoljniju, neograničen izbor: prostor u dućanima je fizički ograničen,dostupnost komentara drugih kupaca o proizvodu i njegovom prodavaču, lakši pronalazak konkretnog predmeta/odjeće/nakita....
Nedostaci: kupljene stvari se ne mogu isprobati (problem kod odjeće i obuće), nedovoljno informacija, problem privatnosti i sigurnosti (kupovati samo s provjerenih stranica), dugo čekanje da se proizvod isporuči, preskup shipping (u odnosu na osnovnu cijenu).



Izvori: http://en.wikipedia.org/wiki/Online_shopping

http://www.mingo.hr/default.aspx?id=3306

http://www.vecernji.hr/kompanije-i-trzista/online-kupnja-u-eu-jeftinija-jer-se-vise-ne-placa-pdv-ni-carina-579013

www.alexa.com/siteinfo/eBay.com

Matea Marić

Oznake: Online Shopping, internet, Kupovina, ebay, Amazon

- 20:32 - Komentari (7) - Isprintaj - #

srijeda, 23.04.2014.

Knjiga glavu čuva



Svjetski dan knjige i autorskih prava obilježava se svake godine na današnji dan, 23. travnja. Taj datum nije izabran slučajno, uzet je zato što su na isti dan 1616. godine umrli William Shakespeare, Miguel de Cervantes i Inca Garcilaso de la Vega, divovi književne povijesti. UN-ova organizacija za obrazovanje, znanost i kulturu UNESCO započela je s obilježavanjem dana posvećenog knjizi još 1995. godine.
Odmah na početku spomenut ću i Dan hrvatske knjige koji se obilježava od 1996. u spomen na Marka Marulića koji je 22.4.1501. dovršio pisanje Judite, svog najznačajnijeg djela.



Na Svjetski dan knjige i autorskih prava UNESCO poziva one koji se bave književnošću, izdavaštvom, obrazovanjem, ali i sve čitatelje i institucije da potiču čitanje i izdavanje knjiga uz poštivanje i zaštitu autorskih prava. Istog dana u SAD-u i diljem Europe organizira se i Svjetska noć knjige (World Book Night) koja se nedavno (2012.) uspješno udomaćila i u Hrvatskoj. Noć knjige 2014. održat će u 156 gradova i mjesta diljem Hrvatske, s najvećim brojem programa u Zagrebu. Svaka gradska knjižnica donosi svoj nprogram, a uključuju se i knjižare, škole, muzeji, udruge pisaca, kulturni centri.... Čitaonice i pričaonice za najmlađe, kreativne radionice, kvizovi, nagradne igre, dramske izvedbe, glazbene slušaonice, javna čitanja, projekcije filmova predstavljanja knjiga, druženja s autorima.



U sklopu ovog slavlja u znaku knjige i svega što ona znači, u kinu Europa prikazuju se tri filma snimljena prema knjigama: Koko i duhovi, Pljačkaš i Zimska kost. Izdvojila bih i preporučila večerašnji program u Booksi gdje će posjetioci za samo 10 kuna moći kupiti bilo koju knjigu!

Budući da od malena volim čitati i s vremenom mi je to postalo omiljenim načinom opuštanja, nastojim uvijek kod sebe imati barem jednu ili dvije knjige koje trenutno čitam te me ovakvi programi, akcije, poticaji na čitanje vesele. Ljubav prema čitanju razvija se od malih nogu, djeca često zaziru od čitanja, povezuju debele, stare i prašnjave knjige s dosadom i profesoricom koja im je dala jedinicu iz lektire. U moru napisanih knjiga baš svatko može pronaći nešto što mu se sviđa i što će mu na kraju koristiti. Da djecu i mlade treba poticati da razviju dobar odnos s knjigom govore nam i tužni podaci o čitalačkim navikama Hrvata; naime u 2012. godini čak 44 posto građana u godinu dana nije pročitalo nijednu knjigu.


Sveprisutna brza razmjena kratkih informacija guši i umanjuje važnost knjige u očima potencijalnih čitatelja, ljudi više nemaju naviku uzeti opširnu knjigu u ruke, radije gledaju filmove ili u nekoliko klikova saznaju sve na webu, ali unatoč tome ne mislim da je opstanak knjige upitan. Naime, knjiga nikada nije bila dostupnija: knjižnice, akcije, promocije, štandovi s knjigama koje svakodnevno susrećemo po gradu... Kada malo bolje pogledate, knjige su svuda oko nas. I izdavači i autori su svjesni da situacija nije laka, knjiga nije prioritet i obaveza svakog čovjeka koji se želi obrazovati kao što je to bilo nekad pa se prilagođavaju trendu u kojem internet i tehnologija uzimaju svoj dio kolača. Spuštanje cijena knjiga je logična posljedica, smiješno je da za 10, 20 kuna, a ponekad čak i manje možete doći do klasika svjetske književnosti, jedino novija hit izdanja, tzv. bestseleri su oni koji drže veću cijenu.


Čak i ako se radi o većim cijenama, nedostatak novca nikako ne može biti isprika za nečitanje, u knjižnicama osim članarine i eventualnih plaćanja zakasnine ne morate brinuti o novcu. Iako sam još uvijek pobornik „prave“ knjige u papirnatom obliku sa svim njenim prednostima i manama, ne mogu izostaviti ni sve popularnije e – knjige, velik broj njih može se besplatno i brzo skinuti na računalo, tablet i sl., praktične su i lako dostupne. Upravo nam je tehnologija omogućila da uz pomoć malog uređaja sa sobom ponesemo cijeli svežanj knjiga, a da to ne predstavlja nikakav problem za naše zdravlje. Dobro dođe na putu ili tijekom korištenja javnog prijevoza, davno sam shvatila da je knjiga u tom slučaju najbolji saveznik u borbi protiv buke i dosade.

Često čujem kako ljudi kao razlog za slabo čitanje spominju i kronični nedostatak vremena, ne uspijevanje da se knjiga ubaci u cjelodnevni raspored pretrpan obavezama, ali ako malo promislimo o tome koliko vremena provodimo u virtualnom svijetu - na društvenim mrežama, forumima, gledajući serije ili tražeći modne dodatke na ebay-u, shvatit ćemo da vremena ipak ima kada se drugačije iskoristi.

Na jednom mjestu pronašla sam 10 razloga zašto čitanje spašava život :

1. Razvoj govornih sposobnosti (bolji vokabular)
2. Poboljšanje koncentracije
3. Čitatelji knjiga uživaju u umjetnosti i unapređuju svijet
4. Razvoj maštovitosti
5. Čitanje čini ljude pametnijima
6. Oni koji čitaju su zanimljivi i privlačni
7. Čitanje smanjuje stres
8. Dobro je za pamćenje
9. Pomaže nam da upoznamo sami sebe
10. Zabava

Stoga, učlanite se u knjižnicu, knjigu u ruke (koja po mogućnosti nije literatura za faks, kuharica ili knjiga za samopomoć), naučite nešto novo i uživajte.

Izvori: http://nocknjige.hr/arhiva/noc-knjige-2012/svjetski-dan-knjige-i-dan-hrvatske-knjige/

http://www.kinoeuropa.hr/vijesti/povodom-svjetskog-dana-knjige-tri-filmske-ekranizacije-19943


Matea Marić



Oznake: svjetski dan knjige, Književnost

- 10:18 - Komentari (5) - Isprintaj - #

srijeda, 16.04.2014.

Najteži posao na svijetu?



Internetom se u zadnja dva dana munjevito proširio intervju za posao snimljen putem video chata pod nazivom World's Toughest Job. Od početka je gledatelj upućen da se radi o lažnom intervjuu za posao u nepostojećoj kompaniji Rehtom (kada se okrene = Mother), ali 24 prijavljena kandidata su ljudi koji su zaista mislili da se prijavljuju za posao, točnije za poziciju „Director of operations“.
Ovo su bile najvažnije upute i potrebne kvalifikacije: posao se obavlja tako da je većinu vremena potrebno provoditi na nogama, hodajući i često se saginjući. Radno vrijeme je neprekidno, dakle potrebni ste 24 sata na dan. Nema odmora ni spavanja, a za blagdane se radno vrijeme ne smanjuje, naprotiv. Također, potrebna je diploma ili dobro znanje iz medicine, financija i kulinarstva. Za kraj, ovaj posao je u potpunosti neplaćen. U nešto više od 4 minute videa, kandidati slično reagiraju na ove zahtjeve, začuđeno postavljaju pitanja, zbunjeno se smješkaju i ništa im nije jasno, pitaju se je li taj posao uopće legalan.
Zbunjenost se nastavila i nakon što im je čovjek koji vodi intervju rekao da ovaj posao već obavljaju milijuni ljudi diljem svijeta. Kada je napokon rekao da se radi o majčinstvu, svima se pojavio osmijeh na licu , mnogi kandidati su se nasmijali i počeli pričati o svojim majkama, pozdravljati ih i zahvaljivati im na svemu, a jedna od njih se i rasplakala.
Video završava rečenicom: „Uskoro je mačin dan, mogli biste majci poslati čestitku.“ Nakon te poruke slijedi web adresa kompanije Cardstore.com, a kampanju je za njih osmislila agencija Mullen iz Bostona. Prigodno i nikako nije slučajno, naime u SAD-u se Majčin dan slavi početkom svibnja, a nema jednostavnijeg znaka pažnje od čestitke.

World's Toughest Job video

Video je stigao i do hrvatskih portala gdje sam se i ja prvi puta susrela s njim. Portali su prenijeli ovu vijest tako da nitko nije napisao o čemu se točno radi, već su naslovi izgledali otprilike ovako: „Pogledajte video do kraja, rasplakat ćete se“. I zaista, kada se pogleda, čak i ako ste već upućeni o tome kako završava, iznenadi vas. Ako vas se sve skupa nije previše dojmilo, video svejedno djeluje simpatično tako da u prvom trenutku ni ne shvatite da je sve to zapravo marketinški trik, a njegovi kreatori su itekako svjesni da je najbolje igrati na emocije. Internet je idealan kanal za plasiranje ovakve ideje, nije potrebno mnogo da se pokrene priča oko videa i gledanost digne na zavidnu razinu budući da su ga mnogi odmah podijelili na društvenim mrežama, slali prijateljima, itd.

Lista ljudi koja je radila na ovom „projektu“ je golema, a očito je da su dobro pogodili način na koji će reklamirati gore spomenutu kompaniju budući da je video u samo dva dana pogledan gotovo tri milijuna puta. Kampanja se širi društvenim mrežama, popularan je tag #worldstoughestjob, čini se da su komentari većinom pozitivni, mnogi su i oduševljeni. No, javljaju se i kritike, nisu svi bili isključivo dirnuti i potaknuti pogledanim videom da nazovu svoje majke ili im pošalju čestitku i cvijeće za majčin dan.



Ipak se radi prijevari (tzv. prank advertising), postavlja se pitanje je li u redu na ovakav način pokušati pridobiti ljude igrajući direktno na njihove emocije, a da ne govorimo o sudionicima intervjua koji su bez svog pristanka snimljeni dok su mislili da se radi o ozbiljnoj prijavi za posao i tako postali dio reklame.

Među kritičarima javile su se i majke koje ovaj video vrijeđa zato što uvjetuje da prava mama nema nikakav društveni život i da je jedino što joj preostaje odgajati svoje dijete. Odgoj djeteta nije lagan i ne treba umanjivati važnost uloge roditelja, ali poruka u videu je preuveličana. Isto tako, neki smatraju da se radi velika razlika između žena koje su majke i onih koje to nisu, one su predstavljene kao neostvarene jer se nisu uhvatile u koštac s najtežim poslom koji uistinu do kraja definira svaku ženu. Dio krivnje svaljuje se i na majke koje se odluče vratiti na posao dok im je dijete još malo, znači li to da one ne obavljaju svoj „posao“ majke kako treba, budući da bi mu se trebale posvetiti svakog sata u svakom danu?
Mnogi roditelji su se javili s kritikom kako briga za dijete ni u kojem slučaju nije posao, već privilegij.



Ova kampanja tematski podsjeća na vrlo popularnu kampanju s kojom je cijeli svijet upoznat tijekom Olimpijskih igara u Londonu 2012. Radi se o tvrtki Procter & Gamble i njihovoj Thank You, Mom kampanji gdje su majke prikazane kao glavna podrška olimpijcima da ostanu uspješni i uporni bez obzira na sport kojim se bave. Također je majčinstvo prikazano kao najteži posao na svijetu, no azlika je u pristupu, odmah se znalo o čemu se radi i nije izazvala ovako podijeljena mišljenja, već uglavnom samo pozitivne reakcije.

P & G - Thank You, Mom commercial

Na kraju, jedino što možemo zaključiti je da je marketinška agencija odradila dobar posao i da svi skupa zadovoljno trljaju ruke, bez obzira na količinu pozitivnih ili negativnih komentara i reakcija, video je barem na kratko dospio u središte pozornosti. Ovakve promocije danas nisu rijetkost, a za pretpostaviti je da će ih biti sve više. Jedino što mi možemo je ne uzimati sve zdravo za gotovo, ponekad promisliti tko zaista stoji iza onog što nam mediji svakodnevno serviraju.


Matea Marić


Oznake: Majčin dan, posao, kampanja

- 11:07 - Komentari (2) - Isprintaj - #