Blog Blog

četvrtak, 22.05.2014.

GOOGLE

Google je poznata američka korporacija specijalizirana za usluge putem interneta: pretraživanje podataka na internetu, slanje i primanje e-mailova, internetsko oglašavanje, dijeljenje digitalnih sadržaja, pregled digitalne karte svijeta, itd.

Sve je započelo 1996. kada su Larry Page i Sergey Brin, studenti Stanfordskog Sveučilišta provodili svoj istraživački projekt. Željeli su unaprijediti pretraživanje podataka na internetu, tadašnji pretraživači bili su mnogo sporiji i nepraktični. Njihova nova tehnologija pretraživanja, tzv. PageRank analizira povezanost između web stranica, određuje važnost neke web stranice prema ostalim stranicama koje vode do nje. Svoj zajednički projekt, internetsku tražilicu Page i Brin nazvali su BackRub, a ime potječe od njene sposobnosti analize linkova na webu. Kasnije je preimenovana u Google ( iskrivljena riječ googol, koja označava veliki broj – iza znamenke jedan dolazi sto nula). Baš ta riječ je izabrana kako bi dočarala beskonačnu količinu informacija koje će se moći pronaći uz pomoć te tražilice.

U rujnu 1998. Google je službeno osnovan kao privatna korporacija sa sjedištem u garaži u Menlo Parku u Kaliforniji. Ranije iste godine, Andy Bechtolsheim, jedan od osnivača tvrtke Sun Mycrosystems prepoznao je taj projekt i Pageu i Brinu dao 100 000 dolara. Ubrzo su uspjeli prikupiti milijun dolara što im je pomoglo da krenu s razvojem tvrtke. Prvi zaposlenik bio je kolega s fakulteta, Craig Silverstein.



Tadašnji google.com dnevno je posjećivalo tek oko 10 000 ljudi. No, već prvi korisnici bili su jako zadovoljni pa je jedan od najboljih informatičkih časopisa, PC Magazine, proglasio Google nakon samo dva mjeseca postojanja jednom od sto najboljih web stranica. Nakon samo 6 mjeseci broj korisnika je porastao na pola milijuna dnevno, a prva kompanija koja je potpisala ugovor s Googleom bila je Rad Hat, proizvođač jednog od najpoznatijih Linuxa. Do početka ljeta 1999. u Google je uloženo dodatnih 25 milijuna dolara od dvaju investicijskih fondova koji su dotad bili veliki rivali, no prepoznali su potencijal Googlea. Sa sve većim i bržim rastom broja zaposlenih, tvrtka se seli u vlastitu zgradu, Googleplex u gradu Mountain View. Do 2001. godine riječ Google postala je dio svakodnevnog života i govora pa je glagol „guglati“ ušao u rječnike uz objašnjenje „Guglati znači koristiti Google tražilicu kako bi se prikupile informacije na internetu.“


Početna stranica iz 1998.

Larry Page i Sergey Brin danas su vlasnici oko 16 posto dionica tvrtke (na burzu je izašla tek 2004.), s time da je Page predsjednik proizvodnog, a Brin predsjednik tehnološkog dijela.
Google je i dalje vrlo uspješna tvrtka te se redovito nalazi na listama kompanija s najvećom zaradom, drži poziciju najuspješnije internetske kompanije na svijetu. Iako Google uglavnom najviše povezujemo s Google Search (tražilicom), on nije samo to već nastavlja razvijati i druge platforme, pa je u 2013. i 2014. Google proglašen najinovativnijom kompanijom. Neki od trenutnih, najnovijih projekata su:

- Calico - kompanija koju je Google pokrenuo 2013. Cilj joj je rad za dobrobit ljudskog zdravlja i poboljšanje kvalitete života
- Automobili koji samostalno voze
- Google Fiber - brzi internet dostupan svima u SAD-u
- Google naočale
- Shopping Express – konkurencija eBay Now-u i Amazon Fresh-u
- Google Now – podsjeća korisnike na podatke i obavijesti koje su mu važne (vozni red buseva, novi album omiljenog glazbenika i sl.)

Od 2013. Google se proširio na 70 ureda u više od 40 zemalja. Iste godine pokrenut je Savez za dostupnost interneta (The Alliance for Affordable Internet – A4Al) čiji je Google član, uz Facebook, Intel i Microsoft. Savez vodi Tim Berners-Lee (izumitelj World Wide Web), a namjera im je osigurati mogućnost pristupa internetu na što jednostavniji i jeftiniji način. Google želi pomoći u smanjivanju cijena za pristup što je više moguće kako bi se internetom mogli služiti i u manje razvijenim zemljama.

Googleova zarada pred kraj 2013. procjenjuje se na gotovo 15 milijardi dolara, u porastu je zahvaljujući reklamnoj internetskoj industriji. Najavljeno je otvaranje novog ureda u Londonu u 2016. gdje će raditi čak 4 500 Googleovih djelatnika. Najveći dio prihoda Googleu donosi njihov program oglašavanja (u 2011. čak 96 % ).



Najvažnije usluge i servisi

1.) Google Search
Prema istraživanju iz 2009. Google Search je najpopularnija tražilica na američkom tržištu i prvi proizvod tvrtke Google, razvijen 1997. Korisnici mogu pretraživati milijarde web stranica sa svim mogućim informacijama. Dnevno Google Search osigurava preko tri milijarde pretraga. Taj internetski pretraživač duguje svoju popularnost algoritmu PageRank koji omogućava rangiranje web stranica prema važnosti, ovisno o tome što korisnika zanima. Google je po prvi puta pretraživao pomoću sustava posjećenosti; što je neka stranica posjećenija, nalazi se više pri vrhu kada tražimo pojam koji se nalazi na toj stranici. Do danas je većina velikih pretraživača preuzela tu tehniku. Google ima svoje regionalne domene (njih 189), među kojima je i hrvatska, Google.hr.



Od 2011. uvedeni su Google Voice Search – pretraživač uz pomoć govora i Search by Image – pretraga uz pomoć slike. Učestalost pretrage nekih pojmova, izjava ili osoba govore o njihovoj popularnosti, trenutnim socijalnim, ekonomskim, zdravstvenim trendovima u društvu općenito.

Prednosti:
- brz pronalazak rezultata koje tražimo
- pretraživanje na različitim jezicima
- mogućnost postavke Googleovog sučelja na jezik kojeg korisnik poznaje, jednostavnost sučelja
- razlikuje se od drugih tražilica po tome što kod upisivanja tražene riječi Google ne razlikuje veliko i malo slovo (uvijek ih shvaća kao mala)
- filtri za preciznije pretraživanje
- sigurnost stranica i servisa

Nedostaci:
- dok pretražujemo Google ne znamo što je točno uključeno u bazu koju pretražujemo
- ne znamo kakva je kontrola sadržaja/postoji li uopće
- koji su kriteriji relevantnosti po kojima se izlistavaju podaci
- rezultate pretraživanja nije uvijek lako razvrstati i međusobno kombinirati
- Google daje previše rezultata, čak i korištenjem naprednog pretraživanja teško je provesti kvalitetno istraživanje
- isključivost pretraživanja

Kao zanimljivost treba istaknuti Google Doodles - promjene na početnoj stranici, tj. Googleovom logu u čast praznika, proslava, poznatih osoba, važnih događaja i obljetnica. Radi se o ilustracijama, animacijama ili igrama i zvučnim efektima. Od 1998. promijenjeno ih je preko 2000 na početnim stranicam u zemljama diljem svijeta.








2.) Gmail
Besplatan internetski servis za elektroničku poštu pokrenut 2004., ali je postao dostupan za širu uporabu 2007. Bio je to prvi online email servis s jednim gigabajtom prostora za poruke. I danas je prednosti Gmaila više od 15GB prostora za poruke koji stalno raste, posjeduje alat za izdvajanje spama, i Googleovu tehnologiju za pretraživanje elektroničke pošte. Ono po čemu se Gmail izdvaja od ostalih web mailova je lokalizacija, što znači da je u cijelosti preveden, ne koristi mape već samo oznake, podržan je IMAP, postoje verzije za mobilne uređaje pa svoju poštu korisnik može pregledavati na svom mobilnom telefonu. Jedan Gmail račun vrijedi za sve ostale Google aplikacije kao što su Google Maps, Google Docs, Google Reader, Picasa, Youtube.

Postoje kritike što se tiče privatnosti poslanih poruka, no iz Googlea tvrde kako nitko ne čita poštu osim onoga koji ju šalje/prima, a ako se poruke posebnim programima provjeravaju, to je zbog unaprijeđenja oglašavanja, a ne invazija na privatnost korisnika.

3.) Google prevoditelj
Google prevoditelj je besplatna usluga prevođenja koja daje trenutačne prijevode na desecima različitih jezika. Može prevesti riječi, rečenice i web-stranice u svakoj od podržanih jezičnih kombinacija. Nastoji se svima omogućiti pristup korisnim informacijama, neovisno o jeziku na kojem su napisane.Kada Google prevoditelj generira prijevod, traži uzorke milijunima dokumenata na temelju kojih daje najprikladniji prijevod. Otkrivanjem uzoraka u dokumentima koje su već preveli ljudi, Google prevoditelj inteligentno bira najprikladniji prijevod. Ovaj postupak traženja uzoraka unutar velikih količina teksta naziva se "statistički strojni prijevod". Budući da prijevode generiraju računala, oni nisu uvijek savršeni. Što više Google prevoditelj analizira prijevode koje su napravili ljudi na određenom jeziku, to će prijevod biti kvalitetniji. Zato se točnost prijevoda ponekad razlikuje na različitim jezicima. Trenutno podržava 80 jezika.

4.) Google +
Društvena mreža u vlasništvu Google Inc. koja se po broju korisnika nalazi odmah iza Facebooka. Prema statistikama :
- Facebook ima preko 1,15 milijardi korisnika
- Twitter ima 550 milijuna registriranih korisnika i 215 milijuna aktivnih korisnika mjesečno
- Google + ima preko milijardu otvorenih korisničkih računa i 359 milijuna mjesečnih korisnika
- Youtube broji preko milijardu aktivnih korisnika mjesečno


Nevjerojatno je koliko su internetski pretraživači na čelu s Googleom promijenili način na koji primamo i tražimo nove informacije, tj. naš način razmišljanja. Prije je bilo potrebno pamtiti mnogo više detaljnjih podataka, a sada ljudi mogu normalno funkcionirati bez toga zato što znaju gdje u svakom trenutku mogu pronaći tu informaciju. Pretraživači su preuzeli ulogu novina, knjiga i enciklopedija te zantno ubrzali i pojednostavili cijeli proces. I u obrazovanju i u svakodnevnom životu sve se više oslanjamo na internet. Dokazano je da ljudi neće zapamtiti podatak ako znaju da ga je lako pronaći na webu, ali veća je vjerojatnost da će je upamtiti ako znaju da podatka nema ili nije lako doći do njega jednostavnom pretragom na internetu. To ne znači da su ljudi danas manje inteligentni nego prije primjerice 50 godina kada su dugoročno pamtili više podataka, već da stječu neke nove vještine i mijenjaju navike u vremenu u kojem se o gotovo svakoj temi, osobi ili događaju može saznati najbitnije u samo nekoliko klikova.
Došlo je i do promjene u razini i vrsti koncentracije što je utjecalo na način na koji čitamo i učimo, a time i obrazovanje u cjelini. Mlađe generacije ne potiču se više samo da mnogo čitaju već i da usavrše vještine koje će im biti potrebne u daljnjem školovanju i kasnijem životu, a to su brza, kvalitetna i učinkovita potraga za potrebnim informacijama.




Izvori: http://www.fastcompany.com/most-innovative-companies/2014/google

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Search

http://en.wikipedia.org/wiki/Google

http://www.pcworld.com/article/235757/researcher_google_is_changing_the_way_you_think.html


Matea Marić

Oznake: google, internet tražilice, tehnologija, internet

- 18:42 - Komentari (1) - Isprintaj - #

srijeda, 30.04.2014.

Kupovina putem interneta

Kupovina putem interneta ili online shopping je oblik elektroničke trgovine koja omogućuje korisnicima izravno kupovanje proizvoda ili usluga od prodavatelja preko interneta pomoću web preglednika.
Također, sve je popularnija i kupovina preko mobilnih uređaja, putem specijaliziranih aplikacija ili web stranica.



Prema statistikama najveći broj potrošača preko interneta kupuje maksimalno dva puta mjesečno i tada potroše do 300 kuna, tj. do 50 dolara.
Iako se čini da velik dio stanovništva kupuje preko Interneta, e-trgovina prema podacima iz 2013. u ukupnoj svjetskoj trgovini sudjeluje s tek oko 8% (samo razvijene zemlje gdje ljudi imaju redovit pristup internetu).

Što se tiče povijesti, sve je počelo 1979. godine kada je Michael Aldrich izumio kupovinu putem interneta.
On je povezao običnu kućnu televiziju putem telefonske linije u realnom vremenu s računalom koje obrađuje transakciju i izumio nešto što je nazvao teletrgovina, odnosno videotex.
Danas to se zove online shopping, e-commerce i e-poslovanje. Njegov izum je promijenio način na koji svijet posluje i funkcionira. Taj koncept informacijske tehnologije kao masovni komunikacijski medij bio je pokretač za suvremenu IT industriju.


Michael Aldrich



Nakon toga, dogodila se jako važna stvar - Tim Berners-Lee 1990. izumio je World Wide Web poslužitelj i preglednik koji je 1991. otvoren za komercijalnu uporabu.
Slijedile su naknadne tehnološke inovacije 1994. godine: javlja se prvo on-line bankarstvo, a Pizza Hut otvara svoj online dućan za naručivanje hrane.



Trgovina Intershop je zaslužna za prvi sustav za kupovinu putem interneta. Odmah nakon toga, 1995. godine pokrenut je Amazon.com a iste te godine je također pokrenut i eBay.


Uz Amazon najpoznatija i jedna od najviše korištenih stranica za kupovinu. Pokrenuo ga je Pierre Omidyar 1995. godine, a sjedište se nalazi u Kaliforniji. Početak je bio sasvim slučajan, Omidyar je stavio na internetsku aukciju svoj potrgani laserski pokazivač i jako ga je iznenadilo kada se prodao za više od 14 dolara. Kontaktirao je čovjeka koji ga je kupio i pitao ga zašto je dao novac za nešto što više ne radi, na što mu je kupac odgovorio da on skuplja upravo potrgane laserske pokazivače. Tako mu je pala na pamet ideja da se sve može prodati, uvijek će se naći kupac za neki predmet.

eBay je internetska stranica putem koje ljudi i tvrtke kupuju i prodaju široku paletu proizvoda i usluga širom svijeta. Osim svoje početne kupovine i prodaje u obliku aukcija, eBay je proširio opcije na "Buy It Now" standardnu kupovinu. Između ostalog, eBay je 2005. kupio Skype te je značajno proširio njihovu bazu korisnika, a zatim ga je 2011. prodao Microsoftu za 8,5 milijardi dolara.
Zanimljive činjenice o eBayu

Budući da je eBay zaista veliko i javno vidljivo tržište, mnogi ekonomisti ga koriste kao pokazatelj za ponudu i potražnju, te pomoću njega analiziraju stanje na tržištu.
Politika eBay-a jest da bilo što može biti ponuđeno na prodaju sve dok nije ilegalno te ne krši njihovu politiku zabranjenih i ograničenih proizvoda.
Čak i velike međunarodne tvrtke kao što je primjerice IBM, prodaju svoje najnovije proizvode i nude usluge na eBay-u. U 2013. godini ostvaren je ukupan prihod od nevjerojatnih 16,05 milijardi dolara.


Amazon

Kompanija sa sjedištem u Seattleu u SAD-u. Osnovao ju je Jeff Bezos 1994. godine, a 1995. je započela radnju kao online knjižara, te se postupno razvila u najveću svjetsku online trgovinu na malo.
Danas Amazon prodaje knjige, CD-e, DVD-e, elektroniku, odjeću, nakit, videoigre, softvere, namještaj, hranu…
Proizvode i tehnološke naprave od kojih su najpoznatiji njihov čitač e-knjiga Kindle te tablet Kindle Fire.



Amazon je 2011. najavio partnerstvo s DC Comics za isključivo digitalno pravo na mnoge popularne stripove: Superman, Batman, Green Lantern, The Sandman, i Watchmen. To partnerstvo je izazvalo poznate knjižare poput Barnes & Noble da uklone navedene naslova sa svojih polica.
Između ostalog, Amazon nudi i kupovinu digitalnih sadržaja, poput:
Amazon MP3 - Osim nezavisnih glazbenih kuća prodaje i glazbu najvećih izdavačkih kuća EMI, Universal, Warner Bros Records i Sony Music.

Amazon e-book – 2010. prodano je više e-knjiga za njihov Kindle nego knjiga u fizičkom obliku.

Amazon Games – od 2008. razvija igre za PC, Mac i Kindle Fire.

Amazon Art – od 2013. prodaje originalna i limitirana izdanja likovne umjetnosti iz odabranih galerija (npr. Monetova i Warholova djela)

Amazon Instant Video - usluga video na zahtjev u koja nudi televizijske emisija i filmove za najam i kupnju.


Kako funkcionira Amazon

Za kupovinu preko interneta kupci koriste kreditne kartice i Paypal, a između ostalog koriste i Plaćanje putem mobitela, plaćanje pouzećem, čekove, poklon-kartice i bonove, prijenos gotovine (Western Union), fakture (dostavnice), bitcoin.

Slanje i dostava


Nakon što je obavljena uplata, proizvodi se najčešće dostavljaju:

Downloadom/digitalnom distribucijom – softver, glazba, videoigre, filmovi, slike, fotografije

Drop shipping – prodavač narudžbu ne šalje direktno kupcu već se ona dostavlja putem proizvođača ili drugog distributera.

Preuzimanje proizvoda u trgovini – nakon što je kupnja obavljena putem interneta kupac osobno dolazi u trgovinu po proizvod ili uslugu.

Printanje – za razne ulaznice i karte za događaje

Shipping – Prodavač šalje kupcu proizvod na kućnu adresu (najčešći način)

Paypal



Najpoznatija kompanija za uplatu i prijenos novca putem interneta, vrsta person to person usluge. Omogućava slanje novaca svakome tko ima e-mail adresu.
Kompaniju su osnovali je Max Levchin i Peter Thiel u Kaliforniji 2000. godine. Od 2002. je u potpunom vlasništvu eBay-a.
PayPal nudi 3 vrste računa:

Osobni račun – glavna funkcija je slanje novaca, može ga se i primati ali je iznos ograničen

Premier račun – za primanje i slanje novca, postoje određene naknade za korištenje

Poslovni račun – namijenjen poslovnim korisnicima

Sigurnost

PayPal nudi zaštitu kupaca i prodavača u sklopu svojih “PayPal Buyer Protection Policy” te “Seller Protection Policy”pravila.
Korisnik može uložiti prigovor do 45 dana nakon transakcije ako nije primio ono što je platio ili ako nije zadovoljan proizvodom. PayPal također garantira 100-postotnu sigurnost ako netko neautorizirano pristupi korisnikovom računu (izuzev obitelji korisnika).
PHISHING (prema eng. fishing = upecati) je termin koji označava mrežnu krađu identiteta putem e-maila. Pošiljatelj navodi žrtvu da otkrije osobne podatke upisivanjem istih na lažiranoj internetskoj stranici čija je poveznica poslana u e-mailu (stranica na prvi pogled izgleda baš poput originalne).


Kako se zaštiti na internetu

Internet kupovina u Hrvatskoj
Ulaskom Hrvatske u EU kupovina preko interneta povećana je za 30% zato što više nema troškova carine pa su mnogi proizvodi povoljniji nego na hrvatskom tržištu.

‘’Kada se kupuje roba iz zemalja koje su članice EU, nema plaćanja carine i PDV-a. Kada se kupuje roba iz zemalja izvan EU-a: carine i PDV-a su oslobođene pošiljke vrijednosti do 22 eura (osim alkohola, duhana i parfema). Pošiljke u vrijednosti od 22 do 150 eura, oslobođene su carine, ali se plaća PDV. Pošiljke iznad 150 eura - plaća se carina i PDV. ‘’


Statistički podaci pokazuju kako je od rujna 2011. do veljače 2012. u Hrvatskoj na online kupnju potrošen 401 milijun eura, dok je u Europi kupnja internetom dosegla gotovo 188 milijardi eura.
Prosječan hrvatski kupac u tih je šest mjeseci napravio sedam kupnji i pri tome potrošio prosječno 227 eura, a prosječni Europljanin potrošio je 544 eura u 13 kupnji.


Njuškalo je najveći i najpopularniji internetski oglasnik u Hrvatskoj. Pokrenut je 2007. godine, te je uslijedio je period iznimno brzog rasta: bilo je potrebno samo šest mjeseci da se Njuškalo smjesti među TOP 10 najposjećenijih hrvatskih internetskih stranica.
Njuškalo nije Internet trgovina u klasičnom obliku jer se novčane transakcije ne provode putem njihove stranice već po dogovoru (osobno, Internet bankarstvo…).


eKupi je najveći regionalni portal za internet kupnju sa sjedištem u Hrvatskoj. Nudi preko 200.000 proizvoda različitih kategorija uz dostavu, te razne načine plaćanja.

Portali za grupnu kupovinu

U zadnje vrijeme su takvi portali vrlo popularni, u Hrvatskoj ih ima preko 60, a najpoznatiji su: Kolektiva.hr, KupiMe.hr, CrnoJaje.hr, SviPopusti.hr, MegaBon.com… Portali za grupnu kupovinu zapravo su oglasnici trgovaca ili nuditelja usluga, a zarađuju tako što od oglašivača uzimaju određeni postotak iznosa ostvarene prodaje. U nekim slučajevima kozmetički salon ili trgovac koji se oglašava portalu izdvoji i do 50 posto cijene koju kupac plati.
Zanimljivo je da su muškarci češće kupili neku uslugu nego žene, a najviše se kupuju kozmetičke i frizerske usluge, putovanja, popusti u restoranima i odjeća.



Internet kupovina ima svojih prednosti i nedostataka, glavne prednosti su:
mogućnost kupovine u bilo koje doba dana i noći, izbjegavanje gužvi u dućanima, cijene u dućanu su fiksne, ali na webu korisnik može uspoređivati cijene istog proizvoda na mnogo različitih stranica i tako izabrati najpovoljniju, neograničen izbor: prostor u dućanima je fizički ograničen,dostupnost komentara drugih kupaca o proizvodu i njegovom prodavaču, lakši pronalazak konkretnog predmeta/odjeće/nakita....
Nedostaci: kupljene stvari se ne mogu isprobati (problem kod odjeće i obuće), nedovoljno informacija, problem privatnosti i sigurnosti (kupovati samo s provjerenih stranica), dugo čekanje da se proizvod isporuči, preskup shipping (u odnosu na osnovnu cijenu).



Izvori: http://en.wikipedia.org/wiki/Online_shopping

http://www.mingo.hr/default.aspx?id=3306

http://www.vecernji.hr/kompanije-i-trzista/online-kupnja-u-eu-jeftinija-jer-se-vise-ne-placa-pdv-ni-carina-579013

www.alexa.com/siteinfo/eBay.com

Matea Marić

Oznake: Online Shopping, internet, Kupovina, ebay, Amazon

- 20:32 - Komentari (7) - Isprintaj - #