MaoTze - Abeceda života

16.11.2006., četvrtak

Nitko kao Miki

Jučer je Vlada dostavila Hrvatskom saboru svoj prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Prijedlog Zakona možete downladati ovdje ukoliko se kužite u ekonomiju, matematiku i nešto malo u pravo. Za sve ostale tu je MaoTze.

Prapočetak

Spomentim zakonom uređuje se financiranje gradova, općina i županija u Republici Hrvatskoj. Ukoliko ste ikada čuli nekoga iz svoje blizine da proklinje lopove koji odnose sav novac iz općine X i donose ga u Zagreb (pri čemu se misli na državnu kasicu) onda se došli u dodir s ovom porblematikom. Tzv. fiskalna decentralizacija, koja bi se trebala postići ovim prijedlogom daje veću financijsku autonomiju općinama, gradovima i županijama. Dosadašnje financiranje gradova, općina i županija počiva na tri osnovna poreza: porez na dohodak, porez na dobit i porez na promet nekretnina. Prihodi od navedenih poreza se zatim dijele prema matematičkoj formuli koja određuje koliki postotak prikupljenih sredstava pripada kome. Sada se pojavljuje ona famozna brojka od 6 milijardi i 300tinjak milijuna kuna (oko milijardu američkih dolara) koliko iznosi proračun Grada Zagreba za 2006. Činjenica je da veliki dio tih sredstava dolazi iz raspodjele poreza na dobit jer zakon propisuje da se taj porez plaća tamo gdje je sjedište firme koja je obveznik poreza. Obzirom da najveće firme u Hrvatskoj imaju sjedište u Zagrebu nije teško zbrojiti 2 i 2. Milan Bandić i njegov Holding raspolažu, dakle, najvećim gradskim proračunom u Hrvatskoj.

Quod non est in actis non est in mundo

Prema novom Vladinom prijedlogu cjelokupan porez na dobit postaje prihod države, dok se drugačijom raspodjelom poreza na dohodak (dakle na vaše plaće, ako ste sretni da ih primate) želi kompenzirati taj negativni efekt. Posljedica će biti da Grad Zagreb gubi nekih 800 milijuna kuna (oko 1/8 prošlogodišnjeg proračuna) dok se ostali gradovi i općine mogu nadati nekakvom skromnom povećanju koje neće ozbiljnije utjecati na njihove proračune. Županije se ne miču nigdje i ako i bude povećanja biti će zanemarivo. Postavlja se i pitanje "poljoprivrednih općina" gdje gro stanovništva živi od zemljoradnje. Samim time generiraju zanemariv dohodak i njihovi proračuni će i dalje ovisiti od pomoći države. To ne zvuči loše na prvu loptu ali (naravno) postoji kvaka. Naime u državnom proračunu planirana su određena sredstva za tu namjenu. Formulom koja se nalazi u Zakonu o izvršavanju državnog proračuna određuje se tko ima pravo na pomoć, ali ne i u kojem omjeru. U prijevodu izračunaju koliko općina i gradova ima pravo na pomoć i tim brojem podijele ukupnu masu novca koju se predvidjeli za pomoć. U konačnici poljoprivredne općine ostaju tamo gdje su i bile... u redu za pučku kuhinju.

Uzrok i posljedica

Polako dolazimo i do zanimljivosti... Vlada je ovaj prijedlog Zakona uputila u Sabor po hitnom postupku, što znači da će se o njemu glasati već ovaj petak. Kvaka je što je prijedlog proračuna (download) napravljen prema tom novopredloženom modelu, koji još nije ni raspravljen a kamoli izglasan. To znači da će poslušna vladajuća većina spremno dignuti ruke za ovaj zakon samo da bi prijedlog proračuna mogao ići na raspravu i glasanje ovakav kakav jest. Naša Vlada je očito sigurna da će ovaj zakon proći u Saboru bez ikakvih problema (da li će itko paziti na to kada se istog dana glasa i o Glavaševu pritvoru?) pa je istodobno poslala u proceduru prijedlog proračuna temeljen na nečemu što još ne postoji! Naravno, izmjene Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave biti će usvojene u petak pa nema nikakve zapreke da se već idući tjedan počne raspravljati o proračunu. Ništa manje nije zanimljiva činjenica da je jako sličan prijedlog, samo pravedniji, detaljniji, bolje obrazložen i sa drugačijom raspodjelom jedna oporbena stranka podnijela Saboru čak četiri puta u zadnje tri godine. Svaki put prijedlog je odbijen uz obrazloženje da je postojeće zakonodavstvo u redu ili da Vlada sprema puno kvalitetniji tekst. Sada, kada vidimo Vladin prijedlog, možemo uočiti da su dečki u Vladi loši prepisivači.

A što je s našim Mikijem? Zbog čega Bandić šuti iako je očito da mu Ivo oduzima lijep dio gradskog proračuna. Ionako je svaki dan na radiju ili televiziji pa bi bilo za očekivati da će početi dizati galamu sada kada su svi navedeni dokumenti dostupni javnosti. Umjesto toga Miki šuti. Nema ga nigdje. Možda je razlog tome prošlotjedni tajni sastanak između njega, gradskog pročelnika Ljuštine i premijera Sanadera. Što je Mikiju obećano za mir i tišinu ostaje da vidimo. Sigurno je samo jedno. Ivo je bio široke ruke kada je obećavao brda i doline a Miki je imao svoje razloge kada je na dogovor pristao. Nadam se samo da će korist izvući i građani Zagreba, kao i općine, gradovi i županije diljem Hrvatske... a svi znate što kažu za nadu.



MaoTze
- 13:26 - Komentari (3) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.