|

Od mnogih ljudima neobjašnjivih fenomena među najinteresantnijima nalazimo pitanje života poslije smrti. Svaka religija ima svoje objašnjenje koje može biti shvaćeno samo kao utjeha, budući da je jedan od najvećih ljudskih strahova onaj od smrti. Iako je u našoj civilizaciji najprisutnije kršćansko vjerovanje u uskrsnuće, filozofija istočnjačkih religija sve više prodire u zapadni svijet, a s njom i pojam reinkarnacije
Ipak se, naravno, sve to svodi samo na vjerovanje. Ništa nije znanstveno, ni na bilo koji drugi način blizak ljudskom umu dokazano, pa ćemo se stoga usuditi spekulirati o zadanoj temi. Za početak, reinkarnacija je proces ponovnog rođenja duše, nakon tjelesne smrti, u nekom drugom tijelu. Može se ponoviti jedanput ili više puta, prema nekim vjerovanjima izbor je na nama samima.
Iako nema potpunu osnovu u tome, djelomično je zasnovana na činjenici da se u svijetu stvari mijenjaju ciklički. Na primjer, postoji krug rođenja, razvijanja, cvata i smrti, odnosno proljeća, ljeta, jeseni i zime, a jednako tako ciklički i konstantno izmjenjuju se dan i noć. Prema tome, budući da čovjek nije tijelo koje ga ograničava, um i duša se 'sele' iz tijela u tijelo u trenutku kad s jednim postanu suviše povezani. Naime, ispravno je reći 'moje tijelo' jer to podrazumijeva da je tijelo nešto različito od onoga koji ga posjeduje.
Dok god niste svjesni kontinuiranih zakona smrti i ponovnog rođenja, niste ništa drugo do nejasni gosti na mračnoj Zemlji.
J. W. von Goethe
Većina religija, koje vjeruju u reinkarnaciju, uzima svijest kao osnovu koja čovjeka čini čovjekom. Ne možemo promatrati (biti svjesni) objekt (tijelo) i istovremeno biti objekt. Prema toj teoriji naša prava priroda je upravo ta svjesnost. To je često i činjenica kojom će se poslužiti kao glavnom razlikom između čovjeka i životinje, a ipak se vjeruje da se duša ne mora ponovo roditi nužno u tijelu čovjeka, ako ste danas domaćica, sutra možete biti bogomoljka, kraljica džungle ili plankton.
Duša ima sposobnost mijenjati se i razvijati, svakim životom biti sve bolja, dostići savršenstvo kakvo se može pronaći samo u Bogu. Iz tog razloga duša se svaki put iznova seli da bi u sljedećem životu naučila nešto novo i dostigla još jedan nivo svijesti. Većina istočnjačkih religija smatra da su Krishna, Buddha i Isus bili duše koje su dostigle savršenstvo, ali su se naposljetku ipak vratili još jednom na Zemlju da bi postali učiteljima.
Duša čovjeka može se reinkarnirati, tj. ponovo roditi u ljudskom, ali i životinjskom tijelu, tijelu biljke, jednostaničnog organizma i bilo kojem drugom obliku. Poanta je da dostigne svoj maksimum, najviše stanje svijesti nakon čega ponovna rođenja i smrti nisu potrebne. Jedan autor je to jednostavno objasnio kao školu koja obuhvaća čitav svijet, koju ponavljamo i ponavljamo dok na kraju ne 'maturiramo'! Ipak zanimljivo je kakav nivo svijesti može dostići ljudska duša ako se 'preseli' u tijelo amebe.
Vezano uz reinkarnaciju je i vjerovanje da postoje srodne duše. Kroz tu prizmu gledano, srodne duše su se poznavale i u prošlom životu, najčešće su imale blizak odnos, bilo familijarni, ljubavni ili prijateljski. Srodna duša ne mora nužno biti osoba suprotnog spola, kako se obično vjeruje, to može biti član obitelji, najbolji prijatelj, netko koga smo upoznali slučajno, ali te osobe obično 'znaju', osjećaju neku posebnu vezu.
Iako se vjerovanje u reinkarnaciju javilo puno ranije, nije poznato kad točno, stari Egipćani su apsolutno vjerovali u selidbu duše i iz tog su razloga balzamirali mrtve kako bi tijelo bilo očuvano za buduća putovanja. Jednu od definicija reinkarnacije dao je Pitagora, starogrčki filozof i matematičar koji je smatrao da je duša besmrtna i da samo privremeno boravi u tijelu. Između tjelesne smrti i ponovnog rođenja, duša se odmara i pročišćava u podzemnom svijetu.
Platonovo viđenje slično je Pitagorinom, osim u tome što je smatrao da se duša, dok je u tijelu, kvari i onečišćava, iako u njenoj svijesti postoji minimalno saznanje o prošlom životu. Ako uspije nadvladati sve ljudske napasti i ostati 'nepovrijeđena', onda se vraća u stanje 'pred-postojanja', ali ako se tijekom života neprestano kvari i propada, na koncu će završiti u Tartaru.
Tartar se može smatrati pretečom kršćanskog pojma pakla, mjesta na kojem smo nakon smrti kažnjavani za nedjela na Zemlji. Iz zapisa povjesničara i filozofa u prvih nekoliko stoljeća nove ere, može se primijetiti da su neki predstavnici kršćanske vjere prihvaćali reinkarnaciju kao mogućnost, dok 533. nije proglašena herezom. To je, naravno, bilo očekivano, budući da bi se podržavanje ponovnog rođenja duše kosilo s mnogim stavovima crkve i s nekim osnovnim postavkama, a to je da čovjek ima jedan život u kojem zaslužuje vječnu nagradu ili kaznu.
Verzija vjerovanja u reinkarnaciju ima mnogo i nema ih smisla sve objašnjavati i razlagati. Dok istočnjačka filozofija smatra da se čovjek može ponovno roditi kao niža vrsta (životinja ili biljka), zapadnjaci smatraju da se duša može mijenjati samo na višim razinama života. Neki vjeruju da se reinkarnacija javlja samo unutar plemena, roda ili obitelji.
Za koju god se religiju, teoriju ili objašnjenje opredijelite, bitno je shvatiti da ne postoji krivi odabir. Tko je u pravu, rađa li se duša ponovno ili čeka uskrsnuće, ne možemo znati. Ipak, postoji jedna poveznica među svim vjerama, a ta čovjeku 'propisuje' da daje najbolje od sebe, da se mijenja učeći, da se trudi postići viši nivo svijesti i da živi u skladu s drugim ljudima i prirodom. Inače, zašto bismo bili ovdje?
Reinkarnacija je samo jedna od opcija "života poslije smrti". Skeptici se drže teorije da se pretvaramo u ništavilo. Rađamo se, živimo i umiremo, a svoj trag ostavljamo preko svojih potomaka. Moram priznati da ja ne vjerujem u reinkarnaciju, no htjela bih vjerovati da postoji neka vrsta života iza smrti jer ne želim misliti da poslije nema ničega. Nakon 60, 70 ili 80 godina života na zemlji bilo bi lijepo iskusiti onaj krajnji mir, spokoj, a to je nešto što mnogi od nas ne mogu naći tijekom života. A možda ću se i reinkarnirati. Ne možemo znati kad još nismo iskusili.
|