krila sumraka

nedjelja, 23.03.2014.

DASSAULT RAFALE
Da bi zadovoljili potrebe Saudijske Arabije Dassault je svojevremeno izgradio verziju Miraga 2000 sa dva motora. Saudijci su se na kraju odlučili za F15 no taj je Mirage udario temelje razvoja Rafala. Francuzi su se uključili u razvoj Eurofightera ali i povukli. Koncept je sličan. Delta krila i kanardi. Francuzi su kanarde postavili vise pozadi kako bi piloti imali bolji pregled tla. Rafale je stabilniji pri nižim brzinama. Potrebno je to za slijetanje na nosač aviona ali nije zanemarivo niti u dogfightu. Snimak na youtubu pokazao je da se Rafale može nositi i sa razvikanim F/A-22 u bliskoj borbi.
Postiže brzine do 1.912 km/h, dolet od 3.700 km, visinu do 15.235 m, brzinu uspona od 304 m/s. Odnos potisak/težina 0.98, a maksimalna težina sa teretom 24.500 kg.
Po meni bolji avion od Eurofightera. Kompletan, završen, dokazan u borbi (uvjetno rečeno). Volio bih vidjeti ovaj zrakoplov u sastavu HRZa. Francuzi su ozbiljan partner kada je vojska u pitanju. Nije ih smetalo kada je njihov Exocet razvalio britanski brod u borbi za Falkland. U Ukrajinskoj krizi iako su se svrstali na stranu Ukrajine nisu zaprijetili Rusiji prestankom gradnje dva nosača helikoptera. Oni jednostavno osiguravaju i servis i rezervne djelove i naoružanje. To međutim nije slučaj sa Rusima. Indija je često kritizirala Rusiju zbog kašnjenja servisa i netransparentnih cijena. Francuska je odmah iza SADa po aktivnosti u NATOu i važna članica EU, G8 i td. Gospodarski jaka zemlja koja bi mogla ponuditi kvalitetan offset. Jedina zamjerka je visoka jedinična cijena (90.500.000 do 124.000.000 USD) koja iako je manja od one Eurofightera još uvijek prilično velika. Visoki su troškovi održavanja. Naime po Jane's analizi troškovi održavanja su najveći kod Eurofightera, a Rafale je na drugom mjestu.
Naoružanje:
Zrak-zrak: MBDA MICA IR ili EM ili Magic II ,MBDA
Zrak-zemlja: MBDA Apache,Storm Shadow-SCALP EG, AASM-Hammer, GBU-12 Paveway II, GBU-49 Enhanced Paveway II, GBU-24 Paveway III,AS-30L
Zrak-more: AM 39-Exocet
Rec. pod: Reco NG
Konačna ocjena:
ZRAKOPLOV:5
NAORUŽANJE:5
REC.POD:5
POLIT.-GOSPOD.:5
CIJENA: 3
Ukupno: 23 bodova
- 16:39 - Komentari (0) - Isprintaj - #

utorak, 18.03.2014.

TOP LISTA

Analizirat ćemo sve moguće opcije za modernizaciju HRZa.
Počnimo sa vrha ljestvice.

EUROFIGHTER TYPHOON
Zajednički projekt Njemačke, V. Britanije, Italije I Španjolske. U početku je u projekt bila uključena I Francuska no oni su se povukli budući da su već odmakli sa razvojem Rafala, a I trebali su zrakoplov koji može djelovati sa nosača aviona. Eurofighter je vrhunac tehnologije I vjerojatno najbolji zrakoplov što se nudi na tržištu, a da nije stealth osobina. Manevarske sposobnosti su zapanjujuče.
Brzina do 2.495 km/h, brzina penjanja 315 m/s, dolet 3.790 km, najveća visina leta 19.812 m, max. masa uzlijetanja 23.500 kg
Kada je naoružanje u pitanju stvari nisu tako sjajne. Ne zato što je ono lose već zato što nije potpuno implementirano. U libiji je Eurofighter djelovao samo sa mogučnošću napada zrak-zrak. No naoružanje se uvodi na vrijeme.
Zrak-zrak:AIM-9 Sidewinder,AIM-132 ASRAAM, AIM-2000 IRIS-T, AIM-120 AMRAAM, MBDA Meteor
Zrak-zemlja: Taurus KEPD 350, Storm Shadow, Brimstone, ALARM , AGM-88 HARM
Zrak-more: AGM-84 Harpoon
Precizno navođene: GBU-10 Paveway II (2000 lb), GBU-16 Paveway II (1000 lb), GBU-24 Paveway III (2000 lb),GBU-48 Enhanced Paveway II (1000 lb), Paveway IV (500 lb)
Rec.pod: Litening pod
Što se tiče političko-gospodarskih bodova Eurofighter dobiva najvišu ocjenu. Budući da su u pitanju gospodarski najjače zemlje EU offset bi moga biti povoljan, a ulaganja velika. I politički bodovi bili bi veliki. Imali bi zrakoplov koji može odraditi I globalne zadaće NATO saveza.
Cijena od 122.000.000 USD je ogromna I dovodi u pitanje odnos kupac-trgovac. Ponekad mi se čini da je bezobrazno skup. Kao da su ga njemci napravili tako da ga mogu imati samo odabrani. Čak je i F15 jeftiniji od Eurofightera. Ne kažem da ne vrijedi toliko ali za manju cijenu se mogu kupiti zrakoplovi koji će odraditi zadaće isto toliko dobro.
Konačna ocjena
ZRAKOPLOV: 5
NAORUŽANJE: 4
REC.POD.: 5
POLIT.-GOSPOD.: 5
CIJENA: 2
Ukupno: 21 bod
- 16:42 - Komentari (0) - Isprintaj - #

nedjelja, 16.03.2014.

Koji je zrakoplov najbolji za Hrvatsku?

Kao temeljnu nit vodilju kod odabira zrakoplova treba sagledati činjenicu što je i gdje je Hrvatska. Mi smo članica NATO saveza i Europske unije. Mi smo i mediteranska zemlja sa velikom površinom gospodarskog mora i tendencijom proglašenja ekološko-gospodarskog pojasa. Mi smo zemlja bez teritorijalnih pretenzija ali i zemlja koja se nedavno branila od susjedne Srbije.
U Srbiji su fašističke četničke udruge i okupljanja dio nacionalnog folklora i potpuno su legalne. Dok kod nas za potpuno domoljubni poziv "za dom" si izložen javnom linču i kažnjeno gonjen zbog poticanja na mržnju.
Budimo realni, na balkanu je mir samo zato što je Srbija u većoj krizi od nas. Da imaju čime zveckati srbi bi to i te kako radili. A na nišanu bi bila Hrvatska, BiH, Kosovo, možda i Crna Gora i Makedonija.

Trenutno HRZ ima MIG 21. Vrlo dobar zrakoplov za svoje vrijeme. Možemo se pohvaliti time što su naši migovi i borbeno dokazani. Iako nisu zadnji krik tehnologije u domovinskom ratu su i te kako odradili zadaće. Mnogi novi zrakoplovi postižu manje brzine od miga 21. Što se tiče naoružanja sve se svodi na četiri nosača oružja na krilima. Top ne posjeduje. Malo je modernog naoružanja koje mig 21 može koristiti. Naime mig21 nema svoj radar. Pa se osim ne-navođenih bomba mogu koristiti laserski (sa zemlje) I toplinski navođeni projektili.
U ovim trenucima obavlja se modernizacija postojećih i dokupljenih migova u Odessi. Budući da je cijela Ukrajina u neizvjesnosti ne znamo što će se dogoditi sa našim migovima.
Ministar Kotromanović je napravio najbolje što je mogao. Ministar financija i glavni državni blagejnik je odlučio štedjeti na vojsci. Stav je to bez vizije koj ne bih htio dodatno komentirati.

HRZ se izjasnio da treba 12 novih zrakoplova. Što se struke tiče to su zrakoplovi 4,4+ ili 5 generacije. Budući da za stealth zrakoplove 5. generacije nemamo novaca, a i njihova nevidljivost je upitna trebamo se bazirati na one 4 i 4+ generacije.

Ako promatramo zrakoplov kao medij za prijenos projektila do cilja,a u suštini to i je borbeni zrakoplov ona bi se trebali bazirati na oružije NATO zemalja i one Europske unije. Tu spadaju svi osim MIG35.

Ako u prvi red stavimo cijenu onda ruski MIG35 dobiva na važnosti.

Ako pogledamo političko-gospodarski aspekt onda ne treba bježati ni od skupljih varijanti kao što su Eurofighter, Rafale, F18.

Analizirat ću sve potencijalne kandidate i ocijeniti sljedeće karakteristike osjenam od 1 do 5:
Zrakoplov - manevarske sposobnosti, dolet, potisak/težina i td.
Oružje - sposobnosti oružja i njegova dostupnost. Prednost imaju NATO oružja
Reconnaissance pod - ocijenit ću sondu koju koristi. Smatram to bitnim za civilne i mirovne misije
Političko-gospodarski bodovi - mogučnosti offseta, jačanja saveza
Cijena - povoljnija jedinična cijena znači vise bodova


- 14:15 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 14.03.2014.

Korak naprijed, nazad dva

Trakavica o nabavi zrakoplova traje pre dugo. SAAB je već dao nekoliko ponuda iako javnog natječaja nije ni bilo. Međutim prisutni su u susjedstvu, a hrvatsku javnost svako malo "bocnu" sa nekom zanimljivom ponudom. Njemci su bili i pomalo smiješni ponudivši nam da MIG21 zamjenimo sa generacijski srodnim F4 Phantomom. To bi bio prijelaz sa fiće na peglicu. Peglicu za koju bi trebalo dodatno obučiti pilota i radaristu budući da taj zrakoplov dolazi samo u verziji sa radaristom. Premda Njemačka u mirovinu stavlja Panavia Tornado i zamjenjuje ga Eurofighterom, Tornado nisu ponudili. Međutim i taj zrakoplov dolazi samo u verziji sa radaristom pa bi prijelaz na Tornado značilo i drugačiju organizaciju HRZa.

Izbor borbenog zrakoplova međutim nikada nije bio veći. Francuzi su izdali Dassault Rafale i malo pretekli Eurofighter. Ameri stalno nadograđuju F16 (Block 50,52,60), a svjedočimo i impresivnoj nadogradnji F18 na Block 3 (Advanced Super Hornet) varijantu. I F15 dobiva nadogradnje, a Rusi izlaze sa MIG35, Su-33, Su-35. U razvoju je F22, F-35, PAK-50. Izrael je modernizirao svoj domaći proizvod Kfir. Tu su još uvijek dobri veterani kao što su Mirage 2000-5 mk2, MIG-29, Panavia Tornado.

Konkurencija je zaista velika. Razvoj borbenog zrakoplova je jako skup. SAAB će isplatiti razvoj gripena tek nakon 200 prodanih primjeraka. A ostali?
Posljednji veliki natječaji bili su za Brazil i Indiju. Rafale je ušao u finale u oba slučaja. Francuzi su pokazali na ne prežu ni pred čime kako bi gurnuli svoj zrakoplov na zasluženo mjesto. Naime u to vrijeme se "igrom slučaja" desila kriza u Libiji i svrgavanje Gadaffia. Nebo nad Libijom postalo je "nesigurno". Francuzi odmah šalju Rafale u nadzor zračnog prostora. Sa školskim bombama (punjene betonom-kako nebi bilo civilnih žrtava) izuzetno točno pogađaju zemaljske ciljeve. Tek što je Rafale zavladao nebom NATO organizira nadzor pa dolaze i ostali sudionici brazilskog i indijskog natječaja: Eurofighter, Super Hornet. Šveđani se guraju sa Gripenom premda nisu u NATOu. No "veliki igrači" im daju do znanja gdje im je mjesto. Pa su tako Gripeni stigli najdalje do Sicilije jer za daljnje operacije nisu imali goriva.

U Brazilu je na kraju pobjedio Gripen, a u Indiji Rafale. Eurofighter za sada ostaje u zemljama koje su ga osmislile i Austriji. Izuzetak je Oman koji je naručio flotu Typhoona. No to je odrađeno bez prave evaluacije zrakoplova budući da je Oman odan Velikoj Britaniji. I sam sultan je obrazovanje stekao na britanskom sveučilištu.

Budućnost Eurofightera je svjetla jer i bez pobjede na natječajima Njemačka, Velika Britanija, Italija i Španjolska osigurat će dovoljne narudžbe za opstanak.
Dassault i SAAB traže svoje mjesto pod suncem. Rusi sa svojim MIG35 nisu uspjeli doći ni u uži izbor. Radi se o zrakoplovu koji je sklepan na brzinu, Iako je kvalitetan nije dorasao konkurenciji. SAD tradicionalno najbolji proizvođač nije pretjerano pogođen što nije prošao Super Hornet. Činjenica da SAD ima vojni budžet veći nego sve zemlje na svijet zajedno dovoljan je zalog za budućnost Boeinga. A F16 je i dalje najprodavaniji borbeni zrakoplov na svijetu. Tako se za novije varijante odlučila Poljska, UAE, Grčka.




- 18:32 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 07.03.2014.

Gospodarsko politicko pitanje

Nabava zrakoplova moze pokrenuti gosodarstvo vise nego sto ga moze opteretiti. Dobar primjer je brazilski fx2 natjecaj na kojem je pobjedio SAAB Gripen. Investicije krecu odmah, a prve rate za naplatu tek za osam godina. Sto se politike tice vojna oprema je najbolji pokazatelj kome se pojedina zemlja priklanja. Dali preferira SAD,Rusiju ili nastoji voditi neku nesvrstanu politiku.
Opet navodim primjer Singapura. F15 potpuno neprikladan zrakoplov za njihive uvjete osim ako je pozadi dobar gospodarski potez ili odrzavanje neutralnosti u kineskoj sferi utjecaja. Da,nas se BDP ne moze usporediti sa Singapurom ali nam niti ne treba F15. Medjutim novaca ima dovoljno ali se baca u vjetar. Sto ce nam preko 400 opcina,20 ministarstava,silne agencije. Ministarstvo branitelja radi posao kojim se objektivno treba baviti MUP,MVP i MZ. Zar je bitniji veteran od spremnog vojnika?
- 11:43 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.