Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/kruc1979

Marketing

Korak naprijed, nazad dva

Trakavica o nabavi zrakoplova traje pre dugo. SAAB je već dao nekoliko ponuda iako javnog natječaja nije ni bilo. Međutim prisutni su u susjedstvu, a hrvatsku javnost svako malo "bocnu" sa nekom zanimljivom ponudom. Njemci su bili i pomalo smiješni ponudivši nam da MIG21 zamjenimo sa generacijski srodnim F4 Phantomom. To bi bio prijelaz sa fiće na peglicu. Peglicu za koju bi trebalo dodatno obučiti pilota i radaristu budući da taj zrakoplov dolazi samo u verziji sa radaristom. Premda Njemačka u mirovinu stavlja Panavia Tornado i zamjenjuje ga Eurofighterom, Tornado nisu ponudili. Međutim i taj zrakoplov dolazi samo u verziji sa radaristom pa bi prijelaz na Tornado značilo i drugačiju organizaciju HRZa.

Izbor borbenog zrakoplova međutim nikada nije bio veći. Francuzi su izdali Dassault Rafale i malo pretekli Eurofighter. Ameri stalno nadograđuju F16 (Block 50,52,60), a svjedočimo i impresivnoj nadogradnji F18 na Block 3 (Advanced Super Hornet) varijantu. I F15 dobiva nadogradnje, a Rusi izlaze sa MIG35, Su-33, Su-35. U razvoju je F22, F-35, PAK-50. Izrael je modernizirao svoj domaći proizvod Kfir. Tu su još uvijek dobri veterani kao što su Mirage 2000-5 mk2, MIG-29, Panavia Tornado.

Konkurencija je zaista velika. Razvoj borbenog zrakoplova je jako skup. SAAB će isplatiti razvoj gripena tek nakon 200 prodanih primjeraka. A ostali?
Posljednji veliki natječaji bili su za Brazil i Indiju. Rafale je ušao u finale u oba slučaja. Francuzi su pokazali na ne prežu ni pred čime kako bi gurnuli svoj zrakoplov na zasluženo mjesto. Naime u to vrijeme se "igrom slučaja" desila kriza u Libiji i svrgavanje Gadaffia. Nebo nad Libijom postalo je "nesigurno". Francuzi odmah šalju Rafale u nadzor zračnog prostora. Sa školskim bombama (punjene betonom-kako nebi bilo civilnih žrtava) izuzetno točno pogađaju zemaljske ciljeve. Tek što je Rafale zavladao nebom NATO organizira nadzor pa dolaze i ostali sudionici brazilskog i indijskog natječaja: Eurofighter, Super Hornet. Šveđani se guraju sa Gripenom premda nisu u NATOu. No "veliki igrači" im daju do znanja gdje im je mjesto. Pa su tako Gripeni stigli najdalje do Sicilije jer za daljnje operacije nisu imali goriva.

U Brazilu je na kraju pobjedio Gripen, a u Indiji Rafale. Eurofighter za sada ostaje u zemljama koje su ga osmislile i Austriji. Izuzetak je Oman koji je naručio flotu Typhoona. No to je odrađeno bez prave evaluacije zrakoplova budući da je Oman odan Velikoj Britaniji. I sam sultan je obrazovanje stekao na britanskom sveučilištu.

Budućnost Eurofightera je svjetla jer i bez pobjede na natječajima Njemačka, Velika Britanija, Italija i Španjolska osigurat će dovoljne narudžbe za opstanak.
Dassault i SAAB traže svoje mjesto pod suncem. Rusi sa svojim MIG35 nisu uspjeli doći ni u uži izbor. Radi se o zrakoplovu koji je sklepan na brzinu, Iako je kvalitetan nije dorasao konkurenciji. SAD tradicionalno najbolji proizvođač nije pretjerano pogođen što nije prošao Super Hornet. Činjenica da SAD ima vojni budžet veći nego sve zemlje na svijet zajedno dovoljan je zalog za budućnost Boeinga. A F16 je i dalje najprodavaniji borbeni zrakoplov na svijetu. Tako se za novije varijante odlučila Poljska, UAE, Grčka.








Post je objavljen 14.03.2014. u 18:32 sati.