krila sumraka

nedjelja, 26.10.2014.

"The rise of the Serbs", or maybe "The downfall of the serbs"

16. listopada Srbija je odlučila na vojnoj paradi pokazati svome narodu i caru Putinu čime raspolaže. Pokazala se jedna dobra stvar, a to je da je srpska vojska u gorem stanju nego hrvatska. Srbi kao ratoboran narod nemaju čime prijetiti svojim susjedima, niti će moći jer se car Putin odnosi prema svome posljednjem savezniku u Europi kao mačeha prema neželjenom djetetu. On voli da je Srbija na strani Rusije i da može njome manipulirati međutim donacije srpskoj vojsci se svode na akumulatore za MIG29. Na paradi se mogla vidjeti zastarjela oprema kopnene vojske. Avijacije po svemu sudeći uopće nema. PZO oprema je također stara. Jedino u čemu je srpska vojska jača od hrvatske je u tenkovima. Prolaz tenkova je jedino što smatram relevantnim. Iako nisu zadnji krik tehnologije, vidi se da Srbi drže do tenkovskog naoružanja. Međutim to nije nikakav pomak u naprijed već samo održavanje opreme koju imaju još od bivše jugoslavije.
U cijeloj priči pokazalo se koliko je bitno što je hrvatska članica NATO saveza. Naime HKOV je daleko bolje opremljena nego srpska vojska zahvaljujuči prije svega donacijama SADa u MRAP vozilima. Druga naša prednost je u BOV PATRIA koji je opremljen automatskom strojnicom 12,7 mm. Zanimljivo je da donacije SAD u broju i vrijednosti prelaze količinu jedinog uspješnog domaćeg tendera za modernizaciju HKOVa. Evo što znači imati za partnera SAD.
Patria je za sada opremljena jedino navedenom automatskom strojnicom, a još uvijek se čeka implementacija automatskog topa 30 mm bez čega nema prednosti u urbanim bitkama.

Činjenica je da i jedna i druga vojska vape za modernizacijom, kao i većina susjednih vojski. Hrvatska si međutim nebi smjela dopustiti da bude lošije opremljena od i jedne susjedne vojske osim Italijanske jer budimo realni to je ipak viša liga od naše. Čemu trebamo težiti? Okolnosti su se promijenile I Hrvatska neće biti u situaciji da brani svoje granice. Međutim kao odgovorna članica NATOa moramo biti sposobni za globalne zadaće.
A to podrazumjeva: akcije spašavanja taoca duboko iza neprijateljskih linija, transport ljudi i opreme zrakom i morem, nadzor zračnog prostora sa mogučnošću intervencija, nadzor mora sa mogučnošću intervencija, nadzor podmorja, misije potpore u borbenom djelovanju, misije izviđanja i td.

Mediji su već najavili sličnu vojnu paradu povodom 20-godina akcije "Oluja". Već sada znamo kako će to izgledati. Ništa pompozno no svakako bolje od one parade u Beogradu. Međutim imam pravo poželjeti i evo kako bi volio da izgleda parade Hrvatske Vojske:

BSD sa transportnim helikopterima NH-90 TTH.
Avijacija sa zrakoplovima 4-te generacije
Transportni avionic tipa Hercules, zašto ne i An-70
PZO sa Aster raketama
Tenkovi M-84D ali kalibar 120mm radi usklađivanja sa NATO standardima.
BOV Patria sa 12,7mm i 30mm stanicama
MRAP vozila
Fregate sa NH-90 NFH helikopterima
Korvete




- 14:14 - Komentari (1) - Isprintaj - #

subota, 04.10.2014.

Borba sa ISIL-om

SAD je za napade na ISIL odlučio poslati i F-22. To znači da je zrakoplov sada bez mane. Nakon problema oko opskrbe pilota zrakom očito su uspjeli ukloniti sve nedostatke. Rusi I kinezi svoje stealth zrakoplove pete generacije neće moći slati u takve misiije narednih 10 godina. Prilika je to da se vidi tko je tko na svjetskoj sceni. Bez sumnje Rusija I Kina su svjetske sile. Ali samo je jedna svjetska velesila, a to je SAD. I dok se u medijima zna čitati o bankrotu SAD, I laiku je jasno da je to sam propaganda. Naravno mnogi bi htjeli da je to istina. Ali riječ je o ljubomori jer budio realni kad je ne moguće da itko postane drugi SAD onda je lakše željeti da SAD bude SSSR. Meni je drago da je SAD to što je.

Francuska je napade izvela sa Rafalom. Međutim gdje je Eurofighter? Britanija je poslala Tornado GR3. Zar je moguće da Eurofighter još uvijek nema sposobnost djelovanja zrak-zemlja? Pa očito jest. Osim toga otkriveni su i problem na trupu koji smanjuje vijek sa 6000 na 2000 sati leta (piše defender.hr).
Ovo potvrđuje moje sumnje da Eurofighter nije dovršen I da je Rafale u europskim okvirima trenutno superijorniji avion.

Oznake: vojno zrakoplovstvo

- 07:09 - Komentari (0) - Isprintaj - #

utorak, 17.06.2014.

...a kažu da nema novaca!

17.06.2014. Jutarnji list piše članak kako za lokalnu samoupravu trošimo 34 mld. kuna godišnje. Sa tečajem dolara od 5,5 kn/$ to iznosi 6 mld. $ što je dovoljno za kupnju 60 zrakoplova pojedinačne cijene 100 mil. $. Hajde da se zadovoljimo sa 12 takvih zrakoplova, punim setom naoružanja i preko 200 sati naleta po pilotu godišnje. Imali bi i zrakoplovstvo i spremnog vojnika. Ne bi imali načelnika općine u Civljanima, Karlobagu, Tounju, Cerni , Dardi...i td.

A kome bi oni falili? Evo baš se sprema golema investicija u Civljanima koja će zaposliti svih 239 stanovnika te općine.

Još uvijek bi mogli imati samoupravu za veće gradove i općine.

A sve vlade do sada kažu da nema novaca. Arsen Bauk kaže da do reorganizacije nije došlo zbog dnevno političkih pitanja. I njega to kao ministra nije sram reći u javnosti. Pa tko je ovdje lud? Zar ću ja mijenjat ustrojstvo hrvatske ili baba Kata na tržnici?

Oznake: vojno zrakoplovstvo

- 13:53 - Komentari (0) - Isprintaj - #

srijeda, 21.05.2014.

Nisu ovo jedini nadzvučni zrakoplovi 4-te generacije na tržištu. Namjerno neću detaljno obrađivati Kfir, Panavia Tornado GR3, JF-17, Chengdu J-10. Nabava tih zrakoplova nebi bila opravdana. Ako ćemo razmišljati u tome smijeru onda možemo i dalje produživati vijek Miga 21, možda ga i modernizirati tako da nosi KEPD 350, RBS 15 i sl. (ne moguća misija).
Najviše bodova osvojili su Dassault Rafale i Boeing F/A-18 Super Hornet Block 3. Od ta dva moj je favorit Rafale.

Niti jedan zrakoplov na listi nebi bio loš. Svakako bi bio bolji od MIG 21. Međutim Rafale ih sve nadmašuje kao jedini pravi višenamjenski ("multirole") zrakoplov.
Eurofighter je prije svega presretač sa još uvijek ograničenim djelovanjem zrak-zemlja. Super hornet ima slabije manevarske sposobnosti I u dogfightu bi vjerojatno izgubio. Jednomotorni F-16 I Gripen su najjeftiniji za održavanje ali za pružanje zračne potpore duboko iza neprijateljskih linija lakše bi bili srušeni.

Uz dobar offset program ulaganja bi se vratila, a imali bi zrakoplov konkurentan sljedećih 50 godina.



Oznake: vojno zrakoplovstvo

- 11:37 - Komentari (0) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 12.05.2014.

Dassault Mirage 2000-5 mk2

Mirage 2000 je Francuski višenamjenski zrakoplov. Kada je izašao bio je konkurencija F-16. Danas međutim je F16 puno bolje dorađen dok je Mirage 2000 ostao zakinut zbog slabije prodaje i platežno slabijim kupcima.
Današnje uvjete bojnog polja ispunjavaju Mirage 2000-5 mk2 u sastavu Grčke i MIrage 2000-9 u sastavu UAE.
Postiže brzine do 2.530 km/h, dolet od 1.550 km, brzinu uspona 285 m/s, visinu leta do 17.060 m. Odnos potiska I težine je 0.7. Može poletjeti sa ukupno 17.000 kg težine.
Naoružanje:
Zrak-zrak: MBDA MICA IR/RF, Matra R550 Magic-II,Matra Super 530D
Zrak-zemlja:AS-30L laser-guided missile,ASMP tactical nuclear cruise missile,Bombe Mk.82
Zrak-more:AM.39 Exocet
Rec,pod: Thales ASTAC
Jedinična cijena od 23 mil $ u skladu je sa godištem i mogučnostima. Dassault je završio sa proizvodnjom ali osigurava djelove za održavanje.
ZRAKOPLOV: 3
NAORUŽANJE:3
REC:POD:3
POLIT.GOSPOD:5
CIJENA:5
Ukupno:19 bodova

Oznake: vojno zrakoplovstvo

- 12:11 - Komentari (0) - Isprintaj - #

srijeda, 30.04.2014.

MIG-35


Mig-35 je trgovački naziv za Mig-29 OVT. Nadogradnja se svodi na vektorski potisak, AESA radar, naprednije motore. Međutim Mig-35 privlači kupce kojima je zanimljiv prvenstveno zbog averzije prema SADu i simpatiziranju komunizma. Čak je i na nekim Srpskim forumima kritiziran da je sklepan na brzinu, da su komande nepregledne, da je lošiji od konkurencije. Bez obzira na kritike to je dojmljiv zrakoplov, u mogučnosti odraditi sve zadače. Ima i primamljivu cijenu. Međutim za zemlju kao što je Hrvatska bilo bi pogubno uzeti ruske zrakoplove. Ne bi to bilo u skladu sa politikom RH. A i vrijeme je da se i gospodarski okrenemo zapadu. Na kraju krajeva ipak je zapadna tehnologija kvalitetnija i suradnja je bolja.
Postiže brzine do 2.600 km/h, dolet mu je 2000km (borbeni 1000km), brzina uspona 330 m/s, a odnos potiska i težine 1,03. Maksimalna težina uzlijetanja je 29.700 kg
Zrak-zrak:
AA-10 Alamo: R-27R, R-27T, R-27ER, R-27ET
AA-8 Aphid: R-60M
AA-11 Archer: R-73E, R-73M, R-74M
AA-12 Adder: R-77
Zrak-zemlja:
AS-17 Krypton: Kh-31A, Kh-31P
AS-14 Kedge: Kh-29T, Kh-29L
Bombe:
KAB-500L: 500 kg laserski navođena, KAB-500T: 500 kg TV-navođena
NenavođeneFAB-250, FAB-500, ZAB-500
Zrak-more:Yakhont P-800 Oniks
Rec.pod.: Kupol M400 recce pod se koristi na Sukhoi avionima. Našao sam i članke o Thales Damocles ali isto prvenstveno na Sukhoiu. Ukoliko je ikakva sonda uspješno implementirama na MIG 35 nije mi poznato.
Sve u svemu ovo je manevarski vrlo sposoban avion. Opremljen solidnim oružijem ali nije NATO proizvodnje. Ako stvarno zatreba mogli bi ostati bez dostave. Korištenje sonde mi nije poznato. Ali vjerujem da su Rusi uspješni u tom segmentu. Političko-gospodarski bodovi koje bi dobili ovom akvizicijom su diskutabilni. Iako je to gospodarski jaka zemlja sa mogučnošću dobrog offseta, mislim da bi na kraju više izgubili nego dobili. To je više zrakoplov za naše istočne susjede, bivše neprijatelje. Cijena je i više nego konkurentna, 30 mil. $. Međutim Rusi su često kritizirani od Indije kako konačna cijena nije ona dogovorena, a i kasne sa servisima i dijelovima
ZRAKOPLOV:4
NAORUŽANJE:3
REC:POD:3
POLIT.-GOSP:2
Ukupno:12 bodova


Oznake: vojno zrakoplovstvo

- 10:44 - Komentari (0) - Isprintaj - #

četvrtak, 10.04.2014.

F-16 Block 60

Lochead Martin F-16 je najprodavaniji vojni zrakoplov na svijetu. Prvi let imao je još davne 1974. godine. Izuzetno mala cijena održavanja dala mu je veliku ulogu na svjetskoj sceni. Bojno je djelovao u našem susjedstvu poljetavši iz Italijanske baze Aviano. Verzija i nadogradnji ima mnogo. One koje odgovaraju današnjim zahtjevima bojnog polja bile bi Block 50,52,60,61. Njihova cijena varira od 34 mil. $ do bliže 100 mil. $ ovisno o paketu opreme. Što god kupac poželi Lockhead Martin može ugraditi na F16.
Block 60 varijanta opremljena je vanjskim tankovima, AESA radarom, naprednijim protumjerama, IRST i td. Potpuno je operabilan i u noći i lošim vremeskim uvjetima.
Postiže brzine do 2.120 km/h. Dolet preko 4.000 km. Borbeni dolet je 550 km.
Brzina uspona 254 m/s, a maksimalna visina 15.240 m. Odnos potisak/težina je 1.095.
Naoružanje:
Zrak-zrak:AIM-7 Sparrow, AIM-9 Sidewinder,AIM-120
AMRAAM,IRIS-T,Python-4
Zrak-zemlja:AGM-65 Maverick,AGM-88 HARM,AGM-158 JASSM
Bombe:CBU-87, CBU-97,Mark 84,Mark 83,Mark 82,GBU-39m,GBU-10 Paveway II,GBU-12 Paveway II,GBU-24 Paveway III,GBU-27 Paveway III
Joint Direct Attack Munition (JDAM),AGM-154 Joint Standoff Weapon
Zrak-more:AGM-84 Harpoon, AGM-119 Penguin
Rec.pod:LANTIRN, Lockheed Martin Sniper XR ,LITENING targeting pods
ZRAKOPLOV:3
NAORUŽANJE
:5
REC.POD.:5
POLIT.GOSP.:5
CIJENA:4

Ukupno:22 boda

Oznake: vojno zrakoplovstvo

- 10:52 - Komentari (0) - Isprintaj - #

nedjelja, 06.04.2014.

SAAB JAS-39 Gripen

Švedski višenamjenski zrakoplov treće generacije. Za nas je zanimljiv jer HRM koristi švedske protubrodske rakete RBS-15 koje su implementirane na Gripen. I ostalo naoružanje spada u NATO sferu bez obzira što Šveđani nisu u NATO savezu. Također je ovaj zrakoplov najjeftiniji za održavanje po Jane`s analizi. Zbog atraktivne jedinične cijene (45-50 mil. $) i jeftinog održavanja Gripen ima uspješnu izvoznu priču. Koriste ga Češka,Mađarska, Tajland,JAR, Brazil,UK za trening. Nastoje ga uzeti i Slovačka, Danska...
Dolazi u verziji sa jednim i dva sjedala. Postiže brzinu do 2.470 km/h. Dolet mu je 3.200 km sa dodatnim tankovima, a Borbeni radijus 800km. Postiže visine do 15.240 m. Odnos potisak/težina je 0,97.
Gospdarsko-politički bodovi koje daje ovaj zrakoplov su niži od konkurencije. Švedska nije u NATO savezu. Švedska je bogata zemlja međutim po meni je upitna mogučnost Švedske vlade da ponudi offset preko 100%. BDP od 530 mld. $ je puno manji od onog Francuske,SAD ili zemalja Eurofightera. A agresivna izvozna kampanja dovela je do offseta perko 100% na svim uspješnim tenderima. Koliko još može Švedska dati vrijeme će pokazati. Mislim da ne mnogo.
Naoružanje:
Zrak-zrak: AIM-9 Sidewinder,IRIS-T,AIM-120 AMRAAM, MICA,Meteor
Zrak-zemlja: AGM-65 Maverick ,KEPD.350, GBU-12 Paveway II, Bk.9, Mark 82
Zrak-more: RBS-15
Rec.pod.:LITENING targeting pod, Saab's Modular Reconnaissance Pod System ili Thales' Digital Joint Reconnaissance Pod
ZRAKOPLOV:4
NAORUŽANJE:5
REC.POD.:5
POLIT.-GOSP.:2
CIJENA:5
Ukupno: 21 bod

Oznake: vojno zrakoplovstvo

- 11:22 - Komentari (0) - Isprintaj - #

utorak, 01.04.2014.

Boeing F/A-18 ADVANCED SUPER HORNET


Odlučio sam se iz obitelji Boeing F-18 za posljednju verziju F-18 Block 3 ili "Advanced Super Hornet" jer se upravo tu vidi snaga i prilagodljivost američkih proizvođača kao i krajnje inteligentna rješenja koja odgovaraju najnovijim izazovima.
F-18 leti još od 1978. Od europskih država imaju ga Finska i Švicarska. Kao palubni avion zamjenio je F-14 Tomcat. Dokazan je u borbi više puta i okosnica je mornarice SADa. Njegov nasljednik F/A-18 Super Hornet poletio je prvi puta 1995. Dolazi u verziji sa jednim ili dva sjedala. Kada su krenuli javni natječaji amerikanci su izižli sa najnovijim doradama u vidu Block 3 varijante ili Advanced Super Hornet. Uspjeli su eksternim tankovima povećati dolet, a sa spremnikom za rakete smanjiti radarski odraz. Najavili su i mogućnost dorade kokpita sa opremom iz F-35. I upravo mi se to najviše sviđa kod njih. SAD je država sa vojnim budžetom od 600 mld. $. Usporedbe radi Ruski budžet je oko 120 mld. $, Kineski 100 mld. $ i td. Kada se kupi njihov zrakoplov možete biti sigurni da će sa tehnologijom odgovarati najnovijim izazovima. A tko god razmišlja o napadu, promislit će dva puta.
Iako nema manevarske sposobnosti kao konkurenti tehnologija koju nosi jamči da to nije presudno.
Postiže brzine do 1.195 km/h, brzina uspona 228 m/s, potisak/težina 0.93. Postiže visine do 15.000 m. Max. težina 29.937 kg. Dolet 2.300 km.
Zrak-zrak: AIM-9 Sidewinder , AIM-120 AMRAAM, AIM-7 Sparrow
Zrak-zemlja:AGM-65 Maverick, AGM-84H/K (SLAM-ER), AGM-88 HARM, AGM-154 (JSOW), AGM-158 (JASSM)
Zrak-more: AGM-84 Harpoon
Rec.pod.: AN/ASQ-228 Advanced Targeting Forward-Looking Infrared (ATFLIR)
Jedinična cijena od 60 mil. $ je primamljiva i postavlja ovaj zrakoplov na vrh ljestvice. Pretvaranje standardne verzije na Block 3 varijantu stoji samo 1 mil $. Troškovi održavanja su manji od Eurofighetra i Rafala. Mogučnosti offseta su odlični budući da je SAD najveće gospodarstvo svijeta.
ZRAKOPLOV:4
NAORUŽANJE:5
REC.POD.:5
POLIT.GOSPOD.:5
CIJENA:4
Ukupno: 23 boda

Oznake: zrakoplovstvo

- 13:17 - Komentari (0) - Isprintaj - #

nedjelja, 23.03.2014.

DASSAULT RAFALE
Da bi zadovoljili potrebe Saudijske Arabije Dassault je svojevremeno izgradio verziju Miraga 2000 sa dva motora. Saudijci su se na kraju odlučili za F15 no taj je Mirage udario temelje razvoja Rafala. Francuzi su se uključili u razvoj Eurofightera ali i povukli. Koncept je sličan. Delta krila i kanardi. Francuzi su kanarde postavili vise pozadi kako bi piloti imali bolji pregled tla. Rafale je stabilniji pri nižim brzinama. Potrebno je to za slijetanje na nosač aviona ali nije zanemarivo niti u dogfightu. Snimak na youtubu pokazao je da se Rafale može nositi i sa razvikanim F/A-22 u bliskoj borbi.
Postiže brzine do 1.912 km/h, dolet od 3.700 km, visinu do 15.235 m, brzinu uspona od 304 m/s. Odnos potisak/težina 0.98, a maksimalna težina sa teretom 24.500 kg.
Po meni bolji avion od Eurofightera. Kompletan, završen, dokazan u borbi (uvjetno rečeno). Volio bih vidjeti ovaj zrakoplov u sastavu HRZa. Francuzi su ozbiljan partner kada je vojska u pitanju. Nije ih smetalo kada je njihov Exocet razvalio britanski brod u borbi za Falkland. U Ukrajinskoj krizi iako su se svrstali na stranu Ukrajine nisu zaprijetili Rusiji prestankom gradnje dva nosača helikoptera. Oni jednostavno osiguravaju i servis i rezervne djelove i naoružanje. To međutim nije slučaj sa Rusima. Indija je često kritizirala Rusiju zbog kašnjenja servisa i netransparentnih cijena. Francuska je odmah iza SADa po aktivnosti u NATOu i važna članica EU, G8 i td. Gospodarski jaka zemlja koja bi mogla ponuditi kvalitetan offset. Jedina zamjerka je visoka jedinična cijena (90.500.000 do 124.000.000 USD) koja iako je manja od one Eurofightera još uvijek prilično velika. Visoki su troškovi održavanja. Naime po Jane's analizi troškovi održavanja su najveći kod Eurofightera, a Rafale je na drugom mjestu.
Naoružanje:
Zrak-zrak: MBDA MICA IR ili EM ili Magic II ,MBDA
Zrak-zemlja: MBDA Apache,Storm Shadow-SCALP EG, AASM-Hammer, GBU-12 Paveway II, GBU-49 Enhanced Paveway II, GBU-24 Paveway III,AS-30L
Zrak-more: AM 39-Exocet
Rec. pod: Reco NG
Konačna ocjena:
ZRAKOPLOV:5
NAORUŽANJE:5
REC.POD:5
POLIT.-GOSPOD.:5
CIJENA: 3
Ukupno: 23 bodova
- 16:39 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.