Moja premisa nije da su nekada kritike valjale a danas ne. Nekada su kritike govorile o izvedbi, interpretaciji, viđenju djela i u tom smislu su valjale. Naravno da su mnoge od njih bile pogrešne, često korištene za obračun s nevoljenima i slično. Bilo je znalaca koji su duboko poznavali npr. klasičnu glazbu, autora, kontekst vremena nastajanja kao i umjetnike koji su djelo izveli. Njih je bilo zadovoljstvo čitati u usporediti svoje viđenje te muzike s njihovim. Iz takvih kritika si mogao dosta toga naučiti. Ne kažem da danas nema takvih ljudi ali se vrlo rijetko javljaju. Primjer: u subotu je u Lisinskom nastupio odličan simfonijski orkestar iz Bamberga. Izveli su između ostalog i 4. simfoniju Lv Bethovena. Ja jedva da sam prepoznao autora u toj izvedbi. Dirigent je po mom sudu svojom interpretacijom iskasapio tu simfoniju a što je odličan orkestar odlično obavio. Ova moja prilično oštra ocjena me navela da potražim po portalima da li je netko nešto o tom koncertu napisao. Nisam našao ništa. No, kako je V u svom komentaru napisala imamo internet pa sam tamo poslušao nekoliko drugih izvedbi i sve su mi na neki način davale za pravo. Dakle, radi se o viđenju 4. simfonije dotičnog dirigenta, o osobnom čitanju partiture i tu kritičar mog kalibra može kazati da li mu se to sviđa ili ne jer tehnički nije bilo nikakvih problema. Ipak, volio bih da sam mogao naći kritiku osobe koja je puno bolji poznavalac od mene.
28.10.2024. (20:28)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Nekad su književne i općedruštvene polemike bile znatno kvalitetnije (Kiš, Mandić, Matvejević, Davičo i još mnoštvo njih, s područja kazališta i filma, pored Zime i Foretića ipak sam najradije čitao Berkovića, koju je samo buru u javnosti izazvao tezom da Krleža u dramama nema niti jedan izrađeni ženski lik, jako diskutabilno, ali provokacija je uspjela i nije imao kvalitetne suparnike;)
28.10.2024. (21:09)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Ne mogu se složiti s Tobom da su svi kritičari - kritizeri. Čitajuci Čadeža, voljko - nevoljko s nekim njegovim kritikama sam se morala složiti - prvenstveno što ni ja baš nisam bila oduševljena s tim moderniziranim verzijama - klasika je klasika, poznajem i volim. Neke predstave su ostale na razini provokacije..... Eto, uvijek oprezno s poopcavanjima....:))))) Ljub!
28.10.2024. (21:26)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Obožavateljica sam kritike kao i same po sebi vrste umjetnosti, strastveno čitam recenzije, osvrte, prikaze, predgovore, pogovore, eseje, komentare, mišljenja, polemike, naravno, kritika može biti kompetentna ili amaterska, subjektivna ili objektivna, naručena kritika kao sabotaža umjetničkog djela, sve je to spektar kritike i umjetnost bez kritike je nezamisliva. Kritikom i osvrtima na umjetnost i umjetnike bavili su se i naši veliki književnici, Krleža, Ujević, Matoš, poznati kritičar bio je Mandić, imamo (imali smo) i vrhunske filmske i kazališne i glazbene kritičare (Pofuk) i nekad mi je bolja emisija o filmu nekom i razgovor o filmu od samog filma, tako da, kritiku ne bih kritizirala kao balast umjetnosti. Nedostaje mi Zarez i književni časopisi sa fantastičnim recenzijama i esejima vrhunskih sine ira et studio autora. Ideološko smeće, kritika kao sabotaža, je gadljivo. Kritka je zapravo angažirana publika, a bez publike stvar je nezamisliva.
"Kako se umjetnička kritika razvija, tako raste i razumijevanje njezinih etičkih implikacija. Kritičari se sada više nego ikad pozivaju na visok stupanj odgovornosti, integriteta i osjetljivosti u svojim analizama, osobito u globaliziranom i međusobno povezanom svijetu.
Budućnost umjetničke kritike je narativ prihvaćanja promjena uz poštovanje tradicije. Radi se o poticanju dijaloga koji je refleksivan, uključiv i progresivan. Kako kritičari, umjetnici i publika sudjeluju u ovom zajedničkom putovanju, diskurs koji okružuje umjetnost postaje sve obogaćeniji i prosvjetljujući. Horizont umjetničke kritike obasjan je obećanjima, mameći budućnost u kojoj kritika nije samo osvrt, već put do dubljeg razumijevanja i uvažavanja neiscrpnog carstva umjetnosti.
Kaleidoskopsko područje umjetničke kritike jednako je složeno i nijansirano kao i umjetnička djela koja nastoji tumačiti. To je živi dijalog koji je prolazio kroz stoljeća, neprestano se razvijajući kako bi odražavao promjenjive konture društva i svijeta umjetnosti. Umjetnički kritičari igraju ključnu ulogu u povezivanju stvaratelja i cijenitelja umjetnosti, navigirajući kroz delikatnu ravnotežu subjektivne interpretacije i objektivne analize.
U svijetu koji se ubrzano digitalizira, budućnost umjetničke kritike je zadivljujuća mješavina tradicionalnog diskursa i inovativnog tehnološkog napretka. Konvergencija različitih glasova, interdisciplinarnih pristupa i digitalnih platformi najavljuje eru obogaćenog i uključivog umjetničkog dijaloga. Ova evoluirajuća dinamika naglašava stalnu relevantnost i nezamjenjivost umjetničke kritike u poticanju dubljeg uvažavanja i razumijevanja umjetnosti."
Sad da se osvrnem na tvoj izvrsni osvrt, apsolutno si u pravu da tu pljuvači više guše nego ohrabruju umjetničku slobodu i to s pozicija uskotračne klerske, malograđanske i ideološke netrpeljivosti.
28.10.2024. (21:43)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
-RISTA-Oke, nisam se ogradio od misinterpretacije tvoje premise izvukao sam zaključke na osnovu tvojih riječi (što ne znači da sam bio u pravu a evo potvrdio si da nisam) to mi je bila prva asocijacija na koju sam ja dobio dozu inspiracije da istresem svoju stranu priče apropo kritika. Jesu fokusirane na kazaišne predstave/film ali u suštini može se svesti na generalne okvire kritika općenito. Nikad ih nisam volio upravo iz razloga koje sam iznio u postu i ne mogu se prisilit koliko god se silio da ih čitam bez grča u želcu-jednstavno tu nemam pozitivnog iskustva a pročitam eto-jer izlaze kad tražim nešto u vezi novog filma ili predstava sasvim drugo. Doduše možda postoje rijetke iznimke ali ja ne znam za takve. Usput ovaj blog se od strane puno njih skroz krivo trpa u kritičarske okvire (što me nervira i jako je daleko od istine) jer njegova poanta je sasvim suprotna-popularizacija domaće kinematografije i ozbiljne dubinske analize istih tendiram esejističkom pisanju o tim stvarima ali nažalost još se ovuda ogrebe onih koji misinterpretiraju ovaj blog dovodeći ga u "kritičarske" okvire.
-NF-Hahaha dobra dobra....da u Krležinim dramama nikad nije izrađen ni jedan ženski lik :D ovo mora definitivno biti jeftin pokušaj provokacije :D što je recimo s poluganovom ženom, amerikankom, i ostalim ženskim likovima iz "Vučjaka"? a ne zna se koja je od navedenih slojevitija uloga sa hrpom skrivenih osobnosti :)
-LUKI-Sad kao i pred koji mjesec-složit ćemo se da se ne slažemo. Čadeža organski ne podnosim i ništa što dođe iz njegovih usta nije mi poštivanja vrijedno di će biti vrijedno neke relevantnosti i nije da mi animozitet prema tom dripavcu ruši objektivnost nego zbilja tako mislim. Doduše ja mogu zaključiti da si objaktivno subjektivna apropo predstave (kao i ti isto za mene samo točno suprotno :D) Ali stvarno uvažavajući da ti je koncept modernizacije i stavljanja shakespirijanstva u moderne interpretativne okvire i scenografiju neprihvatljiv to ne sputava njegovu legitimnost niti srozava predstavu u nešto loše i negledljivo a ovaj seronja se postavio baš tako lupetajući stihijski pljuvački neergumentirano i tendenciozno cenzuriranju. To je pljuvačka na sve koji su na bilokoji način u projektu sudjelovali a na to nemam promila tolerancije (a događalo se od dotičnog mali milijun puta ne samo ovdje u ovom primjeru koji dajem jer je najsvježiji i najaktualniji) a kad se klikne na onaj sporan tekst koji sam crno na bijelo linkao sa hvalospjevima haSSi jasno je na stotu koliko je sati i koje "vrijednosti" dotični zastupa-po toj osnovi je puno toga jasnije i njegovo neargumentirano sraćkanje. Kažeš "neke predstave su ostale na razini provokacije"? Pa ako i jesu-što je tu nelegitimno i loše? Provokacija i je potrebna i kroz filtar umjetnosti satira, ovo-ono groteska itd sve je to smišljeno kao oblik konstruktivne provokacije tim više što je tog bolesnog lažnog morala i puritanizma više nego ikad danas u 21.stoljeću. Isreno ne znam ni jednog kritičara koji je dobar i šanse su minimalac promil promila da o istima ikad promijenim i stepenicu mišljenje na bolje.
-STARRY-Ti imaš izvora i izvora informacija pa ne sumnjam da bi tvoja selekcija objavljena kod tebe imala poantu. Ja nisam od toga posebno mi je taj panj čadež organski mrzak tim više što prednjači više od svih tih piskarala u pljuvačini i sranju po svima koji nešto rade stvaraju i mijenjaju društvo na bolje za razliku od parazita poput njega koji su za svoje bljuvotine još i plaćeni. Naravno dodatno nije čudo u svemiru kad im vidiš ideološki predznak.
28.10.2024. (23:18)
-
-
-
- - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
TEATRALNI
Eto ulovih vremena i volje za prekid stagnacije.
28.10.2024. (17:26) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
Rista biciklista
Moja premisa nije da su nekada kritike valjale a danas ne. Nekada su kritike govorile o izvedbi, interpretaciji, viđenju djela i u tom smislu su valjale. Naravno da su mnoge od njih bile pogrešne, često korištene za obračun s nevoljenima i slično. Bilo je znalaca koji su duboko poznavali npr. klasičnu glazbu, autora, kontekst vremena nastajanja kao i umjetnike koji su djelo izveli. Njih je bilo zadovoljstvo čitati u usporediti svoje viđenje te muzike s njihovim. Iz takvih kritika si mogao dosta toga naučiti. Ne kažem da danas nema takvih ljudi ali se vrlo rijetko javljaju.
Primjer: u subotu je u Lisinskom nastupio odličan simfonijski orkestar iz Bamberga. Izveli su između ostalog i 4. simfoniju Lv Bethovena. Ja jedva da sam prepoznao autora u toj izvedbi. Dirigent je po mom sudu svojom interpretacijom iskasapio tu simfoniju a što je odličan orkestar odlično obavio. Ova moja prilično oštra ocjena me navela da potražim po portalima da li je netko nešto o tom koncertu napisao. Nisam našao ništa. No, kako je V u svom komentaru napisala imamo internet pa sam tamo poslušao nekoliko drugih izvedbi i sve su mi na neki način davale za pravo. Dakle, radi se o viđenju 4. simfonije dotičnog dirigenta, o osobnom čitanju partiture i tu kritičar mog kalibra može kazati da li mu se to sviđa ili ne jer tehnički nije bilo nikakvih problema. Ipak, volio bih da sam mogao naći kritiku osobe koja je puno bolji poznavalac od mene.
28.10.2024. (20:28) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
NF
Nekad su književne i općedruštvene polemike bile znatno kvalitetnije (Kiš, Mandić, Matvejević, Davičo i još mnoštvo njih, s područja kazališta i filma, pored Zime i Foretića ipak sam najradije čitao Berkovića, koju je samo buru u javnosti izazvao tezom da Krleža u dramama nema niti jedan izrađeni ženski lik, jako diskutabilno, ali provokacija je uspjela i nije imao kvalitetne suparnike;)
28.10.2024. (21:09) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
luki2
Ne mogu se složiti s Tobom da su svi kritičari - kritizeri. Čitajuci Čadeža, voljko - nevoljko s nekim njegovim
kritikama sam se morala složiti - prvenstveno što ni ja baš nisam bila oduševljena s tim moderniziranim verzijama - klasika je klasika, poznajem i volim. Neke predstave su ostale na razini provokacije.....
Eto, uvijek oprezno s poopcavanjima....:))))) Ljub!
28.10.2024. (21:26) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
starry night
Obožavateljica sam kritike kao i same po sebi vrste umjetnosti, strastveno čitam recenzije, osvrte, prikaze, predgovore, pogovore, eseje, komentare, mišljenja, polemike, naravno, kritika može biti kompetentna ili amaterska, subjektivna ili objektivna, naručena kritika kao sabotaža umjetničkog djela, sve je to spektar kritike i umjetnost bez kritike je nezamisliva. Kritikom i osvrtima na umjetnost i umjetnike bavili su se i naši veliki književnici, Krleža, Ujević, Matoš, poznati kritičar bio je Mandić, imamo (imali smo) i vrhunske filmske i kazališne i glazbene kritičare (Pofuk) i nekad mi je bolja emisija o filmu nekom i razgovor o filmu od samog filma, tako da, kritiku ne bih kritizirala kao balast umjetnosti. Nedostaje mi Zarez i književni časopisi sa fantastičnim recenzijama i esejima vrhunskih sine ira et studio autora. Ideološko smeće, kritika kao sabotaža, je gadljivo.
Kritka je zapravo angažirana publika, a bez publike stvar je nezamisliva.
"Kako se umjetnička kritika razvija, tako raste i razumijevanje njezinih etičkih implikacija. Kritičari se sada više nego ikad pozivaju na visok stupanj odgovornosti, integriteta i osjetljivosti u svojim analizama, osobito u globaliziranom i međusobno povezanom svijetu.
Budućnost umjetničke kritike je narativ prihvaćanja promjena uz poštovanje tradicije. Radi se o poticanju dijaloga koji je refleksivan, uključiv i progresivan. Kako kritičari, umjetnici i publika sudjeluju u ovom zajedničkom putovanju, diskurs koji okružuje umjetnost postaje sve obogaćeniji i prosvjetljujući. Horizont umjetničke kritike obasjan je obećanjima, mameći budućnost u kojoj kritika nije samo osvrt, već put do dubljeg razumijevanja i uvažavanja neiscrpnog carstva umjetnosti.
Kaleidoskopsko područje umjetničke kritike jednako je složeno i nijansirano kao i umjetnička djela koja nastoji tumačiti. To je živi dijalog koji je prolazio kroz stoljeća, neprestano se razvijajući kako bi odražavao promjenjive konture društva i svijeta umjetnosti. Umjetnički kritičari igraju ključnu ulogu u povezivanju stvaratelja i cijenitelja umjetnosti, navigirajući kroz delikatnu ravnotežu subjektivne interpretacije i objektivne analize.
U svijetu koji se ubrzano digitalizira, budućnost umjetničke kritike je zadivljujuća mješavina tradicionalnog diskursa i inovativnog tehnološkog napretka. Konvergencija različitih glasova, interdisciplinarnih pristupa i digitalnih platformi najavljuje eru obogaćenog i uključivog umjetničkog dijaloga. Ova evoluirajuća dinamika naglašava stalnu relevantnost i nezamjenjivost umjetničke kritike u poticanju dubljeg uvažavanja i razumijevanja umjetnosti."
Sad da se osvrnem na tvoj izvrsni osvrt, apsolutno si u pravu da tu pljuvači više guše nego ohrabruju umjetničku slobodu i to s pozicija uskotračne klerske, malograđanske i ideološke netrpeljivosti.
28.10.2024. (21:43) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...
TEATRALNI
-RISTA-Oke, nisam se ogradio od misinterpretacije tvoje premise izvukao sam zaključke na osnovu tvojih riječi (što ne znači da sam bio u pravu a evo potvrdio si da nisam) to mi je bila prva asocijacija na koju sam ja dobio dozu inspiracije da istresem svoju stranu priče apropo kritika. Jesu fokusirane na kazaišne predstave/film ali u suštini može se svesti na generalne okvire kritika općenito. Nikad ih nisam volio upravo iz razloga koje sam iznio u postu i ne mogu se prisilit koliko god se silio da ih čitam bez grča u želcu-jednstavno tu nemam pozitivnog iskustva a pročitam eto-jer izlaze kad tražim nešto u vezi novog filma ili predstava sasvim drugo. Doduše možda postoje rijetke iznimke ali ja ne znam za takve. Usput ovaj blog se od strane puno njih skroz krivo trpa u kritičarske okvire (što me nervira i jako je daleko od istine) jer njegova poanta je sasvim suprotna-popularizacija domaće kinematografije i ozbiljne dubinske analize istih tendiram esejističkom pisanju o tim stvarima ali nažalost još se ovuda ogrebe onih koji misinterpretiraju ovaj blog dovodeći ga u "kritičarske" okvire.
-NF-Hahaha dobra dobra....da u Krležinim dramama nikad nije izrađen ni jedan ženski lik :D ovo mora definitivno biti jeftin pokušaj provokacije :D što je recimo s poluganovom ženom, amerikankom, i ostalim ženskim likovima iz "Vučjaka"? a ne zna se koja je od navedenih slojevitija uloga sa hrpom skrivenih osobnosti :)
-LUKI-Sad kao i pred koji mjesec-složit ćemo se da se ne slažemo. Čadeža organski ne podnosim i ništa što dođe iz njegovih usta nije mi poštivanja vrijedno di će biti vrijedno neke relevantnosti i nije da mi animozitet prema tom dripavcu ruši objektivnost nego zbilja tako mislim. Doduše ja mogu zaključiti da si objaktivno subjektivna apropo predstave (kao i ti isto za mene samo točno suprotno :D) Ali stvarno uvažavajući da ti je koncept modernizacije i stavljanja shakespirijanstva u moderne interpretativne okvire i scenografiju neprihvatljiv to ne sputava njegovu legitimnost niti srozava predstavu u nešto loše i negledljivo a ovaj seronja se postavio baš tako lupetajući stihijski pljuvački neergumentirano i tendenciozno cenzuriranju. To je pljuvačka na sve koji su na bilokoji način u projektu sudjelovali a na to nemam promila tolerancije (a događalo se od dotičnog mali milijun puta ne samo ovdje u ovom primjeru koji dajem jer je najsvježiji i najaktualniji) a kad se klikne na onaj sporan tekst koji sam crno na bijelo linkao sa hvalospjevima haSSi jasno je na stotu koliko je sati i koje "vrijednosti" dotični zastupa-po toj osnovi je puno toga jasnije i njegovo neargumentirano sraćkanje. Kažeš "neke predstave su ostale na razini provokacije"? Pa ako i jesu-što je tu nelegitimno i loše? Provokacija i je potrebna i kroz filtar umjetnosti satira, ovo-ono groteska itd sve je to smišljeno kao oblik konstruktivne provokacije tim više što je tog bolesnog lažnog morala i puritanizma više nego ikad danas u 21.stoljeću. Isreno ne znam ni jednog kritičara koji je dobar i šanse su minimalac promil promila da o istima ikad promijenim i stepenicu mišljenje na bolje.
-STARRY-Ti imaš izvora i izvora informacija pa ne sumnjam da bi tvoja selekcija objavljena kod tebe imala poantu. Ja nisam od toga posebno mi je taj panj čadež organski mrzak tim više što prednjači više od svih tih piskarala u pljuvačini i sranju po svima koji nešto rade stvaraju i mijenjaju društvo na bolje za razliku od parazita poput njega koji su za svoje bljuvotine još i plaćeni. Naravno dodatno nije čudo u svemiru kad im vidiš ideološki predznak.
28.10.2024. (23:18) - - - - - promjene spremljene- uredi komentar - obriši komentar - prijavi ovaj komentar kao spam - zabrani komentiranje autoru ovog komentara- učitavam...