Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

15.11.2007., četvrtak

Tranquillo

Autor: Žanina Bilić
23.02.2007

Tranquillo – glazbena oznaka za način izvođenja, znači 'mirno'. Korepetitor često treba pokazati veliko strpljenje i mir u ponekad burnim probama i reakcijama pjevača, dirigenta ili redatelja.


Osim pedagoškim radom, pijanist se može baviti i koncertnim radom. Jedna od mogućnosti je korepetiranje. Pijanist koji korepetira je korepetitor.

Što je korepetiranje ili korepeticija?

Iz same riječi to se može naslutiti – ko-repeticija, poput ko-ordinacije i ko-operacije, imaju u svom nastanku latinske riječi 'com' što znači 'sa' i neki glagol/imenicu, primjerice 'com' + 'operari' , 'sa' + 'raditi' , dakle surađivati, lat. Cooperationem=suradnja. Pa tako i lat. Repetitio – ponavljanje, ponovno govorenje, ponovni izgovor uz 'com' = 'sa' daje riječ za 'ponavljanje uz nekoga'.

Korepetiranje je pomoć u vježbanju i klavirska pratnja za drugog glazbenika, koji nije pijanist. Drugi glazbenik može biti pjevač, gudač, puhač, udaraljkaš (rjeđe) ili zbor.

Korepetiranje je manje izloženo od samostalnih koncertnih nastupa, pa tako pijanist koji voli biti 'u sjeni', ne previše izložen svjetlu reflektora i uhu publike, može u korepetiranju pronaći odgovarajući posao, ukoliko korepetiranje kao završni rezultat ne traži javni nastup. Vrlo često na kraju procesa vježbanja i korepetiranja dolazi javni nastup, ali ne uvijek. Ukoliko vrsta korepetiranja ne traži javni nastup, pijanist – korepetitor ostaje 'u sjeni', 'nevidljiva' snaga i 'nevidljiva' asistencija u procesu vježbanja.

Korepetiranje je vrlo zahtjevno i treba puno truda i znanja kako bi se dobro radilo. Kod nas u sustavu glazbenog akademskog obrazovanja korepetiranje se uči, ali tek praksa nakon studija dopušta poniranje u dubinu problematike i uvid u načine rješavanja iste.

Osobno sam isprobala i radila u svim vrstama korepetiranja, iskustvo je dragocjeno.

Korepetiranje opernim pjevačima vrlo je specifično. Proces uvježbavanja operne uloge zahtijeva svakodnevne pripreme sa korepetitorom – individualne pjevačke probe, ali i bez njega. Sa korepetitorom, koji u tom procesu 'glumi' orkestar, dakle svira sve ono što u završnoj opernoj izvedbi svira orkestar, pjevač vježba svoje 'ulaske', odnos sa drugim ulogama, kada se nadovezuje na njih ili pjeva istovremeno sa njima, te glazbeno tkivo – upoznaje i usavršava poznavanje cjelovitog glazbenog materijala kojeg je skladatelj osmislio, naravno uz poznavanje svoje melodije.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Individualna pjevačka proba

Osim glazbenog tkiva, korepetitor pjevaču pomaže u uvježbavanju ritma i teksta, te izgovora. U idealnom slučaju, kada korepetitor izvrsno poznaje tehniku opernog pjevanja i specifičnosti svakoga glasa, korepetitor može sugerirati i neke vokalne finese ili upozoriti na neke detalje u samoj izvedbi. Od velike je prednosti, ako korepetitor poznaje i dirigiranje, te i na taj način pomagati u pripremi uloge. Vrlo često, korepetitori su mlađi dirigenti, koji dobro vladaju sviranjem klavira, a još bolje iz dirigentske perspektive poznaju cjelinu glazbenog djela u svoj svojoj zahtjevnosti. Specifičnost korepetiranja pjevača, je, kao i kod korepetiranja puhača, pjevačeva neophodnost disanja. Svaki dah, koji je logički i muzikalno inkorporiran u glazbenu cjelinu, korepetitor mora poznavati, uzeti u obzir i pričekati. Budući da se radi o djeliću sekunde, protok glazbe se ne narušava.

Budući da su tekstovi opera većinom na talijanskom, često na francuskom, ruskom ili njemačkom jeziku, rjeđe na hrvatskom, i za pjevača i za korepetitora je dobro poznavanje stranih jezika od velike pomoći. Unutar profesionalnih opernih kuća postoji i stručnjak – lingvist, koji pomaže u pravilnom izgovoru i tumačenju teksta, tijekom priprema nove uloge.

Nakon individualnih proba s jednim opernim pjevačem, korepetitor je potreban i na tzv. Ansambl-probama. Ansambl-probe uključuju dva, tri ili više pjevača, ovisno o tome što glazbeno djelo zahtijeva, na kojima pjevači uz korepetitora, a često i dirigenta, uvježbavaju zajedničke scene. Ukoliko je korepetitor ujedno i dirigent, stvar je jednostavnija, ali i napornija za korepetitora, jer mora istovremeno raditi dvije stvari – korepetirati i dirigirati, odnosno dirigirati i korepetirati.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Ansambl proba, korepetitor u pozadini za klavirom, dvije pjevačice i dirigent, s leđa

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Muzička proba

Nakon ansambl-proba slijede tzv. Muzičke probe – probe svih pjevača koji sudjeluju u toj operi uz korepetitora i dirigenta. Na pripremnim muzičkim probama dirigirat će asistent glavnog dirigenta, a na pravim muzičkim probama dirigent koji će dirigirati i predstavom.

Te probe znaju potrajati i 4-5 sati, pa su kao takve za korepetitora vrlo naporne. Nije rijetkost da budu u dvije muzičke probe na dan, pa tako korepetitor može, uz nekoliko individualnih pjevačkih proba, korepetirajući u operi provesti i po 12-14 sati na dan.

Iz pijanističke perspektive, dodatni napor zahtijeva prilagodba orkestralno pisanog glazbenog tkiva pijanističkom izrazu, koji ima na raspolaganju samo dvije ruke i deset prstiju, dok operni orkestar ima na raspolaganju 40 – 60 osoba, dakle 80-120 ruku i 400-600 prstiju. Korepetitor najčešće svira iz tzv. Klavirskog izvatka (njemački Klavierauszug) koji je, ovisno o tvorcu, manje ili više prilagođen klaviru. Također, sviranje pod ravnanjem dirigenta nije uobičajena praksa za pijanista, koji uglavnom svira sam, u svom tempu, te je tu potrebna prilagodba i fleksibilnost od strane pijanista.

Nakon muzičkih proba slijede režijske probe, neke u dvorani za vježbanje, a neke i na sceni. Korepetitor i dalje glumi orkestar, s time što je sada fizički smješten u 'orkestralnu rupu', dakle ispod razine pozornice, u kojoj je potpuni mrak, uz radna svjetla na pultu s notama.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Operna scena Pariške nacionalne opere. Na sceni je spušten zastor, u orkestralnoj rupi sjedi orkestar, publika je na svojim mjestima, očekuje se dolazak dirigenta i početak operne predstave.

Nakon svih ovih priprema, orkestar zauzima svoje mjesto i prati pjevače na nekoliko orkestralno-režijskih proba, prije generalne probe i same predstave. Korepetitor je u tom trenutku završio većinu svog posla, osim ako ne nastavlja si ndividualnim pjevačkim probama, sa svrhom obnavljanja naučenog.

Korepetitori opernim pjevačima kao krajnji rezultat nemaju javni nastup, jer na javnom nastupu – predstavi svira orkestar. No, korepetitori s pjevačima mogu nastupati na koncertima, gdje pjevači pjevaju uz pratnju klavira.

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Češka mezzosopranistica Magdalena Kožená prima aplauz od publike nakon uspješnog recitala, zajedno sa pijanistom koji stoji pored klavira. On je osigurao klavirsku pratnju koncertnom nastupu pjevačice.

Korepetiranje gudačima je za mene osobno vrlo lijep oblik muziciranja. Gudači – dakle violinisti, violisti, violončelisti i kontrabasisti rijetko nastupaju bez klavirske pratnje. Velika prednost kod ovog korepetiranja je da je veliki dio skladbi napisan u originalu za gudački instrument i klavir, tako da nije potrebna prilagodba pratnje za klavirski slog. Vrlo rijetko takvim probama biva nazočan dirigent, češće profesor gudača, ukoliko se radi o studentu gudaču, kako bi pomogao u formiranju izvedbe. Ukoliko su oba glazbenika završili studij, dakle profesionalni su glazbenici, probe se odvijaju u međusobnom dogovoru i radu. Najčešće krajnji rezultat jest javni nastup. Vrlo često je klavirska dionica sastavni dio glazbenog djela, te kao takva nije uvijek ' u sjeni' solista gudača, već ravnopravno sudjeluje u glazbenom tkivu. U tom slučaju zapravo se radi o komornom muziciranju, više nego o korepetiranju. O komornom muziciranju bit će više govora u jednom od sljedećih članaka. Korepetitor – pijanist treba razvijati istančan sluh, stalno osluškivati svog glazbenog partnera, biti fleksibilan u dogovorima o glazbenoj izvedbi, te zvučno usklađivati delikatniji ili masivniji zvuk gudača sa zvukom klavira.

Ukoliko korepetiranje gudačima u određenim slučajevima predstavlja pripremu za solistički nastup gudača oz orkestar, tada klavir, kao i kod korepetiranja opernim pjevačima, 'glumi' orkestar i krajnji rezultat nije javni nastup, jer na javnom nastupu u tom slučaju nastupa orkestar – orkestralna pratnja.

Image Hosted by ImageShack.us

Poznata njemačka violinistica Anne-Sophie Mutter na ovoj slici nastupa uz klavirsku pratnju.

Korepetiranje puhačima po svojim odlikama vrlo je slično korepetiranju gudačima. Jedina specifičnost, koja ima sličnosti sa korepetiranjem pjevačima, jest specifičnost neophodnosti disanja kod puhača, i pjevača. U trenutku kada puhač (flautist, oboist, fagotist, saksofonist, trubač, hornist, tubist) treba uzeti zrak, a taj trenutak je logički postavljen unutar glazbenog tkiva, pijanist treba pričekati i tek onda nastaviti. Kako se radi o dijeliću sekunde, glazbena izvedba nije narušena.

Korepetiranje udaraljkašima relativno je rijetko, jer udaraljkaši obično ne trebaju klavirsku pratnju, osim ako se ne radi o djelu koje je u originalu napisano za udaraljke i klavir, no tada je riječ više o komornom muziciranju, nego o korepetiranju.

Korepetiranje zboru najsličnije je korepetiranju pjevačima. Vrlo često je dirigent ujedno i korepetitor, dakle dvije funkcije u jednoj osobi, ali ima i slučajeva kada dirigent dirigira, a korepetitor korepetira. Zborsko korepetiranje može i ne mora kao krajnji rezultat imati javni nastup uz klavirsku pratnju, ovisno o tome što zahtijeva skladba.

Klavirska pratnja koja 'glumi' orkestar isto tako moguća je i vrlo korisna kada pijanist prati drugog pijanista u pripremama za nastup klavira solo uz orkestar. Tada je također orkestralni slog prilagođen klavirskom i u notama (klavirskom izvatku) pratimo prvi klavir (solo klavir) i drugi klavir (orkestar). Budući da se radi o procesu uvježbavanja, ovdje je riječ više o korepetiranju nego o komornom muziciranju. Pijanisti u ovom slučaju sviraju na dva klavira istovremeno.

Prenosimo:Hrvatski povijesni portal


- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< studeni, 2007 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja