Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

14.05.2007., ponedjeljak

KAKO MOZAK UČI VI:

Glad mozga za značenjem
Mozak uči jer je to njegova prirodna funkcija, njegov kapacitet za učenje je stvarno neiscrpan. Po nekim svojim svojstvima on je posve izuzetan, a to su:

sposobnost da uočava obrasce i čini aproksimacije
izuzetan kapacitet za različite vrste pamćenja
sposobnost za samokorekciju i učenje iz iskustva
analiziranjem vanjskih podataka i promišljanjem
neiscrpni kapacitet za stvaranje
Ako je tome tako kako to da je poučavanje često tako tegobna aktivnost?

Jedan bitan razlog jest da još nismo shvatili kompleksnost i eleganciju načina na koji mozak uči, osobito kad funkcionira optimalno. Kad shvatimo i mogućnosti i raspoložive procese, tad možemo procijeniti golemi potencijal ljudskog mozga i u stvarnom smislu unaprijediti obrazovanje. Ili riječima Leslie Harta, obrazovanje može biti "usklađeno s mozgom" ili "suprotstavljeno mozgu" (Caine & Caine, 1994).

Mnogi i danas smatraju da se učenje odvija kroz pamćenje činjenica i specifičnih vještina. Pritom se zanemaruje ogroman kapacitet mozga da upija neposredno životno iskustvo, da traga za smislom tj. značenjem iskustva, za obrascima i vezama. Primjerice, djeca poznaju paralelne crte mnogo prije nego dođu u školu. Prije nego što o njima uči u geometriji, prosječan učenik vidio je tisuće paralelnih crta u ogradama, prozorima, slikama, mehaničkim igračkama, itd. Umjesto da podsjete na sve te primjere, većina će učitelja nacrtati paralelne crte na ploču i dati definiciju. Učenici poslušno preslikaju "novu" informaciju u svoju bilježnicu kako bi je proučili i zapamtili za odgovaranje ili test. Paralelne crte odjednom postaju nova, apstraktna informacija pohranjena u mozak kao odvojena činjenica. Nikakav napor nije učinjen da se ožive bogate veze koje već u mozgu postoje i koje mogu učenicima pružiti trenutačan "Aha!"osjećaj o tome što te paralelne crte koje je upravo susreo znače u stvarnom životu, što se s njima može učiniti i kako one postoje drukčije nego kao matematička apstrakcija. (Caine & Caine, 1994).

Listajući naše udžbenike, gledajući programe nastavnih predmeta ne možemo ne vidjeti kako prečesto imaju premalo veze sa stvarnim životom učenika. Poučavanje čitanja i pisanja ili bilo kojeg predmeta kao nečeg odvojenog od značenja i života učenika nije sukladno prirodnom funkcioniranju mozga i zapravo otežava učenje. Učenje usklađeno s prirodom mozga počiva na činjenici da su različita područja znanja međusobno povezana i dijele zajedničke informacije koje mozak može prepoznati i organizirati. Ta je spoznaja u osnovi tematskog poučavanja.

Ono što je danas tipično u obrazovanju jest naglašavanje usvajanja onoga što nazivamo površinsko znanje, koje je u osnovi bez značenja za učenika. Ono što trebamo jest širenje prirodnog znanja. Svaki učenik unosi u svaku situaciju učenja određeno znanje koje za njega ima značenje, a školski predmet trebao bi biti put za povećavanje učenikove mogućnosti da "razumije" taj otprije doživljeni svijet.

Neuroznastvenici i psiholozi govore o gladi mozga za značenjem. Mozak koji uči traži strukture koje imaju neko značenje i opire se besmislenima. Zapamtit će, doduše, i izolirane ili sasvim različite informacije, ali je ipak najefikasniji u pamćenju onih koje su važan dio neke smislene cjeline. Naš mozak stalno teži povezivanju dijelova u cjelinu, pa najviše i najbolje učimo kad povezujemo nešto novo s nečim što već znamo, razumijemo. Neuroznanost ističe jedinstvenost ljudskog mozga, iz čega proizlazi da efikasno obrazovanje može biti samo ono koje pruža mnoštvo povoljnih prilika za različite učenike (mozgove!) kako bi se osigurala smislenost onoga što se uči. Planirajući povezivanje novog s već poznatim moramo imati na umu da će biti učenika za koje će to "novo" biti već davno poznato!

Stvaranje mnoštva prilika za učenike u kojima će novo znanje povezivati sa starim jest trodijelni zadatak za učitelje:

najprije, moraju jasno identificirati bitne pojmove, principe i vještine u predmetima koje poučavaju, potom dobro upoznati obrazovne potrebe svojih učenika, i na kraju
na temelju obrazovnih potreba svojih učenika stvarati prilika za učenje u kojima će učenici konstruirati razumijevanje povezivanjem onoga što već znaju s bitnim podacima o onome što pokušavaju naučiti (Tomlinson, 1999)
U skladu s time i kurikulum mora uznastojati oko razvijanja značenja, smisla, mora biti organiziran oko kategorija, pojmova i vodećih principa. Za smisleni kurikulum je karakteristično postizanje velike zainteresiranosti i velike primjerenosti, te zadiranje u osjećaje i iskustvo onih koji uče. Želimo li da učenici zadrže, razumiju i koriste ideje, informacije i vještine, moramo im pružiti dovoljno prilika da otkriju njihov smisao, učine ih "svojima" kroz uključivanje u složene situacije učenja (Tomlinson, 1999).

Istraživanja razvoja i funkcioniranja mozga potvrdila su mnoge intuitivne i iskustvene spoznaje o efikasnom učenju i poučavanju i stavila pod kritičku lupu uobičajenu praksu u školi. Na mnoga pitanja, osobito ona oko vrlo specifičnih problema još čekamo jasne odgovore. No, već i primjena onoga što se zna može znatno unaprijediti rad u razredu. Tako bi sastavnice učenja i poučavanja koje je usklađeno s osobinama funkcioniranja mozga i koje potiču njegov razvoj bile sljedeće:

Sadržaji koji imaju značenje za učenike
Odsustvo prijetnje
Mogućnosti izbora
Odgovarajuće vrijeme (dovoljno vremena!)
Okolina bogata poticajima
Suradnja
Neposredna povratna informacija
Ovladavanje gradivom (stjecanje kompetencije)


Izvori:

1. Caine, R.N., & Caine,G. (1994). Making connections: Teaching and the human brain. Menlo Park, Calif.: Adison-Wesley
2. Jensen, E. (1998). Super teaching. San Diego, Calif.: The Brain Store, Inc.
3. Jensen, E. (1998). Teaching with the brain in mind. Alexandria, VA: ASCD
4. Sprenger, M. (1999). Learning and memory: The brain in action. Alexandria, VA: ASCD
5. Tomlinson, Carol A. (1999). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Alexandria, VA: ASCD
6. Wright, K. Babies, Bonds and Brains. Discover, December 1997, 75-78.


(20.07.2006)

Prenosimo:Udruga roditelja Korak po korak

- 08:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< svibanj, 2007 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja