CVJETNICA
Jučer se u Crkvi slavilo “sjećanje” na dan kada je Isus u punom slavlju, “triumfalno”, dojahao u Jeruzalem na magarčevim leđima uz kliktanje mnoštva ljudi koji su ga proglašavali MESIJOM koji je došao u ime Gospodnje, polagavši pred njim svoje plašteve i palmine grane?
Opet mene Bart Ehrman natantaje da pišen o temi za koju nisan stručnjak, ali on mi neke stvari šapje pa ispada da san ja “pametan” kad sve to znan!!
Postavja se pitanje: Da li “sjećanje” iz gornje rečenice predstavja historijsku istinu!!???
To je sjajna priča; vrhunac Isusove službe, u određenom smislu.
Da li je doista postojao Triumfalni ulaz???
Nema razloga sumnjati da je Isus posljednji tjedan svog života proveo u Jeruzalemu isčekujući proslavu blagdana Pashe.
Taj blagdan Židovi slave i dan danas kao spomen na dan izlaska iz Egipatskog ropstva pod komandom Mojsija.
(Pogledati film “Deset zapovidi”, zabavnije nego čitati Stari Zavjet)
U Isusovo vrime svečani obrok, Pasha, da bi bio Bogu prihvatljiv, trebalo je izvesti u Jeruzalemu,
jer žrtvovanje janjeta je bilo valjano jedino ako je izvršeno u Hramu.
A Hram je bio u Jeruzalemu. I ljudi su u ovo doba, hrlili u Jeruzalem, pa tako i Isus.
Da li su Židovi tada, u Isusovo vrime, ovu slavu slavili samo iz razloga kao lijepo sjećanje na događaj od prije hiljadu godina
ili su možda mnogi Židovi isčekivali, nadali se, da će Bog, kao što je to učinio u prošlosti,
i sada osloboditi svoj napaćeni narod od sadašnje tiranije Rimskog carstva???
S druge strane rimski vladari Palestine veoma dobro su znali da su ovi dani posebno zapaljivi, jer su uvijek postojali grupe Židova koje su bile željne istjerati Rimljane iz Obećane Zemlje, ili da Bog to učini.
Poncije Pilat je obično boravio u svojoj vili na moru, no Pasha je bila doba godine kada je dolazio boraviti u Jeruzalemu,
naravno sa svojim vojnim trupama koje je postavljao okolo po gradu da bi u začetku ugušio nerede prije nego što bi izmakli kontroli.
Nije teško zamisliti da se Rimljani nisu baš osjećali “kao doma”.
Znali su da su okupatori i ako je masa ljudi pratila i klicala nekome HOSANA (spasi nas, pomozi!!) imenovala ga MESIJOM, sinom Davidovim, Kraljem Židovskim, što su rimski vojnici mogli misliti o tome???
Možda vojnici nisu znali što znači “hosana”, “mesija”, “sin Davidov”, “kralj Židovski”!!!???
Kako to da Isusa nisu odmah ćapili i odveli pred Pilata da mu presudi???
Ili je vjerojatnije da Isus NIJE ušao u Jeruzalem na tako triumfalan način.
To potvrđuje to da su ti isti ljudi, nekoliko dana kasnije, odbacili Isusa i tražili od Pilata da ga razapne,
a da pusti kriminalca Barabu!!!??? (Mk. 15. 1-15)
Ono o jahanju na magarcu i kod Mateja jahanju na dvije životinje (Mt. 21, 1-9) je pjesnička stvar
pa ću to ostaviti pjesnicima u originalu u komentaru!!
S @bartimejom sam već jednom o ovome raspravljao ne znajući da je to pjesnička stvar!!!
|