Cerovac komentira

< lipanj, 2007 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Prosinac 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Lipanj 2013 (2)
Svibanj 2013 (1)
Studeni 2012 (1)
Rujan 2012 (4)
Kolovoz 2012 (1)
Srpanj 2012 (1)
Svibanj 2012 (2)
Travanj 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (4)
Listopad 2011 (1)
Rujan 2011 (5)
Kolovoz 2011 (3)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (10)
Travanj 2011 (7)
Ožujak 2011 (2)
Veljača 2011 (1)
Siječanj 2011 (3)
Prosinac 2010 (6)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (2)
Kolovoz 2010 (1)
Srpanj 2010 (6)
Lipanj 2010 (4)
Travanj 2010 (2)
Ožujak 2010 (9)
Siječanj 2010 (3)
Studeni 2009 (1)
Lipanj 2009 (1)
Travanj 2009 (2)
Ožujak 2009 (1)
Siječanj 2009 (4)
Prosinac 2008 (12)
Studeni 2008 (6)
Listopad 2008 (16)
Rujan 2008 (10)
Kolovoz 2008 (6)
Srpanj 2008 (1)
Lipanj 2008 (13)
Svibanj 2008 (31)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
dirigent, politolog, novinar, politički emigrant i ratnik nastoji misliti svojom glavom(ali mu to svaki put ne uspjeva)



The WeatherPixie



Web Counter
Get a Web Counter




Posijetite HRVATI.COM">

Tekstovi za pamćenje

S koncerta na bojište
Nikola Šubić Zrinski
Teta Ella
Političar uvijek istog kova
Ured za tisak i promidžbu
Kako sam želio postati Bosanac
u ranu zoru došla je udba
Naoružajte se Jobovom strpljivošću i zagorskom mudrošću
Kako se krojila hrvatska istočna granica?
Tko se to u Hrvatskoj boji bogatog seljaka?
Letak za Hrvatsku
Predgovor Hrvatskom političkom leksikonu
Stjepan Radić
Ante Radić
Ratni dnevnik-Topusko
Bor za učiteljicu

Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr







Blogerica.com

O autoru
Webfetti.com






Rođen 1946. u Zagrebu gdje sam završio i školovanje (glazbeno i gimnazijsko). Odlazim na studij dirigiranja u Beč, ženim se 1968. a 1969. se vraćam s diplomom u Zagreb. Radim u Nakladnom zavodu Matice hrvatske kao voditelj inozemne prodaje, 1970. prelazim u Studentski list kao direktor komercijale i novinar unutrašnje politike. 1971. me biraju za tajnika Komisije za veze s Hrvatima u svijetu Matice hrvatske i postajem novinar Hrvatskog tjednika. Nakon sloma Maspoka odlazim u emigraciju, prvo u Novu Hrvatsku, London, a zatim odlazim u Njemačku. 1976. i 1979. rodili su mi se sinovi. U Njemačkoj djelujem politički u Hrvatskom narodnom vijeću a uz to kao crkveni glazbenik a zatim i kao dirigent njemačkih filharmonija. U vlastitoj produkciji postavljam opere te gostujem širom Europe, Amerike i Australije. 1990. vraćam se nakon 18 godina emigracije u Hrvatsku i izabran sam za ravnatelja Zagrebačke filharmonije. Već krajem 1990. uključujem se u Narodnu zaštitu a od 01.07.91. sam u ZNG-u. Od 01.08. zapovjednik sam obrane Topuskog a od 10.10. zapovijednik obrane Južnog Velebita. Zagrebačku filharmoniju morao sam napustiti zbog spletki krajem 1993. i od tada sam se povukao, više-manje, iz javnog života.

05.06.2007., utorak

Mirta Špoljarić: glazbena kritičarka koja otkriva toplu vodu


Već prije sam uočio lik i djelo zagrebačke kritičarke Mirte Špoljarić i to u nekoj kritici u kojoj je ona pomiješala i izvođaće i djela koja su se izvodila - ukratko sve. No onda još nisam imao svoj blog.

Sad mi je pak zapeo za oko kritički osvrt Mirte Špoljarić (Vjesnik 02.06.) na nastup Zagrebačke filharmonije povodom Dana grada Zagreba u Lisinskom. Već sam davno pokušao komentirati pisanja glazbenih kritičara no urednici (npr. Mario Bošnjak u Vijencu) nisu mi to htjeli objaviti. Situacija je naime ovakva: u redakciji sjedi urednik kulturne rubrike koji se u glazbu razumije kao Kirin Yubito u politiku. Ali njemu je nekad davno netko rekao da treba donašati kritike koncerata. E, on to radi. I ima glazbene kritičare koji da bi pisali kritiku moraju stvoriti privid kako oni sve to što se izvodi bolje poznaju i bolje znaju od onih koji to izvode. To što još nisam upoznao glazbenog kritičara koji zbilja znade čitati partiture, to još nikog od njih nije sprječilo, kritizirati izvedbu recimo simfonija ili opera(pa onda pišu o onome čega u partituri uopće nema ili sl.).

Pa da se vratimo kritici koju ovdje spominjem. Piše tu doslovce da su se potom "predstavili članovi Zagrebačke filharmonije". Prasak. Kritičarka se postavlja nad ZF. Jer ZF se u Zagrebu doista više netreba "predstaviti". ZF u Zagrebu nastupa.

Dalje otkriva nam kritičarka o Bethovenovom klavirskom koncertu da je "vrlo često usmjeren na dijalogiziranje solističke dionice s orkestrom". Prasak. Svaki koncert za instrument i orkestar koncipiran je tako. Možda bi se moglo tu i tamo govoriti o tome koliko je to kojem skladatelju uspjelo, ali pisati to kod Beethovena je isto kao napisati " znate, ujutro je jutro a navečer je večer" ili "sunce izlazi na istoku, znate, a zalazi na zapadu,znate".

Za Lovru Pogorelića piše "iako prilično tehnički spreman". Što mu to znaći "prilično". Kritičarka možda bolje svira glasovir od Lovre Pogorelića pa odmah primjećuje da je samo "prilično" a ne i potpuno spreman? I onda se pokazao i "nesklad u odnosu na tempa koja je kretnjama zadavao dirigent". Dakle, kao u školskoj zadaći osmogodišnje škole. Tempo svojim kretnjama određuje dirigent. Pa to zbilja nismo znali. Uvijek smo mislili da on tjera muhe ili možda vježba jogu. Ali i "događalo (se) da zvuk glasovira izlazi iz okvira strukturnog tijeka". Ovo pak nemogu ni komentirati. Da pojednostavim: kritičarka misli da je glasovir bio preglasan u odnosu na orkestar. Da Lisinski nije idealna koncertna dvorana i da percepcija zvuka ovisi o mjestu gdje tko u dvorani sjedi, to možda kritičarka nezna ili zanemaruje. Ali "zlifrala" je kritiku.

Pa i "orkestralni segment Beethovenovog koncerta, bio je, na žalost, slabo ostvaren". Što sad, ili Šutej nezna dirigirati(već je u ovoj kritici njegovo gestikuliranje osumnjičeno za nesklad soliste i orkestra) ili ZF nezna svirati. A, otkrila je kritičarka, orkestar je svirao tako da je stavcima "dominirao mezzoforte" a "rogovi su se pokazali sasvim neuvježbanima". Potpuno razumijem kritiku. Umjesto mezzofortea kritičarka si želi forte ili možda fortefortissimo. Možda je poput mene, treća dob, pa je mezzoforte ustvari vapaj zbog oslabljenog sluha. A horniste se može mirno napasti u svakom orkestru. Oni su magarad po kojima svatko mlati, s razlogom ili bez, i na to su već navikli(nadam se).

I dirigent je koristio "pretjerane geste". Dakle, bio sam u pravu, niti Šutej zna dirigirati niti ZF svirati. (To u našim uvjetima znači: neko se u ZF gadno zamjerio kritičarki) Pa je tako opći dojam ostao na razini "interpretativne prosječnosti". Sve ovo što sam naveo opće su tvrdnje koje kritičarka u ozbiljnom ispitivanju ne bi bila u stanju razložno objasniti. To je ofrlje nabacana fraza na frazu, pa je kritika gotova, pametni ljudi čitaju i tako samo sport, a glazbene kritike samo par zanesenjaka koji Mirtine žvake neće ni primjetiti. Zato predlažem da joj se dodjeli posebna nagrada "Nenad Turkalj" za postignuća u glazbenoj kritici. Naime, i Nenad Turkalj je, bez ikakvog glazbenog obrazovanja, godinama bio najvažniji glazbeni kritičar u komunističkom Zagrebu. Tko iz povijesti ne uči, njemu se ona ponavlja.


- 08:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #