Pred porinuće broda "plus"

31.05.2007.

Možda i nisam posve objektivan, ali mislim da u svijetu industrije vjerojatno ne postoji spektakularniji trenutak od porinuća broda.
I bacanje malog gumenjaka u more je uzbuđenje na svoj način, a kamo li kad “bacamo” nešto pinkicu krupnije.
Ono kad pompozno predstavljaju recimo, novi model auta, pa uz fanfare skinu onu krpetinu – skužajte, to je sve da ne kažem pisofkejk prema ovome. Možete li zamisliti grdosiju dugu 183, široku 32, a visoku 35 metara, kako juri brzinom od 80 kilometara na sat?
E, pa upravo se nešto tako događa pri porinuću broda.



Upravo danas se u “mom” škveru događa porinuće broda takvih dimenzija, još uvijek pod radnim nazivom – Novogradnja 316. Pripreme su u punom tijeku, a meni je eto palo na pamet da ugrabim trenutak-dva da pokažem kako otprilike izgleda atmosfera i šta se sve radi prije takvog događaja.





Da bi porinuli odnosno kako se to stručno kaže “predali brod vodi”, brodograditelji moraju na tisuće tona sigurno “premjestiti” sa navoza u more. Pri tome ne smije biti nagađanja, niti pogrešnog računa, jer u protivnom ne želim niti promislit šta bi se moglo dogoditi. Naprezanja na brodski trup su najveća upravo u trenutku porinuća. Nikada kasnije, ma kakve oluje i valove doživljavao na moru, brod neće biti izložen tolikim silama.

Proračun porinuća kao prvo mora osigurati da krma koja prva ulazi u more ne “propadne” i da se zbog toga brod ne pregibne oko kraja navoza pa da takva reakcija ne uzrokuje oštećenja dna.
Nakon toga se brod okreće u uzdužnom smjeru. Uzgon pritiska krmu koja je već u moru prema gore, a sredina i pramac koji su još uvijek na “čvrstom”, svom težinom pritišću prema dolje – ovo je kritičan moment svakog porinuća.
Naposljetku, potrebno je osigurati da čitavo vrijeme tijekom i nakon porinuća, brod bude u stabilnom položaju.





Pojednostavljeno rečeno, da bi mogli porinuti brod, moramo ga smjestiti na saonice, slične onima kakve ima Djed Mraz, samo malo veće. I ovdje nema jelena, nego radnici udaraju i izbijaju klinove da bi podignuli brod u odgovarajući položaj.
Nakon otpuštanja štopera, hidraulični uređaj daje onaj inicijalni impuls da brod krene.

To razdoblje od pola minute do minute koliko traje porinuće je za svakog od nas nešto posebno. Iščekivanje, strepnja, grop u prsima…



Porinuće “Novogradnje 316” dogodit će se u slijedećih nekoliko sati. Ne mogu ništa za sada obećat, ali ako uspijem, napravit ću par snimaka samog porinuća.
****************

DODATAK:

Sve je proteklo u najboljem redu, čak je i boca šampanjca pukla iz prve!
Neka mu je dobro i mirno more!











<< Arhiva >>