|
Sad donosim tekst koji mi je, po @geu, poslao Bart. Korak po korak ću komentirati tekst, a na kraju ću se osvrnuti na pojam naraštaja kako ga je problematizirao Bart D.Ehrman. Dr. Bart Ehrman OVAJ POSEBNI POGLED PRUŽA VAM PRISTUP PRVOJ LEKCIJI "PAVAO I ISUS". Pozdrav i dobrodošli u "Pavao i Isus: Velika podjela". Dvije najvažnije osobe u cjelokupnoj povijesti kršćanstva bili su sam Isus i njegov kasniji sljedbenik, apostol Pavao. Ali koliko su oni blisko povezani? Jesu li propovijedali istu poruku? Jesu li uopće imali istu vjeru? Gotovo svi se slažu da Isusov život i učenje stoje u temeljima kršćanske vjere. Nema Isusa, nema kršćanstva. Pavao je, za Isusova života proganjao njegove sljedbenike i tek se poslije Isusove smrti preobratio i počeo „igrati za Isusov tim“. Ali pri tom Pavao gotovo da i ne spominje Isusove riječi i djela! Za njega je cijeli smisao Isusova života bila njegova smrt, nakon koje je uslijedilo uskrsnuće. Samo je to, a ne ono što je Isus naučavao ili radio tijekom svoje javne službe, važni za spasenje. Treba li onda Pavla smatrati sljedbenikom Isusovih učenja? I, obrnuto, treba li Isusa smatrati kršćaninom? Je li Pavao preobrazio Isusovu religiju u religiju o Isusu? Ili je kompliciranije od toga? U ovom tečaju bavit ćemo se nizom pitanja koja se odnose na ova pitanja: Kako znanstvenici mogu znati što je Isus stvarno rekao i učinio ako su sve što imamo kasniji izvještaji o njemu napisani desetljećima nakon njegova života, i poslije Pavlove smrti ( 62 – 65 a.d.), od strane ljudi koji ga nisu poznavali i koji su opisivali njegove riječi i djela u svjetlu vlastitih uvjerenja? Što je Pavao, pišući prije Evanđelja, (Markovo evanđelje datirano oko 70 a. d.) zapravo znao o tome što je Isus govorio i činio tijekom svog života? Zašto je tako malo rekao o tome? Je li pretpostavio da njegovi čitatelji već znaju sve o Isusovom životu i učenju? Je li mislio da život i učenje Isusovo nisu važni za spasenje? Je li mislio da su irelevantni za probleme kojima se bavio u svojim pismima? Je li Pavlov pogled na Krista, kao prethodno postojeće božansko biće, bio isti kao Isusov pogled na sebe i svoju misiju? Je li Isus sebe nazivao Bogom? Isus je propovijedao apokaliptičnu poruku da će Bog uskoro uništiti sve koji su mu se protivili i donijeti novo, blagoslovljeno kraljevstvo na zemlju. (Otkrivenje) Ljudi su se trebali pokajati i vratiti Bogu, čineći ono što im je zapovjedio kako bi bili spašeni. Je li to isto što i Pavlovo evanđelje o Isusovoj smrti i uskrsnuću kao jedinom putu do spasenja? Isus je uputio svoje sljedbenike da se drže Zakona i žive za druge kako bi bili u skladu s Bogom. Kako se to može usporediti s Pavlovim gledištem da držanje Zakona ne može donijeti spasenje? Ako je Isus bio u pravu, da je osoba mogla ući u kraljevstvo ponašajući se onako kako je Bog zahtijevao, zašto bi tada ta osoba morala umrijeti? Ako je Pavao bio u pravu, da jedino vjerovanje u Isusovu smrt i uskrsnuće može donijeti spasenje, zašto to nije bio fokus Isusovih vlastitih učenja? Pavlovo inzistiranje da se osoba može spasiti bez držanja zakona, znači li da je on zagovarao "bezakonito" ponašanje? Na temelju čega je mogao inzistirati na etičkom ponašanju? Za Pavla, brine li Bog drži li se netko Zakona? Ukratko: jesu li Isus i Pavao na istoj strani kada se radi o tako važnim pitanjima kao što je: Tko je sam Isus bio, kako se osoba može spasiti i kako treba živjeti? Ako je tako, zašto imaju toliko razlika? Ako nisu, jesu li imali fundamentalno različite religije? Prije nego što uronite u sadržaj, možda ćete htjeti posjetiti odjeljak "Dodatni resursi" gdje možete preuzeti bilješke za tečaj za ispis. Također, imajte na umu da svaka lekcija sadrži poveznice za audio preuzimanja ispod lekcije ako biste radije slušali "u pokretu" i imajte na umu da svaka lekcija ima tekstualni pregled ispod video predavanja. Nadamo se da ćete uživati u ovom tečaju "Pavao i Isus: Veliki razdor." Dakle, ako ste spremni, kliknite za nastavak i bacimo se na prvo predavanje! Sve najbolje, Bart D. Ehrman Sad ću ja ukratko komentirati ove neobične Bartove zaključke. Nema nikakvih većih razlika između Isusa i Pavla. Isus je poslan na prvom mjestu propovjedati Židovima, a Pavao poganima. Razlika između Isusa i Pavla koju nameće Bart D Ehrman je prividna. Pavao je imao Isusovog Duha kad je propovijedao poganima. Ako se u ovo ne vjeruje onda se može izvesti kriva pretpostavka da su Isus i Pavao bili toliko različiti da se može postaviti i pitanje o njihovim fundamentalno različitim religijama. Kad Bart kaže religijama, a ne vjerama, onda postavljam legitimno pitanje za čiji račun i u čije ime piše knjige o hermeneutici. Ovo su racionalna 'umovanja' Barta koji nema vjere pa se dodvorava nevjerničkom naraštaju čovječanstva koji se toliko iskvario da se može reći da je iskvareniji od pretpotopnih ljudi. Umjesto da ga poznavanje Svetog Pisma uvodi u spoznaju o tome da su ovo vremena Noina i Lotova i da je cijelo čovječanstvo, simbolički i stvarno, grad Niniva koji se treba obratiti i obući u kostrijet, postiti i moliti, Bart predvodi one koji Sveto pismo ne vide kao Noinu Arku nego kao spise koji nemaju vjerodostojnost radi iskrivljavanja kod prevođenja svetih tekstova. Bart kaže:..Ali pri tom Pavao gotovo da i ne spominje Isusove riječi i djela! Za njega je cijeli smisao Isusova života bila njegova smrt, nakon koje je uslijedilo uskrsnuće. Samo je to, a ne ono što je Isus naučavao ili radio tijekom svoje javne službe, važni za spasenje. Pa zašto bi Pavao spominjao Isusove riječi i djela, ako to nije bila volja Božja. To je umjesto Pavla uradio Luka. Marku je govorio ili diktirao Petar, a Luka je bio pratitelj Pavla. I Pavao i Luka vrhunski intelektualci onoga doba. Pavao je propovijedao evanđelje i krštavao u ondašnjim gradovima i područjima Male Azije, i dijelovima današnje Europe, a Luka je bio (kako piše Ljudevit Rupčić) tražitelj vjerodostojnih svjedoka koji su očevici događaja. Zato se za Luku kaže da je bio povjesničar, a ne samo liječnik. Bio je i književnik koji je svojim rječnikom, odmjerenim rečenicama i skladnim sastavom nadišao sve ostale evanđeliste. Kao povjesničar Luka je čovjek tradicije. Luka ne samo da navodi događaje nego ih i tumači. Zbog toga je evanđelist i teolog povijesti. Opsežan povijesni materijal pružio mu je mogućnost da se upozna s kršćanskom stvarnošću. Luka je upoznao tajne Kristova srca. Vidi se da je Isus sav okrenut prema Jeruzalemu, smrti i uskrsnuću. Uskrsnuće osvjetljuje sve događaje, prijašnje i kasnije. U tom svjetlu Luka vidi i nadnaravnu silu, Duha Svetoga, koji ih pokreće. (usp. 1,15-80; 1,41-67; 2,25-27; 1,35; 4,1; 4,14; 5,12; 11,20) Cijelo evanđelje odjekuje hvalom, veseljem i molitvom. Izbor događaja i riječi te njihov način prikazivanja pokazuju da je Isus spasitelj svih ljudi (2,14), a ne samo Židova. Prednost imaju grješnici i siromasi, jer su oni najpotrebniji. Isus kida sve lance, pa i društvene. Prvi put žene dolaze do jednakosti s muškarcima. Velike ideje i veliki talent stvorili su od ovog Evanđelja jedinstveno djelo. U mnogim stvarima ono je nenadmašivo. Pisano je neposredno pred razorenje Jeruzalema negdje u Grčkoj ili u Antiohiji, a namijenjeno je pokrštenim poganima. Dakle, Lukin životopis i djelo demantira osnovnu tezu Barta da Isus i Pavao nemaju istu vjeru i nisu propovijedali istu poruku. Pavao je znao sve o Isusovu životu i smrti, Luka, povjesničar i evanđelist ga je informirao. U Lukinom Evanđelju se vidi utjecaj svih velikih Pavlovih ideja o spasenju, o smrti i uskrsnuću. Tu je Luka potpuno uskladio Isusovu i Pavlovu spasenjsku poruku. O ovoj tematici se mnogo toga još može reći, ali mislim da je ovo dovoljno da se pokaže da su Bartove pretpostavke i polazišta jako pogrešni. Sljedeći post će biti o Isusovom pogledu na Zakon i o Pavlovom pogledu, a za koje Bart tvrdi da su različiti. PS. Uđe Amerikanac u dućan tehničke robe u Zagrebu da kupi televizor i pita trgovca: "Imate li televizor u boji." "Imamo, kak da ne", kaže trgovac, a Amerikanac će: " Dajte mi žuti." |