13.06.2008., petak

Gnjaveški, ali posvećen post o starim zrakoplovima

Ovaj je post neka vrsta komplimentnog (na-)miga jednom povremenom čitatelju – nadam se da će se osoba prepoznati…wink
Mimo toga, post dugujem sebi, iako znam da temom neću dotaknuti većinu svojih Vjernih Tucet Čitatelja. No, vjernost drugima počinje vjernošću sebi, a vi, koje stari avioni baš ne zanimaju – čitamo se drugi put… mah
/I da. Avion je francuska riječ. Te dodatna ograda – muzej, kojeg sam posjetio lani i iz kojeg su slike u ovom postu, nalazi se, kome je bitno u agramocentričnom sustavu, tristo i koji kilometar od Zagreba. A ja vjerujem u globalnost tehnike. Povijesti ionako. hrvatska/

Kao što će pravnici povijest civilizacije tumačiti kroz svoje naočalice, medicinari kroz svoje, tako će i tehničari te oni, koji sa tehnikom koketiraju, pronaći poveznicu velikih izuma i otkrića, povijesti opće, tehnološke i nacionalne, standarda i trendova budućnosti u - tehničkom razvoju…
Obzirom da je moja pokojna germanska bakica bila rođena u vrijeme ranog i naglog puberteta avijacije, te obzirom da je meni samo omaškom povijesnog usuda umjesto para pilotskih krila i titule aero-mudrice ili makar seta gedora za popravljat' avione izrastao tek fin par klempavih ušesa, uz pokoji plastični model i hrpetinu dječjih crteža zrakoplova – što mi ostaje, osim laičkog gušta …dead cerek

Usput primjećujem i kako zbilja čovjek s godinama mijenja kut gledanja na svijet… Arsena si nekad mrzio, sad ga obožavaš; te stvari. Isto tako, proporcionalno svom razvoju kila – godina, sve više zaranjam u isprepletenosti društva, kulture, tehnike, povijesti… U neku ruku – znatiželjan sam, kako će se taj moj put nastaviti. Studije govore, kako stari ljudi zapravo nisu sklerotični, nego im se interesi toliko šire, da mozak selektira bitno i nebitno…
Starim. Dakle jesam. rofl

Uglavnom, muzej aviona. Beogradski, mea culpa.
Na žalost, „unutrašnje“ slike zbog koncepta postavke neminovno su u „kontralihtu“, a podaci uz izloške limitirani su na tehničke generalije – barem je tako bilo prije godinu dana, kad sam muzej posjetio…I onda sam krenuo kopkati po internetu, librima, ...
Slike za post nisam birao "leksikografski", očito, već malo impresionistički...

Image and video hosting by TinyPic
Buecker Bu 133 Jungmeister
Zrakoplov koncipiran davne 1935. godine kao akrobatski zrakoplov; i danas čest na aero-mitinzima; kolekcionarski model.
/U kontekst ulazi i restrikcija njemačkoj vojnoj industriji slijedom 1. svjetskog rata – time su tek Nijemci krenuli u raketni program, koji nije bio reguliran sankcijama jer nije niti postojao. U isti kontekst dakle ulazi razvoj mlaznih motora, ali i „kultura avijacije“ – „Volk ohne Raum“ na drugi način… - i ideja njezina popularizacije preko aero-mitinga. Neizbježan pojam: Berlinski aerodrom Tempelhof, jedna od najvećih zgrada u Europi, u doba nacizma planiran kao glavni aerodrom države Germanie; ovih dana pred zatvaranjem za zračni promet…/

Image and video hosting by TinyPic
Sud Aviation Caravelle VI-N
(slika - YU-AHB, vjerojatno prvobitno F-BHRC)
Razvojem mlaznih motora i (predratnom) idejom redizajna dalekometnih bombardera u civilne zrakoplove, nekoliko zemalja ranih 50ih godina prošlog stoljeća kreću u razvoj putničkih zrakoplova. Njemačka je (opet) pod sankcijama i reparacijskim obvezama; DDR mora prekinuti uspješan razvoj prototipa Baade 152 – o njemu sam pisao…
Velika Britanija i Francuska istovremeno razvijaju De Havilland Comet i Caravellu. Slijedom početnih fatalnih konstrukcijskih grešaka na Cometu, iz suradnje Britanaca i Francuza /dakle "Concorde" je bio ishod ranije otpočetog puta, unatoč namjenskom spektaklu tog imena/ proizlazi preuzimanje komponenti britanskog Cometa u francusku konstrukciju Caravelle – nastaje prvi bezrezervno uspješni mlazni putnički avion, meni osobno jedan od najelegantnijih ikad dizajniranih (ovo unatoč kokpitu, koji danas liči na noćnu moru i argument svima, koji se plaše letenja...)
Ujedno, Caravellu odlikuju motori smješteni na rep radi smanjenja buke u kabini i aerodinamički nekompromitiranijeg profila krila. Ovaj koncept, koji ujedno znači i pomicanje sekcije horizontalnog stabilizatora prema gore – opet uz izrazite prednosti i mane pristupa – kod Caravelle je izveden kompromisno, kao specifičan „Cruciform Tail“.
Markantna ljepotica uglavnom, bila i ostala. Ovdje, u ogradi, kao zatočena princeza... cry
/Nekad sam spomenuo; po dostupnim podacima, niti jedna Caravella od 2005. više ne leti. Ipak, dobri švedski entuzijasti jednu su restaurirali gotovo do letne upotrebljivosti i mjesečno pale motore, kako bi ostali funkcionalni./

Image and video hosting by TinyPic
/pazi koja seksi "njuška" - malo kao "Mustang"... a gore, kao pogled pod ljetnu suknju... naughty/
Ikarus Ik – S 49 C, iznad njega Fieseler Fi – 156c („Roda“)
Titovo „Ne“ Staljinu rezultiralo je među ostalim i sovjetskim embargom tadašnjoj Jugoslaviji na vojnu pomoć 1948. Tadašnji inženjeri pribjegli su predratnom konceptu, „domaćem“ lovcu Ik – 3, i iz njega razvili „vlastiti“ poslijeratni lovac. Titovim političkim manevriranjem i koketiranjem sa blokovima sila, početkom 50ih godina Jugoslavija nabavlja američke vojne zrakoplove; Ik – 49 povučen je iz službe 1952.
Izloženi Ikarus jedini je preostali primjerak.
„Roda“ – koncept lakog dostavnog zrakoplova za korištenje na neutvrđenim pistama, putevima i livadama. Rado korištena do 60ih godina, u optimalnim uvjetima „Roda“ je mogla sletjeti na tek dvadesetak metara dugoj pisti a poletjeti sa 50ak metara, čime je etablirala čitavu STOL - kategoriju dizajna i primjene zrakoplova u „neciviliziranim“, terenskim uvjetima. Tehnički, ovakve su performanse neuobičajeno male poletne i sletne brzine omogućene dodavanjem „slotova“ – dodatnih aerodinamičkih površina - na napadne površine velikih krila. Nadimak je „Roda“ dobila slijedom istog pristupa terenskom korištenju – amortizeri stajnog trapa imali su hod od gotovo pola metra, pa bi u letu „kotači visili“ poput rodinih nogu…

Image and video hosting by TinyPic
Il 14P
Sovjetski putnički zrakoplov iz ranih 50ih, bučan ali neekonomičan, kao uostalom trend vremena tada…
I opet Tito.
Slijedom stabiliziranja odnosa tadašnjih dviju država /frku spomenuh uz Ik 49/, sovjetski predsjednih Hruščov poklanja Titu 1953. predsjedničku izvedbu Iljušina Il – 14. Među ostalim, stvarka je opremljena ILS-om, opremom za "slijepo slijetanje" - tada, fascinantno...
Tito 1957. uzvraća narudžbom šest civilnih primjeraka za tadašnji JAT, iako sam ubrzo prelazi na Douglas DC – 6 – onaj, koji danas plijeni pažnju kao „Red Bull“-ov Showplane. Sa nevjerojatno tužnih 113 sati leta ukupno (116 slijetanja!), Hruščovljev poklon završava u muzeju, a slijednom otvaranja prema Zapadu i odabira ekonomičnijih modela, flota Il – 14 šest godina nakon kupovine odlazi u povijest.
Titov zrakoplov danas trune na otvorenom. Dok ga ne kupi neki međunarodni probisvjet, kojeg ćemo onda moliti za intervju…

Image and video hosting by TinyPic
/na slici - motori 1 i 2 sa hladnjacima ulja ispod/
Junkers Ju 52 - 3m
…hm… djedov brat bio je inženjer u Junkersu tada; on bi to bolje…
Uglavnom – i ovaj se model zrakoplova temelji na njemačkom prepoznavanju značaja budućeg zračnog prometa u vrijeme embarga na razvoj „agresivne“ vojne tehnike između dva svjetska rata. Transporter Ju 52, prvo jednomotorac pa „pojačan“ na tri motora, izrađen je 1930. od unikatnog valovitog lima, čime je dodatno učvršćena struktura zrakoplova. (Ovaj detalj ispostavio se problematičnim pri obnavljanju jedne takve letjelice u Muzeju Hugo Junkers u Dessau-u
prije par godina – alat za takvu obradu lima više nije postojao…)
Začudno, prvobitna motorizacija modela bili su američki radijalni klipni motori. Međutim, Nijemci su doradili koncept Pratt – Whitney Horneta i tako razvili svoj BMW 132. Neke izvozne inačice ipak su i dalje „išle“ na američkim motorima.
Kako god, od Berlina do Rima stizalo se "Lufthansom" za spektakularnih osam sati (!). Led, koji bi se tokom leta skupljao na prednjim rubovima krila, nije otapan vrućim zrakom kao danas, već je lomljen - komprimirani zrak upuštao bi se u gumena "crijeva" postavljena na tim mjestima; njihovo bi širenje razbijalo naslage... naughty
Nekoliko Ju – 52 i danas se nalazi u letnom ili gotovo letnom stanju; jedan se koristi za panoramske letove „Air Berlina“.
Osobno, vidio sam dva primjerka – onaj, altruističkim, minucioznim radom gotovo potpuno restaurirani u muzeju u Dessau-u, mjestu rođenja modela, i ovaj na slikama, na otvorenom prostoru pred surčinskim aerodromom. Osim po tome, što je prvobitno imao ugrađene BMW-ove originalne motore, koji su u nedostatku dijelova kasnije zamijenjeni Pratt-Whitneyevima (zato drukčija grana ispuha), čime je tek postao „prvobitno izvozni model“, ovaj primjerak je još po nečemu balkanska anegdota.
1944., njemački je pilot, misleći da je nad odredišnim aerodromom u Tirani, sletio u – Nikšić. Di su mu zapljeskali i zahvalili na poklonjenom avionu.
Nakon službe kao transporter, rashodovan je 1965 i nalazi se, obzirom na unikatnost, u sve tužnijem stanju…
Image and video hosting by TinyPic
/Trenutno pokušavam, povezati dva spomenuta muzeja, ne bi li se makar dalje propadanje zaustavilo… /

A u nekom idućem postu, replika trkaćeg „Nieuport“-a, „Republic F 84 Thunderjet“ kakav je letio u Korejskom ratu, dok je Tito sa Hruščovim…, i pokoja kratka o tadašnjem Jugo – ponosu, ipak-ne-nadzvučnom „Orlu“. Kakav je nekidan pao kraj – Barande. One iste, u koju će se rode vratitiwink


P.S.
Zahvaljujući jednom dobrom sugrađaninu, valja mi se erigirat'. Ispravit. Ez fol
Kaj sam prodal pod Ikarusa, je zapravo Bf 109, bruka me majčinski genetska bila... Ergo, erigiram se ez folouz:
Serijska proizvodnja od1952.; tog modela proizvedeno112 letjelica ukupno; povučeni (očito) 1961. - 62.
A kaj je Ikarus o kom govorim, to je ovo kaj slijedi ispod potvrde da nekome dođem cugu.
zuboparty
/TenX, D.!/

Image and video hosting by TinyPic


- 10:36 - Stisni pa pisni (5) - Papirni istisak - #

< lipanj, 2008 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic