Nemezis

O specizmu, iz glave, bez autocenzure. Sa tipfelerima. Rijetko.

Pobjegao mi. Mačak.
I mislila sam da će to tako bit na kraju. Da će mi uteć negdje u previsokoj travi, ma koliko pazila.
On kaže da je to dobro. Da je Mačkalo očigledno bolje, čim mi je uspio uteć. I da će se vratit kad se malo prolufta. On je optimist.

I ja sam ponekad optimist. Kad mi to nije preteško. Kad uspijem pobjeći svojoj pesimističnoj naravi, koju u navalama optimizma prekrstim u realističnu. Iako bih se najradije prekrstila u maslačak, pa da me baš briga. Mislim pokose te ponekad, al na kraju opet digneš glavu. Čak i da mi je odnese vjetar na sve strane svijeta bilo bi u redu. Danas mi ionako samo smeta, ta moja glava.

Ima preko nekoliko mjeseci da smo krenuli gledat taj prokleti film. Earthlings mislim da se zove. Ima na tjubu. Optimist nije htio gledat, rekao je da će sigurno bit o mučenju životinja, al sam ga ja uvjerila da neće. Jer sam mislila da nije. To tematika filma, jel. Specizam je, koliko sam shvatila, kao rasizam. Samo što su životinje u pitanju. Čovjek koji je specist smatra da je životinja niže biće od njega i da je normalno da mu na neki način služi. Iz toga se može zaključiti da smo svi specisti, bar ponekad i do neke mjere.

Danima, a bogami i noćima sam bila potresena. Tom jednom scenom, iz klaonice. Možete pokušat pogledat film, al ću vas ipak prvo upozorit da od tada nisam kupila komad govedine, ni teletine, ni junetine. I teško da hoću, čak i kad kupujem "na crno" dakle, kad znam od kud dolazi šnicla. I kad se bar do neke mjere mogu zavarati da moj obrok nije proveo svoj život u mukama i bio usmrćen na ogavno brutalan način. Mislim na urlanje u agoniji. Ok, pogledajte si film. Ako mislite da pretjerujem. Ja sam došla do dijela gdje režu rogove. Nakon toga mi je bilo zlo.

Jesam, jako sam zapravo dvolična. Jer, imam problem sa mesom, al ipak jedem meso. Sve rjeđe, doduše. Al ipak. I ne kažem da ću postati vegetarijanka, jer to ipak ne bih mogla. I jer smatram da to nije prirodno niti naročito normalno. I volim jesti meso. Uživam, priznajem, u finom krvavom bifteku. Dakle, što mi preostaje osim da sama uzgojim i zakoljem svoj obrok?

Životinje, naravno imaju svijest, o sebi, nama i ostatku svijeta. Komuniciraju sa nama, vole nas i boje nas se. I iako ne razumijem uvijek sve što moj mačak govori, uglavnom se razumijemo.
Pa kad mu kažem da nešto ne smije, ne čini to. Ne zbog dresure, nagrade i kazne ili nekog uvjetovanog refleksa, već zbog nečeg što ne razumijem ja.

Sve ima cijenu u našem vrlom konzumeristikom svijetu gdje je stjecanje jedina istina, pa tako i život. A kako smo specisti, tako i cijena života varira od vrste do vrste.
Tako sam ja platila četiristo kuna za njegov deseti život. One gratis je izgleda potrajbo negdje putem. I iako nemam taj novac na računu nisam ni sekunde dvojila. Jer je to cijena koju mogu platiti. Da je u pitanju više novca...ne znam. Ovisi koliko. Četiri tisuće bih također relativno lako našla. Taj moj mačor je vrlo omiljeno jedno bićence. Da kažem ljudima da treba, ljudi bi dali, koliko tko može.
Ali, da je recimo četrdeset tisuća u pitanju...bojim se da bi to bila previsoka cijena. Al onda opet, tko zna...ponekad zaista samu sebe iznenadim, pa bih možda nekako smogla i tolike pare. Velika je sila ljubav, velika.

Ma nije to jer sam super, to je jer je on super. Jer je pametan i dobar. Jer leži i čeka da mu infuzija iscuri, a to traje. Jer ne dira iglu, iako ga smeta. Jer mi se penje na rame dok dobiva injekcije ali ne bježi. Samo se stišće k meni, jer ga, valjda, manje boli tako. Jer ne bježi od brijaćeg aparata i jer kad grize veterinare, grize tek toliko. I jer prede kad dođe doma, iako je preslab da bi hodao. Zna da je doma. I da će biti bolje.

Pa sam optimist. I brijem da će se dovuć iz te visoke trave kroz pola sata ili sat, sa par ganc novih krpelja.

Kao svaki specist koji drži do sebe normalno mi je trošiti vrijeme, novac i energiju na ljubimca. Koji za uzvrat daje više no što sve pare ovog uglavnom iskvarenog svijeta mogu platiti.
Kao svaki specist koji drži do sebe oekujem za svoje pare neku protuvrijednost. Kad je u pitanju mačka očekujem da za 400 kuna dobijem natrag njen život. Kad je u pitanju kila teletine očekujem da za 80 kuna dobijem meso koje nije prepuno kortizola i inih hormona stresa, da uopće ne ulazim u temu čega je sve prepuno meso koije jedemo. Kako ja jedna ne mogu na to utjecati baš nimalo, onda tih 80 kuna ne trošim na meso.
A sam zato usavršila par fantastinčih recepata. Pa su mi polpete od kelja gotovo dobre ko one od mljevenog mesa.
A da i nisu..njih bez problema mogu progutat.

U djetinjstvu se Jane uvijek skrbila o drugima. Pomagala je oko uzgoja majčinih životinja. Kad bi ovca izlegla mlade, izabrala bi si najdraže janje i brinula o njemu. Sjećam se da je jedno ljeto nekoliko prašćića povela do ruba dvorišta i učila ih preskakati plot. Ja sam bila previše sebična, tvrdila je majka. Meni je odgovaralo pravljenje maslaca ili spremanje bobica, kad sam se mogla udubiti u vlastite misli. Cijelo sam ljeto pravila maslac uz poeziju Johna Donnea ili brala povrće uz Marlowa, dok se Jane iza staje brinula o janjadi i prašćićima.
Nakon što bi se cijelo ljeto brinula o mladuncima, Jane nije imala problema s klanjem. Štoviše, do moje jedanaeste i Janeine trinaeste godine obje smo postale iskusne mesarice. No Jane je bila osobito nadarena. Umirivala bi ih prije nego što bi im prerezala grkljan, a najviše ih je uginulo poput voljenih bića, smireno u njezinu zagrljaju. Jedne je jeseni majka velikoj kući prodla šest svinja koje je trebalo dostaviti rasječene na komade. Jane ih je sve zaklala. Kad je izašla iz staje, bila je prekrivena njihovom krvlju, ali se iz štaglja nije začuo ni glas.
"Svi su otišli sretni", rekla mi je. "Nisu ni slutili što ih čeka"
Sara Sheridan - Šapat Orijenta


Oh, ni najveći optimist nije tolika budala pa da si zamisli svijet u kojem životinje umiru na taj način, uz sve ljude koji umiru kako već umiru, neki od gladi, neki od metka, a većina sama i nevoljena.

Al zato možeš, poput mene, izgraditi svoj svijet i u njemu imati svoja pravila i tješiti se da ipak postoji tu i tamo neki kutak pod ovim nebom gdje je svaki život vrijedan, bilo kokošji, mačji ili ljudski. Jednako vrijedan. Dovoljno važan da ga se ne oduzima iz obijesti, a ako se već mora oduzeti da to bude humano, koliko može biti u svijetu specista.







12.06.2013. u 18:40 | 11 Komentara | # | ^
Kolovoz 2017 (2)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (9)
Siječanj 2015 (6)
Prosinac 2014 (1)
Listopad 2014 (1)
Rujan 2014 (1)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (4)
Lipanj 2014 (5)
Svibanj 2014 (4)
Travanj 2014 (1)
Ožujak 2014 (1)
Veljača 2014 (5)
Siječanj 2014 (6)
Prosinac 2013 (5)
Studeni 2013 (4)
Listopad 2013 (4)
Rujan 2013 (4)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (6)
Lipanj 2013 (5)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (6)
Ožujak 2013 (7)
Veljača 2013 (12)
Siječanj 2005 (1)











Brojalica: