15

ponedjeljak

travanj

2013

FACT #6 - Tramvaj broj 13

Jednog nedjeljnog jutra, 31. listopada 1954. godine, tramvaj broj 13 na tadašnjoj mirogojskoj pruzi iskočio je iz tračnica. Mirogojska tramvajska nesreća jedna je od najvećih tramvajskih nesreća u svijetu.



Tragedija se dogodila na staroj, strmoj mirogojskoj pruzi. Tog su se jutra uoči Svih svetih mnogi vraćali s Mirogoja, pa se u trinaestici našlo 60-ak putnika. Devetnaest putnika je poginulo, dok ih je trideset i sedam bilo uglavnom teško ozlijeđeno. Toga jutra oko 8:30 sati tramvajska motorna kola tipa M-24, garažnog broja 21, u dvosmjernoj izvedbi, krenula su iz zaokretnice Mirogoj prema Gupčevoj zvijezdi, vozeći na redovitoj liniji broj 13 Mirogoj - Šoštarićeva ulica.



Vozač je krenuo s polazne postaje na Mirogoju otpustivši ručnu kočnicu za dva, tri okretaja. Ulazeći u prvi zavoj htio je uključiti tračničku kočnicu, no ona nije radila. Kad je pokušao kočiti ručnom kočnicom uz uporabu pijeska, kola su toliko ubrzala da je za kočenje bilo prekasno. Tramvaj je jurio sve većom brzinom i na zadnjem zavoju, pored bolnice ispred Gupčeve zvijezde, izletio iz tračnica i prevrćući se strahovitom brzinom, jurnuo na drugu stranu ulice. Najprije je udario u stabla kestena i iščupao ih iz korijena, a zatim se zaustavio udarivši u željezni stup gradske rasvjete.



U istrazi je ispitano tridesetak svjedoka, između ostalih i dva dječaka koja su iskočila iz tramvaja čim su primijetili da juri neobično brzo.
Istražna komisija ispitala je ostatke vozila, električne uređaje i postupke vozača, koji je završio u bolnici s teškim ozljedama. Istraga je pokazala da su se ta tramvajska kola prije te nesreće sudarila sa zaprežnim kolima na uglu između Degenove i Medveščaka. Kako nije bilo veće štete, vozač je nastavio voziti, ali već je na polasku primijetio da nešto nije u redu.
Brzina prevrnutih kola kod nesreće, po nalazima komisije, bila je pet puta veća od dopuštene, odnosno oko 80 km/h, te je moralo doći do iskliznuća iz tračnica. Nakon iscrpne sudske rasprave, presudom je utvrđena vozačeva krivnja.

Na mjestu nesreće danas nalazi se spomen ploča koja nas podsjeća na taj stravičan događaj u zagrebačkoj povijesti..



Ne moramo ni spominjati da je tramvajski promet na dionici Gupčeva zvijezda - Mirogoj odmah ukinut, a ponovo je uspostavljen tek 1964. godine, no samo do 15. svibnja 1967. godine. Strah od kobnog tramvaja broj 13 bio je prevelik. Od toga datuma na Mirogoj voze samo autobusi, a početkom sedamdesetih mirogojska je pruga demontirana.



Četrdeset i dvije godine kasnije, 1996., 'trinaestica' se vraća na pruge. Unatoč tako dugom izbivanju, brzo se vraća u staru formu. U samo mjesec dana dogodile su se četiri teške nesreće u kojima je sudjelovao tramvaj broj 13. Kroz koju godinu tramvaj s ukletim brojem postaje apsolutni rekorder po broju nesreća - iako ga više od 40 godina uopće nije bilo!



Zanimljivo je da je u najtežim tramvajskim nesrećama redovito sudjelovala i trinaestica, od koje je dosad snrtno stradalo najmanje 19 ljudi, a još ih je najmanje 54 ozljeđeno.
Bio praznovjeran ili ne, čovjek mora priznati - malo previše nesreća da bi sve bila tek puka slučajnost..

Oznake: Zagreb, tramvaj, tramvaj 13, Hrvatska, putovaja, zagreb facts

<< Arhiva >>