U ovom ću postu, kako i sam naslov kaže pozabaviti se malo cezurom. Cezura je prisutna od samih početaka pisane riječi. Očito riječi imaju moć pa je se vladajući krugovi ljudi pribojavaju.
Tako sam naišla na podatak da su kineski vladari bili iznenađujuće surovi pri obračunu s nepoželjnim knjigama. 213 pr. Krista car Č'in Ši-huang-ti naredio je da se zapale i spale sve knjige osim knjiga iz područja medicine, farmacije i poljoprivrede i onih koje su sadržale različite formule za proricanje. Tim je htio spriječiti utjecaj štetnih knjiga na novo društvo kolje je odlučio stvoriti, društvo neopterećeno prošlošću. No, tom je prilikom izdao da se i u jednom danu pobije 470 pisaca koji su se usudili pisati protiv njega. No nije bio baš toliko rigorozan u zatiranju tragova prošlosti te je naredio da se po jedna primjerak svake spaljene knjige sačuva u carskoj knjižnici.
Stara Grčka slovila je kao dosta demokratična zemlja, ali i tamo je bila prisutna cezura. Već u 5. stoljeću pr. Krista zabilježeno je paljenje knjiga. U spisu filozofa Protagore pojavila se sumnja u postojanje bogova. Filozof je izveden pred sud i osuđen na izgnanstvo. Takvi slučajevi nisu bili česti, ali nije postojala potpuna sloboda razvijanja mišljenja. Kao potvrdu tome imamo i činjenicu da su i atenskog filozofa Sokrata optužili da „ne vjeruje u bogove u koje vjeruje država i kvari mladež“ i zbog toga je morao ispiti otrov. Suprotno tome imamo filozofa Platnona koji u svom djelu „Država“ donosi kako se djela nekih pjesnika moraju očistiti od svih mjesta koja ne pridonose razvijanju mladeži, moralu ljudi sl.
Rim je bio oštriji prema nepoćudnim knjigama i njihovim autorima. Autori koji su doveli u pitanje osnove društveno-etičke zasade na kojima se bazirala rimska država su mogli biti smrtno kažnjeni ili u boljem slučaju prognani. Među neželjenim knjigama ponekad su se u Rimu nalazili i Homerovi epovi. Dok carevi nisu prigrlili kršćanstvo spaljivale su se kršćanske knjige, a nakon prihvaćanja kršćanstva heretičke i poganske knjige.
U srednjim vijeku borba bila je jednostavnija jer su se knjige prepisivale unutar samostanskih zidina. No, ako se koji autor pojavio s crkvi neželjenom knjigom bio je nemilosrdno prognan. Najčešće su zabranjivani apokrifni životopisi svetaca, heretičke knjige i knjige s praznovjernim sadržajem.
Pojavom Gutenbergovog tiskarskog stroja više se ne prepisuju knjige unutar samostana pa tako crkva gubi monopol nad pisanom riječi. Cenzura se provodila na više načina. Postojala je preventivna cenzura kojom su se knjige prije tiskanja dati komisiji. Izdavali su se i popisi zabranjenih knjiga, zabrane unosa određene knjige u zemlju, a i spaljivanje knjiga.
Francuskom se revolucijom najavila sloboda, tako i sloboda tiska. No, u praksi to i nije u potpunosti provedeno. Sam Napoleon je poduzeo niz drastičnih koraka protiv slobode tiska. Smanjio je drastično broj tiskara i kontrolirao je njihovu izdavačku djelatnost. No i nakon Napoleona politika prema pisanoj riječi nije se bitno promijenila.
To bi bio kratki pregled povijesti cenzure. No, i one knjige koje su se smatrale nepoćudnima uspjele su se sačuvati. I ostat će zauvijek da je čitatelju zanimljivija ona knjiga koja se smatra nepoćudnom nego ona koja to nije. Zabranjivane pojedinih knjiga može samo uzrokovati kontra efekt.
Novo vrijeme je donijelo novi oblik pristupa pisanoj riječi, tim mislim na internet. Pojavili su se blogovi, forumi i sl. i tim se javilo, uvijek prisutno pitanje, kako se boriti protiv nepoćudne misli/riječi na tim mjestima. Čini se da ljudi nisu ništa naučili iz povijesti, sloboda izražavanja se može sputavati. No, to neće spriječiti ljude da se slobodno izražavanju, a ni druge da ih čitaju. Sloboda izražavanja postoji, ali ako želimo biti dobri građani postojat će samo u iluziji.
24.02.2009., 03:08 ||
Komentari (7) ||
Isprintaj
||
on/off ||
^
< |
veljača, 2009 |
|
P |
U |
S |
Č |
P |
S |
N |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|
Veljača 2009 (2)
Siječanj 2009 (2)
Prosinac 2008 (1)
Listopad 2008 (2)
Rujan 2008 (1)
Kolovoz 2008 (1)
Srpanj 2008 (3)
Lipanj 2008 (6)
Svibanj 2008 (3)
Travanj 2008 (3)
Ožujak 2008 (2)
Veljača 2008 (1)
Siječanj 2008 (1)
Prosinac 2007 (1)
Studeni 2007 (3)
Listopad 2007 (2)
Kolovoz 2007 (1)
Srpanj 2007 (2)
Lipanj 2007 (4)
Svibanj 2007 (1)
Travanj 2007 (2)
Ožujak 2007 (4)
Veljača 2007 (5)
Siječanj 2007 (5)
Prosinac 2006 (3)
Listopad 2006 (3)
Rujan 2006 (2)
Kolovoz 2006 (5)
Srpanj 2006 (6)
Lipanj 2006 (2)
Svibanj 2006 (10)
Travanj 2006 (4)
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
TkO sE kRiJe IzA oVoGa?
Eto ja sam jedna obična dosadnjakovićka iz VK koja se čudi da to što pišem itko i pročita.
Moje pravo ime je nevažno, za vas na blogu sam Lucy.
Da vam nešto pišem o sebi ovdje mislim da i nije potrebno. Čitajte postove pa ćete saznati, a ako ne saznate pa što onda.
broj posjeta -stari - ni ne radi više
Tracked by Histats.com
Besplatni predlošci
nema ih više...di end...samo sam zaboravila lozinku da sve to pobrišem...
LiNkOvI
*bLoGoVi*
Âru
Beatlesica
Bitch28
CroRealms
Dicentra
Erchamion
Gugo
Jasmine Dantes
Kala
Lucia
Luxferro
Naste
Nessa
Sepia
Sophie Wolf
SO-JO
Tihi
Turmalina
Valsharess
(...nekih od njih su još aktivni na blogu,ali su manjina...više ih je došlo pameti pa prestalo pisati...)
*kOrIsNi SaVjEtI**
Compov
Savjeti i trikovi - Windows XP
Tutor blog
*fOrUmI*
crostuff.net
warez-bb
mi3dot.org
Spalionica forum
PoKoJi StIh
...I ja sanjam da sam tu,
sputan u tom kutu bijednom,
a snio sam da sam jednom
uživao sreću svu.
Što je život? Mahnitanje.
Što je život? Puste sanje,
praznina sjena što nas ovi.
O, malen je dar nama dan,
jer sav je život - to je san,
a san su i sami snovi…
(Život je san, Pedro Calderone de la Braca)
Povratak
Ko zna (ah, nitko, ništa ne zna.
Krhko je znanje!)
Možda je pao trak istine u me,
A možda su sanje.
Još bi nam se mogla desiti ljubav,
Desiti – velim,
Ali ja ne znam da li da je želim,
Ili ne želim.
U moru života što vječno kipi,
Što vječito hlapi,
Stvaraju se opet, sastaju se opet
Možda iste kapi –
I kad prođe vječnost zvjezdanijem putem,
Jedna vječnost pusta,
Mogla bi se opet u poljupcu naći
Neka ista usta.
Možda ćeš se jednom uveče pojaviti
Prekrasna, u plavom,
Ne sluteći da si svoju svjetlost lila
Mojom davnom javom,
I ja, koji pišem srcem punim tebe
Ove čudne rime,
Oh, ja neću znati, čežnjo moje biti, niti tvoje ime!
Pa ako i duša u tom trenutku
Svoje uho napne,
Sigurno će glasom zaglušiti razum
Sve što slutnja šapne;
Kod večernjih lampa mi ćemo se kradom
Pogledati ko stranci,
Bez imalo svijesti koliko nas vežu
Neki stari lanci.
No vrijeme se kreće, no vrijeme se kreće
Ko sunce u krugu,
I nosi nama opet ono što je bilo:
I radost, i tugu.
I sinut će oči, naći će se ruke,
A srce se dići –
I slijepi za stope bivšega života
Njima ćemo ići.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Ko zna (ah, nitko, ništa ne zna.
Krhko je znanje!)
Možda je pao trak istine u me,
A možda su sanje.
Još bi nam se mogla desiti ljubav,
Desiti – velim,
Ali ja ne znam da li da je želim,
Ili ne želim.
Dobriša Cesarić
Pjesma najmanjem čovjeku
Negdje si, negdje, malen i pognut,
ti najmanji na cijelom svijetu.
Pusti sad pozdrav i prekini svoj put,
stope tvoje da taknem svojim čelom.
Ah, ja znam da i vrane mogu
iz usta ti iščupati jedini zalogaj.
A dječurlija te vuče za nogu,
kad prođeš kroz seoski neki kraj.
Umoran zaspiš li koji put u hladu,
od koprive vijenac ti oviju oko glave,
od kudjelje namjeste ti bradu.
I po jedan čičak na rame ti stave.
Pritaje se i slamkom te milo
golicaju po nozi, jer ti si uvijek bos.
Ili tvom dahu prinesu leptirovo krilo.
Dišući ti ga uvučeš u nos.
U šaku ti zadjenu kukuruzni klip,
i zaigraju uz viku sve jaču,
pa onda veselo, džip, džip,
kao preko panja preko tebe skaču.
Ustaješ mirno i uzimaš torbak,
i šešir, koji ti je dao neko.
Gone te, gone u korak,
dok te nestane za žitom, daleko.
Nikola Šop, 1904.-1982.
Ručak siromaha
Jedno pred drugim stide se da sjednu
za takav ručak
i dokle jedu boje se
da ne bi jedno drugom život pojeli.
Kad ustanu od stola,
tišina i težina
Gađenje pred samim sobom
unakazi obadvoma lica
i svaki misli da je drugom ubica
i da je krv što teče kroz njegovo tijelo
krv drugog
(kao da je jedno drugo jelo)
Antun Branko Šimić, 1898.-1925.
Zahvale
Design: Lucy
Hosting slika:ImageShack